
Temat interpretacji
W dniu 11.04.2005r. złożył Pan do tutejszego organu podatkowego wniosek, uzupełniony w dniu 21.04.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania odliczeń w ramach funduszu remontowego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pan współwłaścicielem lokalu w budynku należącym do Wspólnoty Mieszkaniowej Nieruchomości. Pytanie zawarte w złożonym wniosku dotyczy możliwości odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach funduszu remontowego kwoty przypadającej na Pana (wg % udziału w nieruchomości wspólnej), pochodzącej z przeksięgowania przez Wspólnotę Mieszkaniową na fundusz remontowy danego roku kwot uzyskanych przez Wspólnotę z pożytków i ze zmniejszenia kosztów zarządu. Jak wynika z załączonych dokumentów, przeniesienie uzyskanych pożytków i nadwyżki na eksploatacji za dany rok na fundusz remontowy Wspólnoty następuje na mocy uchwały właścicieli lokali. W dniu 21.04.2005r. wpłynęło uzupełnienie wniosku, w którym sprecyzował Pan własne stanowisko w sprawie. Pana zdaniem, uzyskiwane przez Wspólnotę Mieszkaniową pożytki z tytułu odpłatności za powierzchnię dodatkową powinny stanowić podstawę do uzyskania uprawnień do ulgi podatkowej za 2003 i 2004 rok, gdyż odpisywana kwota pożytków jest księgowana na dobro funduszu remontowego.
Na podstawie przepisu art. 27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2003, podatek dochodowy od osób fizycznych podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się, na zasadach określonych w w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik m.in. poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Na mocy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) w/w wydatki poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku na zasadach określonych w art. 27 a i art. 45 ust.3a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w roku 2003.
Art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym, że wysokość wydatków na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit.d) ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.
Zatem w powołanym przepisie ustawodawca jednoznacznie określił sposób dokumentowania wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, podlegających odliczeniu od podatku. Z literalnego brzmienia powołanego przepisu wynika, że wysokość wydatków w tym zakresie ustala się wyłącznie na podstawie dowodu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej. Należy zauważyć, iż ustawodawca w przytoczonym art. 27 a ust. 6 w/w ustawy wyraźnie rozróżnia sposób dokumentowania wydatków na cele mieszkaniowe podatnika (faktura VAT, dowód odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowód wpłaty). W świetle powyższego nie można uznać, iż zestawienie, zaświadczenie, czy inny dokument sporządzony przez wspólnotę mieszkaniową stanowi "dowód wpłaty" uprawniający do odliczenia wydatku na podstawie art. 27a ust.6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z wolą ustawodawcy podstawą do dokonania przedmiotowego odliczenia jest bowiem wyłącznie dowód dokonania wpłaty ze wskazaniem, iż wpłata dotyczy wyodrębninego funduszu remontowego wspólnoty mieszkaniowej, przy czym bez znaczenia jest, czy wpłata zostanie dokonana za pomocą przelewu bankowego, przekazu pocztowego lub bezpośrednio w kasie spółdzielni mieszkaniowej. Dowód wpłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej z tytułu zaliczki na poczet utrzymania nieruchomości, zawierający wzmiankę o kwocie funduszu remontowego, mieszczącej sie w globalnej kwocie wpłaty, jest również dowodem, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie.
Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach. Jeżeli zatem wspólnota uzyskuje pożytki z nieruchomości wspólnej, to w pierwszej kolejności powinny one służyć pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, do których należą m.in. wydatki na remonty i bieżące konserwacje (art. 14 pkt 1 ustawy o własności lokali). W przypadku, gdy są one niewystarczające, właściciele lokali mają obowiązek ponosić wydatki i ciężary związane z jej utrzymaniem. Wspólnota mieszkaniowa może określić swoim członkom zryczałtowane kwoty takich wpłat, które są gromadzone na rachunku i wydatkowane w miarę potrzeb na prace remontowe i modernizacyjne dotyczące części wspólnych nieruchomości.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że uchwałą właścicieli lokali Wspólnota Mieszkaniowa postanowiła uzyskane w roku 2003 pożytki (z tytułu odpłatności za powierzchnię dodatkową), a także nadwyżkę na eksploatacji (zmniejszenie kosztów zarządu) przenieść na fundusz remontowy roku 2004; także, na mocy uchwały właścicieli Wspólnota zamierza przenieść na fundusz remontowy roku 2005 nadwyżkę na eksploatacji (zmniejszenie kosztów zarządu) za rok 2004. Należy zatem uznać, że istniała potrzeba przekazania uzyskanych dodatkowych środków na fundusz remontowy Wspólnoty.
Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem, że uzyskiwane przez Wspólnotę Mieszkaniową pożytki z tytułu odpłatności za powierzchnię dodatkową powinny stanowić podstawę do uzyskania uprawnień do ulgi podatkowej za 2003 i 2004 rok, ponieważ odpisywana kwota pożytków jest księgowana na dobro funduszu remontowego. Przeksięgowanie uzyskanych pożytków na fundusz remontowy na mocy uchwały właścicieli lokali nie jest równoznaczne z tym, że to poszczególni członkowie wspólnoty (wg udziału w nieruchomości wspólnej.) dokonali wpłaty na fundusz z w/w tytułu. Nie dokonując zatem wpłaty i nie posiadając dowodu wpłaty określonych kwot na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami art. 27 a ust. 1 pkt 1 i art. 27a ust.6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych członkowie wspólnoty nie mogą skorzystać z odliczenia od podatku przypadających na nich kwot z tytułu uzyskanych przez wspólnotę pożytków przeniesionych na fundusz remontowy. W świetle obowiązujących przepisów, stanowisko zaprezentowane przez Pana w rozpatrywanym wniosku należy uznać za nieprawidłowe.
