Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 21 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach działalności gospodarczej podatnik świadczy m.in. usługi w zakresie prowadzenia i realizacji projektów inwestycyjnych z zakresu odnawialnych źródeł energii, m.in. fotowoltaicznych i wiatrowych (dalej jako "Działalność").

W pozostałej części swojej działalności gospodarczej Podatnik świadczy usługi budowlane, inne niż usługi wyżej opisane, nie będące przedmiotem niniejszego wniosku (dalej jako "Pozostała działalność").

Ewidencja przychodów którą prowadzi Podatnik dla celów podatku dochodowego pozwala wyodrębnić i określić oddzielnie kwoty uzyskiwane z tytułu Działalności jak i Pozostałej działalności. W ramach Działalności podatnik nie zatrudnia osób na umowę o pracę/umowę cywilnoprawną jak również nie współpracuje z kontrahentami świadczącymi na rzecz Podatnika usług na podstawie umów B2B.

Przeważającą działalnością gospodarczą Podatnika (pokrywającą się z zakresem Działalności) jest działalność sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 70.22.20 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU 2015) (...) wskazują, że grupowanie PKWiU 70.22.20 dotyczy pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Grupowanie to obejmuje:

·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;

·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Usługi, które świadczy podatnik nie dotyczą świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Podatnik nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), czyli nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania kontrahentów, ich struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu kontrahenta. Wykonywane przez Podatnika czynności nie dotyczą również doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), usług objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1

W ramach Działalności podatnik, na podstawie umów B2B (umów o świadczenie usług zawieranych z przedsiębiorcami) wykonuje swoje usługi na rzecz podmiotów (głównie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) niepowiązanych. W konsekwencji w ramach Działalności Podatnik wykonuje następujące czynności faktyczne:

·zarządzanie i zapewnienie jakości prowadzonych projektów;

·zarządzanie operacjami i konserwacja projektów;

·zarządzanie przekazaniem z etapu budowy do etapu eksploatacji i konserwacji;

·koordynacja z końcowymi nabywcami/partnerami kapitałowymi w celu zapewnienia bezpiecznej strategii finansowej dla projektów;

·koordynacja i pomoc w tworzeniu dokumentów przetargowych oraz propozycji (…) lub wielokontraktowych we współpracy z zespołem;

·ścisła współpraca ze wszystkimi działami w celu wsparcia procesu tworzenia propozycji, zapewniając rozwój jednostki biznesowej na różnych etapach projektu;

·aktualizacja i analiza danych projektowych (raporty statusowe, wyniki, ryzyka, kamienie milowe, zależności, dane finansowe), raportowanie do zarządu;

·zarządzanie opracowywaniem propozycji rozwojowych, tworzenie planów, zarysów i harmonogramów w celu rozwoju farmy fotowoltaicznej;

·koordynacja zespołu osób w celu realizacji dużych projektów fotowoltaicznych;

·zarządzanie i kontrola zespołów projektowych (planowanie zasobów, delegowanie zadań, rozliczenie prac);

·określenie całkowitego rocznego kosztu eksploatacji;

·odpowiedzialność za budżet, harmonogram, jakość, środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo oraz aspekty społeczne projektów;

·skuteczna komunikacja oczekiwań projektowych z wewnętrznymi i zewnętrznymi członkami zespołu w terminowy i jasny sposób;

·stały kontakt z interesariuszami projektu;

·koordynacja z końcowymi nabywcami/partnerami kapitałowymi w celu zapewnienia bezpiecznej strategii finansowej dla projektów;

·uczestniczenie w wyborze firm świadczących usługi towarzyszące ((…) konsultanci, etc.);

·określenie i ocena potrzeby dodatkowego personelu i/lub konsultantów oraz składanie odpowiednich rekomendacji zarządczych;

·ustalanie i stałe zarządzanie oczekiwaniami projektowymi z członkami zespołu i innymi interesariuszami;

·budowanie, rozwijanie i pielęgnowanie relacji biznesowych kluczowych dla sukcesu projektu;

·opracowanie najlepszych praktyk i narzędzi do realizacji i zarządzania projektami,

·zapewnienie, że wszystkie działania biznesowe są prowadzone zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi oraz w zgodności ze standardami i lokalnymi przepisami;

·wspieranie działań związanych z zarządzaniem aktywami w innych operacyjnych projektach wiatrowych, fotowoltaicznych i magazynów energii (za zgodą Zleceniobiorcy i prawem do zwiększenia wynagrodzenia), jeśli jest to możliwe do połączenia z powyższymi działaniami.

Usługi, które świadczy Podatnik to kompleks wielu zadań, za które otrzymuje on jedno wynagrodzenie (świadczenie kompleksowe, złożone).

W ramach dodatkowych informacji Podatnik pragnie wskazać, iż ma w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik wybrał w 2023 r.

Działalność Podatnika stanowi działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej Działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Pytanie

Czy przychód z Działalności Podatnika (kompleksowej usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych) może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako "u.z.p.d.") zapisy tej ustawy regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym (od osób fizycznych), z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Z kolei art. 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d. określa, iż użyte w tej ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (od osób fizycznych).

Warunki dla ryczałtowego opodatkowania zawarte są w art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d., zgodnie z którym podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Wyłączenia z formy opodatkowania ryczałtowego zawarte są w art. 8 ust. 1 u.z.p.d. - opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. lb u.z.d.p., nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Jednocześnie, na podstawie art. 8 ust. 2 u.z.p.d. w przypadku gdy podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednym z warunków formalnych skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest również złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 u.z.p.d. sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek podatku ryczałtowego określa art. 12 ust. 1 u.z.p.d. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.:

  • stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.:

W tym miejscu należy zauważyć, iż w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. użyte w ustawie określenie "działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Należy również zauważyć, iż wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. określenie „(PKWiU ex dział 70)" , oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:

1.klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

2.kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z "usługami firm centralnych (head offices)" a także "usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem", tj.: - klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, - kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, - kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podatnik pragnie również wskazać, iż analogiczna interpretacja znajduje się w przykładowych rozstrzygnięciach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zapadłych w minionym roku:

  • z dnia 19 listopada 2024 r., sygn. 0113-KDlPT2-1.4011.711.2024.2.DJD;
  • z dnia 28 sierpnia 2024 r., sygn. 0114-KDlP3-2.4011.568.2024.2.BM;
  • z dnia 8 sierpnia 2024 r., sygn. 0113-KDlPT2-1.4011.512.2024.1 .DJD;
  • z dnia 31 lipca 2024 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.289.2024.2.PR;
  • z dnia 30 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDlP3-2.4011.540.2024.1 .MG.

Reasumując, podatnikowi przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z Działalności w formie podatku ryczałtowego. Usługi świadczone przez podatnika w formie Działalności to świadczenie kompleksowe, złożone, które należy zaklasyfikować do grupowania PKWiU 70.22.20 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Jednocześnie jest one działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. Do wykonywanej przez podatnika Działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d.

Analiza faktycznego rodzaju świadczonych w ramach Działalności usług (skutkująca klasyfikacją do grupowania PKWiU 70.22.20) prowadzi do wniosku, iż na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. w związku z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. podatnikowi przysługuje w ramach Działalności stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-   prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że użyte w ustawie:

Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

  • klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

  • klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan opodatkowany na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania swojej działalności gospodarczej. Pana przeważającą działalnością gospodarczą (pokrywającą się z zakresem Działalności) jest sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 70.22.20 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Usługi, które Pan świadczy nie dotyczą świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Podatnik nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), czyli nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania kontrahentów, ich struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu kontrahenta. Wykonywane przez Pana czynności nie dotyczą również doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), usług objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1

W ramach działalności, na podstawie umów B2B (umów o świadczenie usług zawieranych z przedsiębiorcami) wykonuje Pan swoje usługi na rzecz podmiotów (głównie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) niepowiązanych. W konsekwencji w ramach działalności wykonuje Pan następujące czynności faktyczne:

·zarządzanie i zapewnienie jakości prowadzonych projektów;

·zarządzanie operacjami i konserwacja projektów;

·zarządzanie przekazaniem z etapu budowy do etapu eksploatacji i konserwacji;

·koordynacja z końcowymi nabywcami/partnerami kapitałowymi w celu zapewnienia bezpiecznej strategii finansowej dla projektów;

·koordynacja i pomoc w tworzeniu dokumentów przetargowych oraz propozycji (…) lub wielokontraktowych we współpracy z zespołem;

·ścisła współpraca ze wszystkimi działami w celu wsparcia procesu tworzenia propozycji, zapewniając rozwój jednostki biznesowej na różnych etapach projektu;

·aktualizacja i analiza danych projektowych (raporty statusowe, wyniki, ryzyka, kamienie milowe, zależności, dane finansowe), raportowanie do zarządu;

·zarządzanie opracowywaniem propozycji rozwojowych, tworzenie planów, zarysów i harmonogramów w celu rozwoju farmy fotowoltaicznej;

·koordynacja zespołu osób w celu realizacji dużych projektów fotowoltaicznych;

·zarządzanie i kontrola zespołów projektowych (planowanie zasobów, delegowanie zadań, rozliczenie prac);

·określenie całkowitego rocznego kosztu eksploatacji;

·odpowiedzialność za budżet, harmonogram, jakość, środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo oraz aspekty społeczne projektów;

·skuteczna komunikacja oczekiwań projektowych z wewnętrznymi i zewnętrznymi członkami zespołu w terminowy i jasny sposób;

·stały kontakt z interesariuszami projektu;

·koordynacja z końcowymi nabywcami/partnerami kapitałowymi w celu zapewnienia bezpiecznej strategii finansowej dla projektów;

·uczestniczenie w wyborze firm świadczących usługi towarzyszące ((…), konsultanci, etc.);

·określenie i ocena potrzeby dodatkowego personelu i/lub konsultantów oraz składanie odpowiednich rekomendacji zarządczych;

·ustalanie i stałe zarządzanie oczekiwaniami projektowymi z członkami zespołu i innymi interesariuszami;

·budowanie, rozwijanie i pielęgnowanie relacji biznesowych kluczowych dla sukcesu projektu;

·opracowanie najlepszych praktyk i narzędzi do realizacji i zarządzania projektami,

·zapewnienie, że wszystkie działania biznesowe są prowadzone zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi oraz w zgodności ze standardami i lokalnymi przepisami;

·wspieranie działań związanych z zarządzaniem aktywami w innych operacyjnych projektach wiatrowych, fotowoltaicznych i magazynów energii (za zgodą Zleceniobiorcy i prawem do zwiększenia wynagrodzenia), jeśli jest to możliwe do połączenia z powyższymi działaniami.

Usługi, które Pan świadczy to kompleks wielu zadań, za które otrzymuje on jedno wynagrodzenie (świadczenie kompleksowe, złożone).

Wskazuje Pan, że

  • ma w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik wybrał w 2023 r.;
  • działalność stanowi działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – i jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.