Czy w związku z objęciem przez nowego wspólnika akcji pochodzących z nowej emisji w spółkach komandytowo-akcyjnych po cenie nominalnej, która może być... - Interpretacja - IBPBII/2/415-661/12/MMa

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2012, sygn. IBPBII/2/415-661/12/MMa, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy w związku z objęciem przez nowego wspólnika akcji pochodzących z nowej emisji w spółkach komandytowo-akcyjnych po cenie nominalnej, która może być niższa niż wartość wynikająca z wyceny majątku spółek komandytowo-akcyjnych, powstanie po stronie wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku z niepodzielonym zyskiem wypracowanym w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przekształconej w 2008 r. w spółkę jawną, a obecnie przekształcaną w spółkę komandytowo-akcyjną? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 30 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniach 06 i 11 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych po stronie wnioskodawcy objęcia przez nowego wspólnika spółki komandytowo-akcyjnej akcji pochodzących z nowej emisji:

  • w części dotyczącej braku powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu - jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej twierdzenia, iż przy objęciu przez nowego wspólnika akcji pochodzących z nowej emisji nie powstaje po stronie wnioskodawcy obowiązek podatkowy ze względu na brak opodatkowania niepodzielonych zysków przed dniem 01 stycznia 2009 r. - jest nieprawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych po stronie wnioskodawcy objęcia przez nowego wspólnika spółki komandytowo-akcyjnej akcji pochodzących z nowej emisji.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-501/12/KB, IBPBII/2/415-616/12/MMa wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 06 i 11 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca zamierza dokonać restrukturyzacji prowadzonej działalności gospodarczej poprzez przekształcenie w trybie art. 551 Kodeksu spółek handlowych, spółek jawnych, w których jest wspólnikiem w spółki komandytowo-akcyjne. Po przekształceniu wnioskodawca stanie się komplementariuszem lub akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej.

Po przekształceniu spółek jawnych w spółki komandytowo-akcyjne zostanie pozyskany nowy akcjonariusz, którym będzie, bądź luksemburski fundusz inwestycyjny, bądź polski fundusz inwestycyjny zamknięty, bądź też polska spółka handlowa - osobowa albo kapitałowa (dalej: nowy wspólnik), który w zamian za wkład pieniężny obejmie akcje spółek komandytowo-akcyjnych jako akcjonariusz po wartości nominalnej.

Akcje spółek komandytowo-akcyjnych zostaną objęte przez nowego wspólnika po cenie nominalnej, która może być niższa niż wartość wynikająca z wyceny majątku spółek komandytowo-akcyjnych przypadającego na akcje.

Wnioskodawca nadmienia, że spółki jawne mające być spółkami przekształcanymi same powstały w rezultacie przekształcenia ze spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które to przekształcenie zostało dokonane przed 01 stycznia 2009 r., tj. przed wejściem w życie art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie, z którym to przepisem dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia. Tym samym w momencie przekształcenia dokonanego w 2008 r. Wspólnicy nie byli opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w zakresie w jakim kapitał zapasowy spółek z ograniczoną odpowiedzialnością stał się kapitałem zapasowym spółek jawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z objęciem przez nowego wspólnika akcji pochodzących z nowej emisji w spółkach komandytowo-akcyjnych po cenie nominalnej, która może być niższa niż wartość wynikająca z wyceny majątku spółek komandytowo-akcyjnych, powstanie po stronie wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku z niepodzielonym zyskiem wypracowanym w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przekształconej w 2008 r. w spółkę jawną, a obecnie przekształcaną w spółkę komandytowo-akcyjną... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z objęciem przez nowego wspólnika akcji pochodzących z nowej emisji w spółkach komandytowo-akcyjnych po cenie nominalnej, która może być niższa niż wartość wynikająca z wyceny majątku spółek komandytowo-akcyjnych, nie powstanie po stronie wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku z niepodzielonym zyskiem wypracowanym w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przekształconej w 2008 r. w spółkę jawną, a obecnie przekształcaną w spółkę komandytowo-akcyjną.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spółki jawne mające być spółkami przekształcanymi same powstały w rezultacie przekształcenia ze spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które to przekształcenie zostało dokonane przed 01 stycznia 2009 r., tj. przed wejściem w życie art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie, z tym przepisem dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia. Tym samym w momencie przekształcenia dokonanego w 2008 r., tj. w czasie, gdy przepis ten jeszcze nie wszedł w życie, wspólnicy nie byli opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w zakresie w jakim kapitał zapasowy spółek z ograniczoną odpowiedzialnością stał się kapitałem zapasowym spółek jawnych.

Konsekwentnie zatem, skoro przepis art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych a zamierzane jest przekształcenie spółki jawnej czyli osobowej, to do zamierzanego przekształcenia nie znajdzie zastosowania powyższy przepis. Jeżeli zatem w rezultacie planowanego przekształcenia kapitał zapasowy spółek jawnych pozostanie nadal kapitałem zapasowym spółek komandytowo-akcyjnych, to w związku z objęciem przez nowego wspólnika akcji pochodzących z nowej emisji w spółkach komandytowo-akcyjnych po cenie nominalnej, która może być niższa niż wartość wynikająca z wyceny majątku spółek komandytowo-akcyjnych, nie powstanie po stronie wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku z niepodzielonym zyskiem wypracowanym w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przekształconej w 2008 r. w spółkę jawną, a obecnie przekształcaną w spółkę komandytowo-akcyjną.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania nr 2. Ocena stanowiska w zakresie pytania nr 1 została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału), oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W świetle cytowanych przepisów uzyskane przez spółkę osobową przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów podlegają rozliczeniu u jej wspólników proporcjonalnie do ich udziałów w spółce, z uwzględnieniem szczególnej pozycji akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej. Natomiast dochód osiągnięty z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej stanowić będzie, dla jej udziałowca osoby fizycznej, dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ustawodawca regulując w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zasady opodatkowania wspólników spółek osobowych, nie odniósł się bezpośrednio do skutków podatkowych dla dotychczasowych wspólników wejścia do spółek nowego wspólnika, w przedmiotowej sprawie luksemburskiego funduszu inwestycyjnego lub polskiego funduszu inwestycyjnego bądź też polskiej spółki handlowej osobowej albo kapitałowej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera żadnych regulacji, które pozwalałyby na uznanie, że w związku z otrzymaniem przez spółkę komandytowo-akcyjną wkładów na kapitał zakładowy (w zamian za które zostaną wydane nowe akcje) jej dotychczasowi wspólnicy osiągają z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy tym samym uznać, że w przypadku wnoszenia wkładów do spółek osobowych - dla spółek a tym samym dla dotychczasowych jej wspólników nie powstaje z tego tytułu jakikolwiek przychód.

Zauważyć należy, że ww. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszą się do opodatkowania wspólników w związku z podziałem wypracowanych zysków spółek. Tym samym powołany przepis nie ma zastosowania w przypadku, gdy dane wartości czy przysporzenia nie są uznawane za zysk spółki komandytowo-akcyjnej. Do kategorii przysporzeń nie uznawanych za zysk należy niewątpliwie zaliczyć środki otrzymane przez spółkę komandytowo-akcyjną jako wkłady na jej kapitał zakładowy. Samo wnoszenie wkładu do spółki osobowej nie jest bowiem związane bezpośrednio z działalnością gospodarczą spółki komandytowo-akcyjnej, otrzymanie środków pieniężnych jako wkładu nie może być uznane za zysk osiągnięty przez spółki w ramach ich działalności gospodarczej. W związku z tym, że środki te nie będą, stanowiły zysku spółek nie będą one podlegały opodatkowaniu u wspólników spółek na podstawie regulacji zawartych w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Ponadto istota prowadzenia działalności w ramach spółek (osobowych lub kapitałowych) polega na tym, że wspólnicy wnoszą, do nich wkłady (pieniężne lub niepieniężne). Wniesiony jako wkłady majątek stanowi bazę, w oparciu o którą spółka prowadzi działalność gospodarczą. Oznacza to, że fakt wniesienia przez luksemburski fundusz inwestycyjny lub polski fundusz inwestycyjny bądź też polską spółkę handlową osobową albo kapitałową wkładów pieniężnych do spółki nie może się wiązać z powstaniem przychodów dla pozostałych wspólników spółki komandytowo-akcyjnej, w tym wnioskodawcy. Środki otrzymane przez spółkę komandytowo-akcyjną w związku z podwyższeniem kapitału będą wykorzystane w prowadzonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że środki otrzymane jako wkład nie będą zyskiem spółki. Zyski dopiero zostaną wygenerowane przez spółkę komandytowo-akcyjną w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o zgromadzone wkłady; dopiero te zyski będą podlegały u wspólników, w tym u wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając powyższe na uwadze należy zgodzić się z wnioskodawcą, iż faktycznie wniesienie przez luksemburski fundusz inwestycyjny lub polski fundusz inwestycyjny bądź też polską spółkę handlową osobową albo kapitałową wkładu pieniężnego w zamian za objęcie akcji z nowej emisji spółki komandytowo-akcyjnej nie skutkuje u dotychczasowego wspólnika spółki komandytowo-akcyjnej powstaniem w chwili objęcia akcji przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże należy też wyraźnie zaznaczyć, iż o braku opodatkowania bynajmniej nie przesądza wcześniejsze przekształcenie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w spółki jawne, podobnie zresztą jak kwestia opodatkowania niepodzielonych zysków przy przekształceniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w spółki jawne dokonana przed dniem 01 stycznia 2009 r. I właśnie z uwagi na sposób argumentacji wnioskodawcy twierdzącego, iż przy objęciu przez nowego wspólnika akcji pochodzących z nowej emisji w spółkach komandytowo-akcyjnych (uprzednio przekształconych w spółki jawne ze spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) w spółki komandytowo-akcyjne nie powstaje u niego obowiązek podatkowy ze względu na brak opodatkowania niepodzielonych zysków przed dniem 01 stycznia 2009 r. nie można było w całości stanowiska wnioskodawcy uznać za prawidłowe. Okoliczność, z której wywodzi on brak opodatkowania przekształcenia spółek osobowych nie ma znaczenia.

Na marginesie, mimo iż zagadnienie to nie stanowi przedmiotu zapytania w niniejszej sprawie, nadmienia się, iż przed dniem 01 stycznia 2009 r. w momencie przekształcenia spółek z ograniczona odpowiedzialnością w spółki osobowe zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w orzecznictwie niepodzielone zyski podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Z treści art. 14 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) nie można wywodzić, że dodany art. 24 ust. 5 pkt 8 nie dotyczy niepodzielonych zysków wypracowanych przed dniem 01 stycznia 2009 r., gdyż takie twierdzenie nie znajduje odzwierciedlenia w treści przepisu przejściowego oraz całkowicie pomija brzmienie przepisu nowowprowadzonego. Kwestią decydującą o opodatkowaniu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 8 jest istnienie niepodzielonych zysków na moment przekształcenia a nie to z jakich lat pochodzą te zyski.

Zmiana art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polegająca na dodaniu pkt 8, miała na celu wskazanie w jednoznaczny sposób, iż w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową niepodzielone zyski wypracowane przez spółkę kapitałową na dzień przekształcenia, będą stanowiły przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i tym samym będą podlegały opodatkowaniu. W tym zakresie Organ nie dokonuje jednak oceny stanowiska wnioskodawcy, gdyż nie było to przedmiotem zapytania we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach