
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 23 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 20 lutego 2025 r. (wpływ 20 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej rozliczając podatek dochodowy za 2023 rok, w związku z inwestycją montażu paneli fotowoltaicznych i magazynu ciepła. W złożonym PIT w 2024 roku uwzględnił Pan obydwie otrzymane faktury VAT (w załączeniu) zarówno za panele fotowoltaiczne, jak i za magazyn ciepła, kierując się sformułowaniem, że magazyn ciepła można zaliczyć jako osprzęt instalacji fotowoltaicznej, jako że jej część wykorzystuje energię służąca do podgrzewania wody. Jak również, że zarówno panele fotowoltaiczne, jak i magazyn ciepła stanowiły jedną inwestycję od jednego przedsiębiorcy.
Kierował się Pan również zbliżonymi wcześniejszymi interpretacjami w tym zakresie stwierdzającymi, że magazyn energii jest traktowany jako właśnie ten osprzęt, np. 0112-KDIL2-1.4011.14.2024.3.MB. KIS uznała, że koszty związane z zakupem i instalacją magazynu energii mogą zostać uwzględnione jako osprzęt instalacji fotowoltaicznej, a więc koszty z nimi związane można odliczyć od podstawy opodatkowania.
Faktury VAT zostały wystawione na Pana, natomiast punkt poboru prądu, jak również zaświadczenie OSD służące do pozyskania dofinansowania z programu Mój Prąd jest na inną osobę (Pana mamę).
W chwili obecnej odliczył Pan całość kosztów, jakie poniósł na inwestycję związaną z postawieniem paneli fotowoltaicznych i z magazynem ciepła.
Dodatkowo wskazał Pan, że jest współwłaścicielem nieruchomości, w związku z którą poniósł inwestycję związaną z montażem paneli fotowoltaicznych i magazynu ciepła.
Nieruchomość ta jest „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, tj.: jego wynikiem było zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania (panele fotowoltaiczne) i podgrzewania wody użytkowej (magazyn ciepła).
Związek wydatków, które Pan poniósł z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ustawie polega na wykorzystaniu magazynu ciepła do podgrzewania wody użytkowej, natomiast energia produkowana z paneli fotowoltaicznych zasila sprzęty elektryczne oraz piec na pellet (ogrzewanie budynku mieszkalnego), który uzależniony jest od energii elektrycznej.
Kwota odliczenia nie przekroczyła kwoty 53 000 zł; jak to zostało pierwotnie wskazane, odliczona została kwota wynikająca z 2 faktur VAT przedłożonych do wniosku o wydanie interpretacji, tj. (…) zł, w ubiegłych latach nie korzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej.
Poinformował Pan także, że nie uzyskał dochodu opodatkowanego według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku lub przychodu opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jedyny dochód jaki Pan osiągnął w tym roku podatkowym to dochód z umowy o pracę.
Poza uzyskaniem zwrotu podatku w zeznaniu PIT w kwocie (…) zł, w którym wskazał Pan kwotę (…) zł do odliczenia jako z ulgi termomodernizacyjnej - koszty nie zostały zwrócone.
Wydatki te nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wydatki te zostały odliczone wyłącznie od dochodu w PIT/0 w Pana zeznaniu rocznym PIT za 2023 rok, jako ulga termomodernizacyjna oraz nie korzystał Pan z innych ulg podatkowych poza ulgą termomodernizacyjną.
Pytania wynikające z wniosku jak i jego uzupełnienia
1.Czy dokonał Pan prawidłowego odliczenia ulgi termomodernizacyjnej na podstawie załączonych faktur? Czy obydwie faktury mogą zostać odliczone od podatku, jak to zostało przez Pana uczynione? Czy może Pan odliczyć koszty poniesione za magazyn ciepła związany z inwestycją paneli fotowoltaicznych?
2.Czy uzyskanie dotacji z Programu Mój Prąd na powyższą inwestycję, na którą to Pan poniósł koszty - przez osobę trzecią skutkuje koniecznością złożenia przez Pana korekty deklaracji PIT-37, tj. pomniejszenie wskazanej kwoty (…) zł, o kwotę uzyskaną z dotacji z tego programu w związku z tą konkretną inwestycją?
Pana stanowisko w sprawie wynikające z wniosku jak i jego uzupełnienia
W Pana ocenie, zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej w stosunku do elektrowni fotowoltaicznej, jak i magazynu ciepła było poprawne. Nie jest konieczna korekta złożonego PIT za 2023 rok.
Nie musi Pan składać korekty deklaracji PIT-37 i zwracać tym samym części przyznanego już zwrotu podatku z tytułu ulgi termomodernizacyjnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Są to:
1. Materiały budowlane i urządzenia:
1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11) pompa ciepła wraz z osprzętem;
12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2. Usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2) wykonanie analizy termograficznej budynku;
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10) montaż pompy ciepła;
11) montaż kolektora słonecznego;
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13) montaż instalacji fotowoltaicznej;
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej rozliczając podatek dochodowy za 2023 rok, w związku z inwestycją montażu paneli fotowoltaicznych i magazynu ciepła. W złożonym PIT w 2024 roku uwzględnił Pan obydwie otrzymane faktury VAT zarówno za panele fotowoltaiczne, jak i za magazyn ciepła, traktując magazyn jako osprzęt instalacji fotowoltaicznej, jako jej część, wykorzystująca energię, służącą do podgrzewania wody. Panele fotowoltaiczne, jak i magazyn ciepła stanowiły jedną inwestycję od jednego przedsiębiorcy. Wydatki te zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, tj.: jego wynikiem było zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania (panele fotowoltaiczne) i podgrzewania wody użytkowej (magazyn ciepła).
Stwierdzam, że skoro, w treści wniosku wskazał Pan, że magazyn ciepła można zaliczyć jako osprzęt instalacji fotowoltaicznej, jako że jej część wykorzystuje energię służąca do podgrzewania wody, wydatki poniesione przez Pana na zakup i montaż paneli fotowoltaicznych oraz magazynu ciepła można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, składając zeznanie podatkowe za 2023 r. miał Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki zarówno na zakup i montaż paneli fotowoltaicznych jak i magazynu ciepła.
Pana wątpliwości budzi także kwestia uzyskania dotacji przez inną osobę (Pana mamę), z Programu Mój Prąd na powyższą inwestycję, a na którą to Pan poniósł koszty tj., czy skutkuje to koniecznością złożenia przez Pana korekty deklaracji PIT-37 i pomniejszenia wskazanej kwoty, o kwotę uzyskaną z dotacji z tego programu w związku z tą konkretną inwestycją.
W opisie sprawy wskazał Pan, że jest współwłaścicielem nieruchomości, w związku z którą poniósł Pan inwestycję związaną z montażem paneli fotowoltaicznych i magazynu ciepła. Ponadto faktury VAT zostały wystawione na Pana, natomiast punkt poboru prądu, jak również zaświadczenie OSD służące do pozyskania dofinansowania i uzyskana dotacja z programu Mój Prąd jest na inną osobę (Pana mamę).
Należy pamiętać, jak już wcześniej wyjaśniono, że zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Należy również mieć na uwadze wskazany już wyżej art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Jak więc wyżej zaznaczono brak jest możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Odnosząc się zatem do Pana wątpliwości wyjaśniam, że w przedmiotowej sprawie podatnikiem korzystającym z ulgi termomodernizacyjnej jest Pan. Zatem skoro dotację uzyskała inna osoba, nie dojdzie w rozpatrywanej sprawie do sytuacji, w której podatnik (Pan) dokonał odliczenia wydatków, które zostały mu zrefinansowane (zwrócone).
W konsekwencji nie ma Pan obowiązku złożenia korekty zeznania PIT-37, w związku z odliczeniem przez Pana ulgi termomodernizacyjnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
• stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
• zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy uzyskanie dotacji z Programu Mój Prąd na powyższą inwestycję jest możliwe jeżeli faktury VAT zostały wystawione/poniesione przez Pana, natomiast punkt poboru prądu, jak również zaświadczenie OSD służące do pozyskania dofinansowania z programu Mój Prąd jest na inną osobę (Pana mamę). Podkreślić należy, że przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa. Tutejszy organ, ustosunkowując się do zadanego pytania przyjął (stosownie do zawartego we wniosku wskazania), że: „(…) odliczył Pan całość kosztów, jakie poniósł na inwestycję związaną z postawieniem paneli fotowoltaicznych i z magazynem ciepła. (…) koszty nie zostały zwrócone”.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
