Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.228.2025.5.KP

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.228.2025.5.KP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismem z 7 kwietnia 2025 r. (wpływ 10 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan JDG NIP: (...). Ze względu na wspólnotę majątkową razem z małżonką w dniu 4 stycznia 2019 roku dokonaliście Państwo zakupu nieruchomości należącej do spółki cywilnej. W akcie notarialnym występują Państwo jako osoby fizyczne, a nie Pana JDG. Przedmiotem zakupu jest działka, budynek (...) do remontu oraz budowle stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności. Obowiązuje tu prawo użytkowania wieczystego na okres 86 lat oraz otrzymaliście Państwo w darowiźnie udział 1/3 części w prawie użytkowania wieczystego niezabudowanej działki. Na zakup otrzymaliście Państwo od spółki cywilnej fakturę z podatkiem o stawce vat 23 %.

Budynek (...) miał być przeznaczony na cele firmowe Pana JDG (żona pracuje na etacie w innej firmie).

Nastąpiła zmiana przeznaczenia budynku i rozpoczął się jego remont. W związku z tym część kosztów remontu była ujmowana w KPIR firmy, dodatkowo otrzymał Pan zwrot podatku vat z faktury zakupu, który również w całości został wykorzystany na jego remont. Budynek został wyremontowany i oddany do użytkowania pod koniec 2022 roku. Nie został wpisany do środków trwałych firmy jak również nie był amortyzowany. Niestety ze względów finansowych i zawirowaniach rynkowych przez pandemię COVID 19 w tamtym okresie, użytkowanie tego budynku i działki nigdy nie nastąpiło. Do tej pory budynek ten nie jest wykorzystywany na cele firmowe i stoi pusty. Na dzień dzisiejszy jest planowana całkowita sprzedaż zakupionej nieruchomości.

Pismem z 7 kwietnia 2025 r. uzupełniono opis sprawy następująco

1.Od kiedy i w jakim zakresie prowadzi Pan działalność gospodarczą?

Data rozpoczęcia JDG 1 maja 2013 r., (...).

2.W jakim konkretnie celu (z jakim zamiarem wykorzystania) nabył Pan nieruchomość od spółki cywilnej, proszę opisać?

W celu zmiany lokalizacji prowadzenia JDG i zwiększenia potencjału firmy. Większa ilość miejsca do produkcji i nowe możliwości rozwoju.

3.Na kogo była wystawiona faktura dokumentująca nabycie nieruchomości? Nabywca: (...).

4.W jaki sposób nieruchomość była wykorzystywana przez Pana od momentu jej nabycia do chwili planowanej sprzedaży, proszę opisać?

Plac w koło budynku został posprzątany, wykonano remont ogrodzenia. Budynek został wyremontowany w środku i na zewnątrz zgodnie dokumentacją projektową i przygotowany wg obowiązujących przepisów ppoż. i bhp. Od momentu zakończenia remontu i odbioru do użytkowania, budynek jak również powierzchnia placu (tj. cała zakupiona nieruchomość) nie była wykorzystywana do żadnych celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i z docelowym zakupem. Cała nieruchomość nie była również wynajmowana.

5.Jaką formę opodatkowania wybrał Pan dla celów opodatkowania przychodów/dochodów z prowadzenia działalności gospodarczej w okresie, którego dotyczy wniosek?

JDG, KPIR, zasady ogólne, od początku prowadzenia działalności do teraz.

6.Czy informacja: „Przedmiotem zakupu jest działka, budynek (...) do remontu oraz budowle stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności” oznacza, że nabył Pan prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami stanowiącymi od gruntu odrębny przedmiot własności?

Z aktu notarialnego Umowa sprzedaży wynika iż, razem z małżonką nabył Pan prawo do użytkowania wieczystego do dnia 18 października 2099 działki gruntu oznaczonej numerem ewidencyjnym 1/1 o obszarze (...) ha położonej we wsi X, gminie (...), powiat (...), województwo (...) będącej własnością Gminy (...) oraz własności znajdujących się na niej budynku (...) o pow. (...) m2 oraz budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności Kw. nr (...). Poprzedni właściciel czyli spółka, od której nabyli Państwo nieruchomość prawo użytkowania wieczystego działki gruntu oraz własność znajdujących się na niej budynku (...) i budowli nabyli na podstawie umowy sprzedaży Rep. (...) sporządzonej w dniu (...) 2003 roku. Umowa darowizny – otrzymali Państwo w darowiźnie udział wynoszący 1/3 części w prawie użytkowania wieczystego do dnia 20 czerwca 2105 roku niezabudowanej działki o numerze ewidencyjnym 1/2 o obszarze (...) ha (droga asfaltowa dojazdowa), położonej we wsi X, gminie (...), powiat (...), województwo (...) będącej własnością Gminy (...), Kw nr (...). Poprzedni właściciel czyli spółka, od której nabyli Państwo nieruchomość prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nabyli na podstawie umowy o oddanie działki gruntu w użytkowanie wieczyste oraz sprzedaży nakładów – Rep. (...) sporządzonej w dniu (...) 2006 roku.

7.Jaki charakter miały/mają nabyte budynki/budowle (np. mieszkalny), przez cały okres posiadania?

W momencie zakupu budynek po starej (...) niemieszkalny, po remoncie i zmianie przeznaczenia budynek produkcyjno - magazynowy niemieszkalny.

8.Jak sklasyfikowany był/jest grunt przez cały okres jego posiadania (np. grunty rolne)?

Wypis z rejestru gruntów - w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jako tereny przemysłowe – Ba, zarówno droga dojazdowa jak i teren nieruchomości z budynkiem.

9.Jakie, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego było/jest przeznaczenie ww. gruntu?

W MPZP to 4UP przeznaczona pod tereny usług oraz zabudowy składowej, magazynowej i produkcyjnej, (...).

10.Czy zakupiona przez Pana nieruchomość została nabyta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy do Pana i Pana małżonki majątku prywatnego? Co wynika z aktu notarialnego?

Z aktu notarialnego wynika, że umowa sprzedaży oraz przyrzeczona umowa darowizny jest na rzecz A i B małżonków A, do ich majątku objętego wspólnością ustawową, którzy zobowiązali się umowę sprzedaży i umowę darowizny przyjąć.

11.Kiedy – proszę, żeby podał Pan datę /przybliżoną datę – planuje Pan dokonać „całkowitej sprzedaży zakupionej nieruchomości”?

Rozważa Pan sprzedaż zakupionej nieruchomości jeszcze w tym roku lub w następnym. Dokładnie nie jest znana Panu data sprzedaży.

12.Czy przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie nieruchomość nabyta przez Pana (...) 2019 r., tj. „działka, budynek (...) do remontu oraz budowle stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności”, czy również „otrzymany w darowiźnie udział 1/3 części w prawie użytkowania wieczystego niezabudowanej działki”?

Obie nieruchomości są ze sobą powiązane, więc sprzedaż w całości.

13.Kiedy (w jakiej dacie) otrzymał Pan w darowiźnie „udział 1/3 części w prawie użytkowania wieczystego niezabudowanej działki”?

Ta sama data co umowa zakupu (...) 2019 rok.

14.Czy „działka, budynek (...) do remontu oraz budowle stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności”, zostały ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Nie.

15.   Czy zaliczał Pan do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej opłaty związane z utrzymaniem nieruchomości, takie jak opłaty za użytkowanie wieczyste, podatek od nieruchomości, ubezpieczenie, itd. (jeśli tak, proszę wskazać dokładnie, jakie to wydatki)?

Podatek od nieruchomości 1744,00 zł, 7 marca 2019 r.

Użytkowanie droga 37,53 zł, 15 marca 2019 r.

Podatek za użytkowanie wieczyste 1025,00 zł, 18 kwietnia 2019 r.

Podatek od nieruchomości 1902,00 zł, 10 lutego 2020 r.

Użytkowanie droga 37,53 zł, 1 kwietnia 2020 r.

16.Czy nabyte budynki/budowle wraz z prawem wieczystym użytkowania gruntu były kiedykolwiek przedmiotem zawartych przez Pana umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze? Jeśli tak – to czy pobiera/pobierał Pan pożytki z tytułu najmu/dzierżawy, przez jaki okres?

Nie było najmu, dzierżawy i innych.

17.Czy poczynił Pan jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości nieruchomości lub jej uatrakcyjnienia, jeśli tak to jakie i kiedy (np. remont, modernizacja, wydzielenie, podział, budowa drogi, budowa terenu, ogrodzenie terenu, uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, energetyczne itp.)?

Tak, generalny remont budynku w środku oraz na zewnątrz, remont ogrodzenia działki. Wycinka starych drzew, porządek na placu. Dostosowanie do obecnych przepisów ppoż. oraz bhp. Nieruchomość uległa ulepszeniu w wyniku przebudowy, adaptacji i modernizacji. Od uzyskania pozwolenia na przebudowę 3 lipca 2019 r.

18.Od kiedy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, proszę wskazać datę?

1 maja 2014 r.

19.Czy z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości odliczył Pan podatek VAT?

Tak kwota podatku vat 35 528.46 z kwoty zakupu brutto 190 000 zł została odliczona. Z US otrzymał Pan jej zwrot i wykorzystał na remont budynku.

20.W opisie sprawy wskazał Pan cyt. „Nastąpiła zmiana przeznaczenia budynku i rozpoczął się jego remont.” Proszę wyjaśnić:

a)jakie było pierwsze przeznaczenie budynku?

Budynek (...), budynek produkcyjny.

b)kiedy nastąpiła zmiana przeznaczenia budynku, proszę podać datę?

3 lipca 2019 r.

c)jakie było nowe przeznaczenie budynku?

Budynek produkcyjno – magazynowy.

21.Kiedy planuje Pan zlikwidować działalność gospodarczą i z jakiego powodu?

Nie likwiduje Pan.

22.Czy przedmiotem sprzedaży będzie niezabudowana działka (udział w działce)?

Tak, obie nieruchomości są ze sobą powiązane, więc sprzedaż w całości.

23.Jeżeli przedmiotem sprzedaży będzie niezabudowana działka (udział w działce), to proszę wskazać:

a)Numer działki;

Niezabudowana działka o numerze ewidencyjnym 1/2 o obszarze (...) ha droga asfaltowa dojazdowa, położona we wsi X, gminie (...), powiat (...), województwo (...) będąca własnością Gminy (...), Kw. nr (...).

b)W jaki sposób działka była wykorzystywana przez Pana od momentu jej nabycia do chwili planowanej sprzedaży, proszę opisać?

Droga dojazdowa.

c)Czy działka była/jest przedmiotem najmu lub dzierżawy, jeśli tak, to w jakim okresie oraz jakie pożytki czerpał/czerpie Pan z tego tytułu?

Nie.

d)Czy występował Pan z wnioskiem o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla działki, jeśli tak to kiedy i w jakim celu?

Nie.

e)Czy wnosił Pan o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla działki, jeśli tak to w jakim celu? Czy uzyskanie ww. decyzji przez Pana było konieczne, jeśli tak to dlaczego?

Nie.

f)Czy poczynił Pan jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości działki, tj. dokonał jej uatrakcyjnienia np. wydzielenie lub budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne itp., jeśli tak to jakie, kiedy i w jakim celu?

Nie.

g)Czy z działki dokonywał Pan sprzedaży ewentualnych płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej (jeśli tak, to jakie to produkty i w jakim okresie sprzedaż ta miała miejsce) i czy sprzedaż była opodatkowana podatkiem VAT?

Nie dokonywał Pan sprzedaży.

h)Czy dla działki na dzień jej sprzedaży będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to czy zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka będzie przeznaczone pod zabudowę?

To jest droga dojazdowa.

i)Czy działka na dzień jej sprzedaży będzie objęta aktualną (obowiązującą) decyzją o warunkach zabudowy lub decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego?

Nie.

j)Czy działka jest wykorzystywana przez Pana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?

Nie dotyczy.

k)Czy przy nabyciu działki przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Nie, umowa darowizny.

24.Jeżeli przedmiotem sprzedaży będzie zabudowana działka, to proszę wskazać:

a)numer działki

Numer ewidencyjny 1/1 o obszarze (...) ha położona we wsi X, gminie (...), powiat (...), województwo (...) będącej własnością Gminy (...) oraz własności znajdujących się na niej budynku (...) o pow. (...) m2 oraz budowli stanowiący odrębny od gruntu przedmiot własności, Kw. Nr (...).

b)budynki i budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa budowlanego (Dz.U. z 2024 r., poz. 725 ze zm.), posadowione na tej działce?

Parterowy budynek po (...) o pow. (...) m2 oraz budowli stanowiący odrębny od gruntu przedmiot własności, Kw. nr (...). Budowla w postaci stabilizacji dróg wewnętrznych wzniesiona w latach sześćdziesiątych i osiemdziesiątych. Budynek po (...) nieużytkowany od dwóch lat w dniu zakupu i ze względu na swój stan techniczny wymaga remontu.

c)w odniesieniu odrębnie do każdego ww. budynku/budowli proszę wskazać:

a.Czy przy nabyciu budynku/budowli przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Została wystawiona faktura sprzedaży vat wg stawki 23%.

b.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) budynku/budowli, a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Tak. Poprzedni właściciel czyli spółka, od której nabyli Państwo nieruchomość prawo użytkowania wieczystego działki gruntu oraz własność znajdujących się na niej budynku (...) i budowli nabyli na podstawie umowy sprzedaży Rep. A Nr (...) sporządzonej w dniu (...) 2003 roku. Prawo użytkowania wieczystego działki gruntu drogi nabyli na podstawie umowy o oddanie działki gruntu w użytkowanie wieczyste oraz sprzedaży nakładów – Rep. A Nr (...) sporządzonej w dniu (...) 2006 roku.

c.Czy ponosił Pan wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym budynku/budowli, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Tak, nieruchomość uległa ulepszeniu w wyniku przebudowy, adaptacji i modernizacji.

d.Jeżeli poniósł Pan takie wydatki, to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej budynku/budowli, kiedy zakończono ulepszenie, proszę podać dokładną datę?

Tak wydatki były wyższe niż 30%. 25 września 2021 r.

e.Czy po poniesieniu ww. wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, w stosunku do których miał Pan prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego doszło do pierwszego zasiedlenia budynku/budowli?

Nie.

f.Czy od pierwszego zajęcia, zasiedlenia (używania) ww. budynku/budowli po ulepszeniu przekraczającym 30% jego/jej wartości początkowej, do dnia dostawy minie okres dłuższy niż 2 lata?

Nie był zasiedlony po zakończeniu remontu i oddaniu do użytkowania. Jest to okres dłuższy niż 2 lata.

g.Czy od pierwszego zajęcia, zasiedlenia ww. budynku/budowli po ulepszeniu przekraczającym 30% jego/jej wartości początkowej, do dnia zaprzestania wykonywania przez Pana czynności podlegających opodatkowaniu VAT minie okres dłuższy niż 2 lata?

Nie dotyczy.

25.Do jakich czynności (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających podatkowi VAT) będzie Pan wykorzystywał ww. budynki/budowle po likwidacji działalności gospodarczej?

Na chwilę obecną nie likwiduje Pan działalności.

26.Czy posiada Pan inne nieruchomości niż te wskazane we wniosku? Jeśli tak – to ile i jakie?

Razem z żoną jest Pan właścicielem jednego domu szeregowego.

27.Czy dokonywał już Pan zbycia innych nieruchomości niż te, o których mowa we wniosku?

Nie.

Jeśli tak – proszę, żeby Pan wskazał:

a)Kiedy i w jaki sposób wszedł Pan w ich posiadanie?

Nie dotyczy.

b)W jakim celu zostały one przez Pana nabyte?

Nie dotyczy.

c)W jaki sposób były one wykorzystywane przez Pana od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?

Nie dotyczy.

d)Kiedy dokonał Pan ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?

Nie dotyczy.

e)Na co zostały przeznaczone środki z ich sprzedaży?

Nie dotyczy.

28.Czy planuje Pan w przyszłości nabyć jeszcze inne nieruchomości? Jeśli tak – w jakim celu je będzie Pan nabywać?

Nie planuje Pan.

Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 kwietnia 2025 r.

Czy sprzedaż wskazanej nieruchomości, tj. działki gruntu oznaczonej numerem ewidencyjnym 1/1 o obszarze (...) ha położonej we wsi X, gminie (...), powiat (...), województwo (...) będącej własnością Gminy (...) oraz własności znajdujących się na niej budynku (...) o pow. (...) m2 oraz budowli stanowiący odrębny od gruntu przedmiot własności, Kw nr (...), może być przeprowadzona przez wspólnotę małżeńską? Czy w związku z tą transakcją będziemy podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 kwietnia 2025 r.

Uważa Pan, że sprzedaż nieruchomości powinna być zaliczona do wspólnoty majątkowej. Nieruchomość nie była wykorzystywana na cele związane z działalnością gospodarczą. Nie została wpisana do ewidencji środków trwałych firmy, nie było na rzecz działalności gospodarczej również odpisów amortyzacyjnych. Nie była wynajmowana, ani dzierżawiona. Od momentu powstania w latach 60 tych nie zmieniła charakteru swojego przeznaczenia gdyż dalej mogła być wykorzystywana do celów produkcyjnych jak pierwotnie zakładano. Minęło więcej niż 5 lat od momentu zakupu nieruchomości i transakcja nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

·odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

·zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

W myśl art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast, jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Co do zasady, do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej należą wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, określone w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tej ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:

a) środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

b) składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1 500 zł,

c) składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

d) składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

– wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

W świetle powyższego, regulacją art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został objęty przychód z odpłatnego zbycia tych składników majątku, które spełniają ustawową definicję środka trwałego, podlegającego ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, niezależnie od tego, czy podatnik wprowadził, czy też nie wprowadził te składniki do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak również od tego, czy zaliczał do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Zgodnie z art. 14 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady przychód ze sprzedaży składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej podatnika stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże od tej zasady przewidziany został wyjątek, zgodnie z którym jeżeli składnik majątku wykorzystywany w działalności gospodarczej podatnika należy do jednej z kategorii wskazanych w art. 14 ust. 2c ustawy (np. jest lokalem mieszkalnym), to wtedy przychodu ze sprzedaży takiego składnika majątku nie traktuje się jako przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wykazuje szereg związków systemowych z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). Jednym z powiązań tego rodzaju jest problematyka składników majątkowych, która w systemie prawa podatkowego została wyraźnie odniesiona do prawa bilansowego.

Zgodnie z art. 5a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie mowa jest składnikach majątkowych – oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy o rachunkowości pomniejszone o przejęte długi funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zbywcy, o ile długi te nie zostały uwzględnione w cenie nabycia, o której mowa w art. 22g ust. 3.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości:

Ilekroć w ustawie jest mowa o aktywach – rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera bezpośredniej i legalnej definicji środków trwałych, dokonuje natomiast ich podziału na podlegające i niepodlegające amortyzacji. Definicja pojęcia środki trwałe wywodzi się z ustawy o rachunkowości, gdzie zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. a) tejże ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach trwałych – rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności nieruchomości – w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego.

Co wymaga podkreślenia to fakt, że grunt jest zdatny do użytku z chwilą nabycia. Na jego wartość początkową wpływać będzie wyłącznie cena należna sprzedającemu oraz koszty związane z zakupem (koszty aktu notarialnego, itp.). W przypadku nabycia nieruchomości zabudowanej - oddzielnymi środkami trwałymi są grunty oraz posadowione na tym gruncie budynki i budowle.

W myśl bowiem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), grunty klasyfikuje się do grupy 0 „Grunty”, a budynki do grupy 1 „Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego”. Ponadto, oddzielne ujęcie w ewidencji jest konieczne również dlatego, że grunty nie podlegają amortyzacji.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. (…)

W myśl art. 22c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Z powyższych wyjaśnień wynika, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają możliwości uznania danego składnika majątku za środek trwały od ujęcia go w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ani też dokonywania jego amortyzacji (zwłaszcza, że część środków trwałych objęta jest ustawowym wyłączeniem z amortyzacji podatkowej).

Stosownie natomiast do art. 22d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 22f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu wskazał Pan, że:

·Od 1 maja 2013 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie (...).

·Razem z małżonką nabył Pan 4 stycznia 2019 r. prawo do użytkowania wieczystego działki nr 1/1 oraz własności znajdujących się na niej budynku (...) oraz budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności.

·Umową darowizny (...) 2019 r. otrzymał Pan razem z małżonką w darowiźnie udział wynoszący 1/3 części w prawie użytkowania wieczystego działki nr 1/2 (droga asfaltowa dojazdowa).

·Nieruchomość nabył Pan od spółki cywilnej w celu zmiany lokalizacji prowadzenia JDG i zwiększenia potencjału firmy (większa ilość miejsca do produkcji i nowe możliwości rozwoju). Budynek (...) miał być przeznaczony na cele firmowe Pana JDG.

·Od momentu nabycia nieruchomości plac w koło budynku został posprzątany, wykonano remont ogrodzenia.

·Budynek został wyremontowany w środku i na zewnątrz zgodnie dokumentacją projektową i przygotowany wg obowiązujących przepisów ppoż i bhp.

·Część kosztów remontu była ujmowana w KPiR firmy.

·Zaliczał Pan do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej opłaty związane z utrzymaniem nieruchomości, takie jak:

Podatek od nieruchomości 1744,00 zł, 7 marca 2019 r.,

Użytkowanie droga 37,53 zł, 15 marca 2019 r.,

Podatek za użytkowanie wieczyste 1025,00 zł, 18 kwietnia 2019 r.,

Podatek od nieruchomości 1902,00 zł, 10 lutego 2020 r.,

Użytkowanie droga 37,53 zł, 1 kwietnia 2020 r.

·Odliczył Pan podatek VAT w wysokości 35 528,46 zł i z urzędu skarbowego otrzymał Pan jego zwrot i wykorzystał na remont budynku.

·Planuje Pan sprzedaż obu nieruchomości, nieruchomości są ze sobą powiązane, więc sprzedaż w całości.

Wątpliwości Pana dotyczą kwestii czy sprzedaż nieruchomości, tj. działki nr 1/1 powinna być przeprowadzona przez wspólnotę małżeńską i czy transakcja taka będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W orzecznictwie przyjmuje się, że poprzez zaniechanie inwestycji należy rozumieć rezygnację z dalszego jej prowadzenia. Może to polegać na tym, że podatnik pomimo poniesienia pewnych wydatków odstępuje od zamiaru nabycia kompletnego środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej lub też rezygnuje z wytworzenia ich we własnym zakresie (E. Głębicka, Poniesione koszty zaniechanych inwestycji, ABC).

W analizowanej sprawie decydujący dla oceny kwestii wykorzystywania nieruchomości w działalności gospodarczej jest fakt jest nabycia w związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą – chęci wykorzystania jej jako nowej lokalizacji prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Jak sam Pan wskazał - zabudowaną działkę nr 1/1 nabył Pan w celu zmiany lokalizacji prowadzenia działalności gospodarczej i zwiększenia potencjału firmy (większa ilość miejsca do produkcji i nowe możliwości rozwoju). Budynek (...) miał być przeznaczony na cele firmowe Pana JDG.

Ponadto wskazał Pan, że plac w koło budynku został posprzątany, wykonano remont ogrodzenia, zaś sam budynek po (...) został wyremontowany w środku i na zewnątrz zgodnie dokumentacją projektową i przygotowany wg obowiązujących przepisów ppoż. i bhp. Nastąpiła zmiana przeznaczenia budynku na budynek produkcyjno-magazynowy, niemieszkalny.

Również część kosztów remontu oraz opłaty związane z utrzymaniem nieruchomości zaliczał Pan do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej oraz odliczył Pan podatek VAT z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości.

Podjęcie opisanych we wniosku czynności bezsprzecznie oznacza, że miał Pan zamiar wykorzystywać nieruchomość w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Okoliczność, że nieruchomość (prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkiem) została nabyta w związku z prowadzoną działalnością oraz późniejsze działania związane z modernizacją budynku do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie (...) – wyczerpuje przesłankę stanowiącą o ich „wykorzystywaniu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej”. Podjęcie opisanych we wniosku czynności bezsprzecznie oznacza, że miał Pan zamiar wykorzystywać nieruchomość w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W momencie nabycia nieruchomości gruntowej powinna ona zostać ujęta przez Pana w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ spełniała definicję środka trwałego – była bowiem kompletna i zdatna do użytku.

Natomiast budynek z uwagi na swój stan stanowił środek trwały w budowie, gdyż nie spełniał podstawowej definicji środka trwałego, nie był bowiem kompletny i zdatny do użytku. Prowadzenie inwestycji na gruncie jest jego wykorzystywaniem w działalności.

Zauważam przy tym, że decyzja o rezygnacji z pierwotnego zamiaru dotyczącego sposobu wykorzystania nieruchomości powinna mieć następnie odzwierciedlenie w ewidencji środków trwałych przez formalne wycofanie tej nieruchomości ze składników majątkowych związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl bowiem powołanego już art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Przepis ten wprowadza „mechanizm” wyodrębnienia z majątku prowadzonej działalności gospodarczej np. niewykorzystywanej w działalności gospodarczej nieruchomości i „przesunięcia” jej do majątku prywatnego przedsiębiorcy z jednoczesnym określeniem po upływie jakiego czasu do jej odpłatnego zbycia stosuje się przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodać trzeba też, że już samo zwiększenie majątku przedsiębiorstwa stanowi bierne wykorzystanie tej nieruchomości, chociażby przez postrzeganie finansowej solidności firmy przez kontrahentów.

Dlatego też sprzedaż nieruchomości, o której mowa we wniosku, należy rozpatrywać w kontekście przychodu z działalności gospodarczej. Bez znaczenia pozostaje również fakt, że nabyta przez Pana nieruchomość nie została ujęta w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Bez względu na to, czy został spełniony obowiązek – wynikający z art. 22d ust. 2 ww. ustawy – wprowadzenia składnika majątku do tej ewidencji, czy też nie, kwota uzyskana ze sprzedaży ww. nieruchomości – zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowi przychód z działalności gospodarczej.

Dodatkowo wskazać należy, że stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2809 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 31 § 1 ww. ustawy:

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

W piśmiennictwie podaje się, że o zaliczeniu danego przedmiotu majątkowego do majątku wspólnego decyduje moment faktycznego jego nabycia. Z punktu widzenia przynależności prawa do majątku wspólnego bez znaczenia jest, czy jego nabycia dokonali małżonkowie wspólnie, czy też tylko jeden z nich. Nie jest istotna także podstawa (sposób) nabycia danego przedmiotu. Obowiązuje domniemanie, że przedmioty majątkowe nabyte w trakcie wspólności małżeńskiej przez jednego z małżonków zostały nabyte z majątku wspólnego na rzecz wspólności majątkowej. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną. Cechą charakterystyczną tego typu współwłasności jest to, że niemożliwe jest ustalenie wielkości udziału małżonków we współwłasności (współwłasność bezudziałowa) oraz żaden z małżonków w czasie jej trwania nie może rozporządzać swymi prawami do majątku wspólnego.

W świetle art. 43 § 1 ww. Kodeksu:

Oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Zatem każdy z małżonków ma zarówno prawo do udziału w majątku wspólnym, jak i w odniesieniu do poszczególnych składników majątku wspólnego.

Wskazać należy, że odpłatne zbycie nieruchomości stanowiącej przedmiot majątku wspólnego małżonków, wykorzystywanej w działalności gospodarczej przez jednego z małżonków, stanowi w całości przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, jedynie tego podmiotu, który faktycznie przedmiotową nieruchomość wykorzystywał dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc zatem treść przytoczonych wyżej uregulowań prawnych do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy wskazać, że sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości będzie stanowić w całości dla Pana przychód z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ze zbycia tej nieruchomości opodatkowany będzie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z wybraną formą opodatkowania Pana działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko Pana indywidualnej sprawy i nie wywołuje skutków podatkowych dla Pana żony.

Ocena prawna stanowiska Pana w zakresie podatku od towarów i usług zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.