Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.235.2025.2.JK2

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.235.2025.2.JK2

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 kwietnia 2025 r. (data wpływu 14 kwietnia 2025 r.) oraz z 24 kwietnia 2025 r. (data wpływu 30 kwietnia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.Stan faktyczny

W sierpniu 2024 r. wyjechał Pan do Stanów Zjednoczonych Ameryki w celu odbycia stażu podoktorskiego na okres od czterech do pięciu lat. Zamieszkuje Pan obecnie z mieście (…) w stanie (…).

Uzyskuje Pan stypendium, które wypłaca Panu A. Obecnie ma Pan przyznane stypendium na okres od 12 sierpnia 2024 r. do 11 sierpnia 2025 r., które będzie każdorazowo przedłużane. Obecnie uzyskuje Pan stypendium w kwocie (…) dolarów amerykańskich miesięcznie.

W Stanach Zjednoczonych jest Pan zobowiązany płacić tylko podatek stanowy w (…) w wysokości ok. 8% od dochodu, natomiast jest zwolniony z podatków federalnych na podstawie umowy podatkowej z Polską. Przebywa Pan w Stanach Zjednoczonych Ameryki czasowo w celu odbycia stażu podoktorskiego. Po powrocie znów będzie Pan mieszkał w (…). A. jest amerykańską instytucją rządową.

2.Zdarzenie przyszłe

Po upływie okresu, tj. do dnia 11 sierpnia 2025 r., nastąpi przyznanie Panu stypendium z tego samego tytułu na kolejny okres przez ten sam podmiot. Taka sytuacja będzie miała kilkukrotnie. Do czasu zakończenia przez Pana stażu doktorskiego przez cały ten okres będzie płacił podatek stanowy od dochodu. Wysokość stypendium może być różna w każdym okresie. Cały pobyt w Stanach Zjednoczonych będzie Pan mieszkał w stanie (…).

Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Miejsce zamieszkania do celów podatkowych w okresie będącym zapytania będzie Pan posiadał w Stanach Zjednoczonych (…).

A udzielił Panu jedynie stypendium, inne stosunki nie wiążą.

Ma Pan obywatelstwo polskie, tylko i wyłącznie.

Pobyt w USA jest czasowy, tylko na okres odbycia stażu wynikającego z przyznanego/ i przyznawanego w późniejszych okresach stypendium - około 4-5 lat.

Celem stażu są badania naukowe.

Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w okresie obejmującym zapytanie nie uzyskuje Pan żadnych dochodów.

Pytania

1.Czy w przedstawionym w pkt 1 stanie faktycznym zobowiązany jest Pan do płacenia w Polsce podatku dochodowego z tytułu opisanego stypendium, które uzyskuje w Stanach Zjednoczonych? Jeżeli tak - to w jakiej wysokości?

2.Czy w przedstawionym w pkt 2 zdarzeniu przyszłym zobowiązany jest Pan do płacenia w Polsce podatku dochodowego z tytułu opisanego stypendium, które będzie otrzymywał w Stanach Zjednoczonych? Jeżeli tak - to w jakiej wysokości?

Pana stanowisko

Pytanie 1

W Pana ocenie w stanie faktycznym z pkt 1 nie jest Pan zobowiązany płacić w Polsce obecnie podatku dochodowego z tytułu uzyskiwanego w Stanach Zjednoczonych opisanego stypendium, co wynika z treści przepisów art. 3 i art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 19, ew. 18 umowy między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania, zapobieżeniu uchylania się opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu (dalej umowa Polska-USA), ponieważ w związku z faktem, że stypendium wypłaca Panu A, który jest amerykańską instytucją rządową.

Pytanie 2

W Pana ocenie w zdarzeniu przyszłym opisanym w pkt 2 nie będzie Pan zobowiązany do płacenia w Polsce podatku dochodowego w związku z uzyskiwaniem w Stanach Zjednoczonych Ameryki przez cały okres stażu podoktorskiego stypendium, niezależnie od jego wysokości, ze względu na fakt, że A jest amerykańską instytucją rządową, w związku z brzmieniem art. 3 i art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 19, ew. 18 umowy między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania, zapobieżeniu uchylania się opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu (dalej umowa Polska-USA).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek podatkowy

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Skutki podatkowe wypłaty stypendium ze Stanów Zjednoczonych na gruncie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Z wniosku wynika, że w sierpniu 2024 r. wyjechał Pan do Stanów Zjednoczonych Ameryki w celu odbycia stażu podoktorskiego na okres od czterech do pięciu lat. Uzyskuje Pan stypendium, które wypłaca Panu A - amerykańska instytucja rządowa. Celem stażu są badania naukowe. Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych będzie Pan posiadał w Stanach Zjednoczonych, jednakże przebywa Pan tam czasowo w celu odbycia stażu podoktorskiego. Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w okresie obejmującym zapytanie nie uzyskuje Pan żadnych dochodów. Ma Pan obywatelstwo polskie, tylko i wyłącznie.

Powyższe oznacza, że Pana pobyt w Stanach Zjednoczonych Ameryki związany z prowadzeniem badań naukowych w ramach stażu podoktorskiego ma charakter tymczasowy i nie pociąga za sobą zmiany statusu podatkowego w Polsce.

Zatem zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Na podstawie natomiast art. 18 ust. 1 pkt 1 umowy:

Osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw w czasie, kiedy przebywa okresowo w drugim Umawiającym się Państwie przede wszystkim celem:

a.studiowania na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej w tym drugim Umawiającym się Państwie albo

b.odbycia praktyki potrzebnej dla podniesienia kwalifikacji zawodowych lub specjalizacji zawodowej, albo

c.studiowania lub uczestniczenia w badaniach jako zdobywca nagrody, pomocy finansowej lub stypendium od organizacji rządowej, religijnej, badawczej, literackiej lub pedagogicznej,

będzie zwolniona od opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo w zakresie kwot wymienionych w punkcie 2 na okres nie przekraczający 5 lat podatkowych, począwszy od dnia przybycia do tego drugiego Umawiającego się Państwa.

Jak stanowi natomiast art. 18 ust. 1 pkt 2 umowy, kwotami, o których mówi się w punkcie 1, są:

a.prezenty z zagranicy przeznaczone na utrzymanie, wykształcenie, studia, badania lub praktykę,

b.nagrody, pomoc finansowa i stypendia,

c.każda inna płatność z tego Umawiającego się Państwa, w którym osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania, z wyjątkiem dochodu z osobistego świadczenia usług,

d.dochód z osobistego świadczenia usług w drugim Umawiającym się Państwie w kwocie nie przekraczającej 2.000 dolarów Stanów Zjednoczonych lub ich ekwiwalentu w polskich złotych w ciągu roku podatkowego.

Po okresie zwolnienia, o którym mowa wyżej, stypendia naukowe, opodatkowane są zarówno w Polsce, jak i Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Z powyższego wynika, że dochód osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce, która czasowo przebywa w Stanach Zjednoczonych Ameryki w celu odbycia studiów, staży naukowych albo wzięcia udziału w innych formach kształcenia, a także w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz prowadzenia badań naukowych jest zwolniony z opodatkowania w Stanach Zjednoczonych Ameryki przez okres pierwszych pięciu lat, natomiast podlega opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

Wobec powyższego, stypendium otrzymywane przez Pana jest/będzie zwolnione z opodatkowania w Stanach Zjednoczonych Ameryki przez okres 5 lat, natomiast jest/będzie opodatkowane w Polsce.

Nie można się z Panem zgodzić, że nie jest/nie będzie Pan zobowiązany płacić w Polsce podatku dochodowego w związku z uzyskiwaniem w Stanach Zjednoczonych Ameryki przez cały okres stażu podoktorskiego stypendium. Z art. 18 ust. 1 Umowy wynika, że stypendium jest/będzie zwolnione w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a nie w Polsce.

Natomiast w myśl art. 19 ust. 1 ww. Umowy:

Płace, wynagrodzenia i podobne świadczenia, włączając emerytury i renty lub podobne dochody, wypłacane z funduszy publicznych jednego z Umawiających się Państw obywatelowi tego Umawiającego się Państwa z tytułu pracy lub osobiście świadczonych usług jako pracownikowi Rządu tego Umawiającego się Państwa lub jakiejkolwiek jego agendy w związku z pełnionymi funkcjami rządowymi, będą zwolnione od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

Z kolei z art. 19 ust. 2 ww. Umowy wynika, że:

Praca lub osobiście świadczone usługi, wykonywane przez obywatela jednego z Umawiających się Państw, będą traktowane przez drugie Umawiające się Państwo jako pełnienie funkcji rządowych, jeżeli taka praca lub osobiście świadczone usługi są tak traktowane przez wewnętrzne prawo obu Umawiających się Państw.

Jednakże, aby powyższy przepis art. 19 ust. 1 ww. Umowy, znalazł zastosowanie, to świadczenie musi:

a.mieścić się w katalogu płac, wynagrodzeń i podobnych świadczeń, emerytur i rent lub podobnych dochodów;

b.być wypłacane osobie, która jest obywatelem Stanów Zjednoczonych Ameryki;

c.być związane z pełnionymi funkcjami państwowymi.

Z wniosku wynika, że otrzymuje/będzie Pan otrzymywał stypendium, a nie wynagrodzenie. Ponadto jest Pan tylko polskim obywatelem. Nie pracuje Pan w związku ze służbą państwową i nie jest Pan pracownikiem państwowym. A udzielił Panu jedynie stypendium, inne stosunki nie wiążą.

Samo wskazanie, że stypendium wypłaca/będzie wypłacać Panu amerykańska instytucja rządowa nie jest wystarczającą przesłanką umożliwiającą zastosowanie art. 19 ust. 1 polsko – amerykańskiej.

Nie można się zatem z Panem zgodzić, że nie jest/nie będzie Pan zobowiązany płacić w Polsce podatku dochodowego w związku z uzyskiwaniem w Stanach Zjednoczonych Ameryki przez cały okres stażu podoktorskiego stypendium co wynika z art. 19 ust. 1 Umowy, gdyż ten przepis nie ma/ nie będzie miał zastosowania w Pana sprawie.

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (metoda proporcjonalnego odliczenia).

Na podstawie art. 20 ust. 1 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 pkt 12 polsko – amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

Określenie „podatek” oznacza jakikolwiek podatek pobierany przez Polskę lub Stany Zjednoczone, którego dotyczy niniejsza Umowa na mocy postanowień artykułu 2.

Jednakże art. 2 ust. 2 lit. b) tej Umowy jednoznacznie precyzuje, że:

Do istniejących obecnie podatków w Stanach Zjednoczonych Ameryki, których dotyczy niniejsza Umowa, należą: federalne podatki od dochodu, pobierane stosownie do Wewnętrznego Kodeksu Dochodów (inne niż podatek od zatrudnienia przewidziany w rozdziałach 2 i 21).

Zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia nie ma Pan prawa odliczyć od kwoty należnego podatku w Polsce od otrzymywanego stypendium zapłaconego podatku stanowego. Odliczeniu podlegają jedynie podatki federalne. Jak wynika z wniosku jest Pan zwolniony z podatków federalnych na podstawie umowy podatkowej z Polską.

W konsekwencji, Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu stypendiów wypłacanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski, zatem wskazane we wniosku stypendium podlega/będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie stypendium na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11a tej ustawy:

1. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

2. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

3. Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są:

9) inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Otrzymywane przez Pana stypendium, stanowi/będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

- do 120 000 - 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł

- ponad 120 000 - 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł

W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Niezależnie od powyższego zauważyć jednak należy, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy:

Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wobec tego, że ogólnej definicji stypendium nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Termin stypendium użyty w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza więc pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem, w pojęciu tym mieści się także stypendium które otrzymał Pan na prowadzenie badań w (...).

Podsumowując, otrzymane przez Pana stypendium, stanowi/będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. Stypendium to może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości limitu określonego w powołanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Natomiast ewentualna nadwyżka ponad kwotę objętą zwolnieniem przedmiotowym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Pana jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.