Zmiana statusu spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę w kontekście zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b u... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.558.2023.1.PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.558.2023.1.PS

Temat interpretacji

Zmiana statusu spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę w kontekście zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Panowie,

stwierdzam, że Panów stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2023 r. wpłynął Panów wniosek wspólny z 5 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan A

(...);

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan B

(...)

Opis stanu zdarzenia przyszłego

A i B (dalej także łącznie jako „Wspólnicy Spółki”, „Zainteresowani”, a pojedynczo jako „Wspólnik Spółki”, oraz, odpowiednio, „SF” i „MK”) są wspólnikami spółki Wytwórnia (...) "Q" A, B spółka jawna (dalej „Spółka”). Spółka prowadzi działalność głównie w zakresie produkcji (...), produkcji (...) oraz sprzedaży hurtowej (...).

Obaj Wspólnicy Spółki podlegają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) - są polskimi rezydentami podatkowymi.

W Spółce nie ma innych wspólników niż A i B, będący osobami fizycznymi. Spółka nie jest zatem podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jest podmiotem transparentnym podatkowo, a podatnikami podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem Spółki są Wspólnicy.W konsekwencji, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647, dalej „ustawa o PIT”), przychody z udziału w Spółce są u każdego ze Wspólników określane proporcjonalnie do udziału w zysku (udziału) danego Wspólnika. W takiej samej proporcji każdemu ze Wspólników są przypisywane koszty uzyskania przychodów, wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, straty oraz ulgi podatkowe związane z działalnością gospodarczą prowadzoną w formie Spółki (zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o PIT).

Przychody każdego ze Wspólników z jego udziału w Spółce, stanowią dla tego Wspólnika przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Spółka uzyskała, na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r. poz. 74, dalej „ustawa o wspieraniu nowych inwestycji”), decyzje, o których mowa w dalszej części opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (dalej także „Decyzje”).

(1) Spółka uzyskała decyzję o wsparciu nr (a) z dnia 19 sierpnia 2019 r., na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w tej decyzji, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 poz. 1676 ze zm.):

(...)

W Decyzji nr (a) wskazano, że termin zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, upływa z dniem 31 grudnia 2022 r.

(2) Spółka uzyskała również decyzję (b) z dnia 1 grudnia 2021 r., na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w tej decyzji, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.):

(...)

W Decyzji nr (b) wskazano, że termin zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, upływa z dniem 31 grudnia 2024 r.

Koszty kwalifikowane nowych inwestycji nie przekraczają 50 milionów euro.

Na moment uzyskania zarówno Decyzji nr (a), jak i Decyzji nr (b), Spółka posiadała status małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE. L Nr 187, str. 1) (dalej „Rozporządzenie nr 651/2014”). Na dzień składania niniejszego wniosku Spółka również posiada status małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) w rozumieniu przepisów Rozporządzenia nr 651/2014.

W związku z Decyzją nr (a) poniesiono koszty kwalifikowane nowej inwestycji, a Wspólnicy Spółki aktualnie wykorzystują przysługującą na podstawie tej decyzji pomoc publiczną, korzystając ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji nr (a) i uzyskanych na terenie określonym w tej decyzji oraz planują w przyszłości korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji nr (a) i uzyskanych na terenie określonym w tej decyzji, do wykorzystania maksymalnej wysokości pomocy publicznej udzielonej na podstawie tej decyzji.

Jak wyżej wskazano, w Decyzji nr (b) przewidziano, że termin zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, upływa z dniem 31 grudnia 2024 r. Spółka poniosła już pierwsze koszty kwalifikowane nowej inwestycji w związku z Decyzją nr (b) oraz planuje ponosić takie koszty w przyszłości i w związku z tym Wspólnicy Spółki w przyszłości planują wykorzystywać przysługującą na podstawie tej decyzji pomoc publiczną, korzystając ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji nr (b) i uzyskanych na terenie określonym w tej decyzji, do maksymalnej wysokości pomocy publicznej udzielonej na podstawie tej decyzji.

Wspólnicy Spółki szacują, że w związku z przekroczeniem w skali rocznej pułapów zatrudnienia i pułapów finansowych określonych w art. 2 Załącznika I do Rozporządzenia nr 651/2014, Spółka z dniem 1 stycznia 2024 roku lub później uzyska status średniego przedsiębiorstwa (średniego przedsiębiorcy) w rozumieniu Rozporządzenia nr 651/2014. Zmiana statusu z małego przedsiębiorstwa (małego przedsiębiorcy) na średnie przedsiębiorstwo (średniego przedsiębiorcę) nastąpi więc:

1.po wydaniu (uzyskaniu) Decyzji nr (a) i po dniu 31 grudnia 2022 roku, tj. dniu, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane na podstawie Decyzji nr (a),

2.po wydaniu (uzyskaniu) Decyzji nr (b) i po rozpoczęciu realizacji przez Spółkę nowej inwestycji prowadzonej na podstawie tej Decyzji.

W związku z powyższym - część nakładów inwestycyjnych, które będą poniesione na podstawie Decyzji nr (b), zostanie poniesiona już po zmianie statusu przedsiębiorcy. Natomiast wszystkie nakłady inwestycyjne na podstawie Decyzji nr (a) zostały poniesione podczas posiadania przez Spółkę statusu małego przedsiębiorstwa (małego przedsiębiorcy) - Spółka nie ponosi aktualnie i nie będzie ponosiła w przyszłości nakładów inwestycyjnych na podstawie tej decyzji (a w konsekwencji - Wspólnicy Spółki nie ponoszą aktualnie i nie będą ponosili w przyszłości nakładów inwestycyjnych na podstawie tej decyzji), jednak Wspólnicy Spółki korzystają obecnie i będą korzystali w przyszłości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji nr (a) i uzyskanych na terenie określonym w tej decyzji, do wykorzystania maksymalnej wysokości pomocy publicznej udzielonej na podstawie tej decyzji.

W związku z tym, że na moment uzyskania (wydania) Decyzji nr (a) i Decyzji nr (b), Spółka posiadała status małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) w rozumieniu przepisów Rozporządzenia nr 651/2014, pula możliwej do wykorzystania przez Wspólników Spółki pomocy publicznej przysługującej w związku z każdą z Decyzji jest kalkulowana z uwzględnieniem wskaźnika intensywności pomocy w wysokości 55% (35% właściwe dla obszaru województwa małopolskiego, powiększone o 20 punktów procentowych dla małych przedsiębiorców), zgodnie z § 6 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713, dalej „Rozporządzenie”), w brzmieniu stosowanym do udzielania wsparcia do dnia 31 grudnia 2021 r. (tj. obowiązującym na moment wydania [uzyskania] obu Decyzji), oraz § 3 pkt 2 i § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1639, dalej „Rozporządzenie mapowe"). Wspólnicy Spółki kalkulują wysokość przysługującej pomocy publicznej w oparciu o kwotę kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Obie Decyzje, tzn. Decyzja nr (a) i Decyzja nr (b), pozostają w mocy - ani nie zostały uchylone, ani nie stwierdzono ich wygaśnięcia.

 Pytania

1.Czy zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (a) i po dniu 31 grudnia 2022 roku, tj. dniu, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane na podstawie Decyzji nr (a), wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT?

2.Czy zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (a) i po dniu 31 grudnia 2022 roku, tj. dniu, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane na podstawie Decyzji nr (a), wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT?

3.Czy zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT?

4.Czy zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT?

5.Czy zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych po uzyskaniu statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT?

6.Czy zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych po uzyskaniu statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Zdaniem Zainteresowanych:

1.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (a) i po dniu 31 grudnia 2022 roku, tj. dniu, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane na podstawie Decyzji nr (a), nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

2.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (a) i po dniu 31 grudnia 2022 roku, tj. dniu, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane na podstawie Decyzji nr (a), nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

3.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

4.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

5.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych po uzyskaniu statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

6.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych po uzyskaniu statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytań 1-6

W ocenie Zainteresowanych, warunki udzielenia pomocy publicznej na podstawie decyzji o wsparciu determinuje stan faktyczny i stan prawny właściwy na dzień wydania (uzyskania) konkretnej decyzji o wsparciu. Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy publicznej oraz parametry uzyskanej pomocy publicznej jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z takiej pomocy. W decyzji o wsparciu, przyznającej takie prawo, wskazywana jest między innymi wartość pomocy, do jakiej uprawniony jest przedsiębiorca. Zdaniem Zainteresowanych warunki korzystania przez Zainteresowanych, jako podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, z pomocy publicznej na podstawie decyzji o wsparciu są ustalone według stanu obowiązującego na dzień wydania (uzyskania) konkretnej decyzji o wsparciu, w przypadku Zainteresowanych - wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego Decyzji nr (a) i Decyzji nr (b). W dniu wydania (uzyskania) decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy jest stawiana określona w tej decyzji maksymalna wartość pomocy publicznej, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części. Intensywność pomocy publicznej przysługująca danemu podmiotowi na podstawie statusu przedsiębiorcy ustalana jest na dzień wydania (uzyskania) danej decyzji o wsparciu i jest niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji wskazanej w danej decyzji o wsparciu, niezależnie od tego, czy w trakcie realizacji inwestycji zmianie ulegnie status podmiotu, dla którego ta decyzja została wydana (podmiotu, który tę decyzję uzyskał).

Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji wprowadziła mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego, w tym podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem", jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 21 ust. 5a ustawy o PIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, nowa inwestycja oznacza:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji stanowi natomiast, że: Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust 3.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu".

Z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji wynika, że decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w pkt 1-6 tego przepisu.

Z ww. przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63b i ust. 5a ustawy o PIT wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych jest uzyskanie dochodu z realizacji nowej inwestycji prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji o wsparciu i na terenie określonym w tej decyzji. W przepisie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT ustanowiono zwolnienie podatkowe dotyczące dochodów podatników z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, i uzyskanych na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu. Zwolnienie to jest limitowane do wysokości udzielonej pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, kalkulowanej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i poniesionych kosztów kwalifikowanych inwestycji (lub kosztów zatrudnienia).

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub

2)zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Zgodnie z § 6 ust. 1 i 2 Rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

1.Maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020.

2.Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

1)20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

2)10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców

w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

Z § 3 pkt 2 Rozporządzenia mapowego wynika, że maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem § 4 oraz § 5, wynosi, na obszarze województwa małopolskiego 35%.

§ 4 Rozporządzenia mapowego dotyczy realizacji dużego projektu inwestycyjnego, więc nie ma zastosowania w przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku.

Zgodnie zaś z § 5 Rozporządzenia mapowego, maksymalną intensywność pomocy regionalnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu ustalonym przez Komisję Europejską, z wyłączeniem nowych inwestycji o kosztach kwalifikowanych przekraczających 50 min euro, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów zgodnie z § 3.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Zainteresowanych, status przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) należy ustalić na dzień przyznania pomocy publicznej, tzn. na dzień wydania (uzyskania) decyzji o wsparciu. Dzień wydania (uzyskania) decyzji o wsparciu jest jedyną datą, na którą należy określić status przedsiębiorcy - a w konsekwencji, przez cały okres realizacji inwestycji objętej wsparciem to ustalenie, dokonane na dzień wydania (uzyskania) decyzji o wsparciu, stanowi punkt odniesienia dla wszelkich kwestii, dla których ten status ma znaczenie, w tym w szczególności dla ustalenia wielkości przysługującej pomocy publicznej. Zatem zmiana statusu przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) w trakcie realizacji inwestycji lub po realizacji inwestycji nie wpływa na wysokość dostępnej pomocy publicznej.

Zarówno w Decyzji nr (a), jak i w Decyzji nr (b), określono maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, która to wartość, w zestawieniu z prawidłowo ustaloną maksymalną intensywnością pomocy publicznej, pozwala określić maksymalną wysokość pomocy publicznej możliwej (dostępnej) do wykorzystania przez Wspólników Spółki w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ze względu na powyższe, należy uznać, że wskaźnik intensywności pomocy publicznej Spółki w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji został definitywnie ustalony na dzień wydania (uzyskania) Decyzji nr (a) i Decyzji nr (b), zgodnie ze statusem przedsiębiorcy, jaki Spółka posiadała na każdy z tych dni.

Istotne jest również, że przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji powinien móc dokładnie określić wartość przyznanej mu pomocy publicznej, ze względu w szczególności na podejmowane przez niego przyszłe decyzje inwestycyjne i zaciągane zobowiązania. Uznanie, że zmiana statusu przedsiębiorcy po realizacji inwestycji lub w toku realizacji inwestycji na podstawie decyzji o wsparciu powoduje zmianę wskaźnika intensywności pomocy publicznej powodowałaby, że przedsiębiorca nie mógłby z całą pewnością i dokładnością określić warunków, na jakich prowadzi działalność gospodarczą, w tym podejmuje decyzje inwestycyjne (w szczególności nie mógłby określić całkowitej wartości udzielonej mu pomocy publicznej). Zatem także z wyżej wskazanych względów intensywność pomocy publicznej przysługująca przedsiębiorcy wynikająca z jego statusu jest ustalana na dzień wydania (uzyskania) decyzji o wsparciu i powinna pozostać bez zmian.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Zainteresowanych znajduje potwierdzenie w odpowiedzi Ministra Przedsiębiorczości i Technologii na interpelację poselską nr 27710 z 13 listopada 2018 r., DRI-VIII.054.4.2018DRI-VIII.054.4.2018.BS, w której wskazano, że status mikro-, małego i średniego przedsiębiorcy jest oceniany na dzień wydania decyzji o wsparciu. W ocenie Zainteresowanych taki pogląd prezentowany przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii świadczy o tym, że zmiana statusu przedsiębiorcy - czy to w trakcie realizacji inwestycji na podstawie decyzji o wsparciu, czy po zakończeniu realizacji decyzji o wsparciu - powinna być dla przedsiębiorcy neutralna, w szczególności w odniesieniu do wysokości przysługującej mu pomocy publicznej.

Stanowisko Zainteresowanych znajduje także potwierdzenie w wydawanych w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej „DKIS") indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, w tym w interpretacjach indywidualnych wydawanych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która zawiera analogiczne uregulowania dotyczące zwolnienia podatkowego jak uregulowania przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

DKIS w interpretacji indywidualnej z 19 maja 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.185.2023.1.KW, uznał: (...) przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.

Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

W świetle powyższego stanowisko Spółki przyjmujące, że Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW; przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w DoW - należy uznać za prawidłowe.

Podobnie, w interpretacji indywidualnej z 23 marca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.59.2023.2.KKA, DKIS wskazał: (...) przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji. Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny przez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.

Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

Reasumując - zmiana statusu Spółki, w której jest Pan wspólnikiem, z małego przedsiębiorcy na średniego w toku realizacji inwestycji i obowiązywania decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Panu zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogiczne stanowisko DKIS zajął w wydanej również 23 marca 2023 r. interpretacji indywidualnej o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.63. 2023.1.AA.

DKIS w interpretacji indywidualnej z 14 lutego 2023 r.( sygn. 0111-KDIB1-3.4010.924.2022.2.JG, uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że: (...) zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji, na podstawie Decyzji o wsparciu, nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej i tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji rozpatrywanej inwestycji.

Podobnie organ wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.863.2022.1.IZ, uznając za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że: (...) maksymalny poziom intensywności pomocy przysługującej Wnioskodawcy powinien być określony na dzień wydania Decyzji o wsparciu, tj. późniejsza zmiana przez Spółkę statusu przedsiębiorcy nie będzie mieć wpływu na wysokość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej.

(...) zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie DoW 1 i DoW 2 nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych (...).

W interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1114.2022.2.MJ, DKIS wskazał m.in.: (...) dla określenia intensywności pomocy właściwej dla Inwestycji l realizowanej w ramach Decyzji I oraz Inwestycji U realizowanej w ramach Decyzji II (całość kosztów kwalifikowanych danej inwestycji) właściwy pozostaje status beneficjenta na moment przyznania pomocy publicznej (wydania danej decyzji o wsparciu) co powoduje, iż w okresie gdy pozostaje Pan podatnikiem (do przekształceniu), uwzględniane jest 45 % intensywności pomocy dla wyliczenia zwolnienia na podstawie art 21 ust 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

DKIS w interpretacji indywidualnej z 10 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.217.2022.2.KW, wskazał: (...) Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2, tj. odnośnie ustalenia czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że dla określenia intensywności pomocy właściwej dla Inwestycji I realizowanej w ramach Decyzji I oraz Inwestycji II realizowanej w ramach Decyzji II (całość kosztów kwalifikowanych danej inwestycji) właściwy pozostaje status beneficjenta na moment przyznania pomocy publicznej (wydania danej decyzji o wsparciu) co powoduje, iż w okresie gdy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje podatnikiem (po przekształceniu), uwzględniane jest 45 % intensywności pomocy dla wyliczenia zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT (zdarzenie przyszłe) należy uznać za prawidłowe.

DKIS w interpretacji indywidualnej wydanej 15 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.637.2022.2.PC, uznał:

(...) wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.

Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

(...) Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji, jest prawidłowe.

Podobne stanowisko DKIS zajął również w interpretacji indywidualnej z 17 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.639.2022.2.IZ oraz w interpretacji indywidualnej z 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU.

W interpretacji indywidualnej z 21 października 2022 r., 0114-KDIP2-1.4010.86.2022.1.KS, DKIS uznał, że prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, zgodnie którym zmiana statusu Spółki ze średniego na dużego przedsiębiorcę:

w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji (...),

po uzyskaniu decyzji o wsparciu, a przed rozpoczęciem realizacji inwestycji na podstawie tej decyzji nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji, gdyż wskaźnik ten zostanie ustalony z uwzględnieniem wielkości przedsiębiorstwa/Spółki na dzień wydania nowej decyzji i nie zmieni się przez cały okres realizacji inwestycji, której ta nowa decyzja będzie dotyczyła (...).

Mając na względzie powyższe, należy w ocenie Zainteresowanych uznać, że:

1.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (a) i po dniu 31 grudnia 2022 roku, tj. dniu, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane na podstawie Decyzji nr (a), nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

2.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (a) i po dniu 31 grudnia 2022 roku, tj. dniu, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane na podstawie Decyzji nr (a), nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

3.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

4.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych przed uzyskaniem statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

5.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych po uzyskaniu statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej SF pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

6.Zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa) na średniego przedsiębiorcę (średnie przedsiębiorstwo) po dacie wydania (uzyskania) Decyzji nr (b), lecz w toku realizacji inwestycji prowadzonej na podstawie Decyzji nr (b) nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej w zakresie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji poniesionych po uzyskaniu statusu średniego przedsiębiorcy (średniego przedsiębiorstwa), a tym samym na wielkość dostępnej MK pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Panowie we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74 ze zm.) został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Na podstawie art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

 Użyte w ustawie określenia oznaczają: nowa inwestycja:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Natomiast zgodnie z art. 4 tej ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Decyzja o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Z cytowanych wyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63b i ust. 5a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z nowej inwestycji, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji o wsparciu.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.

Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub

2)zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Stosownie do § 6 pkt 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.

Maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020.

Zgodnie z § 6 pkt 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

W myśl § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji:

Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

1)20 punktów procentowych – w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

2)10 punktów procentowych – w przypadku średnich przedsiębiorców

w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

Z brzmienia tego przepisu wynika, że dla ustalenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej dostępnej dla podatnika korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kluczowy jest jego status w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U.UE.L.2014.187.1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 28 ww. rozporządzenia:

Data przyznania pomocy oznacza dzień, w którym beneficjent nabył prawo otrzymania pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym.

W Panów sprawie na dzień uzyskania obu decyzji o wsparciu (nr (a), jak i nr (b)), Spółka jawna, której jesteście Panowie wspólnikami posiadała status małego przedsiębiorcy (małego przedsiębiorstwa).

Status przedsiębiorcy jako „małego” lub „średniego” jest okolicznością faktyczną mającą znaczenie prawne w zakresie skutków podatkowych funkcjonowania w polskiej strefie inwestycyjnej.

O statusie tym decyduje spełnienie przez danego przedsiębiorcę określonych prawem wymogów.

O statusie tym decyduje także podatnik, w tym sensie, że jego decyzje gospodarcze, strukturalne, własnościowe itd. stanowią o spełnieniu kryteriów określonych dla danej kategorii przedsiębiorcy. Do zmiany takiej dochodzi przez fakt zmiany statusu danego przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy), bez konieczności wydawania jakiejkolwiek decyzji czy aktu administracyjnego.

Na podstawie cytowanych powyżej przepisów wskazuję, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny przez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.

Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

Reasumując – zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego w toku realizacji inwestycji i obowiązywania decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Panom zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Panów stanowisko w zakresie sformułowanych pytań jest więc prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Panowie przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Panów sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Panów, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).