Obowiązek informacyjny w związku z realizacją projektu dla mieszkańców. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.177.2024.1.ŁS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.177.2024.1.ŁS

Temat interpretacji

Obowiązek informacyjny w związku z realizacją projektu dla mieszkańców.

Interpretacja indywidualna 

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków informacyjnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo jednostką samorządu terytorialnego.

Na podstawie umowy zawartej (...) 2018 r. nr (...) o dofinansowanie w formie zaliczki i refundacji Projektu pn (...) współfinansowanego z (...) w ramach (...), z Województwem A reprezentowanym przez Zarząd Województwa A z siedzibą w Y, przystąpili Państwo w 2018 r. do realizacji wymienionego projektu.

Przystępując do realizacji projektu, wypełnili Państwo swoje ustawowe zadania.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust.1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gmin. Finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii jest zadaniem własnym gmin.

Głównym celem projektu było (...). Realizacja zadania wpłynęła na (...). Podejmują Państwo wszelkie możliwe kroki w (...). (...). Jednocześnie nastąpiło (...).

Przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dofinansowanie (w formie zaliczki i refundacji) zostało zrealizowane w 17 miejscowościach na Państwa terenie: B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R i S.

W ramach przedsięwzięcia (...) w następujący sposób:

(...).

W celu realizacji projektu zawarli Państwo w formie pisemnej umowy cywilnoprawne pomiędzy Państwem a właścicielami nieruchomości przeznaczonych do (...). W umowach ustalono wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym oraz warunki (...) na nieruchomościach będących własnością prywatną oraz określono warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu.

W latach 2017-2018 zrealizowali Państwo wymieniony projekt, tj. wyłonili (...), zapewnili nadzór inwestorski, ustalili harmonogram rzeczowo-czasowo-finansowy realizacji (...), przeprowadzili odbiory końcowe przedsięwzięcia oraz dokonali rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.

Zamontowane (...) są Państwa własnością. Po zrealizowaniu inwestycji, zgodnie z zawartą umową z Zarządem Województwa A, udostępnili Państwo (...) do korzystania na rzecz osób fizycznych, posiadających prawo do dysponowania nieruchomościami, zgodnie z ich przeznaczeniem zobowiązując ich do właściwej eksploatacji (...). W przypadku uszkodzenia (...), nieobjętego gwarancją (np. celowego lub nieumyślnego uszkodzenia, uszkodzenia powstałego w wyniku niewłaściwej eksploatacji) właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pokrycia kosztów jej naprawy. Uczestnicy projektu nie będą ponosić żadnych innych opłat poza opłatami eksploatacyjnymi.

Przez cały okres trwania umowy właściciel nieruchomości został zobowiązany do zapewnienia Państwu, a także osobom przez Państwa wskazanym, bezpłatnego dostępu do (...). Po przekazaniu (...) nie będą Państwo ponosili żadnych kosztów związanych z ich eksploatacją. Po upływie trwałości projektu, tj. po upływie pięciu lat od zakończenia realizacji, (...) zostaną przekazane mieszkańcom – uczestnikom projektu, bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na Państwa rzecz.

Zasady udziału w Projekcie są dla wszystkich mieszkańców takie same. Zasady (...) są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (Państwa mieszkańców) takie same.

Wymieniony projekt został zrealizowany przez Państwa przy współfinansowaniu (...) w ramach (...) Każdy uczestnik projektu dobrowolnie zobowiązał się w deklaracji do udziału w projekcie oraz w umowie cywilnoprawnej do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości (...) poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty na Państwa rachunek bankowy.

Ponieśli Państwo wydatki za wykonanie inwestycji na podstawie zawartych z wykonawcami umów i wystawianych przez nich faktur VAT. Wykonawcy, którzy zostali wyłonieni w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, wykonali na Państwa rzecz usługę polegającą na (...) oraz (...) . Natomiast Państwo wykonali na rzecz mieszkańców usługę polegającą na zabezpieczeniu rzeczowej realizacji projektu.

Pytanie

Czy w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca powstaje przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji są Państwo zobowiązani do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 lub innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, przekazanie przez Państwa, po pięciu latach od zakończenia trwałości Projektu, prawa własności (...) na rzecz Państwa mieszkańców – uczestników Projektu – bez dodatkowego wynagrodzenia, zgodnie z zawartymi umowami, nie stanowi odrębnej czynności lecz końcowy element wykonania usługi świadczonej przez Państwa na rzecz mieszkańców.

Tym samym – Państwa zdaniem – opisane czynności nie będą stanowiły przysporzenia majątkowego dla mieszkańca w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Państwo nie będziecie zobligowani do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 lub innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 45b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu ustalone wzory deklaracji, o których mowa w art. 30da ust. 14, art. 30h ust. 4, art. 38 ust. 1a, art. 42 ust. 1a, art. 42e ust. 5 oraz art. 43 ust. 1.

Ust. 2 ww. przepisu stanowi, że:

Wzory, o których mowa w ust. 1, zawierają pozycje umożliwiające prawidłowe wykonanie obowiązku przez obowiązanych do ich złożenia, w tym:

1)nazwę, symbol oraz wariant formularza;

2)dane identyfikacyjne;

3)objaśnienia co do sposobu wypełniania, terminu i miejsca składania formularza.

Z kolei art. 45ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Oświadczenia, roczne obliczenie podatku, informacje i deklaracje, o których mowa w art. 30j ust. 1 pkt 1, art. 30o pkt 1, art. 34 ust. 7 i 8, art. 35 ust. 6, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 5 i 6, składa się urzędowi skarbowemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Z analizy Państwa opisu zdarzenia wynika, że w 2018 r. przystąpili Państwo do realizacji Projektu pn. (...)  współfinansowanego z (...) w ramach (...). W ramach przedsięwzięcia (...). W celu realizacji projektu zawarli Państwo w formie pisemnej umowy cywilnoprawne pomiędzy Państwem a właścicielami nieruchomości przeznaczonych do (...). W latach 2017-2018 zrealizowali Państwo wymieniony projekt, tj. wyłonili dostawców (...). Zamontowane (...) wraz z całą (...) są Państwa własnością. Po zrealizowaniu inwestycji, zgodnie z zawartą umową udostępnili Państwo (...) do korzystania na rzecz osób fizycznych, posiadających prawo do dysponowania nieruchomościami, zgodnie z ich przeznaczeniem zobowiązując ich do właściwej eksploatacji (...). Przez cały okres trwania umowy właściciel nieruchomości został zobowiązany do zapewnienia Państwu, a także osobom przez Państwa wskazanym, bezpłatnego dostępu do (...) . Po przekazaniu przedmiotowych (...) nie będą Państwo ponosili żadnych kosztów związanych z ich eksploatacją. Po upływie trwałości projektu, tj. po upływie pięciu lat od zakończenia realizacji, (...) zostaną przekazane mieszkańcom – uczestnikom projektu, bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na Państwa rzecz. Zasady udziału w Projekcie są dla wszystkich mieszkańców takie same. Zasady (...) z (...) w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych (...) po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (Państwa mieszkańców) takie same.

W konsekwencji stwierdzam, że skoro zasady (...), korzystania z (...) w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych (...) po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (Państwa mieszkańców) takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z (...) lub nabył (...) na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, po stronie mieszkańca nie powstanie przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia tym osobom informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Państwa stanowisko, że opisane czynności nie będą stanowiły przysporzenia dla mieszkańca i w związku z tym nie będziecie Państwo zobligowani do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 lub innej deklaracji należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).