Skutki podatkowe wypłaty świadczeń z fundacji rodzinnej. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.698.2023.3.MK1

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.698.2023.3.MK1

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wypłaty świadczeń z fundacji rodzinnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty świadczenia z Fundacji rodzinnej. Wniosek został uzupełniony pismem z 2 października 2023 r. (data wpływu 2 października 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest osoba fizyczna Pan A – będący polskim rezydentem podatkowym i podlegający opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Posiada Pan 24,5% Udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (…). Ponadto 24,5% Udziałów w spółce posiada Pana brat (B), oraz 51% Udziałów posiada Pana Ojciec (C). Każdy z wymienionych jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu na terenie Polski od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania. Wraz z Bratem oraz Ojcem rozważa Pan założenie polskiej Fundacji Rodzinnej. Podstawowym celem założenia Fundacji rodzinnej przez Pana wraz z Bratem oraz Ojcem jest gromadzenia mienia, zarządzania nim oraz spełnianie świadczeń na rzecz fundatorów oraz beneficjentów. Szczegółowe cele fundacji rodzinnej określone zostaną w statucie. Fundacja rodzinna będzie prowadziła działalność jedynie w zakresie dopuszczalnym w artykule 5 ustawy o fundacji rodzinnej (Dz.U.2023.326 z dnia 2023.02.21). Fundacja zostanie powołana na czas nieokreślony. Przez pierwsze 5 lat prowadzenia działalności przez fundację rodzinną nie będzie dochodziło do wypłaty świadczeń na rzecz fundatora oraz beneficjentów. Po tym okresie w sytuacji dysponowania nadwyżką środków pieniężnych (m.in. z zysków przekazanych ze spółki operacyjnej) ustalone zostaną kwotowe wartości świadczeń (w walucie złoty polski) na rzecz fundatorów oraz beneficjentów. Fundacja rodzinna zostanie założona przez 3 fundatorów, każdy z nich wniesie środki pieniężne na poczet kapitału założycielskiego. Środki zostaną przekazane na rachunek bankowy otworzony na potrzeby fundacji rodzinnej. Na poczet kapitału założycielskiego wniesione zostanie:

  1. C. 51.000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt jeden tysięcy zł 00/100)
  2. Wnioskodawca A. 24.500,00 zł (słownie: dwadzieścia cztery tysiące pięćset zł 00/100)
  3. B. 24.500,00 zł (słownie: dwadzieścia cztery tysiące pięćset zł 00/100).

Po uzyskaniu wpisu do fundacji rodzinnej każdy z fundatorów wniesie posiadane przez siebie wszystkie udziały w spółce (…) z o.o. (w formie darowizny) w związku z powyższym procentowy udział mienia wniesionego do fundacji rodzinnej (w spisie mienia) będzie się przedstawiał następująco:

  1. C. 51%
  2. A. 24,5%
  3. B. 24,5%

Przy powołaniu fundacji rodzinnej w statucie określona zostanie lista beneficjentów. Poza fundatorami świadczenia otrzymywać będą:

  1. D. – żona C, matka B i A
  2. E. – żona B, Synowa C, żona brata A
  3. F. – żona A, Synowa C, żona brata B.

Świadczenia przyznawane będą wyłącznie w formie świadczeń Pieniężnych.

W uzupełnieniu wniosku przeformułował Pan pytanie nr 1 i stanowisko do tego pytania oraz odstąpił od pytania numer 2 i 3. Zostaną złożone osobne wnioski o interpretację indywidualną.

Pytanie

Czy wypłata świadczenia na Pana rzecz będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie artykułu 21 ustęp 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem wypłata świadczenia na Pana rzecz korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie artykułu 21 ustęp 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fundatorzy należą do tak zwanej zerowej grupy podatkowej (art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Uzasadnienie Pana stanowiska

W art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały uregulowane zwolnienia przedmiotowe od podatku dochodowego od osób fizycznych, dotyczące wskazanych w nim świadczeń. W szczególności ustawodawca zwalnia od podatku dochodowego od osób fizycznych świadczenia o charakterze pomocowym, socjalnym, świadczenia odszkodowawcze czy też niektóre świadczenia pracownicze. Oznacza to, że są one objęte reżimem ustawy, jednakże decyzją ustawodawcy podlegają zwolnieniu z opodatkowania ze względu na interes społeczny lub gospodarczy. Pamiętać należy, iż główną zasadą definiującą opodatkowanie powinna być zasada równego traktowania wszystkich podatników oraz tych samych stanów faktycznych. Takie podejście do opodatkowania przychodu powodowałoby jednak opodatkowanie każdej czynności niezależnie od okoliczności zewnętrznych, pomijając zasady współżycia społecznego oraz bez uwzględnienia czynników ekonomicznych. Ideą powołania fundacji rodzinnej w polskim systemie prawnym było umożliwienie przedsiębiorcom ulokowania wypracowanego w ramach działalności operacyjnej majątku w podmiocie, którego celem będzie zarządzanie nim oraz jego zabezpieczenie. Kolejnym motywem wprowadzenia fundacji rodzinnej jest zabezpieczenie wypracowanego majątku przed zbyt dużym podziałem (rozdrobnieniem) oraz określenie przez fundatora sposobu dystrybucji świadczeń do beneficjentów. Wypłata świadczenia przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (zaliczonego do zerowej grupy podatkowej zgodnie z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn) lub fundatora będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Aby świadczenie otrzymane z fundacji rodzinnej podlegało zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem konieczne jest kumulatywne spełnienie dwóch warunków:

a) rodzaj otrzymanego świadczenia musi wynikać z art.2 ustawy o fundacji rodzinnej – czyli musi to być świadczenie wypłacone przez fundację rodzinną,

b) świadczenie musi być wypłacone na rzecz beneficjenta lub fundatora.

Tylko przy spełnieniu dwóch powyższych warunków możliwe jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania omawianych przychodów. Treść artykułu 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zapewnia zastosowanie zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymanych przez beneficjentów należących wyłącznie do najbliższej rodziny – tj. do tzw. zerowej grupy podatkowej – do której należą zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn, w szczególności: małżonek, małżonka, dzieci, wnuki, rodzice, dziadkowie, ojczym, macocha, pasierb, pasierbica. Zwolnieniu podlega tylko taka część świadczenia, która odpowiada proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. A więc „dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną”. Proporcja mienia została określona w opisie stanu faktycznego, przy założeniu ze nie ulegnie zmianie oraz w opisanym stanie faktycznym wszyscy fundatorzy w stosunku do Pana należą do kręgu najbliższej rodziny zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn to wypłata świadczeń pieniężnych na ich rzecz korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Posiada Pan 24,5% Udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością  Ponadto 24,5% Udziałów w spółce posiada Pana brat, oraz 51% Udziałów posiada Pana Ojciec. Każdy z wymienionych jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu na terenie Polski od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania. Wraz z Bratem oraz Ojcem rozważa Pan założenie polskiej Fundacji Rodzinnej. Podstawowym celem założenia Fundacji rodzinnej jest gromadzenia mienia, zarządzania nim oraz spełnianie świadczeń na rzecz fundatorów oraz beneficjentów. Szczegółowe cele fundacji rodzinnej określone zostaną w statucie. Fundacja rodzinna będzie prowadziła działalność jedynie w zakresie dopuszczalnym w artykule 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Fundacja zostanie powołana na czas nieokreślony. Przez pierwsze 5 lat prowadzenia działalności przez fundację rodzinną nie będzie dochodziło do wypłaty świadczeń na rzecz fundatora oraz beneficjentów. Po tym okresie w sytuacji dysponowania nadwyżką środków pieniężnych (m.in. z zysków przekazanych ze spółki operacyjnej) ustalone zostaną kwotowe wartości świadczeń (w walucie złoty polski) na rzecz fundatorów oraz beneficjentów. Fundacja rodzinna zostanie założona przez 3 fundatorów, każdy z nich wniesie środki pieniężne na poczet kapitału założycielskiego. Środki zostaną przekazane na rachunek bankowy otworzony na potrzeby fundacji rodzinnej. Po uzyskaniu wpisu do fundacji rodzinnej każdy z fundatorów wniesie posiadane przez siebie wszystkie udziały w spółce z o.o. (w formie darowizny). Świadczenia przyznawane będą wyłącznie w formie świadczeń pieniężnych.

Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Zgodnie z obowiązującym od 22 maja 2023 r. art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że  świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

  • fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
  • a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej  jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika że zwolnienie, o którym mowa wart. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:

1) w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2) w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3) w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo danego fundatora można, zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, uznać za wniesione przez tego fundatora tylko o ile małżonek, zstępni, wstępni lub rodzeństwo tego fundatora nie są jednocześnie pozostałymi fundatorami fundacji rodzinnej.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia należy zgodzić się z Panem, że w opisanej przez Pana sytuacji, wypłata Świadczenia na Pana rzecz, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.

W konsekwencji Pana stanowisko w zakresie należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan, prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).