Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.566.2023.1.MR
Temat interpretacji
Skutki podatkowe otrzymania odszkodowania za straty w uprawach związane z wcześniejszym zakończeniem umowy dzierżawy na wskazanych gruntach, na potrzeby realizacji farmy fotowoltaicznej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych otrzymania odszkodowania za straty w uprawach.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą gospodarstwo rolne, które spełnia definicję gospodarstwa rolnego zawartą w ustawie o podatku rolnym. Wnioskodawca z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego jest czynnym podatnikiem VAT. Gospodarstwo rolne prowadzone jest na gruntach własnych, jak i dzierżawionych.
W dniu (...) listopada 2018 r. Wnioskodawca zawarł z osobą fizyczną (dalej zwanym – „właścicielem gruntów rolnych”) umowę dzierżawy gruntów rolnych na cele prowadzonego gospodarstwa rolnego. Umowa obejmowała dzierżawę gruntów rolnych o łącznej powierzchni użytkowej (...) ha (działki 7, 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 7/6, 7/7, 14/7, 14/8 ob. A). Umowa została zawarta na okres (...) listopada 2018 r. – (...) listopada 2028 r., na cele prowadzenia przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego (uprawa pól).
W dniu (...) grudnia 2022 r. Wnioskodawca zawarł z wyżej wymienionym właścicielem gruntów rolnych porozumienie, na mocy którego wyłączono z umowy dzierżawy z (...) listopada 2018 r. część gruntów rolnych, tj. wyłączono z przedmiotu dzierżawy część działki o numerze 7/4 o powierzchni (...) ha, część działki o numerze 7 o powierzchni (...) ha oraz część działki o numerze 7/5 o powierzchni działki (...) ha (łącznie wyłączono (...) ha). Celem wyłączenia wskazanych gruntów było umożliwienie właścicielowi gruntów oddania tych gruntów do korzystania i pobierania pożytków od spółki realizującej farmę fotowoltaiczną (zwaną dalej „Inwestorem”), poprzez zawarcie przez właściciela gruntów umowy dzierżawy z Inwestorem.
Zawarcie aneksu w dniu (...) grudnia 2022 r. pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem gruntu stanowiło zgodę Wnioskodawcy na wyłączenie wskazanych gruntów.
Jednocześnie pozostałe grunty (niewymienione w porozumieniu) nadal pozostają przedmiotem umowy dzierżawy Wnioskodawcy z właścicielem gruntu, zgodnie umową z (...) listopada 2018 r.
Wskazane wyżej porozumienie z (...) grudnia 2022 r. (pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem gruntów) przewiduje, że właściciel gruntu zezwala na bezpłatne używanie Wnioskodawcy wyłączonych z umowy dzierżawy gruntów (tj. część działki o numerze 7/4 o powierzchni (...) ha, część działki o numerze 7 o powierzchni (...) ha oraz część działki o numerze 7/5 o powierzchni działki (...) ha – przeznaczonych na budowę farmy fotowoltaicznej). Oznacza to, że do momentu faktycznego przystąpienia przez Inwestora do rozpoczęcia prac budowlanych (planowanych na koniec 2023 r.) Wnioskodawca nadal uprawia wskazane grunty na cele gospodarstwa rolnego i czerpie z nich pożytki.
Zgoda na wykonywanie prawa użyczenia tych gruntów może być jednak w każdej chwili wycofana przez właściciela gruntów w przypadku konieczności rozpoczęcia prac budowlanych związanych z realizacją farmy fotowoltaicznej, w każdym przypadku jednakże nie wcześniej niż przed dniem (...) sierpnia 2023 r. Wskazana data wynika z faktu cyklu rolniczego – porozumienie zostało zawarte w grudniu 2022, gdy Wnioskodawca dysponował już materiałem siewnym na przedmiotowe pola. Brak możliwości zasiewu tych pól generowałby u podatnika ogromne straty. Z uwagi na brak jakichkolwiek prac strony zdecydowały o przyznaniu prawa użytkowania gruntów Wnioskodawcy minimum do (...) sierpnia 2023 r., z czego też Wnioskodawca skorzystał.
Porozumienie zawarte (...) grudnia 2022 r. pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem gruntu przewiduje również, że jeśli właściciel gruntu wycofa zgodę na użyczenie wycofanych gruntów (tj. część działki o numerze 7/4 o powierzchni (...) ha, część działki o numerze 7 o powierzchni (...) ha oraz część działki o numerze 7/5 o powierzchni działki (...) ha – przeznaczonych na budowę farmy fotowoltaicznej) przed dniem (...) sierpnia 2025 r. wówczas będzie zobowiązany na czas od dnia wycofania zgody do dnia (...) sierpnia 2025 r. zapewnić Wnioskodawcy porównywalny grunt rolny (grunt zamienny), o tych samych parametrach i w tej samej gminie (jednakże według uznania nowego Wydzierżawiającego). Realizacja tego obowiązku nastąpić ma poprzez doprowadzenie do zawarcia przez Wnioskodawcę warunkowej umowy dzierżawy z właścicielem gruntu zamiennego (konkretny grunt zamienny został wymieniony w przedmiotowym porozumieniu).
Ponadto porozumienie z (...) grudnia 2022 r. (pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem gruntu) określa też, że jeśli właściciel nieruchomości (tj. części działki o numerze 7/4 o powierzchni (...) ha, części działki o numerze 7 o powierzchni (...) ha oraz części działki o numerze 7/5 o powierzchni działki (...) ha – przeznaczonych na budowę farmy fotowoltaicznej) wycofa zgodę na użyczenie przedmiotowych działek przed dniem (...) sierpnia 2025 r., niezależnie od zapewnienia gruntu zamiennego, o którym mowa wcześniej, Wnioskodawca, z upoważnienia właściciela gruntów, ma prawo do domagania się od Inwestora odszkodowania z tytułu pokrycia strat w uprawach, spowodowanych rozpoczęciem prac budowlanych.
Wnioskodawca w dniu (...) grudnia 2022 r. (ten sam dzień, co dzień porozumienia z właścicielem gruntów) podpisał protokół odszkodowawczy bezpośrednio z Inwestorem. Protokół określił odszkodowanie za straty związane z wcześniejszym zakończeniem umowy dzierżawy działek 7/4, 7, 7/5 ob. A, w związku z realizacją farmy fotowoltaicznej (tj. umowy dzierżawy z (...) listopada 2018 r. pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem gruntów z uwzględnieniem porozumienia zmieniającego tę umowę z (...) grudnia 2022 r.). Odszkodowanie określono na kwotę 178.500 zł i zostało faktycznie wypłacone przez Inwestora bezpośrednio Wnioskodawcy w ciągu 3 dni od zawarcia przedmiotowego protokołu (w grudniu 2022 r.) na jego konto bankowe. Protokół określił, że Inwestor jest zainteresowany polubownym rozwiązaniem kwestii odszkodowania i zobowiązuje się zapłacić kwotę 178.500 zł pod warunkiem obustronnego podpisania protokołu (co też Wnioskodawca uczynił). Wnioskodawca oświadczył, że jest użytkownikiem gruntów wymienionych w protokole (tj. części działki o numerze 7/4 o powierzchni (...) ha, część działki o numerze 7 o powierzchni (...) ha oraz część działki o numerze 7/5 o powierzchni działki (...) ha – przeznaczonych na budowę farmy fotowoltaicznej) na podstawie umowy dzierżawy oraz że kwota odszkodowania wyczerpuje w całości roszczenia Wnioskodawcy wobec Inwestora za straty związane z wcześniejszym zakończeniem umowy dzierżawy na wskazanych gruntach, na potrzeby realizacji farmy fotowoltaicznej.
Pytanie
Czy otrzymane w grudniu 2022 r. odszkodowanie przez Wnioskodawcę od Inwestora w kwocie 178.500 zł stanowi przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu i wykazaniu w PIT-36 czy też jest przychodem wolnym od opodatkowania?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane w grudniu 2022 r. odszkodowanie przez Wnioskodawcę w kwocie 178.500 zł stanowi przychód wolny od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „updof”).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do treści art. 20 ust. 1 updof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Użyty we wskazanym przepisie zwrot "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innym źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.
O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) updof, wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie – w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, czyli budowy drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.
Wymienione odszkodowanie korzysta z tego zwolnienia jeśli spełnia następujące warunki:
1)otrzymuje je posiadacz gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
2)odszkodowanie zostaje wypłacone z tytułu wymienionego w przepisie,
3)podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów prowadzi na gruntach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego inwestycję związaną z budową infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej lub budową wymienionych urządzeń infrastruktury technicznej,
4)źródłem odszkodowania jest wyrok sądowy lub umowa (ugoda) zawarta między stronami (patrz interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 9 lipca 2015 r., IPTPB2/4511-213/15-4/AKu).
Wynika z tego, że dla możliwości skorzystania z tego zwolnienia ważne jest wskazanie odszkodowania, lub jego części, która dotyczy tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) updof.
Tylko bowiem odszkodowanie z tych tytułów jest wolne od podatku. Jak stwierdził jeden z organów podatkowych: „(...) zwolnieniem uregulowanym w [art. 21 ust. 1 pkt 120 upof] jest objęta ta część odszkodowania, którą Wnioskodawca otrzymał z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i rekultywacji gruntów, na których jest realizowana inwestycja opisana we wniosku, a które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Natomiast zwolnieniu nie podlega ta część odszkodowania, którą Wnioskodawcy wypłacono z tytułu zmniejszenia wartości nieruchomości oraz ograniczenia w prawie wykonywania własności, gdyż nie mieści się w dyspozycji analizowanego przepisu. W konsekwencji odszkodowanie z powyższych tytułów stanowi dla Wnioskodawcy przychód z innych źródeł (...) podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej i wykazaniu w zeznaniu podatkowym, składanym za rok podatkowy, w którym ten przychód otrzymał” (interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 listopada 2014 r., ITPB2/415-771/14/MN).
W ocenie Wnioskodawcy otrzymane odszkodowanie wynika bezpośrednio z porozumienia zawartego pomiędzy nim a właścicielem gruntów - podpisane porozumienie z Inwestorem jest skutkiem tej umowy. W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy, cała wartość odszkodowania podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych i nie powinna być wykazywana w PIT-36. Jednakże z ostrożności procesowej i w celu uniknięcia ewentualnych odsetek od zaległości podatkowych, Wnioskodawca informuje, że wykazał kwotę otrzymanego w grudniu 2022 odszkodowania w PIT-36 (złożonym 19 kwietnia 2023 r.) i opodatkował tę kwotę według skali podatkowej (w roku 2022 Wnioskodawca nie osiągnął żadnych innych przychodów opodatkowanych według skali podatkowej). Podatek wynikający ze złożonego ostrożnościowo zeznania podatkowego został w całości przez Wnioskodawcę wpłacony do 30 kwietnia 2023 r. W efekcie uznanie przez organ podatkowy, że wskazane odszkodowanie jest wolne od opodatkowania uprawniać będzie Wnioskodawcę do korekty zeznania podatkowego i wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Według art. 21 ust. 1 pkt 120 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:
a)ustanowienia służebności gruntowej,
b)rekultywacji gruntów,
c)szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie
–w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2021 r. poz. 1899 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2185).
Wskazać przy tym należy, że ww. zwolnienie przysługuje tylko i wyłącznie posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, którego to pojęcia ustawa o podatku dochodowym nie definiuje bezpośrednio. W celu wyjaśnienia tej kwestii wskazuje jednak w art. 2 ust. 4 ww. ustawy, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333) stanowi, że:
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z kolei opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza (art. 1 ustawy o podatku rolnym).
Jak stanowi natomiast art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji
Z opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność rolniczą (uprawę pól) w ramach gospodarstwa rolnego. Na podstawie zawartego porozumienia otrzymał Pan od Inwestora w grudniu 2022 r. odszkodowanie za straty w uprawach.
Mając powyższe na względzie, przychód uzyskany z ww. odszkodowania rekompensował koszty materiału siewnego i utratę plonów. Straty (szkody) dotyczą ściśle Pana działalności rolniczej, dlatego też odszkodowanie jest wynikiem tej działalności. Działalność rolnicza jest więc źródłem powstania przychodu po Pana stronie z tytułu odszkodowania. W takim przypadku, na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskane przychody są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają wykazaniu w deklaracji PIT-36.
Jednocześnie nie stosuje się do nich zwolnień z tego podatku, w tym określonych w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy PIT.
W konsekwencji, ze względu na charakter Pana działalności (przychód z działalności rolniczej) przepis art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do opisanej we wniosku sytuacji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Treść pytania wyznacza granice tematyczne wydanej interpretacji. W tej interpretacji indywidualnej odnieśliśmy się więc tylko do kwestii będącej przedmiotem Pana zapytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
• Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
• Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
• Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 7-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).