Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB1/415-104/07-4/GM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.12.2007, sygn. ILPB1/415-104/07-4/GM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana A. Ł. przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu otrzymania podstawowego wsparcia pomostowego i jednorazowej dotacji inwestycyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu otrzymania podstawowego wsparcia pomostowego i jednorazowej dotacji inwestycyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków pokrytych ze środków podstawowego wsparcia pomostowego.

W związku z faktem, iż we wniosku zostały przedstawione dwa zaistniałe stany faktyczne, zaś opłata została uiszczona w kwocie 75 zł, tj. w wysokości nie odpowiadającej dwóm zaistniałym stanom faktycznym, pismem z dnia 7 listopada 2007 r. nr ILPB1/415-104/07-2/GM wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota, bądź uzupełnienia opłaty o brakującą kwotę 75 zł.

Zgodnie bowiem z treścią art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 listopada 2007 r.

Uzupełnienie opłaty o brakującą kwotę 75 zł nastąpiło w dniu 14 listopada 2007 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma O. S. Centrum Edukacji Językowej A. Ł. od września 2006 roku jest jedną z organizacji w Z. G., prowadzących projekt EFS z działania 2.5 ZPORR. Celem projektu jest promocja przedsiębiorczości poprzez zachęcanie do zakładania własnej działalności gospodarczej.

Beneficjenci projektu otrzymują pomoc w postaci:

  • wsparcia szkoleniowo-doradczego,
  • podstawowego wsparcia pomostowego, które wynosi maksymalne 700,00 zł miesięcznie i wypłacane jest przez okres 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej; fundusze z tej pomocy przeznaczane są na pokrycie obligatoryjnych opłat m.in. składek na ubezpieczenie społeczne oraz fundusze pozaubezpieczeniowe takie jak np. opłata czynszu wynajmowanego lokalu, faktury za paliwo, rachunki telefoniczne,
  • jednorazowej dotacji inwestycyjnej, przyznawanej w wysokości nie wyższej niż 20.000 zł, która stanowi 75% wartości inwestycji, pozostałe 25% zostaje pokryte z własnych środków. Fundusze z dotacji mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych uznanych za niezbędne dla rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, odpowiednio uzasadnionych przez Beneficjenta Ostatecznego (w tym m.in. na środki transportu, środki obrotowe, składniki majątku trwałego, koszty prac remontowych i budowlanych). Środki z tej dotacji nie stanowią pomocy operacyjnej służącej pokryciu kosztów bieżącej działalności przedsiębiorstwa (np. czynszu, reklamy, promocji, ubezpieczenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki przyznane w postaci podstawowego wsparcia pomostowego oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej na zakup środków trwałych z Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają zwolnieniu z opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Zatem dla uznania, że uzyskany przychód spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy, ważne jest, aby w danej sytuacji zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Na wstępie wyjaśnić trzeba, że zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego to program służący realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składający się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań, odnoszący się do sektora gospodarki.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, dotyczącym wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, w celu realizacji Planu tworzy się:

  1. sektorowe programy operacyjne;
  2. regionalne programy operacyjne;
  3. inne programy operacyjne;
  4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.


Programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, o czym stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Innymi słowy, finansowanie wydatków ponoszonych w ramach ZPORR dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wymieniony wcześniej projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Za zarządzanie ww. programem w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745).

Zatem powyższe potwierdza, że pomoc, jaką otrzymuje beneficjent, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych, a więc nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zatem otrzymane przez beneficjenta środki, stanowią zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu przychód z działalności gospodarczej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wniosek w zakresie zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków pokrytych ze środków podstawowego wsparcia pomostowego, został rozstrzygnięty pismem z dnia 21 grudnia 2007 r. nr ILPB/415-104/07-5/GM.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPB1/415-104/07-5/GM, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu