
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 4 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Dnia 13 lutego 2024 r. ukończyła Pani 60-ty rok życia i nabyła Pani uprawnienia do przejścia na emeryturę.
Pracowała Pani na umowę o pracę, w pełnym wymiarze godzin u jednego pracodawcy do dnia 23 lutego 2024 r. i w tym dniu rozwiązała Pani stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę. Dnia 26 lutego 2024 r. złożyła Pani w ZUS wniosek o emeryturę wraz ze świadectwem pracy. Dnia 27 lutego 2024 r. na nowo została Pani zatrudniona w tej samej placówce na umowę o pracę na czas określony do 21 czerwca 2024 r. oraz od 1 września 2024 r. do 31 sierpnia 2025 r.
Dnia 11 marca 2024 r. otrzymała Pani decyzję o otrzymaniu emerytury z wyrównaniem od 13 lutego 2024 r. Dnia 14 marca 2024 r. na Pani rachunek bankowy wpłynęło pierwsze świadczenie emerytalne za marzec wraz z wyrównaniem za luty (proporcjonalnie liczone od dnia 13 lutego 2024 r.), które zostało ustanowione na dzień 15 każdego miesiąca.
Nie złożyła Pani oświadczenia do pracodawcy (płatnika) o stosowaniu zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. ulgi dla seniora. W okresie zatrudnienia nie pobierała Pani żadnego świadczenia wykazanego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do dnia otrzymania pierwszej emerytury.
Oto Pani przychody w okresie od 13 lutego 2024 r. do 14 marca 2024 r.:
- 23 lutego 2024 r. – wypłata podwyżki za miesiąc styczeń 2024 r. i luty 2024 r.;
- 23 lutego 2024 r. – godziny ponadwymiarowe + wyrównanie wynikające z podwyżki za styczeń i luty 2024 r.;
- 23 lutego 2024 r. – odprawa emerytalna;
- 26 lutego 2024 r. – dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) za rok 2023;
- 28 lutego 2024 r. – wypłata zasadnicza za luty 2024 r.;
- 1 marca 2024 r. – wypłata zasadnicza za miesiąc marzec 2024 r.
Powyższe przychody nie przekroczyły kwoty 85.528 zł, wobec których pracodawca potrącił podatek.
Pytania
1)Czy w przypadkuprzychodówuzyskanych w okresie od 13 lutego 2024 r. do 29 lutego 2024 r.może Pani zastosować ulgę dla pracującego seniora?
2)Czy w przypadku przychodów uzyskanych 1 marca 2024 r. może Pani zastosować ulgę dla pracującego seniora?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że przychód uzyskany przez Panią z tytułu odprawy emerytalnej, trzynastki, wyrównania za miesiąc styczeń i luty oraz wynagrodzenia za luty 2024 r. powinien być zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ pierwszą emeryturę otrzymała Pani 14 marca 2024 r., tj. po wypłacie wskazanych należności. Pani zdaniem, wynagrodzenie z marzec 2024 r., które przelano Pani na konto 1 marca 2024 r. powinno być zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ pierwszą emeryturę otrzymała Pani 14 marca 2024 r., tj. po wypłacie wskazanych należności. Jak wynika z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wszystkie powyższe przychody otrzymała Pani na konto przed otrzymaniem pierwszej emerytury. Ponadto łączna suma przychodów uzyskanych w okresie od 13 lutego 2024 r. do 13 marca 2024 r. nie przekroczyła kwoty 85.528 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),
d) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),
e) świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f) uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w przytoczonym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.
Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prawo do omawianego zwolnienia będzie zatem przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych wyżej rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przy czym omawiany przepis nie różnicuje tego tytułu, co oznacza, że podatnik, któremu w ramach pracy na etacie wypłacono przychód składający się w części np. z odprawy emerytalnej, od której nie są pobierane składki na ubezpieczenia społeczne, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia dla pracujących seniorów w odniesieniu do całości przychodu uzyskiwanego w ramach stosunku pracy.
Ponadto, ww. zwolnienie jest limitowane. Dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.
Aby korzystać z tego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zatem przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.
Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji
Z analizy Pani opisu sprawy wynika w szczególności, że 13 lutego 2024 r. ukończyła Pani 60-ty rok życia i nabyła Pani uprawnienia do przejścia na emeryturę. 26 lutego 2024 r. złożyła Pani w ZUS wniosek o emeryturę wraz ze świadectwem pracy. 11 marca 2024 r. otrzymała Pani decyzję o otrzymaniu emerytury z wyrównaniem od 13 lutego 2024 r. Dnia 14 marca 2024 r. na Pani rachunek bankowy wpłynęło pierwsze świadczenie emerytalne za marzec wraz z wyrównaniem za luty (proporcjonalnie liczone od dnia 13 lutego 2024 r.). W okresie zatrudnienia nie pobierała Pani żadnego świadczenia wykazanego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do dnia otrzymania pierwszej emerytury. W okresie od 13 lutego 2024 r. do 14 marca 2024 r. uzyskała Pani następujące przychody na podstawie umowy o pracę: wypłatę podwyżki za miesiąc styczeń 2024 r. i luty 2024 r., wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe + wyrównanie wynikające z podwyżki za styczeń i luty 2024 r., odprawę emerytalną, dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) za rok 2023, wypłatę zasadniczą za luty 2024 r., wypłatę zasadniczą za miesiąc marzec 2024 r. Powyższe przychody nie przekroczyły kwoty 85.528 zł, wobec których pracodawca potrącił podatek.
W konsekwencji stwierdzam, że ma Pani możliwość w zeznaniu podatkowym składanym za 2024 r. zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. zwolnienie może Pani zastosować do uzyskanych po ukończeniu 60 roku życia przychodów ze stosunku pracy wypłaconych w okresie od 23 lutego 2024 r. do 1 marca 2024 r., do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł. Wypłata ww. świadczeń ze stosunku pracy nastąpiła bowiem przed wypłatą pierwszej emerytury, tj. przed 14 marca 2024 r.
Tym samym Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
