
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 10 marca 2025 r. (wpływ 10 marca 2025 r.) oraz pismem z 10 kwietnia 2025 r. (wpływ 10 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2017 roku jest Pani rozwiedziona. Władzę rodzicielską mają Państwo przyznaną oboje. Córka od chwili rozwodu zamieszkuje tylko z Panią.
W wyroku sądu nie mają Państwo przyznanej opieki naprzemiennej.
W roku 2024 (w lipcu) Pani córka ukończyła 18 lat. W maju zdała maturę, a od października jest studentką (…).
W 2024 roku córka podjęła pracę na podstawie umowy zlecenie. Dochód z tytułu tej umowy nie przekroczył 8.000,00 zł.
Do 18-tych urodzin córki pobierała Pani 1/2 świadczenia 800 plus, pomimo braku opieki naprzemiennej. Świadczenie zostało podzielone na podstawie wyroku sądu administracyjnego w (…) na wniosek ojca.
Ojciec córki mieszka od 2017 roku poza (…) (w (…)), co uniemożliwia mu wychowywanie dziecka wspólnie z Panią, ponieważ tam założył nową rodzinę.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wyrok rozwodowy uprawomocnił się 29 listopada 2017 r.
Podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Pani córka nigdy nie została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Jedynym źródłem Pani dochodów jest stosunek pracy.
Pani córka nie otrzymywała nigdy zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
W stosunku do Pani ani do Pani córki nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych ani ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Przedmiotem Pani zapytania jest możliwość rozliczenia się za 2024 rok jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Córka ma kontakt z ojcem głównie telefoniczny, z uwagi na fakt zamieszkiwanie przez niego na stałe w (…). Widują się średnio raz w miesiącu od piątku od godz. 18 do niedzieli godz. 15.
Spotkania nie są regularne, zdarza się, że nie widzą się dwa miesiące.
W Pani opinii wykonywanie władzy rodzicielskiej przez Panią odbywa się w 90%, pozostałe 10%, a może i mniej należy do ojca.
Od chwili rozwodu to Pani była i jest odpowiedzialna za zabezpieczenie potrzeb bytowych córki. Córka na stałe mieszka z Panią od czasu rozwodu, ma swój pokój, w którym zapewnia jej Pani odpowiednie meble oraz sprzęty, tak, żeby żyło jej się komfortowo. Pani dba o zakup odzieży, obuwia, kosmetyków, leków, opłaca wizyty u fryzjera. Pani uczęszcza z córką na wizyty lekarskie w sytuacjach nagłych, jak i przy planowanych wizytach w przychodniach specjalistycznych. Dba Pani o terminowe szczepienia, wizyty stomatologiczne, ortodontyczne etc. Pani opłaca abonament za prywatną opiekę lekarską, za prywatne ubezpieczenie na życie. Koszty za korepetycje, kursy przygotowujące do matury, zakupy książek i materiałów do szkoły, ponosiłam Pani samodzielnie. Pani kupiła córce komputer, tablet oraz drukarkę, które były pomocne w edukacji. Na zebrania w szkole też uczęszczała tylko Pani. Pani pomaga rozwijać i pielęgnować jej pasje: zamiłowanie Formułą 1 (pojechały Panie na wyścig do (…)), jeździ Pani z nią na festiwale muzyczne, chodzi na koncerty w kraju, ale również za granicę, jeżdżą Pani na mecze siatkówki ((…),(…)). Zapewnia Pani jej rozwój kulturalny kino, teatr. Zaszczepiła Pani miłość do czytania książek. Dba Pani o jej bezpieczeństwo na co dzień. Odbiera, zawozi na spotkania. Pomaga Pani załatwić formalności związane ze studiami, szkołą, sprawy urzędowe. Zapewnienie wypoczynku również leży po Pani stronie. Wyjeżdżając z córką na wakacje, to Pani ponosi za to całkowite koszty. Co najważniejsze, Pani daje jej coś co jest najcenniejsze, swoją obecność i czas. To z Panią może dzielić się swoimi troskami, razem świętują Panie sukcesy, a także wspiera Pani córkę i jest z nią w chwilach trudnych.
Pytanie
Czy za 2024 rok może się Pani rozliczyć wspólnie ze swoją córką? Jeżeli tak, to czy są jakieś warunki/ograniczenia?
Pani stanowisko w sprawie
Według Pani opinii, powinna Pani mieć możliwość rozliczenia się wspólnie z pełnoletnią córką, z uwagi na fakt, iż od 2017 roku zamieszkuje Pani razem z córką (prowadzą Panie dwuosobowe gospodarstwo domowe). Ojciec córki mieszka poza (…) 300 km, więc nie uczestniczy w wychowywaniu dziecka.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Według art. 6 ust. 4c tej ustawy:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1) małoletnie,
2) pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3) pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Z art. 6 ust. 4d ww. ustawy wynika, że:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy stanowi, że:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1) dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2) przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
W świetle art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270).
Art. 6 ust. 8 powyższej ustawy stanowi, że:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Ustawodawca uzależnił zatem prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:
- posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko;
- wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecka;
- nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego;
- niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
- nieuzyskiwania przez pełnoletnie dziecko przychodów/dochodów w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej, której wysokość w grudniu 2023 r. wynosiła 19.061,28 zł (z wyjątkiem przewidzianym ustawą).
Przepis art. 6 ust. 4 i ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym, określonym w tym przepisie, jest osobą samotnie wychowującą dziecko.
Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba która w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby) zajmuje się wychowywaniem dziecka, stale troszczy się o jego byt materialny i rozwój emocjonalny.
Przepis art. 6 ust. 4 i ust. 4c ww. ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców. Jest to więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiego rodzica.
Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dzieci jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dzieci.
Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:
1.jest Pan osobą rozwiedzioną;
2.córka od chwili rozwodu zamieszkuje tylko z Panią;
3.ojciec córki założył nową rodzinę i nie uczestniczy w wychowaniu córki;
4.od chwili rozwodu to Pani była i jest odpowiedzialna za zabezpieczenie potrzeb bytowych córki, zakup odzieży, obuwia, kosmetyków, leków, wizyty u lekarza, rozwijanie pasji, dbanie o bezpieczeństwo, wpieranie córki w trudnych chwilach itd.
Powzięła Pani wątpliwość, czy za 2024 rok może się Pani rozliczyć jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
W tym miejscu należy podkreślić, że – zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – wszelkie preferencje podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
Korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym przewidzianej w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Jak to wynika z brzmienia art. 6 ust. 4f ww. ustawy, przepis 6 ust. 4c tej ustawy nie ma zastosowania do osoby, która chce skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko, jeżeli dziecko pozostaje pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze.
Stosownie do art. 5 ust. 2a ustawy z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1576):
W przypadku gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, kwotę świadczenia wychowawczego ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego za dany miesiąc świadczenia wychowawczego.
Z analizy przepisów ustawy o pomocy państwa wynika, że celem świadczenia wychowawczego jest częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych. W sytuacji, w której obydwoje rodzice pobierają świadczenie wychowawcze – czyli obydwoje rodzice w świetle przepisów uczestniczą w wychowywaniu dziecka – prawo do preferencyjnego rozliczenia im nie przysługuje.
Jeżeli obydwoje rodzice pobierają świadczenie wychowawcze (niezależnie, czy wynika to z wyroku sądowego, czy z umowy pomiędzy rodzicami), należy uznać, że obydwoje uczestniczą w wychowywaniu dziecka. Skoro obydwoje rodzice pobierają świadczenie wychowawcze, którego celem jest częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych, to należy uznać, że obydwoje rodzice uczestniczą w wychowywaniu dziecka. Jeśli tak rzeczywiście nie jest, jeśli tylko jeden z rodziców faktycznie wychowuje dziecko, to świadczenie wychowawcze nie powinno być podzielone.
Z opisu sprawy wynika, że pomimo tego, że po rozwodzie córka zamieszkuje wyłącznie z Panią, a ojciec dziecka założył nową rodzinę, co uniemożliwia mu wychowywanie córki wspólnie z Panią, to do 18-tych urodzin córki pobierała Pani połowę świadczenia 800+, które zostało podzielone na podstawie wyroku sądu na wniosek ojca.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, nie kwestionując Pani zaangażowania w proces wychowawczy córki, nie można uznać, że w 2024 r. posiadała Pani status osoby samotnie wychowującej dziecko. Wynika to z faktu, że nie spełnia Pani warunków określonych w art. 6 ust. 4c i 4d w zw. z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem za 2024 rok nie może Pani skorzystać z preferencyjnego rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Pani stanowisko należało więc uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
