Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku ... - Interpretacja - IS.I/1-4151/4/2007

Shutterstock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.03.2007, sygn. IS.I/1-4151/4/2007, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 29.04.2005 roku, znak: L.I US.XVII/415/34/05, stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w ten sposób, że uznaje stanowisko Podatnika wyrażone we wniosku z dnia 3.03.2005 roku za nieprawidłowe i stwierdza, że przychody, o których mowa w ww. wniosku nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pismem z dnia 3.03.2005 roku Pan M. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodów uzyskiwanych z tytułu wynagrodzeń refinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla osób zatrudnionych przez beneficjenta projektu (Urząd) i bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu. Podatnik wskazał, że na mocy porozumienia partnerskiego pomiędzy Samorządem Województwa a francuskim regionem Midi-Pyrénées z dnia 27.01.2004 roku oraz podpisanej umowy o współfinansowanie pomiędzy partnerem wiodącym a władzą wdrażającą Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERRREG IIIC Strefa Południowa z dnia 16.06.2004 roku, jako pracownik Urzędu jest zaangażowany w realizację projektu od dnia 15.04.2004 roku; od tego dnia do dnia 31.12.2004 roku wynagrodzenie Podatnika w związku z realizacją ww. projektu było w 75% refundowane ze środków projektu (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Według stanowiska przedstawionego we wniosku otrzymywane przez Podatnika wynagrodzenie korzystało ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Postanowieniem z dnia 29.04.2005 roku, znak: L.I US.XVII/415/34/05, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie potwierdził prawidłowość stanowiska Podatnika, przedstawionego we wniosku o udzielenie interpretacji. Uznano, że powołany wyżej przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia (pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowego z tych źródeł). Stwierdzono, że osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować np. programów szkoleniowych, w związku z czym prace te wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu, a środki na ich wynagrodzenia również w takim przypadku pochodzą z bezzwrotnej pomocy. Jeżeli beneficjent pomocy (jednostka organizacyjna) zawarł umowę z osobami wykonującymi czynności merytoryczne przewidziane w programie, bezpośrednio realizującymi program, wynagrodzenia tych osób pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania.

Postanowieniem z dnia 16 stycznia 2007 roku, znak: IS. I/1-4151/4/2007, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wzruszenia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej ww. postanowienia.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, analizując wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego oraz treść postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 29.04.2005 roku, znak: L.I US.XVII/415/34/05, zważył, co następuje:

Przedmiotem weryfikacji jest postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wydane na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatnika z dnia 3.03.2005 roku. Skutkuje to koniecznością uwzględnienia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, przy weryfikacji przedmiotowego postanowienia, stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia tego wniosku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań; rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Dla skorzystania ze zwolnienia warunki te powinny być spełnione łącznie.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było realizowane między innymi za pomocą Programów Operacyjnych oraz Inicjatyw Wspólnoty (Inicjatyw Wspólnotowych). Inicjatywy Wspólnoty są programami pomocy bezzwrotnej organizowanymi przez Unię Europejską dla określonych środowisk i grup społecznych. Jedną z Inicjatyw jest INTERREG III, której celem jest wspieranie współpracy przygranicznej, międzynarodowej i międzyregionalnej zarówno na zewnętrznych, jak i wewnętrznych granicach Unii. W ramach INTERREG III wydzielono m.in. Komponent C współpraca międzyregionalna w skali europejskiej, której celem jest rozwój powiązań sieciowych w zakresie polityki regionalnej, upowszechnianie systemowych przykładów właściwego rozwiązywania problemów, wymiana informacji i doświadczeń dotyczących rozwoju regionalnego. Polska w ramach Inicjatywy INTERREG IIIC uczestniczy w Programie Strefy Północ i w Programie Strefy Wschód (Strefa Wschód obejmuje m.in. województwo podkarpackie).

Status prawny środków pochodzących z Inicjatyw Wspólnotowych, w tym INTERREG IIIC, regulują: przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 roku ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 roku ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, oraz ustawy z dnia 20.04.2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Program INTERREG IIIC jest finansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, a współfinansowany ze środków krajowych uczestniczących w nim państw. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi do 75% kosztów, przy czym pomoc ta ma charakter bezzwrotny i otrzymywana jest na zasadzie refundacji poniesionych kosztów, a zapewnienie współfinansowania przez partnerów jest warunkiem wstępnym do ubiegania się o środki z EFRR (dofinansowanie krajowe wynosi min. 25% kosztów i może pochodzić ze środków publicznych na poziomie narodowym, regionalnym, lokalnym, środków instytucji równoważnych organom publicznym, środków prywatnych).

Unormowania w powyższym zakresie zawarto także w ustawie z dnia 26.11.1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 148 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2005 roku oraz w obowiązującej do dnia 1.01.2006 roku ustawie z dnia 30.06.2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 240, poz. 2104 ze zm.), przy czym na podstawie art. 20 ustawy z dnia 8.12.2006 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), która weszła w życie z dniem 29.12.2006 roku w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie o Narodowym Planie Rozwoju, środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 29.12.2006 roku.

Z powyższego wynika, że pomoc, jaką otrzymują beneficjenci Inicjatywy INTERREG pochodzi ze środków publicznych na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warunek dotyczący pochodzenia środków (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) ma charakter warunku sine qua non, wobec czego rozważania, czy osoba fizyczna otrzymująca wynagrodzenie finansowane w ten sposób bezpośrednio realizuje cel określonego programu (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy) są bezprzedmiotowe.

Wobec niespełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie otrzymywane przez Pana M. w 2004 roku z tytułu realizacji projektu opisanego we wniosku stanowi przychód ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Brak możliwości korzystania ze zwolnienia wynika przy tym z istoty finansowania projektów w ramach Inicjatywy INTERREG IIIC.

W konsekwencji wskazać należy, że postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 29.04.2005 roku, znak: L.I US.XVII/415/34/05, wydane zostało z rażącym naruszeniem prawa, tj. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Izba Skarbowa w Rzeszowie