
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani –na wezwanie organu – pismem z 13 marca 2025 r. (wpływ) oraz 27 marca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Pani miejsce zamieszkania i centrum interesów życiowych od urodzenia mieści się na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, (...), ul. A 1 i przebywa Pani tu 365 dni w roku.
31 marca 2018 r. zmarł Pani mąż A. A. Decyzją ZUS (...) z 1 marca 2019 r. znak: (...) (załącznik nr 1) przyznano Pani rentę rodzinną po zmarłym małżonku.
Z racji tego, że Pani mąż pracował również w Niemczech otrzymuje Pani z niemieckiego organu rentowego X świadczenie Y tzw. rentę wdowią nr (...), którą przyznano Pani 1 lipca 2020 r. w wysokości 73,09 euro (załącznik 2).
Zaktualizowaną decyzją ww. organu z 18 stycznia 2023 r. i 26 grudnia 2024 r. świadczenie to wynosi 94,30 euro miesięcznie (załącznik 3).
Niemiecki urząd skarbowy Bundeszentalamt nadał Pani numer podatkowy (...), o czym poinformowano Panią pismem z 28 grudnia 2020 r. (załącznik nr 4).
Od roku 2019 na Pani rachunek walutowy w V wpływa świadczenie z niemieckiego X, a Bank wystawia PIT-11 wykazując w pozycji 3 źródło przychodów – emerytury – renty zagraniczne.
I tak kolejno w poniższych latach:
·PIT 11 za 2019 – przychód/dochód: 3 673,79 PLN zaliczka pobrana przez płatnika: 627,00 PLN (załącznik nr 5),
·PIT 11 za 2020 – przychód/dochód: 2 555,37 PLN zaliczka pobrana przez płatnika: 435,00 PLN (załącznik nr 6),
·PIT 36 za 2021 – przychód/dochód: 2 548,55 PLN zaliczka pobrana przez płatnika: 435,00 PLN (załącznik nr 7),
·PIT 11 za 2022 – przychód/dochód: 2 715,22 PLN zaliczka pobrana przez płatnika: 382,00 PLN (załącznik nr 8),
·PIT 11 za 2023 – przychód/ dochód: 2 804,56 PLN zaliczka pobrana przez płatnika: 337,00 PLN (załącznik nr 9).
Każdorazowo w zeznaniach rocznych PIT-36 za lata 2019-2023 wykazywała Pani ww. przychody. Tymczasem niemiecki urząd skarbowy również opodatkowywał przychody z tytułu otrzymywanej renty wdowiej i naliczał podatek dokumentem (...), a Pani płaciła podatek w euro.
I tak kolejno w poniższych latach:
· 2019 (...) – 165, 00 euro (załącznik nr 10),
·2020 (...) – 81,00 euro (załącznik nr 11),
· 2021 (...) – 83,00 euro (załącznik nr 12),
·2022 (...) – 87,00 euro (załącznik nr 13),
·2023 (...) – 93,00 euro (załącznik nr 14).
Do każdego załącznika dołączono kserokopię dowodu zapłaty. W sumie od jednego i tego samego przychodu naliczono i pobrano podatek w wysokości 2 216,00 PLN i 509,00 euro.
Pismem z 4 maja 2024 r. (załącznik nr 15) wniosła Pani sprzeciw do niemieckiego urzędu skarbowego, gdyż uważa Pani, że wdowia renta po mężu nie powinna być podwójnie opodatkowana.
W odpowiedzi otrzymałam pismo nr (...) z 10 września 2024 r. (załącznik nr 16), w którym poinformowano Panią jak niżej:
Z początkiem roku kalendarzowego 2005 weszła w życie reforma opodatkowania dochodów emerytalnych w Niemczech. W wyniku wprowadzenia ustawy o dochodach emerytalnych (...) zmieniło się opodatkowanie rent dożywotnich, które osoby zamieszkałe za granicą pobierają między innymi z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, w taki sposób, że emerytury te obecnie zasadniczo podlegają opodatkowaniu podatek zgodnie z § 49 ust. 1 nr 7 ustawy o podatku dochodowym (...) w Niemczech liczy się z ograniczonym dochodem podlegającym opodatkowaniu. Ta zmiana w niemieckim prawie dotyczącym podatku dochodowego dotyczy także mieszkańców Polski, którzy pobierają ustawową emeryturę z ubezpieczenia społecznego z Niemiec.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Pani wniosek dotyczy zarówno lat 2019-2023 jak i przyszłych rozliczeń w latach 2024,2025, itd.
Renta wdowia, o której mowa we wniosku, w latach 2019-2023, była otrzymywana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych i stanowi niejako odpowiednik renty rodzinnej po Pani zmarłym mężu A. A, który kilkanaście lat pracował w Niemczech.
Świadczenie to w przyszłych latach 2024, 2025 itd. będzie świadczeniem, które otrzyma Pani z tego samego tytułu.
Renta nie stanowi płatności wypłacanej przez lub pochodzącej z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego.
Renta nie stanowi płatności z tytułu świadczonych usług pozostających w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny.
Pracowała Pani tylko w Polsce. Nigdy nie pracowała Pani, ani nie podejmowała działalności gospodarczej na terenie Niemiec.
Pytania
1)Czy renta wypłacana Pani przez niemiecki organ rentowy X z obowiązkowego systemu ubezpieczeniowego w Niemczech podlega opodatkowaniu w Polsce?
2)Jeżeli na pierwsze pytanie odpowiedź brzmi „Nie” to czy zasadne jest naliczanie i pobieranie zaliczki na podatek dochodowy przez V od przychodów z Niemiec? Czy Bank w wystawionym PIT-11 ma obowiązek wykazywać te przychody?
3)W jaki sposób powinna Pani rozliczyć PIT roczny za lata 2019-2023 czy w PIT-37 nie wykazując przychodów z Niemiec, skoro już tam zostały opodatkowane i podatek Pani zapłaciła?
4)Skoro zapłaciła Pani podatek od tego samego przychodu jednocześnie do polskiego i niemieckiego urzędu skarbowego, czy może Pani zwrócić się o zwrot nienależnie pobranego podatku do urzędu skarbowego w Polsce? Czy w tym celu należy złożyć korektę deklaracji PIT-36 za lata 2019-2023? Czy Bank powinien złożyć korektę deklaracji PIT-11 za lata 2019-2023?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – renta wypłacana Pani przez niemiecki organ rentowy X z obowiązkowego systemu ubezpieczeniowego w Niemczech nie powinna podlegać opodatkowaniu w Polsce, ponieważ niemiecki urząd skarbowy Finanzamt opodatkowywał przychody z tytułu otrzymywanej renty wdowiej i naliczał podatek dokumentem „(...), a Pani go zapłaciła.
Pani zdaniem – w zakresie pytania nr 2 – V nie powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy od przychodów z Niemiec, ani nie powinien wystawiać PIT-11, ponieważ przychód ten zgodnie z obowiązującymi w UE przepisami został opodatkowany w Niemczech i podatek został zapłacony.
Pani zdaniem – w zakresie pytania nr 3 – powinna Pani rozliczyć PIT roczny za lata 2019-2023 w PIT-36 wykazując przychody z Niemiec jako zwolnione z opodatkowania w Polsce skoro już zostały opodatkowane i podatek zapłaciła Pani do niemieckiego urzędu skarbowego.
Pani zdaniem – w zakresie pytania nr 4 – skoro zapłaciła Pani podatek od tego samego przychodu jednocześnie do polskiego i niemieckiego urzędu skarbowego, powinna Pani zwrócić o zwrot nienależnie pobranego podatku do urzędu skarbowego w Polsce, składając korektę deklaracji PIT-36 za lata 2019-2023.
Przyszłe przychody z tytułu renty wdowiej powinna Pani wykazywać jako przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce.
Powinna Pani poinformować Bank w Polsce, że otrzymywane z Niemiec świadczenie nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Bank zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, nie powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Bank powinien skorygować deklaracje PIT-11 za lata 2019-2023 i wykazać przychód jako zwolniony z opodatkowania.
W przyszłości Bank powinien wykazywać otrzymywane z Niemiec świadczenie jako przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Jak wynika z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Według art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1 ww. ustawy) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu (art. 4a ww. ustawy).
Z analizy Pani opisu sprawy wynika, że Pani miejsce zamieszkania i centrum interesów życiowych od urodzenia mieści się na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i przebywa Pani tu 365 dni w roku. Pracowała Pani tylko w Polsce. Nigdy nie pracowała Pani ani nie podejmowała działalności gospodarczej na terenie Niemiec. 31 marca 2018 r. zmarł Pani mąż A. A. Decyzją ZUS (...) z 1 marca 2019 r. znak: (...) przyznano Pani rentę rodzinną po zmarłym małżonku. Z racji tego, że Pani mąż pracował również w Niemczech otrzymuje Pani z niemieckiego organu rentowego X świadczenie Y tzw. rentę wdowią. Od roku 2019 na Pani rachunek walutowy w V wpływa świadczenie z niemieckiego X, a Bank wystawia PIT-11 wykazując w pozycji 3 źródło przychodów – emerytury – renty zagraniczne. Każdorazowo w zeznaniach rocznych PIT-36 za lata 2019-2023 wykazywała Pani ww. przychody. Renta wdowia w latach 2019-2023, była otrzymywana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych i stanowi niejako odpowiednik renty rodzinnej po Pani zmarłym mężu A. A, który kilkanaście lat pracował w Niemczech. Świadczenie to w przyszłych latach 2024, 2025 itd. będzie świadczeniem, które otrzyma Pani z tego samego tytułu. Renta nie stanowi płatności wypłacanej przez lub pochodzącej z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Renta nie stanowi płatności z tytułu świadczonych usług pozostających w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Pani wniosek dotyczy zarówno lat 2019-2023 jak i przyszłych rozliczeń w latach 2024, 2025, itd.
W związku z tym, że posiadała i posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce oraz otrzymuje i będzie Pani otrzymywać rentę wdowią z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90).
W świetle art. 18 ust. 1 tej Umowy:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Ogólną zasadą jest więc opodatkowanie rent uzyskiwanych z Niemiec, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, w kraju miejsca zamieszkania tj. w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy renta jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, bowiem wówczas w świetle art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Wobec powyższego renta wdowia wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec – zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy – nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzam, że skoro w latach 2019-2024 otrzymywała Pani oraz w 2025 r. i następnych będzie Pani otrzymywać rentę wdowią z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych to świadczenie to podlegało i będzie podlegać opodatkowaniu – zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej – tylko w Niemczech.
W konsekwencji, w latach 2019-2023 nie była Pani zobowiązana do płacenia z tytułu otrzymywania ww. świadczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, jak również nie była Pani zobowiązana do wykazywania ww. świadczenia w zeznaniach podatkowych.
Oznacza to, że Bank w Polsce w latach 2019-2023 nie powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tego świadczenia, jak również nie powinien wykazywać go w informacji (PIT-11) o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.
Powyższe ma również zastosowanie do renty wypłacanej w 2024 i 2025 r., a także w latach następnych, o ile nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.
Ponadto, w odniesieniu do lat 2019-2023, jeśli w złożonych za te lata zeznaniach podatkowych wykazała Pani przychody uzyskane tytułem renty wdowiej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych i pobrane zaliczki, to celem zwrotu niezasadnie pobranego podatku ma Pani prawo do sporządzenia korekt zeznań podatkowych za te lata i wystąpienia do urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. W korektach złożonych zeznań za lata 2019-2023 nie powinna Pani wykazać kwoty przychodów z tytułu ww. świadczenia, a jedynie pobrane przez płatnika (Bank) z tego tytułu zaliczki. Takie postępowanie umożliwi Pani zwrot pobranych przez płatnika (Bank) zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Odnoszą się natomiast do kwestii korekty informacji PIT-11 wystawionych przez Bank za lata 2019-2023 wyjaśniam, że informacje te powinny odzwierciedlać występujący w rzeczywistości stan faktyczny i prawny. Informacja PIT-11 powinna bowiem zawierać prawidłowe dane o osiągniętych przez podatnika dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz pobranych zaliczkach na podatek. Oznacza to, że Bank nie ma możliwości korygowania informacji PIT-11 w zakresie pobranych przez niego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie może skorygować ją w zakresie uzyskanego przychodu w taki sposób aby nie uwzględniała otrzymanej przez Panią renty wdowiej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w związku z tym, że nie podlega ona opodatkowaniu w Polsce.
Wobec powyższego, nie można zgodzić się z Pani stanowiskiem, w którym wskazała Pani, że:
(…) powinna Pani rozliczyć PIT roczny za lata 2019-2023 w PIT-36 wykazując przychody z Niemiec jako zwolnione z opodatkowania w Polsce skoro już zostały opodatkowane (…)
(…) Przyszłe przychody z tytułu renty wdowiej powinnam wykazywać jako przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce. (…)
(…) Bank powinien skorygować deklaracje PIT-11 za lata 2019-2023 i wykazać przychód jako zwolniony z opodatkowania. (…)
(…) W przyszłości bank powinien wykazywać otrzymywane z Niemiec świadczenie jako przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce. (…)
Uznałem zatem Pani stanowisko w całości za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
