Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.510.2023.3.DA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.510.2023.3.DA

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wydatków poniesionych na:

·zakup nieruchomości (domu) dokonany przed dniem odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego – jest nieprawidłowe,

·wykończenie nieruchomości (domu) w kwocie stanowiącej równowartość otrzymanego 25 lutego 2021 r. zadatku – jest prawidłowe,

·narzędzia – jest nieprawidłowe,

·instalacje prądu, gazu, wody i kanalizacji, ogrzewania podłogowego, regulatory pokojowe związane z instalacją ogrzewania pokojowego, wylewki, styrobeton, tynki, gładzie, podwieszane sufity, malowanie domu, instalację oświetlenia (naścienne – zewnętrzne), remont dwóch łazienek (położenie kafli, instalację białego montażu), zabudowę poddasza, docieplenie ścian oraz sufitu, zabudowę płytami karton gips sufitu na poddaszu, montaż płyt OSB, projekt budowlany instalacji gazowej, wynagrodzenie kierownika budowy, faktury wystawione na materiały budowlane i wykończeniowe, schody, montaż podłóg, paneli, drzwi oraz ościeżnic, ceramikę (kafle i fugi), silnik do rolet zewnętrznych, z wyłączeniem wydatków poniesionych na instalację oświetlenia (sufitowe – wewnętrzne), zabudowę kuchni na stałe, zabudowę szaf na stałe, zabudowę do kuchni − blaty kuchenne, szafy do zabudowy na stałe) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami złożonymi 11 września 2023 r. i 26 września 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zasadnym jest przyjęcie stanowiska, iż różnica w kwocie 228 000 zł, powstała na skutek sprzedaży mieszkania, została w całości przeznaczona na własne cele mieszkaniowe związane z remontem i zakupem domu położonego przy ul. … w …. Kwota ta nie stanowiła tzw. wzbogacenia wynikającego z przepisów podatkowych.

Nadmienia Pani, że pomimo faktu, iż nie została zachowana chronologia dotyczącą zakupu i sprzedaży, determinowana sytuacją proceduralną instytucji udzielającej finansowania, jak i sytuacją rynkową, to środki te w całości zostały przeznaczone na doprowadzenie nieruchomości do stanu umożliwiającego zamieszkanie.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że udzielona kwota kredytu nie pokrywała w całości kwoty zakupu i wymagała od Pani poniesienia kosztów niezbędnych do uzyskania pełnej kwoty, m.in. wkład własny.

Z kwoty, którą otrzymała Pani za sprzedaż mieszkania położonego przy ul. … w … został zakupiony w dniu 17 marca 2021 r. dom w stanie surowym zamkniętym, położony przy ul. … w …, oraz został wyremontowany dom. Posiada Pani faktury VAT na remont tego domu na kwotę 215 000 zł − faktury są z datą od 26 kwietnia 2021 r. do dnia złożenia wniosku. Faktury dotyczą doprowadzenia ww. domu do stanu zamieszkania, wyposażenia go w części stałe związane z budynkiem. Posiada Pani również faktury VAT od podwykonawców. Faktury są wystawiane od 26 kwietnia 2021 r. do dnia złożenia wniosku. Faktury są opłacone ze środków uzyskanych ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania. Każda faktura VAT została wydatkowana ze środków uzyskanych ze sprzedaży ww. mieszkania.

Poniżej lista wydatków na remont zakupionego przez Panią domu:

·instalacja prądu, gazu, wody i kanalizacji, ogrzewania podłogowego itp. (faktura z dnia 17 maja 2021 r. na kwotę 15 000 zł oraz faktura z dnia 10 sierpnia 2021 r. na kwotę 13 000 zł); regulatory pokojowe związane z instalacją ogrzewania pokojowego na kwotę 3 510 zł;

·wylewki (faktura z dnia 24 maja 2021 r. na kwotę 4 000 zł) + styrobeton (faktura z dnia 29 kwietnia 2021 r. na kwotę 4 000 zł);

·tynki (faktura z dnia 4 maja 2021 r. na kwotę 15 000 zł);

·gładzie, podwieszane sufity, malowanie domu, instalacja oświetlenia, remont dwóch łazienek (położenie kafli, instalacja białego montażu), zabudowa poddasza, docieplenie ścian oraz sufitu, zabudowa płytami karton gips sufitu na poddaszu, montaż płyt OSB (7 faktur wystawionych począwszy od maja do grudnia 2021 r. na łączną kwotę 73 400 zł);

·kuchnia zabudowana na stałe (22 011,97 zł);

·zabudowa szaf na stałe (faktura z dnia 3 listopada 2021 r. na kwotę 8 800 zł);

·projekt budowlany instalacji gazowej (800 zł);

·wynagrodzenie kierownika budowy (1000 zł);

·faktury wystawione przez ... związane z remontem domu na kwotę 8 829 zł;

·schody (7 650 zł);

·montaż podłóg, paneli, drzwi oraz ościeżnic (19 280 zł);

·ceramika, tj. kafle i fugi (5 114 zł);

·zabudowa do kuchni − blaty kuchenne (1 600 zł);

·szafy do zabudowy na stałe ... (8 101, 99 zł);

·silnik do rolet zewnętrznych (2 268 zł);

·oświetlenie sufitowe (2 526 zł);

Łączna kwota wydana dotychczas na remont zakupionego przez Panią domu to 215 000 zł. Na każdy wydatek związany z remontem domu posiada Pani faktury VAT.

Wskazany w opisie sprawy kredyt hipoteczny został zaciągnięty w wysokości 320 000 zł w dniu 15 marca 2021 r. Część ww. kredytu w wysokości 250 000 zł została przelana na zakup domu w dniu 26 marca 2021 r. zgodnie z aktem notarialnym. Kwota w wysokości 70 000 zł z kredytu została przelana na Pani konto w dniu 26 marca 2021 r.

Wydatki z ww. kredytu to:

·250 000 zł na zakup domu − kwota ta została przelana bezpośrednio przez bank na konto dewelopera w dniu 26 marca 2021 r.;

·70 000 zł − wykonanie podjazdu do domu, zakup mebli (łóżka, stoły, wyposażenie RTV, dodatki do domu) −brak możliwości odliczenia faktur - rzeczy nie podlegające pod zwolnienia z podatku.

W dniu 10 czerwca 2020 r. wpłaciła Pani deweloperowi z własnych środków zadatek w wysokości 20 000 zł na zakup domu.

W dniu 18 marca 2021 r. wpłaciła Pani z własnych środków kwotę w wysokości 69 000 zł bezpośrednio na konto dewelopera. Była to wpłata na zakup domu (zgodnie z aktem notarialnym).

W uzupełnieniu wniosku złożonym 11 września 2023 r. wskazała Pani, że w dniu 26 lutego 2018 r. nabyła Pani na podstawie umowy kupna nieruchomość (mieszkanie własnościowe) położone przy ul. … w … za kwotę 137 000 zł (akt notarialny nr …). Była Pani jedynym właścicielem ww. mieszkania (posiada Pani z mężem rozdzielność majątkową).

W dniu 26 kwietnia 2021 r. sprzedała Pani przedmiotowe mieszkanie za kwotę 365 000 zł.

Środki ze sprzedaży ww. mieszkania otrzymała Pani w dniach: 27 kwietnia 2021 r. – 90 000 zł, 29 kwietnia 2021 r. – 265 000 zł oraz 25 lutego 2021 r. − zadatek w wysokości 10 000 zł.

Z kwoty, którą Pani otrzymała za sprzedaż ww. mieszkania został zakupiony w dniu 17 marca 2021 r. dom w stanie surowym zamkniętym położony przy ul. … w …, a także wyremontowany. Posiada Pani faktury VAT, które przedstawiają wydatki na remont tego domu na kwotę 215 000 zł − faktury wystawione są z datą od dnia 26 kwietnia2021 r. do dnia złożenia uzupełnienia wniosku. Faktury dotyczą doprowadzenia zakupionego domu do stanu zamieszkania, wyposażenia go w części stałe związane z budynkiem. Posiada Pani także faktury VAT od podwykonawców. Faktury są opłacone ze środków uzyskanych ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania. Każda faktura VAT została wydatkowana ze środków uzyskanych ze sprzedaży ww. mieszkania.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy przychód uzyskany ze sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego został/zostanie wydatkowany w całości czy w części, w okresie nie później niż trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na Pani własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”, wskazała Pani „tak”.

Dokonane przez Panią odpłatne zbycie przedmiotowego mieszkania nie nastąpiło w wykonywaniu działalności gospodarczej. Mieszkanie było użytkowane tylko i wyłączenie w celach prywatnych, mieszkała w nim Pani wraz z rodziną. Była to jedyna nieruchomość, którą Pani posiadała.

Po zakupie ww. mieszkania było ono gruntownie remontowane i przystosowane dla Pani celów i Pani rodziny (niestety podczas jego sprzedaży większość faktur została zgubiona). Przed sprzedażą przedmiotowego mieszkania nie było ono ponownie remontowane.

Nabywców ww. mieszkania poszukiwała Pani dając ogłoszenie na stronie www…..

Jest Pani jedynym właścicielem zakupionego w dniu 17 marca 2021 r. domu za kwotę 339 000 zł. Dom ten został zakupiony w celu realizacji Pani własnych celów mieszkaniowych. Nie będzie on wynajmowany, podnajmowany itp., nie będzie Pani czerpać korzyści finansowych z jego udostępniania osobom trzecim. Mieszka Pani w tym domu od roku.

Na prośbę Organu o wskazanie dokładnej daty (dat) poniesienia przez Panią wydatków na zakup ww. domu oraz sposób ich dokonania, ponownie wyłącznie powtórzyła Pani treść zamieszczoną powyżej, zawartą we wniosku.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy każdy ww. wydatek został poniesiony ze środków pochodzących ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego”, wskazała Pani „tak”.

Umowa o kredyt hipoteczny nr …, który został wskazany we wniosku, została zawarta w dniu 15 marca 2021 r. na kwotę 320 000 zł. Jest Pani jedynym kredytobiorcą. Kredyt hipoteczny został zaciągnięty w banku … na zakup oraz remont domu, tj. na Pani własne cele mieszkaniowe. W umowie kredytowej jako cel zaciągnięcia kredytu wskazano remont i zakup domu. Data przekazania środków pieniężnych do Pani dyspozycji to 26 marca 2021 r.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „na co konkretnie wydatkowała Pani kwotę w wysokości 70 000 zł uzyskaną z ww. kredytu, która w dniu 26 marca 2021 r. została przelana na Pani rachunek bankowy”, wskazała Pani: „Część kredytu 250 tyś zł zostało przelane na zakup domu w dniu 29.03.2021 zgodnie z aktem notarialnym. 70 tyś z kredytu zostało przelane na moje konto w dniu 29.03.2021. Dodam iż w dniu 10.06.2020 wpłaciłam deweloperowi zadatek w wysokości 20 tyś zł. W dniu 18.03.2021 wpłaciłam z własnych środków 69 tyś zł bezpośrednio na konto dewelopera.

Wydatki z kredytu to :

·250 tyś zakup domu

·70 tyś - wykonanie podjazdu do domu, zakup mebli (łóżka, stoły, wyposażenie RTV, dodatki do domu) Brak możliwości odliczenia faktur - rzeczy nie podlegające pod zwolnienia z podatku.”

Kredyt hipoteczny został zaciągnięty na ww. nieruchomość, jest ustanowiona hipoteka na tej nieruchomości.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „z jakich środków pieniężnych zostały pokryte wskazane we wniosku wydatki na remont”, wskazała Pani: „Z kwoty, którą otrzymałam za sprzedaż mieszkania przy ulicy … w … został zakupiony dom w stanie surowym zamkniętym 17-03-2021 r. przy ulicy … … oraz został wyremontowany dom przy ulicy … w …. Posiadam faktury VAT na remont tego domu na kwotę 215 tyś złotych - faktury są z datą od 26.04.2021 do dnia dzisiejszego. Faktury dotyczą doprowadzenie domu przy ulicy … do stanu zamieszkania, wyposażenia (części stałe związane z budynkiem) oraz faktury VAT od podwykonawców. Faktury są wystawiane od 26.04.2021 do dnia dzisiejszego.

Faktury są opłacone ze środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania przy …. Każda faktura VAT została wydatkowana ze środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania przy ulicy … w ….”

Od dnia 26 kwietnia 2021 r. do dnia złożenia uzupełnienia wniosku ponosiła Pani wydatki związane z remontem/wykończeniem ww. domu.

Kredyt hipoteczny na dom zaciągnęła Pani na 35 lat. Na chwilę obecną nie planuje go Pani spłacić.

W czasie, którego dotyczy opis stanu faktycznego, nie prowadziła Pani działalności gospodarczej.

Nie posiada Pani innych nieruchomości oprócz wskazanej we wniosku nieruchomości (domu) zakupionej w dniu 17 marca 2021 r.

W przeszłości, tj. w 2018 r. został sprzedany przez Panią lokal położony przy ul. …, został zapłacony podatek dochodowy ze sprzedaży przed upływem pięciu lat. Uzyskała Pani również spadek w postaci mieszkania własnościowego położonego przy ul. … w … − całość kwoty uzyskanej ze sprzedaży (sprzedaż ww. mieszkania nastąpiła w 2018 r. za kwotę 130 000 zł) przeznaczyła Pani zakup mieszkania położonego przy ul. … w … (zakup za 137 000 zł).

W uzupełnieniu wniosku złożonym 26 września 2023 r. wskazała Pani, że zadatek w wysokości 10 000 zł pochodzący ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania został wydatkowany przez Panią na „remont związany z zakupem domu”. Faktury związane z remontem domu wystawione zostały od dnia 26 kwietnia 2021 r. do dnia złożenia uzupełnienia wniosku (faktur ma Pani kilkadziesiąt).

Środki pieniężne ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania w wysokości 90 000 zł zostały przeznaczone na „remont związany z zakupem domu”. Faktury związane z remontem domu wystawione zostały od dnia 26 kwietnia 2021 r. do dnia złożenia uzupełnienia wniosku (faktur ma Pani kilkadziesiąt).

Środki pieniężne ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania w wysokości 265 000 zł zostały przeznaczone na „remont związany z zakupem domu”. Faktury związane z remontem domu wystawione zostały od dnia 26 kwietnia 2021 r. do dnia złożenia uzupełnienia wniosku (faktur ma Pani kilkadziesiąt).

Przychód ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania w wysokości 150 000 zł przeznaczyła Pani na „remont związany z zakupem domu”, zaś przychód w wysokości 215 000 zł wydatkowała Pani na remont, tj. na materiały budowlane, wykończeniowe, narzędzia, zabudowy na stałe, instalacje elektryczne, gazowe oraz wodno-kanalizacyjne. Natomiast 89 000 zł z kwoty 150 000 zł to było refinansowanie wydanych przez Panią oszczędności uzyskanych z pracy zarobkowej, ponieważ musiała Pani wpłacić zadatek deweloperowi oraz wkład własny do banku. 61 000 zł zostało wydatkowane na remont, na przedmioty, które nie można uznać za własne cele mieszkaniowe − meble itp.

W związku z niespójnościami występującymi w opisie przedstawionym we wniosku oraz jego uzupełnieniu poprosiliśmy Panią o jednoznaczne wskazanie kwoty (kwot) oraz dokładnej daty (dat) poniesienia przez Panią wydatków na zakup ww. domu ze środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego, na co wskazała Pani: „częściowo zakup domu został pokryty oszczędnościami, które uzyskałam z pracy. W związku z tym pojawia się brak chronologii (dom kupiony wcześniej aniżeli sprzedaż mieszkania − jeżeli zachowalibyśmy prawidłową chronologię − nie powstałby obowiązek podatkowy, gdyż koszty przekraczają wydatki (zakup + remont wyniósł nas ponad 500 tyś, a uzyskana kwota ze sprzedaży to 365 tyś). Stąd prośba o wydanie interpretacji, iż nie stanowi to uzyskania przychodu (nie wzbogaciliśmy się ) − gdyż każda złotówka ze sprzedaży mieszkania przy ulicy … została przeznaczona na zakup i remont domu przy ulicy … w …”.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy opłaciła Pani faktury VAT z dnia 26 kwietnia 2021 r. środkami pieniężnymi pochodzącymi z otrzymanej w dniu 25 lutego 2021 r. zaliczki w kwocie 10 000 zł; jeżeli nie, to prosimy wskazać z jakich środków pieniężnych opłaciła Pani faktury z dnia 26 kwietnia 2021 r.”, wskazała Pani: „zadatek ze sprzedaży został wydatkowany na remont związany z zakupem domu przy ulicy … w …. Faktury związane z remontem są wystawione od dnia 26.04.2021 do dziś (faktur mam kilkadziesiąt)”.

Poprzez wydatki takie jak „instalacja oświetlenia” rozumie Pani oświetlenie domu zamontowane na stałe: sufitowe − wewnętrzne, naścienne − zewnętrzne.

Wskazane przez Panią wydatki na zakup/montaż mebli takich jak: „zabudowa szaf na stałe” oraz „szafy do zabudowy na stałe ...” są meblami zabudowanymi na stałe, charakteryzuje je trwały związek z obiektem budowlanym − wykonane na indywidualne zamówienie.

Wskazane przez Panią „blaty kuchenne” są na stałe przymocowane do mebli w zabudowie kuchennej i stanowią z nimi całość.

Wskazane przez Panią „Faktury typu ... (faktury związane z remontem domu)” obejmują wydatki na: materiały budowlane i wykończeniowe, narzędzia niezbędne do przeprowadzenia remontu.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy wskazane we wniosku wydatki poniesione na zakup budynku mieszkalnego oraz jego remont mogą zostać uznane za wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Niniejsza interpretacja stanowi rozstrzygnięcie w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wydatków poniesionych na zakup nieruchomości (domu) oraz wydatków poniesionych na: instalacje prądu, gazu, wody i kanalizacji, ogrzewania podłogowego, regulatory pokojowe związane z instalacją ogrzewania pokojowego, wylewki, styrobeton, tynki, gładzie, podwieszane sufity, malowanie domu, instalację oświetlenia (naścienne – zewnętrzne), remont dwóch łazienek (położenie kafli, instalację białego montażu), zabudowę poddasza, docieplenie ścian oraz sufitu, zabudowę płytami karton gips sufitu na poddaszu, montaż płyt OSB, projekt budowalny instalacji gazowej, wynagrodzenie kierownika budowy, faktury wystawione na materiały budowlane i wykończeniowe, schody, montaż podłóg, paneli, drzwi oraz ościeżnic, ceramikę (kafle i fugi), silnik do rolet zewnętrznych i narzędzia.

Natomiast w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wydatków poniesionych na instalację oświetlenia (sufitowe – wewnętrzne), zabudowę kuchni na stałe, zabudowę szaf na stałe, zabudowę do kuchni − blaty kuchenne, szafy do zabudowy na stałe, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Mając na uwadze powyższe, uważa Pani za zasadne uznanie tych środków jako wydatek na własne cele mieszkaniowe, które wydała Pani w okresie nieprzekraczającym trzech lat od sprzedaży, co wynikała z art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aniżeli przychód (wzbogacenie), od którego należy odprowadzić podatek dochodowy.

Zasadnym jest przyjęcie stanowiska, iż różnica w kwocie 228 000 zł powstała na skutek sprzedaży mieszkania, została w całości przeznaczona na własne cele mieszkaniowe związane z remontem i zakupem ww. domu. Kwota ta nie stanowiła tzw. wzbogacenia wynikającego z przepisów podatkowych. Nadmienia Pani, że pomimo faktu, iż nie została zachowana chronologia dotyczącą zakupu i sprzedaży, determinowana sytuacją proceduralną instytucji udzielającej finansowania jak i sytuacją rynkową, to środki te w całości zostały przeznaczone na doprowadzenie nieruchomości do stanu umożliwiającego zamieszkanie.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że udzielona kwota kredytu nie pokrywała w całości kwoty zakupu i wymagała od Pani poniesienia kosztów niezbędnych do uzyskania pełnej kwoty m.in. wkład własny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przytoczony przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż przez Panią w 2021 r. nabytego w 2018 r. wskazanego we wniosku lokalu mieszkalnego stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 19 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, koszty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia odbywa się natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

W myśl art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 30e ust. 4 ww. ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Z kolei, jak stanowi art. 30e ust. 5 ww. ustawy:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, że:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D × W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

‒ położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 25a ww. ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

W myśl art. 21 ust. 26 ww. ustawy:

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Przy czym, stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

W konsekwencji, korzystanie ze zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik traci prawo do ulgi i jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego.

Rozstrzygając zatem o prawie do zwolnienia z opodatkowania należy pamiętać, że zawarty w art. 21 ust. 25 i ust. 30a ww. ustawy katalog wydatków uprawniających do zwolnienia ma charakter zamknięty i w związku z tym tylko wydatkowanie środków na realizację celów w nim wskazanych pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania. Inne wydatki niż wymienione w tym katalogu nie uprawniają do skorzystania z powyższego zwolnienia.

W świetle powyższego, co do zasady, podatnik może skorzystać z omawianego zwolnienia w związku ze sfinansowaniem zakupu domu oraz prac wykończeniowych w sytuacji, gdy nabył dom, w celu realizacji własnych celów mieszkaniowych i faktycznie realizuje lub będzie realizował w nim swoje potrzeby mieszkaniowe.

Należy zwrócić uwagę, że aby kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości mogła być przeznaczona na własne cele mieszkaniowe, sprzedaż ta powinna nastąpić wcześniej lub co najmniej jednocześnie z poniesieniem wydatku na te cele. Jednak w określonych przypadkach zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być objęte również przychody uzyskane na poczet ceny sprzedaży (zadatek, przedpłata) i wydatkowane na własne cele mieszkaniowe przed zawarciem definitywnej umowy sprzedaży, jeżeli ich otrzymanie przez sprzedawcę zostało udokumentowane w sposób przyjęty w obrocie cywilnoprawnym. Ważne jest zatem zachowanie takiej chronologii zdarzeń, żeby wydatkowanie miało miejsce po otrzymaniu środków pieniężnych z tytułu umowy sprzedaży nieruchomości. Istotnym jest więc, czy w momencie dokonywania wydatków na własne cele mieszkaniowe podatnik posiada środki finansowe uzyskane z tytułu umowy sprzedaży konkretnej nieruchomości lub prawa majątkowego.

W rozpatrywanej sprawie wydatki na nabycie w dniu 17 marca 2021 r. własności budynku mieszkalnego poniesione przez Panią przed dniem sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego, tj. przed 26 kwietnia 2021 r., nie spełniają warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zauważyć należy, że wydatki te, mimo że zostały poniesione przez Panią na Jej własne cele mieszkaniowe, to nie zostały dokonane począwszy od dnia odpłatnego zbycia ww. lokalu mieszkalnego, co stanowi warunek skorzystania ze zwolnienia dochodu z opodatkowania. Zakup nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym nastąpił ze środków pieniężnych z kredytu zaciągniętego w dniu 15 marca 2021 r., przekazanych do Pani dyspozycji 26 marca 2021 r., z których skorzystała Pani 26 marca 2021 r. dokonując przelewu kwoty na zakup domu, jak również z posiadanych oszczędności własnych, wydatkowanych na ten zakup przed sprzedażą lokalu mieszkalnego.

Podkreślić należy, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stosunku do dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych jest fakt wydatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości wyłącznie na enumeratywnie wskazane w ustawie cele mieszkaniowe począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później jednak niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż. Wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają być przez podatnika spełnione łącznie, jeśli chce korzystać ze zwolnienia regulowanego tym przepisem. Z treści tych przepisów wynika jednoznacznie, że zwolnienie związane jest z wydatkowaniem na własne cele mieszkaniowe począwszy od dnia odpłatnego zbycia równowartości przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku skorzystania z omawianego zwolnienia w związku z wykończeniem budynku mieszkalnego, w którym podatnik realizuje własne cele mieszkaniowe, wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wprost w katalogu wydatków mieszkaniowych wydatków na wykończenie budynku ale też nie definiuje pojęcia „remont” użytego w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla wyjaśnienia tego pojęcia, należy odnieść się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. I tak, „remont” to „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; naprawa, odnawianie (czegoś)”. Synonimami tego pojęcia są m.in. „naprawa, przebudowa, odrestaurowanie, modernizacja”.

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 z ustawy dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Niemniej jednak, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołuje się do tego przepisu. Tym samym, definicja „remontu” funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej. Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia „remontu” dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Za „remont” budynku mieszkalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy więc uznać prace dotyczące tego budynku, służące jego utrzymaniu we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. „Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie budynku mieszkalnego, a więc prace służące doprowadzeniu do zdolności użytkowej nowo wybudowanego budynku. W każdym przypadku remont dotyczy „materii” budynku mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi budynku.

W orzecznictwie przyjmuje się, że za wydatki spełniające kryteria art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można uważać, w szczególności, wykonanie robót budowlanych w istniejącym lub nowo powstałym budynku mieszkalnym wraz z wymianą/instalacją składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, cieplej wody, gazu przewodowego). W praktyce więc przy rozpatrywaniu przesłanek pozwalających na skorzystanie z ulgi mieszkaniowej, zarówno w przypadku remontu, budowy, jak i wykończenia nieruchomości ponoszone są wydatki o zbliżonym charakterze.

Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy zatem, że poniesione przez Panią wydatki na: instalacje prądu, gazu, wody i kanalizacji, ogrzewania podłogowego, regulatory pokojowe związane z instalacją ogrzewania pokojowego, wylewki, styrobeton, tynki, gładzie, podwieszane sufity, malowanie domu, instalację oświetlenia (naścienne – zewnętrzne), remont dwóch łazienek (położenie kafli, instalację białego montażu), zabudowę poddasza, docieplenie ścian oraz sufitu, zabudowę płytami karton gips sufitu na poddaszu, montaż płyt OSB, projekt budowlany instalacji gazowej, wynagrodzenie kierownika budowy, faktury wystawione przez dostawców i usługodawców na materiały budowlane i wykończeniowe, schody, montaż podłóg, paneli, drzwi oraz ościeżnic, ceramikę (kafle i fugi), silnik do rolet zewnętrznych, mieszczą się w kategorii wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych na remont własnego budynku mieszkalnego. Tym samym wydatki te uprawniają Panią do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

Za wydatki poniesione na realizację celów mieszkaniowych, o których mowa w 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy również uznać ww. wydatki poniesione na wykończenie nieruchomości (domu) w kwocie stanowiącej równowartość otrzymanego 25 lutego 2021 r. zadatku, poniesione po dniu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Natomiast wydatki poniesione na zakup narzędzi nie kwalifikują się do wydatków na cele mieszkaniowe. Jakkolwiek zakup narzędzi jest niezbędny do przeprowadzenia remontu, to jednak powyższe narzędzia nie mają bezpośredniego wpływu na udział w przywróceniu lub poprawie stanu technicznego remontowanego budynku mieszkalnego, a nadto mogą być nadal używane po zakończeniu remontu albo służyć innym celom. Wydatki te nie mogą zatem być uwzględnione przy wyliczeniu wysokości dochodu zwolnionego od opodatkowania.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz przywołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że dochód uzyskany z odpłatnego zbycia w 2021 r. lokalu mieszkalnego, nabytego w 2018 r., stanowi dla Pani źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód uzyskany z tego tytułu podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 30e w zw. z art. 19 ww. ustawy.

Zakup przez Panią w dniu 17 marca 2021 r. własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym przed dniem sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego, tj. przed 26 kwietnia 2021 r., nie uprawnia Pani do uwzględnienia tego wydatku w ramach zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na niespełnienie warunków określonych w ww. przepisach. Pomimo że wydatki zostały poniesione przez Panią na Jej własne cele mieszkaniowe, to nie zostały dokonane począwszy od dnia odpłatnego zbycia ww. lokalu mieszkalnego dokonanego w dniu 26 kwietnia 2021 r., a więc wydatki te nie spełniają warunków do skorzystania ze zwolnienia dochodu z odpłatnego zbycia ww. lokalu mieszkalnego z opodatkowania. Zakup nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym nastąpił ze środków pieniężnych z kredytu zaciągniętego w dniu 15 marca 2021 r., przekazanych do Pani dyspozycji 26 marca 2021 r., z których skorzystała Pani 26 marca 2021 r. dokonując przelewu kwoty na zakup domu, jak również z posiadanych oszczędności własnych, wydatkowanych przed dniem sprzedaży lokalu mieszkalnego. 

Wydatkowanie począwszy od dnia odpłatnego zbycia przychodu uzyskanego z ww. sprzedaży, na remont i wykończenie własnego budynku mieszkalnego, który służy zaspokajaniu Pani potrzeb mieszkaniowych, po spełnieniu warunków określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawnia Panią do zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do wydatków na własne cele mieszkaniowe uprawniających do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikować Pani może wydatki na: instalacje prądu, gazu, wody i kanalizacji, ogrzewania podłogowego, regulatory pokojowe związane z instalacją ogrzewania pokojowego, wylewki, styrobeton, tynki, gładzie, podwieszane sufity, malowanie domu, instalację oświetlenia (naścienne – zewnętrzne), remont dwóch łazienek (położenie kafli, instalację białego montażu), zabudowę poddasza, docieplenie ścian oraz sufitu, zabudowę płytami karton gips sufitu na poddaszu, montaż płyt OSB, projekt budowlany instalacji gazowej, wynagrodzenie kierownika budowy, faktury wystawione przez dostawców i usługodawców na materiały budowlane i wykończeniowe, schody, montaż podłóg, paneli, drzwi oraz ościeżnic, ceramikę (kafle i fugi), silnik do rolet zewnętrznych.

Ponadto należy wskazać, że wydatkowanie równowartości otrzymanego przez Panią zadatku w związku ze sprzedażą przedmiotowego lokalu mieszkalnego na ww. wydatki poniesione na wykończenie budynku mieszkalnego, który służy zaspokajaniu Pani potrzeb mieszkaniowych, uprawnia do zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wydatkowanie przez Panią przychodu z ww. odpłatnego zbycia na zakup narzędzi nie może być uznane za uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania uzyskanego dochodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. wydatek nie mieści się w dyspozycji ww. przepisu jako wydatki poniesione na cel, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ww. ustawy i tym samym nie stanowią wydatkowania środków ze sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe. Wydatki te nie są związane z wykończeniem domu, i jako takie nie mogą być traktowane na równi z wydatkami na remont własnego domu.

Zwolnienie od podatku dochodu z odpłatnego zbycia, określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie (dochód zwolniony = D ´ W / P).

Natomiast, pozostała część dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, odpowiadająca proporcjonalnie przychodowi niewydatkowanemu przez Panią na własne cele mieszkaniowe w terminie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło ww. odpłatne zbycie, podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto, odnosząc się do kwot zawartych w opisie stanu faktycznego wyjaśnić należy, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych, nie jest nim natomiast przeprowadzanie postępowania podatkowego, czy sprawdzającego, zmierzającego do wskazywania konkretnej drogi postępowania w zakresie rozliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika, kosztów uzyskania przychodu, dochodu, zwolnienia dochodu lub kwoty podatku.

Należy nadmienić, że tutejszy Organ nie ma możliwości sprawdzenia prawidłowości kwot podanych przez wnioskodawcę przeprowadzania wyliczeń, przeliczeń, w tym ustalenia wysokości podatku, z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W związku z tym Organ podatkowy nie sprawdza prawidłowości przedstawionych we wniosku wartości liczbowych oraz nie zajmuje się weryfikacją prawidłowości przedstawionych w nim kwot i wyliczeń.

Prawidłowość, bądź nieprawidłowość przedstawionych w opisie sprawy kwot i wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w toku, np. postępowania kontrolnego, postępowania podatkowego, czy też czynności sprawdzających.

Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, ponieważ prawidłowość rozliczenia podatków podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

Tym samym w przedmiotowej interpretacji nie potwierdzono prawidłowości zaprezentowanych przez Panią kwot oraz nie weryfikowano niespójności związanych z tymi kwotami.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).