w zakresie skutków podatkowych otrzymania zaliczki (zadatku) - Interpretacja - IBPBI/1/415-1204/11/BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2012, sygn. IBPBI/1/415-1204/11/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie skutków podatkowych otrzymania zaliczki (zadatku)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011r. (data wpływu do tut. Biura 25 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zaliczki (zadatku) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zaliczki (zadatku).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej, której przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. produkcja i montaż suszarni do drewna. Spółka aktualnie prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wspólnicy spółki uiszczają podatek dochodowy według zasad ogólnych. Na wyprodukowanie, montaż i uruchomienie ww. urządzenia często podpisywane są umowy, czy też wypisywane zamówienia.

Z treści umowy, czy zamówienia, w zakresie płatności i dostawy oraz montażu wynika, że:

  1. spółka zobowiązuje się wykonać suszarnie w terminie np. 12 tygodni od daty wpłynięcia zaliczki na konto Spółki Spółka nie rozpoczyna produkcji, jeśli zaliczka nie wpłynie na jej konto,
  2. po wyprodukowaniu urządzenia Spółka z uwagi na bardzo duże gabaryty tego urządzenia, w elementach (podzespołach) przewozi je do klienta i montuje je na miejscu,
  3. cena ustalana jest za całość (wykonanie urządzenia i montaż na miejscu oraz jego uruchomienie),
  4. z umowy (zamówienia) wynika harmonogram płatności, który przedstawia się następująco:
    1. 40% wartości umowy ma być wpłacone przez Zamawiającego w terminie 5 dni od daty podpisania umowy. Spółka wystawia fakturę VAT na tę kwotę z opisem zaliczka I,
    2. 40% wartości umowy płatne jest po wykonaniu urządzenia, które jest już wtedy gotowe do transportu w elementach - podzespołach, o czym Spółka powiadamia Zamawiającego. Zapłata ta ma nastąpić na co najmniej dwa dni przez załadunkiem i transportem do zamawiającego. Na płatność tą Spółka wystawia fakturę VAT z opisem zaliczka II.
    3. pozostałe 20% wartości umowy płatne jest w terminie 7 dni po montażu i uruchomieniu suszarni.
    4. Na dzień odbioru i uruchomienia suszarni (sporządzony jest protokół) Spółka wystawia fakturę VAT rozliczającą, na całą wartość, uwzględniając (potrącając) wcześniej wystawione faktury VAT.

W niektórych umowach (zamówieniach), w harmonogramie płatności Spółka używa sformułowań odpowiednio do powyższego punktu 4a i 4b:

  • 4a zadatek 40% wartości umowy ma być wpłacone przez Zamawiającego w terminie 5 dni od daty podpisania umowy. Spółka wystawia fakturę VAT na tę kwotę z opisem zadatek I,
  • 4b zadatek 40% wartości umowy płatne po wykonaniu urządzenia, które jest wtedy gotowe już do transportu w elementach - podzespołach, o czym Spółka powiadamia Zamawiającego. Zapłata ma nastąpić na co najmniej dwa dni przed załadunkiem i transportem do zamawiającego. Spółka wystawia fakturę VAT na tę kwotę z opisem zadatek II.

Wnioskodawca wskazuje również, iż w umowach (zamówieniach) może występować więcej zaliczek lub zadatków w zależności od przeprowadzonych negocjacji z Zamawiającym, ale mechanizm pracy Spółki i wystawiania faktur jest taki sam. Natomiast proces produkcji i montażu może trwać w zależności od wielkości urządzenia i uzgodnień z kontrahentem około 2 m-cy i dłużej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jakiej dacie powstaje przychód z działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego, w przypadku produkcji i montażu takiej suszarni...

Czy w dacie otrzymania każdej zaliczki (zadatku) i wystawienia na to faktury VAT, czy też dopiero po montażu urządzenia u klienta...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za datę powstania przychodu () uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostały wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przychód z umowy, o której mowa we wniosku, powstaje w dacie podpisania protokołu odbioru zakończenia umowy, a wiec zamontowania urządzenia u klienta, czyli w dacie wystawienia przez Spółkę faktury rozliczającej, a wystawione faktury na wcześniejsze wpłaty na poczet realizacji takiej umowy, czy też wpłaty zadatków przez kontrahenta, nie generują przychodu dla celów podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 656 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach