Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/415-202/07-2/SP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.12.2007, sygn. IPPB2/415-202/07-2/SP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 31.08.2007 r. (data wpływu 01.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2007 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

I. Centrum interesów życiowych i gospodarczych w 2007 roku:

  1. 02.07.2001 r. wyjazd Wnioskodawczyni do USA.


  2. 12.11.2001 r. rozwód cywilny Wnioskodawczyni.


  3. 21.03.2005 r. unieważnienie ślubu kościelnego Wnioskodawczyni.


  4. W Polsce Wnioskodawczyni nie posiada żadnego majątku; konto walutowe, które zostało założone przed wyjazdem do USA jest nieużywane.


  5. Od momentu uzyskania rozwodu, a później unieważnienia małżeństwa, najbliższa rodzina w Polsce dla Wnioskodawczyni to rodzice i siostra. Wnioskodawczyni posiadała też grono przyjaciół jednak kontakty te z każdym rokiem ulegają rozluźnieniu.


  6. W USA Wnioskodawczyni przebywa od sześciu lat i tam ma nowych znajomych i przyjaciół.


  7. 02.10.2001 r. uzyskanie wizy studenckiej (F1 STUDENT VISA) przedłużenie legalności pobytu w USA.


  8. 10.10.2001 r. uzyskanie tymczasowego amerykańskiego prawa jazdy w Stanie Nowy Jork (LEARNER PERMIT).


  9. 10.12.2001 r. uzyskanie stałego amerykańskiego prawa jazdy w Stanie Nowy Jork (DRIVER LICENCE).


  10. Czerwiec 2002 r. ukończenie LAGUARDIA COMMUNITY COLLEGE INTENSIVE ESL PROGRAM intensywny kurs języka angielskiego.


  11. Grudzień 2003 r. ukończenie BOROUGH OF MANHATTAN COMMUNITY COLLEGE ASSOCIATES DEGREE IN BUSINESS MANAGEMET dwuletnie studium zarządzania biznesem.


  12. Styczeń 2006 r. ukończenie studiów na ST. JOHNS UNIVERSITY uzyskanie tytułu MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION IN INTERNATIONAL FINANCE.


  13. 10.01.2003 r. rozpoczęcie starań o uzyskanie w USA Zielonej Karty.


  14. 15.12.2003 r. uzyskanie wizy pracowniczej w USA.


  15. Styczeń 2004 r. uzyskanie numeru identyfikacyjnego (SOCIAL SECURITY).


  16. 22.02.2006 r. zatwierdzenie aplikacji na pracę w departamencie pracy w USA.


  17. Marzec 2006 r. petycja Wnioskodawczyni o zieloną kartę zostaje przez biuro prawne przesłane do władz imigracyjnych USA aktualnie Wnioskodawczyni jest w okresie oczekiwania na rozpatrzenie przez urząd imigracyjny.


  18. 08.05.2006 r. uzyskanie zezwolenia na pracę dokument ten pozwala Wnioskodawczyni na podjęcie pracy u każdego pracodawcy.


  19. W 2007 roku Wnioskodawczyni uzyskała w USA dochody z tytułu zatrudnienia. Wnioskodawczyni nie posiada innych źródeł dochodów ani w Polsce ani w USA.


Dodatkowe dokumenty:

    1. Dowody rejestracyjne i ubezpieczenia samochodów.

    2. Rachunki z wycieczek po USA:

    - lipiec 2003 r. Niagara

    - czerwiec 2004 r. Los Angeles, Las Vegas, Grand Canion, Dolina Śmierci

    - marzec 2006 r. Floryda

    - sierpień 2007 r. Boston, Waszyngton

    - coroczne wyjazdy na narty.

    3. Członek parafii Św. Krzyża (HOLY CROSS CHURCH, 61-21 56TH RD, MASPETH, NY 11378).

    4. Ubezpieczenie zdrowotne THE EMPIRE PLAN w USA.

    5. Rachunki telefoniczne, internet, telefon komórkowy.

    6. Konta czekowe i oszczędnościowe oraz karty kredytowe w bankach w Nowym Jorku.

II. Miejsce faktycznego pobytu Wnioskodawczyni w 2007 roku:

Od momentu przyjazdu Wnioskodawczyni do USA, czyli od 02.07.2001 r. do chwili obecnej, czyli do 31.08.2007 r. Wnioskodawczyni przebywa nieprzerwanie w USA i na najbliższą przewidywalną przyszłość zamierza tu pozostać.

III. Na potwierdzenie powyższego stanu faktycznego Wnioskodawczyni posiada odpowiednie dokumenty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy:

I. Miejsce przebywania Wnioskodawczyni w 2007 roku (art. 3 ust. 1a, pkt 2 ustawy).

  1. Od 01.01.2007 r. do chwili obecnej, czyli do 31.08.2007 r., a więc więcej niż 183 dni, Wnioskodawczyni przebywa nieprzerwanie w USA, czyli poza Rzeczpospolitą Polską. Nawet w najbardziej nieprzewidywalnej sytuacji, gdyby Wnioskodawczyni była zmuszona wrócić do Polski natychmiast, będzie przebywać na terenie Polski mniej niż 183 dni w 2007 roku.


II. Centrum interesów osobistych lub gospodarczych Wnioskodawczyni (ośrodek interesów życiowych) w 2007 roku (art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy).

  1. Od momentu wyjazdu Wnioskodawczyni do USA w lipcu 2001 roku, ośrodek interesów osobistych zaczął stopniowo przesuwać się z Polski do USA. Najbliżsi Wnioskodawczyni, czyli rodzice i siostra mieszkają w Polsce, ale grono znajomych i przyjaciół znajduje się w USA. Wnioskodawczyni jest stanu wolnego i bezdzietna. Wnioskodawczyni uważa, że w świetle zaistniałych w jej życiu, a przedstawionych we wniosku faktów, może stwierdzić, iż centrum jej interesów osobistych w 2007 roku jest poza Polską w USA.


  2. W USA Wnioskodawczyni pogłębiła znajomość języka angielskiego i ukończyła dodatkowe studia magisterskie. Tu Wnioskodawczyni mieszka, pracuje, płaci podatki, ma samochód, podjęła oficjalnie starania o pełną legalizację jej pobytu w USA jest w trakcie oczekiwania na pozytywne zakończenie tej sprawy. W Polsce Wnioskodawczyni nie posiada żadnego majątku. Wnioskodawczyni uważa, ze w świetle zaistniałych w jej życiu, a przedstawionych we wniosku faktów, może stwierdzić, że centrum interesów gospodarczych w 2007 roku jest poza Polską w USA.


III. Miejsce zamieszkania wnioskodawczyni w 2007 roku i rodzaj obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1a i 2a ustawy).

Wnioskodawczyni jest przekonana, że w pełni wyczerpała znamiona by wykazać, że w 2007 roku jej miejsce zamieszkania zdefiniowane w art. 3 ust. 1a ustawy nie jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu art. 3 ust. 2a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast, art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Definicja ta odnosi się zatem do określenia miejsca zamieszkania przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z ww. przepisem, jeżeli osoba fizyczna ma miejsca zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach to jej status będzie określony wg następujących zasad:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ona stale zamieszkuje. Jeżeli ona stale zamieszkuje w obydwu Umawiających się Państwach lub nie zamieszkuje w żadnym z nich, to będzie uważana za osobę mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie znajduje się ośrodek powiązań życiowych osoby, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zazwyczaj przebywa,
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa w żadnym z nich to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem.


Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż w 2007 roku podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium USA, w tym państwie Pani pracuje, płaci podatki, składki na ubezpieczenie zdrowotne, posiada konta czekowe i oszczędnościowe oraz karty kredytowe w bankach w Nowym Jorku. Od momentu wyjazdu z Polski, przebywa Pani nieprzerwalnie w USA z zamiarem stałego pobytu podjęła Pani oficjalne starania o pełną legalizację pobytu w USA i jest Pani w trakcie oczekiwania na pozytywne zakończenie tej sprawy. W Polsce nie posiada Pani źródeł dochodów oraz żadnego majątku. Jest Pani osobą stanu wolnego i bezdzietną.

Mając na uwadze fakt, iż z USA łączą Panią ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze oraz uwzględniając zapisy umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178), stwierdzić należy, że w 2007 r. podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie