Opodatkowanie świadczeń wdowich z USA - art. 21 ust. 1 pkt 8 updof. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.120.2024.1.JK2

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.120.2024.1.JK2

Temat interpretacji

Opodatkowanie świadczeń wdowich z USA - art. 21 ust. 1 pkt 8 updof.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczenia wdowiego z USA.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani wdową po obywatelu Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przed 2013 rokiem mieszkała Pani we Francji, od 2013 roku na stałe mieszka Pani w Polsce, posiada polskie obywatelstwo i ma polską rezydencję podatkową. Nie ma Pani obywatelstwa amerykańskiego ani karty pobytu w Stanach Zjednoczony Ameryki. Nie pobiera Pani polskiej emerytury, nie pracuje zawodowo, nie pobiera i nie będzie Pani pobierać żadnych dochodów ze źródeł polskich. W USA nigdy Pani nie mieszkała ani nie pracowała i nie płaciła tam składek w związku z tym nie ma Pani żadnych uprawnień emerytalno-rentowych z USA. Po zmarłym mężu, który pracował w młodych latach w USA i tam opłacał składki do SSA w USA, na Pani wniosek o rentę wdowią (świadczenie rodzinne dla wdowy), po bardzo przewlekłej procedurze w Biurze Świadczeń Federalnych U.S.A (F.B.U.) w Ambasadzie Amerykańskiej w Warszawie, przyznano Pani świadczenie wdowie z Social Security Administration U.S.A na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w U.S.A. - decyzja z dnia 26  grudnia 2023 roku. Świadczenie wdowie (renta wdowia) także w świetle prawa polskiego uważane jest za świadczenie rodzinne. Z powodu przewlekłości postępowania, świadczenie to przyznano Pani wstecznie od lipca 2022 roku z trzema kolejnymi rewaloryzacjami. Następnie Biuro Świadczeń Federalnych (F. B. U.) z Ambasady Amerykańskiej z dniem 11 stycznia 2024 roku wystawiło dla Pani zaświadczenie o opłacaniu podatku u źródła w  U.S.A. (30% od 85% świadczenia wdowiego co daje 25,5% podatku amerykańskiego potrącanego od każdorazowej wypłaty). Zaświadczenie z F.B.U. przekazała Pani bankowi, do którego mają wpływać Pani świadczenia wdowie. Na dzień dzisiejszy, czyli 29 stycznia 2024 roku, nie wpłynął żaden przelew świadczenia wdowiego z U.S.A. co Biuro Świadczeń Federalnych tłumaczy pomyłką w systemie. Na skutek tego należne Pani świadczenie dostanie Pani z opóźnieniem wraz z zaległymi świadczeniami za lata poprzednie od dnia od którego są przyznane. Bank na Pani zapytania odnośnie potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń, które będą wpływały na Pani rachunek w tym banku podawał Pani niespójne i zaprzeczające sobie informacje. Bank nieprawnie uznał Pani świadczenie wdowie z Social Security z U.S.A. za świadczenie emerytalno-rentowe pomimo Pani informacji, maili i  monitów, w których wyjaśniała Pani, że jest to świadczenie wdowie przyznane w U.S.A. na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w U.S.A. kwalifikowane jest jako świadczenie rodzinne. To świadczenie przyznane jest wskutek zdarzenia losowego: śmierci męża, który opłacał w U.S.A składki z tytułu pracy tam wykonywanej. Bank ignoruje powyższe wyjaśnienia i nie sprawdzając charakteru świadczenia z U.S.A. zapowiedział, że być może będzie pobierać od wpływających świadczeń z ww. tytułu zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz na pewno wystawi PIT-11, pomimo Pani sprzeciwu i wyjaśnieniu, że płaci składki zdrowotne we Francji i tam jest Pani ubezpieczona. Nieprawne pobranie przez bank od świadczenia rodzinnego składki na ubezpieczenie zdrowotne do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych, na skutek ich mylnej kwalifikacji, spowoduje utratę Pani ubezpieczenia zdrowotnego płaconego obecnie we Francji od Pani otrzymywanych tam świadczeń. W Polsce nie podlega Pani obecnie obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego. NFZ zapewnia Pani opiekę zdrowotną na koszt instytucji francuskiej (umowa międzynarodowa). Ponieważ cały czas się Pani leczy, utrata ubezpieczenia zdrowotnego z Francji będzie dla Pani katastrofalna w skutkach. Na dzień dzisiejszy środki z tytułu świadczenia wdowiego nie wpłynęły na Pani rachunek bankowy, ale ponieważ może stać się to w każdym momencie sprawa jest nagląca.

Pytania

1.Czy świadczenie wdowie, które ma być wypłacone wraz z zaległymi latami od lipca 2022 roku do nadal przyznane decyzją z dnia 26 grudnia 2023 roku przez Social Security Administration Stanów Zjednoczonych Ameryki, potwierdzone załączonymi dokumentami jako świadczenie wdowie od 2022, mogło, może i będzie mogło być zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy istnieje obowiązek wykazywania w rocznych zeznaniach podatkowych wypłaconego świadczenia wdowiego z Social Security Administration ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, korzystającego z wymienionego zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3.Czy bank ma prawo pobierać zaliczki na podatek i wystawiać PIT-11 od świadczenia wdowiego z Social Security Administration U.S.A. nie czekając na decyzję z K.I.S. i po okazaniu bankowi zaświadczenia z Ambasady U.S.A. o pobieraniu od tego świadczenia podatku u źródła w U.S.A?

Pani stanowisko w sprawie

Pani  stanowisko odnośnie pytania 1)

Zgodnie z decyzją Social Security Administration U.S.A. z dnia 26 grudnia 2023 roku przyznającą  Pani świadczenie wdowie Social Security Administration U.S.A. po zmarłym mężu począwszy od lipca 2022 roku oraz potwierdzone zaświadczeniem z Ambasady Stanów Zjednoczonych Ameryki Biuro Świadczeń Federalnych (F.D.U.) świadczenie wdowie, które ma Pani wkrótce otrzymywać za lata ubiegłe (od lipca 2022) i w kolejnych latach, jest w Pani ocenie świadczeniem rodzinnym przyznanym przez Social Security Administration U.S.A. na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, które jest świadczeniem rodzinnym także w świetle polskiego prawa, tak jak renta wdowia Polska zwolnionym z opodatkowania polskim podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pani stanowisko odnośnie pytania 2)

Uważa Pani, że świadczenie wdowie Social SecurityAdministration U.S.A., które ma Pani otrzymywać wkrótce wraz z zaległymi świadczeniami za rok 2022, 2023 i kolejne, powinno korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, skutkiem czego wymienionego świadczenia nie ma obowiązku wykazywania w Pani rocznym rozliczeniu podatkowym zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pani stanowisko odnośnie pytania 3)

Od ww. świadczenia wdowiego z Social Security Administration U.S.A. bank nie ma prawa pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych ani składek na ubezpieczenie zdrowotne ani wystawiać PIT-11 zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku odnośnie zadanych pytań jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy ogólne

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Opodatkowanie świadczenia w świetle Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Z wniosku wynika, że od 2013 r. na stałe mieszka Pani w Polsce. W najbliższym czasie  otrzyma Pani świadczenie wdowie z USA wraz z zaległymi latami od lipca 2022 r. do nadal.

Z uwagi na fakt, że świadczenie wdowie będzie wypłacane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w tej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym Państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zatem zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane z USA podlega opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie świadczenia w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z treści art. 12 ust. 7 cyt. ustawy wynika, że:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).

Przepisy regulujące obowiązki Banku jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy od tego świadczenia

W świetle art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy.

Zgodnie z art. 35 ust. 2 tej ustawy:

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Jak wynika z art. 35 ust. 3 ustawy:

Podatnik przy odbiorze emerytury lub renty, o której mowa w ust. 2, może wpłacić płatnikowi ustaloną zaliczkę w złotych. Wpłatę tę uznaje się za zaliczkę potrąconą przez płatnika.

Na mocy art. 38 ust. 1 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32–35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Artykuł 39 ust. 1 tej ustawy, stanowi, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152–154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Obowiązek złożenia zeznania

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Zwolnienie z opodatkowania świadczenia wdowiego ze Stanów Zjednoczonych

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Skutki podatkowe otrzymania przez Panią świadczenia wdowiego z USA

Zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy – jak wskazała Pani we wniosku – świadczenie wdowie otrzymywane przez Panią z USA jest świadczeniem przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to jest ono zwolnione od podatku na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Bank nie powinien pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawiać informacji PIT-11 z tego tytułu.

Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 ww. Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie bowiem do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Będąca przedmiotem wniosku kwestia odprowadzania składek zdrowotnych przez Bank nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego tylko ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 416 ze zm.), która nie jest ustawą podatkową. Nie jesteśmy organem właściwym do oceny tej kwestii. Zatem nie dokonaliśmy oceny Pani stanowiska w tej części.

W trybie wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie prowadzimy postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Nie analizujemy załączników (dokumentów) podłączonych do wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).