
Temat interpretacji
W dniu 08 grudnia 2006r. Podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych pomocy finansowej uzyskanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - AUTO-NAPRAWA - opodatkowaną na zasadach ogólnych i w dniu 12.05.2006r. zawarł umowę z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny pełniącą rolę Beneficjenta Końcowego (Instytucji Wdrażającej) o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach priorytetu 2 ZPORR 2004-2006 Działania 2.5 w zakresie promocji przedsiębiorczości oraz wsparcia merytorycznego i finansowego dla osób podejmujących działalność gospodarczą w pierwszych 6 miesiącach działalności gospodarczej. Powyższy projekt współfinansowany jest w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z krajowych środków publicznych.
Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana pomoc finansowa podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47c ustawy z dnia 26 lipca1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaś poniesione wydatki z kwoty dofinansowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje: Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 02 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacane w ramach wsparcia dla Instytucji Zarządzającej ZPORR, Instytucji Pośredniczących oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych przez w/w wydatków na realizację projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Z tych względów, przychody otrzymywane w ramach realizacji projektów ZPORR finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku.
Stosownie do postanowień powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub
międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z uwagi na powyższe, przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
Uzyskana przez Wnioskodawcę pomoc finansowa pochodząca z tych środków, stanowi przychód stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, który stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a 22c dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Zatem stanowisko zawarte we wniosku o interpretację stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie nie jest prawidłowe. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
