Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.75.2025.3.ŁS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – na wezwania organu – pismami z 25 marca 2025 r. oraz 21 kwietnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Rada (...) – zwana dalej Związkiem – jest związkiem zawodowym pracowników, zrzeszającym pracowników zatrudnionych w firmach województwa (...). (...) jest organizacją związkową o uprawnieniach w rozumieniu ustawy o związkach zawodowych i prawa pracy. Celem związku są godne warunki życia i pracy członków Związku.

Zadaniem Związku jest walka o prawa i godność, a także interesy zawodowe i socjalno-bytowe członków Związku – pracowników, emerytów i rencistów, bezrobotnych oraz ich rodzin. Dla realizacji wskazanych wyżej celów zarząd wraz z radą może przyznać członkom pełniącym funkcje dietę na okres roku.

Zdaniem Związku diety te powinny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym Związek nie musi pobierać od tych diet zaliczek na podatek dochodowy – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 3000 zł. Stanowią one bowiem zwrot kosztów dla osób pełniących obowiązki społeczne i obywatelskie w Związku, między innymi kosztów dojazdu.

Z treści wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 października 1997 r. sygn. akt III SA 253/96 wynika, że wyrażenie „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich” należy rozumieć bardzo szeroko. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. Zarówno termin „społeczny” jak i termin „obywatelski” jest bez wątpienia pojęciem wieloznacznym.

W orzecznictwie utrwalił się pogląd, że z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności i w jej interesie.

Powiązanie wyżej wskazanej definicji wyrażeń „społeczny” i „obywatelski” z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych oraz postanowieniami Statutu Związku prowadzi do wniosku, że osoby będące członkami organów statutowych, jakimi są działacze związku, którzy pełnią funkcje we wskazanych władzach Związku i otrzymują na podstawie regulaminu przyznawania diet i zwrotu kosztów (uchwalonego na podstawie Statutu związku) diety pokrywające wydatki ponoszone przez nich w celu realizacji zadań statutowych tej organizacji, są zatem niewątpliwie osobami wykonującymi czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Osoby te są bowiem reprezentantami pewnej, dużej społeczności – członków Związku, wybranymi w wyborach i biorą udział w działaniach na rzecz tego szerokiego grona społeczeństwa. Członkowie wykonują swoje obowiązki statutowe społecznie, a co za tym idzie diety przyznawane im na podstawie regulaminu przyznawania diet i zwrotu kosztów są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, a związek nie jest zobowiązany pobierać od tych diet zaliczek na podatek dochodowy.

W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wskazał, że znaczenie zwrotu „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich” wyjaśniono w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 25 listopada 1997 r. sygn. akt U 6/97. Powiązanie definicji zawartej w orzeczeniu Trybunału z treścią art. 1 ustawy o związkach zawodowych oraz postanowieniami statutu prowadzi do wniosku, że przewodniczący rady związków zawodowych wykonuje swoje obowiązki statutowe społecznie.

W konsekwencji, dokonując ponownej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f., organy podatkowe będą musiały uwzględnić społeczny charakter pełnionej przez przewodniczącego funkcji (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 17 października 2007 r. sygn. akt I SA/Ke 320/07).

Podobne stanowisko zajął Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach, który jednoznacznie stwierdził, że ustawowe zwolnienie od podatku dotyczy również diet wypłacanych działaczom związkowym (wyjaśnienia z 20 lipca 2000 r.), a także Urząd Skarbowy Warszawa-Wola, który także uznał, że diety na pokrycie wydatków z tytułu pełnienia obowiązków społecznych przewodniczącego zrzeszenia związków zawodowych (a więc funkcji tożsamej z funkcją pełnioną przez członków Zarządu Oddziału X w Y) są zwolnione z podatku (wyjaśnienia nr US.40RPŁ/415/35/2006 z 28 czerwca 2006 r.). Tożsame interpretacje podatkowe wydały także inne Urzędy Skarbowe w całym kraju (m.in. wyjaśnienia Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki z 22 listopada 2006 r. lub wyjaśnienia Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 27 listopada 2006 r.). Podobnie Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie uznał, że diety wypłacane przewodniczącemu rady związków zawodowych korzystają ze zwolnienia podatkowego.

Natomiast Izba Skarbowa w Katowicach w wyjaśnieniach z 25 maja 2009 r. znak IBPB II/1/415- 207/09/ASz uznała, iż diety przyznawane osobom pełniącym funkcje w Oddziale X nie będą należały do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, jeżeli istotnie Oddział nie posiada osobowości prawnej. Zatem przyznana dieta osób pełniących funkcje w Oddziale będzie przychodem, o którym mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem dieta ta nie jest otrzymywana w związku z pełnieniem funkcji w organie osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 powołanej ustawy.

Korzystne dla działaczy związkowych interpretacje wydały również: Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki (wyjaśnienia z 22 listopada 2006 r.). Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście (wyjaśnienia z 6 listopada 2006 r.), Urząd Skarbowy Łódź-Widzew (wyjaśnienia z 20 lutego 2007 r.) czy Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście (wyjaśnienia z 22 grudnia 2006 r.).

Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Rada (...) jest organem wojewódzkim (...). Jest to zapisane w Statucie (...) z (...) r. w art. 19 pkt 1. W skład Rady (...) wchodzą członkowie wybierani na zebraniach branżowych (...). Również w skład Rady (...) wchodzi obecnie przewodniczący Rad (...) szczebla powiatowego.

Struktury wojewódzkie (...) posiadają osobowość prawną – wynika to ze statutu (...) w art. 3 pkt 2. Prezydium (Zarząd) wchodzi w skład Rady (...).

Rada (...) na pierwszym swoim spotkaniu wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady (...), Wiceprzewodniczących Rady (...), którzy są jednocześnie członkami Prezydium (Zarządu) Rady.

Jednocześnie w zależności od podjętych uchwał na pierwszym zebraniu Rady, wybiera się członków Prezydium (Zarządu) Rady.

W przypadku Rady (...) Prezydium (Zarząd) składa się z Przewodniczącego, 3 wiceprzewodniczących i 5 członków, razem 9 osób.

Rada (...) zamierza przyznać dietę dla Przewodniczącego Rady (...) na czas do zakończenia kadencji tj. do końca 2027 r. Rada (...) na swoim posiedzeniu (...) r. przyjęła Uchwałę nr (...) w sprawie przyznania diety w wysokości 3000 zł.

Na pytanie z wezwania dotyczące tego z jakiego tytułu przyznawane są diety, o których mowa we wniosku, wyjaśnili Państwo, że za pełnienie obowiązków społecznych i wykonywanie czynności oraz zadań związanych z pełnieniem funkcji Przewodniczącego Rady (...). Przewodniczący jest uczestnikiem wielu wojewódzkich organizacji. W ciągu każdego dnia oprócz swojego osobistego życia wiele godzin poświęca na sprawy związkowe.

Prawo do diet wynika z uchwał organów Rady Wojewódzkiej.

W kwestii prawa powszechnie obowiązującego odesłać należy do § 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł. Przepis ten wyjaśnia (nie definiuje) pojęcia diety. Uznać wszakże należy, że dla zastosowania zwolnienia decydujące znaczenie będzie miał charakter, a nie nazwa świadczenia.

Jak trafnie zauważył WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 20 maja 2008 r. (I SA/Gl 957/07, LEX nr 469658): Dieta jest pojęciem „pojemnym”, w którym mogą się mieścić świadczenia określone w przepisach różnymi nazwami, np. rekompensata, ryczałt, ekwiwalent czy też wynagrodzenie. Dietą może być wynagrodzenie za pełnienie szczególnych funkcji, a także dodatkowe wynagrodzenie za uzasadnioną stratę czasu. Dieta może stanowić również rekompensatę wydatków ponoszonych w związku z pełnieniem określonych obowiązków.

Wysokość diety w ryczałtowej wysokości 3000 zł jest adekwatna do ponoszonych kosztów realizacji bieżących zadań związkowych. Na to składają się m. in. koszty użytkowania prywatnego samochodu, posiłki w trakcie wykonywanych obowiązków, koszty wyposażenia osobistego itp. Istotne w tymże zakresie jest stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone w wyroku z dnia 8 lutego 2023 r. (II FSK 1611/20), w którym wskazane zostało, iż dla zakwalifikowania określonego świadczenia nie jest cechą prawnie nieistotną uzależnienie tego świadczenia od nakładu i jakości pracy. Bez wykonania tych czynności (prac) wynagrodzenie to nie przysługiwałoby. Świadczenia te (poza zwrotem kosztów) stanowią zatem rodzaj gratyfikacji (wynagrodzenia) za konkretną wykonaną pracę i jako takie nie mieszczą się w pojęciu diety w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wypłat diety będzie dokonywała Rada (...).

Pod pojęciem „niektórych członków zarządu”, o których mowa w pytaniu, należy rozumieć osobę oddelegowaną przez organizację np. Przewodniczącego Rady (...) do wykonywania czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Państwa intencją jest uzyskanie odpowiedzi wyłącznie w zakresie diet wypłacanych dla Przewodniczącego Rady (...).

Rada (...) jest strukturą terytorialną (...). Rada (...) jest organem jednostki terytorialnej (...). Rada (...) jest organem stanowiącym i wykonawczym. Rada (...) posiada własną osobowość prawną. Przewodniczący, któremu ma być przyznana dieta wchodzi w skład prezydium. Rada (...) jest organem stanowiącym.

Treść art. 19 pkt 1 statutu (...):

(...)

Pytanie

Czy diety przyznawane niektórym członkom Zarządu Związku, nieprzekraczające kwoty 3000 zł, mogą zostać uznane za diety otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym, czy diety te wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych, a Związek nie jest zobowiązany do poboru od tych diet zaliczek na podatek dochodowy?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, diety dla członków Zarządu wypłacane na podstawie regulaminu przyznawania diet i zwrotu kosztów w pełni mieszczą się w zakresie hipotezy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem są wolne od podatku dochodowego i nie zachodzi konieczność pobrania od nich zaliczek na ten podatek.

Uważają Państwo, że diety przyznawane osobom pełniącym funkcje w związku nie będą należały do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (w myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ponieważ Związek nie posiada osobowości prawnej.

Zatem przyznana dieta osób pełniących funkcje w związku będzie przychodem, o którym mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem dieta ta nie jest otrzymywana w związku z pełnieniem funkcji w organie osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 powołanej ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednym ze źródeł przychodów jest – stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działalność wykonywana osobiście.

Na podstawie art. 13 pkt 5 cytowanej ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Stosownie do art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Konsekwencją zakwalifikowania uzyskiwanych przychodów jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa m.in. w art. 13 pkt 5 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika – na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu zdarzenia wynika w szczególności, że Rada (...) jest związkiem zawodowym pracowników, zrzeszającym pracowników zatrudnionych w firmach województwa (...). (...) jest organizacją związkową o uprawnieniach w rozumieniu ustawy o związkach zawodowych i prawa pracy. Celem związku są godne warunki życia i pracy członków Związku. Zadaniem Związku jest walka o prawa i godność, a także interesy zawodowe i socjalno-bytowe członków Związku – pracowników, emerytów i rencistów, bezrobotnych oraz ich rodzin. Rada (...) jest organem wojewódzkim (...). Jest to zapisane w Statucie (...) z (...) r. art. 19 pkt 1. W skład Rady (...) wchodzą członkowie wybierani na zebraniach branżowych (...). Również w skład Rady (...) wchodzi obecnie przewodniczący Rad (...) szczebla powiatowego. Struktury wojewódzkie (...) posiadają osobowość prawną – wynika to ze statutu (...) w art. 3 pkt 2. Prezydium (Zarząd) wchodzi w skład Rady (...). Rada (...) na pierwszym swoim spotkaniu wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady (...), Wiceprzewodniczących Rady (...), którzy są jednocześnie członkami Prezydium (Zarządu) Rady. Jednocześnie w zależności od podjętych uchwał na pierwszym zebraniu Rady, wybiera się członków Prezydium (Zarządu) Rady. W przypadku Rady (...) Prezydium (Zarząd) składa się z Przewodniczącego, 3 wiceprzewodniczących i 5 członków, razem 9 osób. Rada (...) zamierza przyznać dietę dla Przewodniczącego Rady (...) na czas do zakończenia kadencji tj. do końca 2027 r. Rada (...) na swoim posiedzeniu (...) r. przyjęła Uchwałę nr (...) w sprawie przyznania diety w wysokości 3000 zł za pełnienie obowiązków społecznych i wykonywanie czynności oraz zadań związanych z pełnieniem funkcji Przewodniczącego Rady (...). Przewodniczący jest uczestnikiem wielu wojewódzkich organizacji. W ciągu każdego dnia oprócz swojego osobistego życia wiele godzin poświęca na sprawy związkowe. Prawo do diet wynika z uchwał organów Rady Wojewódzkiej. Wypłat diety będzie dokonywała Rada (...). (...) jest strukturą terytorialną (...). Rada (...)jest organem jednostki terytorialnej (...). Rada (...) jest organem stanowiącym i wykonawczym. Rada (...) posiada własną osobowość prawną. Przewodniczący, któremu ma być przyznana dieta wchodzi w skład prezydium. Rada (...) jest organem stanowiącym.

Powzięli Państwo wątpliwość czy diety wypłacane Przewodniczącemu Rady (...), nieprzekraczające kwoty 3000 zł, mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji czy na Państwu nie ciążą obowiązki płatnika.

Wyjaśniam, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł

Wszelkie ulgi i zwolnienia w prawie podatkowym są nie tylko odstępstwem od zasady wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz również stanowią wyjątek od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą, co oznacza, że nie może być ani rozszerzająca, ani też zawężająca.

Podkreślam zatem, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, dotyczy wyłącznie przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 cytowanej ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 13 wyodrębnia i różnicuje przychody z działalności wykonywanej osobiście w taki sposób, że przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7) nie mogą być utożsamiane z wyodrębnionymi w punkcie 5 tego przepisu przychodami otrzymywanymi przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Zakresy pojęciowe obu tych przepisów (pkt 7 i 5) wzajemnie się wyłączają. Przychody otrzymywane przez osoby z tytułu uczestnictwa w ww. organach osób prawnych nie mogą być zakwalifikowane do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Pojęcie „obowiązki” w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo. Dookreślenie, że chodzi o obowiązki o charakterze „obywatelskim” bądź „społecznym” wprowadza kryterium dodatkowe, sytuujące daną funkcję w płaszczyźnie relacji państwo – obywatel państwa albo społeczność – członek tej społeczności. W orzecznictwie i doktrynie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie. Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić na podstawie wyboru, w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń.

Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Do pojęcia „pełnienia obowiązków społecznych” zaliczono zatem również prace w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową.

Dodatkowo, jak wyjaśnił NSA w wyroku z 11 kwietnia 2012 r. sygn. II FSK 1908/10 oraz w wyroku z 7 października 1997 r. sygn. akt III SA 253/96, wyrażenie osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich „należy rozumieć bardzo szeroko”. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993, t. II, s. 435 i t. III, s. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeżeli chodzi o wyraz „obywatelski” to, oznacza on „obowiązek obywatelski, Prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelska zorganizowana z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”.

Nie kwestionując faktu, że Przewodniczący Rady (...), pełni funkcje społeczne nie sposób jednak zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że diety mu wypłacane objęte będą przedmiotowym zwolnieniem.

Co zostało już wcześniej podkreślone, przychody z działalności wykonywanej osobiście wskazane w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, ale z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Ustawodawca zatem w sposób wyraźny wskazuje, że istnieje inna grupa przychodów podatników, którą wyróżnił w uzasadnionym celu.

W konsekwencji oznacza to, że ustawodawca wyłączył z kategorii przychodów otrzymywanych w związku z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich przychody otrzymywane przez osoby należące do organów stanowiących osób prawnych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opisane zdarzenie stwierdzam, że diety wypłacane przez Państwa Przewodniczącemu Rady (...) (czyli osobie pełniącej funkcję w organie stanowiącym osoby prawnej), w związku z pełnieniem przez niego funkcji w tym organie stanowią przychód w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wbrew Państwa stanowisku nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy.

Fakt, że ustawodawca nie przewidział analogicznego zwolnienia do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy świadczy, że jego wolą było objęcie zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych diet jedynie tych osób, które wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Gdyby zamiarem ustawodawcy było również zwolnienie z podatku diet otrzymywanych przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, to z całą pewnością dałby temu wyraz w przepisach prawa.

Konsekwencją zaliczenia ww. diet do przychodu, o którym mowa w treści art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest spoczywający na Państwu obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie zaś do art. 42 ust. 1 komentowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wobec tego Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuję, że jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.