Skutki podatkowe sprzedaży działek. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.872.2023.4.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.872.2023.4.AK

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży działek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2024 r. (wpływ 22 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych

Zamierza Pani sprzedać niezabudowane działki budowlane (dalej: działki) powstałe z podziału działki nr (…) (księga wieczysta (…)) (dalej: działka).

Nie zajmuje się Pani zawodowo sprzedażą nieruchomości. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Pracuje Pani zarobkowo na umowach cywilnoprawnych (zlecenie).

Przedmiotową działkę nabyła Pani wraz z mężem do wspólności ustawowej na podstawie umowy darowizny od rodziców męża w dniu 19 grudnia 1997 roku. Wspólność ustawowa pomiędzy małżonkami nie ustała. Pani mąż nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi gospodarstwo rolne, jest czynnym podatnikiem VAT.

Od dnia nabycia działka była uprawiana oraz wykorzystywana wyłącznie w gospodarstwie rolnym Pani małżonka posiadając status gruntu rolnego. Podczas nabycia grunt nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz nie miała Pani prawa do odliczenia podatku VAT. Działka była jedynie wykorzystywana jako pole uprawne w gospodarstwie rolnym (zatem do dnia przejścia gospodarstwa rolnego męża na podatek VAT była wykorzystywana do działalności zwolnionej od podatku, od daty rejestracji w VAT do celów opodatkowanych związanych z produkcją rolną).

W roku 2022 otrzymała Pani warunki zabudowy dla działki, zgodne z którą na działce ustalono warunki zabudowy 15 budynków mieszkaniowych jednorodzinnych.

W roku 2023 wraz z mężem podzieliła Pani działkę i postanowili Państwo sprzedać część powstałych po wydzieleniu mniejszych działek. Podziału działki dokonali Państwo na własną rękę korzystając z pomocy profesjonalisty posiadającego odpowiednie uprawnienia.

Obecnie jest Pani wraz z mężem w posiadaniu działek o numerach (…) do (…) z czego działki (…) oraz (…) stanowią drogi wewnętrzne.

Działka nigdy nie była wynajmowana ani dzierżawiona. Nie występowała Pani o wydanie zgody na wybudowanie przyłączy mediów. Nie występowała Pani we własnym zakresie o miejscowy plan zagospodarowania terenu. Dla działek nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Rozpoczęła Pani poszukiwanie nabywców na ww. działki. Do dnia dzisiejszego podpisano kilka umów przedwstępnych, jednak żadna działka nie została jeszcze zbyta. Klientów szuka Pani głównie poprzez wyspecjalizowaną firmę pośredniczącą (w celu ograniczenia ryzyk wynikających z braku doświadczenia oraz braku wiedzy niezbędnej do dokonania bezpiecznej transakcji sprzedaży). Nie podejmowała i nie będzie Pani podejmowała żadnych działań wymagających zaangażowania własnych środków finansowych zmierzających do podniesienia wartość ww. działki (z wyjątkiem kosztów związanych z podziałem). Nie podejmowała ani nie będzie Pani podejmowała aktywnych działań marketingowych wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia w celu sprzedaży ww. działki. Posiada Pani inne działki, jednak ani w przeszłości nie dokonywała Pani ich sprzedaży, ani nie planuje Pani ich sprzedaży w przyszłości.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na pytania.

Kto dokładnie, kiedy i na podstawie jakich dokumentów (np. pełnomocnictwa udzielonego przez Panią) wystąpił z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy dla działki nr (…), na podstawie którego wydano warunki zabudowy 15 budynków mieszkaniowych jednorodzinnych w roku 2022? Czy z ww. wnioskiem wystąpiła Pani, Pani mąż, czy Państwo oboje?

Odpowiedź: W dniu 13 stycznia 2022 roku wystąpiła Pani o wydanie warunków zabudowy dla działki o nr (…). W odpowiedzi wydano decyzję o ustalenie warunków zabudowy dla przedsięwzięcia polegającego na budowie 14 budynków mieszkalnych jednorodzinnych. W dniu 27 września 2022 wystąpiła Pani do urzędu z wnioskiem o zmianę wydanej decyzji na 15 budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Jakie były daty zawarcia umów przedwstępnych oraz warunków określonych w tych umowach z przyszłymi nabywcami (tj. jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień umów przedwstępnych będą ciążyć na Pani, a jakie na stronie kupującej)?

Odpowiedź: Lista umów:

a.  Umowa przedwstępna z dnia 1 lipca 2023 r. dotycząca sprzedaży działki oznaczonej numerem (…). Sprzedawca zobowiązał się do sprzedaży nieruchomości oraz udziału w drodze wewnętrznej, kupujący do zakupu. Sprzedawca otrzymał zadatek na poczet sprzedaży.

b.  Umowa przedwstępna z dnia 2 lipca 2023 r. dotycząca sprzedaży działki oznaczonej numerem (…). Sprzedawca zobowiązał się do sprzedaży nieruchomości oraz udziału w drodze wewnętrznej, kupujący do zakupu. Sprzedawca otrzymał zadatek na poczet sprzedaży.

c.  Umowa przedwstępna z dnia 6 lipca 2023 r. dotycząca sprzedaży działki oznaczonej numerem (…). Sprzedawca zobowiązał się do sprzedaży nieruchomości oraz udziału w drodze wewnętrznej, kupujący do zakupu. Sprzedawca otrzymał zadatek na poczet sprzedaży.

d.  Umowa przedwstępna z dnia 8 lipca 2023 r. dotycząca sprzedaży działki oznaczonej numerem (…). Sprzedawca zobowiązał się do sprzedaży nieruchomości oraz udziału w drodze wewnętrznej, kupujący do zakupu. Sprzedawca otrzymał zadatek na poczet sprzedaży.

e.  Umowa przedwstępna z dnia 20 października 2023 r. dotycząca sprzedaży działki oznaczonej numerem (…). Sprzedawca zobowiązał się do sprzedaży nieruchomości oraz udziału w drodze wewnętrznej, kupujący do zakupu. Sprzedawca otrzymał zadatek na poczet sprzedaży.

f.   Umowa przedwstępna z dnia 26 października 2023 r. dotycząca sprzedaży działki oznaczonej numerem (…). Sprzedawca zobowiązał się do sprzedaży nieruchomości oraz udziału w drodze wewnętrznej, kupujący do zakupu. Sprzedawca otrzymał zadatek na poczet sprzedaży.

Czy w ramach zawartych umów przedwstępnych przyszłym nabywcom zostało/zostanie udzielone pełnomocnictwo lub jakiekolwiek inne umocowanie prawne do działania w Pani imieniu w związku z uzyskaniem przez nabywców działki zgód i uzgodnień związanych z nabyciem nieruchomości? Jeśli tak, to prosimy wskazać zakres pełnomocnictwa (np. występowanie przed organami administracji publicznej, podejmowania działań faktycznych i prawnych, niezbędnych do uzyskania decyzji i pozwoleń, składania wniosków, odbioru decyzji i postanowień itp.)?

Odpowiedź: Umowy nie przewidują udzielenia pełnomocnictwa, niemniej jednak na wniosek kupujących wydała Pani wraz z mężem:

a.  Pełnomocnictwo (udzieliła Pani) dla inwestora umożliwiające mu wystąpienie do (…) w celu wszczęcia postępowania administracyjnego w celu zatwierdzenia projektu budowlanego oraz wydania pozwolenia na budowę (dot. działki (…)).

b.  Umowę użyczenia (zawarł Pani mąż, (…)) dotyczącej działki (…), umożliwiającą rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Umowa została zawarta na okres bezterminowy. Umowa przeniosła na biorącego w używanie koszty eksploatacji oraz zobowiązała do zwrotu w stanie niepogorszonym po upływie okresu użyczenia. Umowa nie przewiduje wynagrodzenia.

Czy umowy cywilnoprawne (zlecenia), na podstawie których pracuje Pani zarobkowo są związane z obrotem nieruchomościami?

Odpowiedź: Umowa zlecenia nie obejmuje żadnych czynności związanych z obrotem nieruchomościami.

W jaki sposób wykorzystywała Pani grunty obejmujące działki będące przedmiotem sprzedaży (udziały) od chwili wejścia w ich posiadanie do dnia sprzedaży, których jest Pani współwłaścicielem w ramach współwłasności małżeńskiej? Informacji należy udzielić odrębnie do każdej działki mającej być przedmiotem sprzedaży.

Odpowiedź: Wszystkie grunty wchodzące w skład działki nr (…) (podzielonej następnie na działki o numerach (…)) od dnia nabycia w drodze darowizny tj. od 19 grudnia 1997 r. były wykorzystywane przez Pani męża w jego gospodarstwie rolnym. Grunty były obsiewane kukurydzą, która następnie była wykorzystana na karmę dla zwierząt gospodarskich. Opisane wykorzystanie działek dotyczy każdej działki przeznaczonej do sprzedaży. Na chwilę obecną planuje Pani sprzedaż działki o numerach (…). Najprawdopodobniej działki (…) oraz (…) zostaną w przyszłości przekazane drogą darowizny dla Państwa synów.

Czy w odniesieniu do gruntu obejmującego działki będące przedmiotem sprzedaży wystąpiono z wnioskiem o wyłączenie go z produkcji rolniczej? Jeśli tak, to kto dokładnie, kiedy i na podstawie jakich dokumentów (np. pełnomocnictwa udzielonego przez Panią) wystąpił z ww. wnioskiem? Czy z ww. wnioskiem wystąpiła Pani, Pani mąż, czy Państwo oboje?

Odpowiedź: Do tej pory ani Pani ani Pani mąż będący współwłaścicielem działek nie występował z wnioskiem o wyłączenie ich z produkcji rolniczej.

Pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych

Czy osiągnięty dochód (w związku z planowaną sprzedażą niezabudowanych gruntów przedstawionych we wniosku) będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

Pani zdaniem, w tej transakcji będzie Pani występowała jako osoba fizyczna, która dysponuje majątkiem osobistym w ramach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Majątek został nabyty w drodze darowizny ponad 20 lat temu (co znacznie przewyższa ustawowy termin 5 lat) w związku z czym czynność sprzedaży nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na potwierdzenie tezy przytacza Pani wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 lipca 2020 r. (sygn. akt I SA/Bd 90/20).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14:

Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy.

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Panią do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości (działek), o których mowa we wniosku.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

W konsekwencji, o zaliczeniu przez Panią przychodów, które uzyska Pani ze sprzedaży nieruchomości do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą w sposób zasadniczy i wyłączny decydować takie okoliczności jak podział nieruchomości na mniejsze działki, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, czy też zlecenie sprzedaży działek pośrednikowi, w celu ograniczenia ryzyk, wynikających z braku doświadczenia oraz braku wiedzy niezbędnej do dokonania bezpiecznej transakcji sprzedaży – skoro – jak wynika z wniosku – nieruchomość została nabyta na podstawie umowy darowizny w 1997 r. od rodziców Pani męża do Państwa majątku wspólnego i od dnia nabycia była wykorzystywana wyłącznie w gospodarstwie rolnym Pani małżonka.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób zatem przyjąć, że sprzedaż nieruchomości przez Panią wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Całokształt czynności, a w szczególności zakres i cel Pani działania oraz fakt, że jest Pani osobą nietrudniącą się obrotem nieruchomościami oraz fakt, że nie podejmowała Pani ponadstandardowych działań zmierzających do sprzedaży przedmiotowych działek (ponoszenia nakładów, dzięki którym działki stałyby się szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych nabywców; podejmowania działań marketingowych) sugerują, że będą to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Prowadzone przez Panią czynności nie stanowią aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Zatem Pani działania należy wpisać w zarząd majątkiem prywatnym i są wystarczające do uznania, że planowana sprzedaż wskazanych we wniosku nieruchomości nie będzie nosiła przymiotów działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, kwota uzyskana ze sprzedaży działek nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Aby stwierdzić, czy planowana przez Panią sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Wskazała Pani, że działki mające być przedmiotem sprzedaży zostały wydzielone z nieruchomości, nabytej przez Panią i Pani małżonka do wspólności ustawowej na podstawie umowy darowizny od rodziców Pani męża w 1997 r. Pięcioletni termin, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie niewątpliwie upłynął.

W konsekwencji przychód ze sprzedaży tych nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ pięcioletniego okresu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym ich przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku i jego uzupełnieniu opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienne zdarzenie przyszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto wskazuję, że powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że tezy badanego rozstrzygnięcia nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).