Kwalifikacja wynagrodzenia związanego z wyświetleniami reklam w serwisie do odpowiedniego źródła przychodu. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.11.2024.2.MST

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.11.2024.2.MST

Temat interpretacji

Kwalifikacja wynagrodzenia związanego z wyświetleniami reklam w serwisie do odpowiedniego źródła przychodu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwalifikacji wynagrodzenia związanego z wyświetleniami reklam w serwisie A do odpowiedniego źródła przychodu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie organu – 7 marca br. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. A (dalej: „Wnioskodawca”) od listopada 2023 roku prowadzi działalność gospodarczą związaną z (...). Zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej:

przeważająca działalność Wnioskodawcy to działalność związana z (...)

ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie (...)

Jednocześnie od (...) lutego 2022 r. Wnioskodawca udostępnia na platformie A krótkie filmiki ze (...).

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy prowadzona jest w celu zarobkowym i obejmuje świadczenie usług na rzecz podmiotów trzecich. Działalność Wnioskodawcy prowadzona jest we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły. Są to usługi w zakresie (...), zgodne z dotychczasowym doświadczeniem zawodowym i wykształceniem Wnioskodawcy.

Kanał z filmami na platformie internetowej

Wnioskodawca udostępnia na swoim kanale na serwisie A krótkie filmiki ze (...). Są to amatorskie filmy dotyczące opieki nad nimi – nagrywane są ich codzienne (...), które mogą zaciekawić widzów. Widzowie doceniają filmy ze względu na (...).

Filmy nagrywane są (...). Bywa tak, że jednego dnia Wnioskodawca nagra kilka krótkich filmów, a następnie przez kilka dni niczego nie nagrywa. Nie ma konkretnego planu działania w zakresie nagrywania i montowania filmów.

Działalność Wnioskodawcy jest regularna w kontekście udostępniania filmów. Wnioskodawca montuje filmy w wolnych chwilach, a następnie udostępnia je według tzw. kalendarza. Na portalu A istnieje możliwość (...). Z pewnością jest to rodzaj zorganizowania, jednak dość pozorny ze względu na przypadkowość w kontekście nagrywania filmów.

Wszystkie czynności Wnioskodawca wykonuje po godzinach świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, najczęściej w weekendy i zajmują maksymalnie kilka godzin tygodniowo w przypadkowym czasie. Jest to dla Wnioskodawcy forma rozrywki i spędzania czasu wolnego. Montaż filmów to hobbystyczne zajęcie, Wnioskodawca nie posiada specjalistycznej wiedzy w zakresie nagrywania i montowania filmów.

Filmy pojawiają się na kanale w niezmienionej formie (najczęściej około minuty długości), nagrywane są amatorsko, głównie z wykorzystaniem smartfona. Od czasu do czasu Wnioskodawca organizuje w weekendy transmisję na żywo na swoim kanale. Nagrywanie i montaż filmów to hobbystyczne zajęcie Wnioskodawcy, którym zajmuje się po godzinach świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, w zależności od chęci.

Wnioskodawca nawiązuje kontakt z osobami, które regularnie komentują filmy. Często zadają pytania dotyczące zwierząt. Interakcja z widzami nie ma na celu podwyższenia przychodów z A.

Wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie związane z wyświetleniami reklam w serwisie, na którym prowadzi kanał. Zakładając swój kanał Wnioskodawca nie planował na nim zarabiać, jedynie dzielić się ciekawymi (...). Poziomy przychodów są bardzo nieprzewidywalne i w małym stopniu związane z aktywnością na koncie – zależą bardziej od tego, czy film stanie się np. tzw. viralem i spodoba się szerszej liczbie widzów, co biorąc pod uwagę dotychczas udostępnione filmy jest nieprzewidywalne. Wnioskodawca nie zna szczegółowych zasad, na jakich wyświetlane są reklamy na A i naliczane stawki za wyświetlenia. Nie ustala on zasad swojej aktywności w celu osiągnięcia jak najwyższych zarobków.

Wnioskodawca prowadzi swoje konto bez zamierzenia osiągania przychodów – gdyby Wnioskodawca nie osiągał przychodów z prowadzenia kanału, nadal by prowadził swój kanał i publikował treści.

Uzupełnienie wniosku

W ramach większości krótkich filmików na kanale wyświetlane są następujące typy reklam zdefiniowane i określone przez właściciela serwisu A:

Lokalizacja reklam

(...)

Typ reklam

(...)

W ramach dłuższych filmików (np. zapisu transmisji na żywo) mogą być dodatkowo wyświetlane reklamy tego samego typu, jednak z dodatkową lokalizacją (...). Po nagraniu filmy tego typu mają zwykle umieszczane reklamy stanowiące przerwy w filmach.

Jeżeli chodzi natomiast o udostępnianie właścicielowi serwisu przestrzeni (powierzchni, części ekranu) pod możliwość wyświetlania reklam w filmikach – (...)

W przypadku transmisji na żywo reklamy są wyświetlane przed filmem, w trakcie filmu, a także po filmie. Są to reklamy wyświetlane i umieszczane przez serwis A; reklamy nie są elementem samej treści transmisji i są umieszczane jako niezależny element przez serwis A.

Reklamy pojawiające się przy okazji filmików autorstwa Wnioskodawcy nie są jego autorstwa i nie ma on żadnego wpływu na to, jakie reklamy zostaną opublikowane. Wnioskodawca nie jest również właścicielem serwisu i nie ma wpływu na zasady działania serwisu.

Pytanie

Czy wynagrodzenie związane z wyświetleniami reklam w serwisie, na którym Wnioskodawca prowadzi kanał, stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, wynagrodzenie związane z wyświetleniami reklam w serwisie, na którym Wnioskodawca prowadzi kanał, stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ustawy o PIT.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, źródłami przychodów są:

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

działalność wykonywana osobiście;

pozarolnicza działalność gospodarcza;

działy specjalne produkcji rolnej;

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust 2:

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

inne źródła.

Wnioskodawca osiąga przychody:

z działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG z tytułu działalności związanej z (...) oraz z pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;

z tytułu wyświetlania reklam przy filmach w serwisie, na którym Wnioskodawca prowadzi kanał.

Obowiązujące przepisy nie wskazują wprost jak zakwalifikować przychody związane z wyświetleniami reklam w serwisie, na którym Wnioskodawca prowadzi kanał.

W ocenie Wnioskodawcy wskazane przychody należy przeanalizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do przychodów:

z pozarolniczej działalności gospodarczej albo

z innych źródeł.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy prowadzenie przez niego kanału w serwisie nie spełnia warunków do uznania za pozarolniczą działalność gospodarczą.

W pierwszej kolejności, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie jest nastawiona na osiąganie zarobków. Przychody z prowadzenia kanału pojawiają się „przy okazji” działalności realizowanej przez Wnioskodawcę. Pierwsze przychody Wnioskodawcy pojawiły się po dłuższym czasie prowadzenia kanału. Na wysokość zarobków wpływają przede wszystkim czynniki, na które Wnioskodawca nie ma wpływu – liczba widzów, liczba wyświetleń, zasady publikowania reklam przez serwis, algorytm serwisu. Wnioskodawca nie jest w stanie zaplanować ani oszacować przychodów.

Wnioskodawca zamieszczając filmiki nie prowadzi działalności:

wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej;

polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

polegającej na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Reklamy pojawiające się przy okazji filmików autorstwa Wnioskodawcy nie są jego autorstwa i nie ma on żadnego wpływu na to, jakie reklamy zostaną opublikowane. Wnioskodawca nie jest również właścicielem serwisu i nie ma wpływu na zasady działania serwisu. Działalność Wnioskodawcy jest prowadzona w pewnym stopniu zorganizowania, jednak nadal ma charakter hobbystyczny.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PIT.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, jedyne źródło przychodów właściwe dla wynagrodzenia związanego z wyświetleniami reklam w serwisie, na którym Wnioskodawca prowadzi kanał, to przychody z innych źródeł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W konstrukcji podatku dochodowego od fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z poszczególnych źródeł przychodów i zasady ich ustalania zostały natomiast uregulowane w art. 12-20 omawianej ustawy. System opodatkowania przychodów osób fizycznych uwzględnia specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:

-pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy);

-najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy);

-kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy);

-inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) zostało scharakteryzowane przez ustawodawcę w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 powołanej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu omawianej ustawy to działalność, która ma następujące cechy:

-jest działalnością zarobkową;

-jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

-jest prowadzona we własnym imieniu.

Działalność „zarobkowa” to działalność której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się bowiem z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Jednocześnie nie można utożsamiać „działalności zarobkowej” w rozumieniu ustawy z jakimkolwiek działaniem podatnika, które daje efekt zysku. W przepisie mowa jest bowiem o „działalności”, czyli nie o pojedynczych działaniach podatnika, ale zespole działań podejmowanych w określonym celu.

Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:

„zorganizowany” to będący efektem „organizowania”; „organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie” albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);

„ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania. Kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Nie oznacza to jednak, że działalność gospodarcza nie może być prowadzona tylko sezonowo albo przez powtarzanie cyklu lub określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu o charakterze zarobkowym (bez względu na okres, w jakim powiązane ze sobą czynności służące realizacji tego celu miałyby być realizowane).

Kolejnym źródłem przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem sytuacji, gdy wymienione umowy dotyczą składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Najem, podnajem, dzierżawa i poddzierżawa to tzw. umowy nazwane, których istota prawna jest uregulowana w przepisach Kodeksu cywilnego. Niemniej jednak ustawodawca nie ogranicza źródła z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko do tych umów nazwanych, ale zalicza do tego źródła również inne umowy o podobnym charakterze.

Odrębnym źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy). Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje m.in. przychody z praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia praw majątkowych. Wskazał jednak przykłady praw majątkowych, do których odnosi się omawiany przepis. Należą do nich m.in. prawa autorskie.

W myśl art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)plastyczne;

3)fotograficzne;

4)lutnicze;

5)wzornictwa przemysłowego;

6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)muzyczne i słowno-muzyczne;

8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)audiowizualne (w tym filmowe).

Kolejnym ze źródeł przychodów są „inne źródła”, czyli źródła inne niż te wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w tej regulacji – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opisanej sytuacji udostępnia Pan na swoim kanale w serwisie A krótkie filmiki (...). Nie ma Pan konkretnego planu działania w zakresie nagrywania i montowania filmów. To Pana hobbystyczne zajęcie, którym zajmuje się po godzinach świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, w zależności od chęci. Osiąga Pan przychody związane z wyświetleniami reklam w serwisie, na którym prowadzi kanał. Reklamy mogą być wyświetlane przed filmem, w trakcie filmu, po filmie lub w ramach interfejsu serwisu A. Reklamy nie są Pana autorstwa i nie ma Pan żadnego wpływu na to, jakie reklamy zostaną opublikowane.

Okoliczności sprawy nie wskazują, żeby Pana działania w powyższym zakresie miały charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana przychody nie mają również charakteru przychodów z praw majątkowych. Jest Pan co prawda autorem filmów, które zamieszcza na swoim kanale w serwisie A, jednak nie uzyskuje Pan przychodów z praw autorskich do własnych utworów audiowizualnych zamieszczanych w ww. serwisie. Uzyskuje Pan przychód z tytułu reklam (których nie jest autorem) wyświetlanych podczas odtwarzania Pana filmików bądź podczas oglądania Pana transmisji na żywo.

W sytuacji uzyskiwania wynagrodzenia związanego z wyświetleniami reklam w serwisie, na którym prowadzi Pan kanał, osiągane przychody należy zakwalifikować do przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli do przychodów z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. Celem umowy jest bowiem umieszczanie przez serwis A – za Pana zgodą – reklam na Pana kanale i uzyskiwanie przychodów z ich wyświetleń.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wobec powyższej kwalifikacji osiągane przez Pana przychody – wbrew zajętemu we wniosku stanowisku – nie są przychodami z „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).