
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia Pani obowiązków podatkowych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej po zmianie rezydencji na francuską. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 marca 2025 r. (wpływ 27 marca 2025 r. i 1 kwietnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Podatnik jest obywatelem polskim.
Podatnik prowadzi gospodarstwo rolne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obejmujące ok. … ha gruntów, z czego ok. … ha gruntów stanowi własność Podatnika.
Podatnik jest podatnikiem podatku rolnego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Podatnik spełnia definicję rolnika również z innych przepisów.
Podatnik od wielu lat uzyskuje – w drodze decyzji administracyjnych – płatności bezpośrednie i przejściowego wsparcia krajowego w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, płatności redystrybucyjne, ONW i rolno-środowiskowo-klimatyczne, które od 2023 r. regulowane są przepisami ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (dalej jako „Ustawa”).
Wszystkie te płatności Podatnik uzyskuje w związku z posiadaniem opisanych gruntów rolnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa określa m.in. ogólny zakres podmioty wsparcia: pomoc w przypadku udzielenia w drodze decyzji przyznawana jest osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, którym został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, który może być wykorzystywany do ubiegania się o daną pomoc, jeżeli są spełnione warunki przyznania tej pomocy określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, w przepisach ustawy oraz w: 1) przepisach wydanych na podstawie art. 55 ust. 1, art. 56 ust. 8, art. 70 i art. 71 - w przypadku pomocy przyznawanej w drodze decyzji […] (art. 15 ust. 1 Ustawy).
Podatnik spełnia warunki z art. 25 ust. 1 Ustawy, płatności bezpośrednie są przyznawane rolnikowi, jeżeli prowadzi działalność rolniczą, a łączna powierzchnia gruntów objętych obszarem zatwierdzonym do podstawowego wsparcia dochodów będących w posiadaniu tego rolnika jest nie mniejsza niż 1 ha.
Podatnik nabył (w ramach współwłasności) nieruchomość nie rolną na terytorium Republiki Francuskiej, … (grunt zabudowany domem mieszkalnym).
Podatnik zamierza zamieszkać w ww. domu na terytorium Republiki Francuskiej i uczynić go centrum swoich interesów życiowych.
Podatnik zamierza spędzać w ww. domu więcej niż 183 dni w roku.
Na terytorium Republiki Francuskiej Podatnik nie będzie posiadał innych nieruchomości, w szczególności rolnych.
Podatnik nie będzie na terytorium Republiki Francuskiej prowadził działalności rolniczej. Podatnik natomiast zamierza – z pomocą osób trzecich i w ramach swojej przejściowej obecności w Rzeczypospolitej Polskiej – kontynuować prowadzenie gospodarstwa rolnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
W szczególności, Podatnik zamierza nadal (jak dotychczas) występować i uzyskiwać wskazane na wstępie płatności bezpośrednie i przejściowego wsparcia krajowego w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, płatności redystrybucyjne, ONW i rolno-środowiskowo-klimatyczne w związku z dalszym posiadaniem gospodarstwa rolnego i gruntów rolnych w Rzeczypospolitej Polskiej.
Według obowiązujących przepisów, tak długo jak Podatnik miał stałe miejsce zamieszkania i rezydencję podatkową w Rzeczypospolitej Polskiej, uzyskiwane przez Podatnika płatności niewątpliwie były wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, a Podatnik podlega(ł) jedynie podatkowi rolnemu.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Przedmiotem zapytania jest bieżący rok podatkowy (2025). Podatnik wyjaśnia, że jest to zdarzenie przyszłe, albowiem nie doszło jeszcze do spełnienia wszystkich elementów stanu faktycznego opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Na potrzeby wniosku Podatnik przyjmuje, że w okresie, będącym przedmiotem zapytania Francja będzie traktowała Podatnika jako francuskiego rezydenta podatkowego.
Podatnik z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych (jedynie podatek rolny).
Płatności, o których mowa we wniosku, stanowią dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnym przepisów.
Płatności, o których mowa we wniosku, pochodzą wyłącznie z budżetu Unii Europejskiej.
Środki wypłaca Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako akredytowany agent płatniczy, który wdraża instrumenty współfinansowane z budżetu Unii Europejskiej.
Poza przychodami z gospodarstwa, Podatnik nie uzyskuje innych przychodów/dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Pytania
1.Czy po zmianie rezydencji podatkowej na francuską Podatnik będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od dochodów uzyskiwanych przez Podatnika z tytułu płatności bezpośrednich i przejściowego wsparcia krajowego w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, płatności redystrybucyjnych, ONW i rolno-środowiskowo-klimatycznych wypłacanych Podatnikowi przez polską Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w drodze decyzji administracyjnej w związku z posiadaniem gruntów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i składanymi przez Podatnika wnioskami o przyznanie tych płatności?
2.Czy po zmianie rezydencji podatkowej na francuską Podatnik będzie zobowiązany do zapłaty podatku rolnego w Polsce od gruntów rolnych położonych w Rzeczypospolitej Polskiej, które pozostają w samoistnym posiadaniu Podatnika?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na Pani pytanie nr 1. Natomiast w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 116 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się w ogóle do przychodów z działalności rolniczej (z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej).
W przypadku więc polskiego podatnika wszystkie opisane formy wsparcia (płatności) są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jak wynika z art. 6 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, dochody z majątku nieruchomego, włączając dochody z eksploatacji gospodarstw rolnych i leśnych, podlegają opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie, w którym ten majątek jest położony.
Biorąc pod uwagę, że płatności bezpośrednie i przejściowego wsparcia krajowego w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, płatności redystrybucyjne, ONW i rolno-środowiskowo-klimatyczne stanowią dochody z majątku nieruchomego (nieruchomości), to ich opodatkowanie odbywa się wyłącznie na podstawie przepisów prawa Umawiającego się Państwa, w którym położona jest nieruchomość, dla której Podatnik ubiega się i uzyskuje opisane formy wsparcia. W tym przypadku w Polsce.
W konsekwencji, po zmianie rezydencji podatkowej na francuską uzyskiwane przez Podatnika dochody w postaci płatności bezpośrednich i przejściowego wsparcia krajowego w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, płatności redystrybucyjnych, ONW i rolno-środowiskowo-klimatycznych wypłacane Podatnikowi przez polską Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w związku z posiadaniem gruntów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są opodatkowane zgodnie z przepisami polskimi, co oznacza, że nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
a)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
b)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W świetle art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 3 ust. 2b pkt 4 ww. ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z treści wniosku wynika, że w 2025 r. Pani miejscem zamieszkania będzie Francja – będzie Pani francuskim rezydentem podatkowym. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w polsko-francuskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1 poz. 5), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz przez Francję dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 252; dalej „Konwencja MLI”):
Dochody z majątku nieruchomego, włączając dochody z eksploatacji gospodarstw rolnych i leśnych, podlegają opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie, w którym ten majątek jest położony.
W myśl art. 6 ust. 2 ww. Umowy:
Określenie „majątek nieruchomy” rozumie się według prawa podatkowego Umawiającego się Państwa, w którym majątek ten jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku przynależność do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa rzeczowego, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do zmiennych lub stałych świadczeń z tytułu eksploatacji albo prawa do eksploatacji zasobów mineralnych, źródeł i innych bogactw naturalnych. Statki żeglugi morskiej i śródlądowej oraz samoloty nie stanowią majątku nieruchomego.
Użycie w umowie sformułowania „podlegają opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie, w którym ten majątek jest położony” oznacza, że dochód z majątku nieruchomego położonego w Polsce jest opodatkowany w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie.
Wobec tego stwierdzam, że w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz polsko-francuskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, przychody otrzymywane przez Panią (osobę zamieszkałą we Francji) z gospodarstwa rolnego położonego w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce, według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania zawarto m.in. w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie, których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc – w przypadku roślin,
2) 16 dni – w przypadku wysoko intensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Ustawodawca precyzuje wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzącym z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Definicja ta określa więc w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej.
Wyłączenie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do działalności rolniczej (z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej) oznacza, że należy dokonywać ścisłej interpretacji przepisów odnoszących się do takich przychodów. Zawarta w art. 2 ust. 2 ww. ustawy definicja działalności rolniczej wyznacza więc zakres przedmiotowy tej działalności, a zatem tylko przychody uzyskiwane z tak określonej aktywności mogą być wyłączone (na podstawie art. 2 ust. 1 tej ustawy) z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności. Przychody te, mimo że uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, pochodzą jednakże z innych źródeł niż ta działalność i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad określonych w ustawie.
W świetle powyższego, przychody uzyskane przez Panią z tytułu dopłat bezpośrednich stosowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymanych na podstawie odrębnych przepisów, nie mogą być uznane za przychody z działalności rolniczej, nie zostały one bowiem uzyskane z wymienionych w sposób wyczerpujący w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rodzajów aktywności rolniczej. Na kwalifikację ww. przychodów nie może również wpłynąć fakt, że otrzymane dopłaty zostały wykorzystane przez Panią w prowadzonym przez Panią gospodarstwie rolnym.
Tym samym, zgodnie z przytoczoną wyżej zasadą powszechności opodatkowania, przychody te podlegają opodatkowaniu zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są, wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9, inne źródła.
Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W konsekwencji, uzyskiwane przez Panią dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów wypłacane Pani przez polską Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowią dla Pani przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 116 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.
Zatem skoro płatności, o których mowa we wniosku stanowią dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów, to spełniona jest dyspozycja przepisu 21 ust. 1 pkt 116 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, mając na względzie opis sprawy i przywołane przepisy prawa podatkowego wskazuję, że po zmianie rezydencji podatkowej na francuską nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od dochodów uzyskiwanych z tytułu płatności bezpośrednich i przejściowego wsparcia krajowego w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, płatności redystrybucyjnych, ONW i rolno-środowiskowo-klimatycznych wypłacanych Pani przez polską Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze względu na posiadanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gospodarstwa rolnego ponieważ pomimo tego, że wyżej wymienione płatności stanowią przychód podatkowy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 116 ww. ustawy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.
W konsekwencji Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
