Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego - ulga na powrót - Interpretacja - 0111-KDSB2-1.4011.290.2023.2.DK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.290.2023.2.DK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego - ulga na powrót

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 września 2023 r. (data wpływu 6 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W latach (…) wyjechała Pani z dziećmi do męża, który już mieszkał od roku w (…). Oboje z mężem tam Państwo pracowali, mieli Państwo meldunki, ubezpieczenie zdrowotne, a dzieci chodziły do szkoły. Wszystkie składki od dochodów były odciągane i płacone w (…). To wszystko było zgłaszane w urzędzie skarbowym w (…), gdzie zostali Państwo poinformowani, że skoro całe życie przenieśli Państwo za granicę, nie muszą Państwo składać PIT-0, ponieważ nie są Państwo rezydentami podatkowymi w Polsce, a Państwa dochody i centrum życiowe jest poza granicami kraju.

W tym okresie czasu (…), gdy mieszkali Państwo w (…), w Polsce posiadali Państwo mieszkanie w kredycie (do dnia dzisiejszego spłacane) z meldunkiem, które stało puste i nie było wynajmowane. Nie posiadało mediów, internetu, zwolnione było z wywózki śmieci. Opłaty ograniczały się do abonamentu za prąd, gaz i czynsz.

Zachowali Państwo również obywatelstwo polskie, mając dowód osobisty i paszport naszego kraju.

W dniu (…) zmarł tata Pani męża. Teść był po rozwodzie, a jedynym dzieckiem był Pani mąż, który stał się spadkobiercą mieszkania (kawalerki) i pewnej kwoty pieniężnej na koncie w banku, po zmarłym tacie.

(…) Pani mąż notarialnie został uznanym spadkobiercą. W dniu (…) zostało zgłoszone do urzędu skarbowego nabycie własności w postaci mieszkania (SD-Z2). W dniu (…) zostało zgłoszone do urzędu skarbowego przejęcie gotówki z konta zmarłego (SD-Z2). Urząd skarbowy zastosował zwolnienie od podatku na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Mieszkanie po teściu również stało puste, bez wynajmu, ponieważ nadaje się do remontu, a Państwo mieszkając w (…) nie mieli możliwości tego zrealizować. I tak, jak w przypadku pierwszego mieszkania, tutaj również ograniczyli się Państwo do podstawowych opłat.

W (…) tego roku po (…) emigracji, powróciła Pani do Polski i chciałaby Pani skorzystać z :ulgi na powrót”.

(…) zarejestrowała się Pani w urzędzie pracy.

(…) Pani mąż notarialnie wpisał kawalerkę po teściu do własności wspólnej.

(…) złożona została do urzędu skarbowego deklaracja podatkowa dotycząca „Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1”.

W odpowiedzi na wezwanie tut. organu z 22 sierpnia 2023 r. uzupełniła Pani wniosek poprzez doprecyzowanie i udzielenie następujących informacji:

Do Polski zjechała Pani (…) tego roku z zamiarem zamieszkania. Pierwsze kroki, zaraz po przyjeździe, skierowała Pani do urzędu pracy, gdzie zarejestrowała się Pani w dniu (…). To jest data, którą uznaje Pani za dzień powrotu.

Potwierdziła Pani, że Pani powrót do Polski oznacza, że:

a)przeniosła Pani swoje miejsce zamieszkania oraz ośrodek interesów życiowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wróciła Pani z córką, która podjęła tutaj naukę w szkole;

b)podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – rozpoczęła już Pani pracę na terenie Polski.

Wskazała Pani, że nie miała Pani miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym wróciła Pani do Polski, oraz

b)okres od początku roku, w którym wróciła Pani do Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym wróciła Pani do Polski.

Wyjazd do (…) nastąpił w (…). (…) rozpoczęła Pani pracę w (…), stając się (…) rezydentem podatkowym, podlegając pod Urząd Skarbowy w (…). Umowę o pracę na terenie (…) zakończyła Pani w dniu (…).

Jako dowód życia i mieszkania w (…) posiada Pani:

- rozliczenia roczne z podatku w (…),

­- umowę o pracę na terenie (…),

­- umowę z najemcą mieszkania,

­- meldunki na terenie (…),

­ - ubezpieczenie (…),

­- europejskie świadectwo pracy U1.

Dochody w Polsce będzie Pani uzyskiwać z umowy o pracę, którą podjęła Pani (…).

Wynagrodzenie miesięczne według umowy o pracę z firmą (…) to (…) brutto. Roczny dochód według tej stawki to (…).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy kwalifikuje się Pani do skorzystania z „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Chciałaby Pani skorzystać z ulgi w latach 2024-2027.

Pani stanowisko w sprawie (sformułowane we wniosku i uzupełnione w odpowiedzi na wezwanie)

W Pani rozumieniu przepisów ustawy PIT art. 3 ust. 1a uznaje się, że osoba ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli posiada ośrodek interesów życiowych (osobistych lub gospodarczych) albo gdy przebywa w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Od (…) do (…) była Pani mieszkanką (…). Tutaj się Pani wychowała, zdobyła wykształcenie, pracowała i odprowadzała podatki.

W (…) wraz z dziećmi zameldowała się Pani w (…), a (…) podjęła Pani pracę, stając się (…) rezydentem podatkowym do (…).

Opierając się na umowie między Rzeczypospolitą Polską a (…) w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, podpisaną w (…), w art. 4a tej umowy informuje się, że mimo dwóch meldunków stałych w różnych krajach, status zamieszkania takiej osoby określa się na podstawie ośrodków interesów życiowych.

Fakt posiadania mieszkania i meldunku nie jest wyznacznikiem tego, gdzie znajdowało się Pani prawdziwe centrum życiowe.

Spadek, który otrzymał Pani mąż, nie podchodził pod wspólność majątkową w tamtym czasie, chociaż nie uznaje się spadków za przychód, mimo realnej korzyści majątkowej.

Żadne z tych mieszkań nie przynosiło Państwu dochodów, ponieważ nie były wynajmowane.

Prosi Pani o wyrażenie opinii, która pomogłaby Pani podjąć odpowiednią decyzję w tej kwestii.

Opierając się na przepisach, którymi sugerowała się Pani powyżej, jak również posiadając dokumenty poświadczające Pani życie w latach (…) na terenie (…), uważa Pani, że mogłaby Pani skorzystać z „ulgi na powrót”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wolne od podatku dochodowego są:

przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44;

Stosownie do art. 21 ust. 39 ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 21 ust. 43 ustawy stanowi:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

­nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

­na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).

Z  art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie natomiast do art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Należy tutaj zauważyć, że w świetle przepisów prawa podatkowego miejsce zamieszkania nie jest tożsame z miejscem zameldowania. Definicja miejsca zamieszkania, zawarta w ww. art. 3 ust. 1a ustawy, obejmuje dwa kryteria: posiadanie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych lub pobyt na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.W (…) wyjechała Pani do (…), gdzie spędziła Pani z mężem i dziećmi (…), mając tam ośrodek interesów życiowych – pracowała tam Pani, miała tam Pani meldunek, ubezpieczenie zdrowotne, rezydencję podatkową, wszystkie składki od dochodów były opłacane w (…), dzieci chodziły tam do szkoły.

2.Posiada Pani dowody dokumentujące miejsce Pani zamieszkania w (…) dla celów podatkowych w okresie Pani tam przebywania.

3.W okresie zamieszkania w (…) posiadała Pani z mężem zameldowanie w Państwa mieszkaniu w Polsce, które nie było wynajmowane.

4.(…) wróciła Pani do Polski, przenosząc tutaj swoje miejsce zamieszkania oraz ośrodek interesów życiowych, w związku z czym podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

5.(…) podjęła Pani zatrudnienie na umowę o pracę.

6.Nie miała Pani miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

7.Posiada Pani polskie obywatelstwo.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia należy uznać, że spełnia Pani warunki wskazane w wyżej powołanych przepisach, a zatem przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w powyższym przepisie - w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym przeniosła Pani swoje miejsce zamieszkania do Polski, albo od początku roku następnego, tj. w latach 2023-2026 albo w latach 2024-2027.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W toku postępowania w sprawie wydania interpretacji tut. organ nie przeprowadza jakiegokolwiek postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji czerpie wyłącznie z przedstawionego przez stronę opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. – dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).