D E C Y Z J A - Interpretacja - Pd-3/41170-40/06/K

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.07.2006, sygn. Pd-3/41170-40/06/K, Izba Skarbowa w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z zażaleniem z dnia 24.05.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik z dnia 16.05.2006 r. Nr PB/415/12a/06/EMJ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zmienia postanowienie organu pierwszej instancji, ponieważ zażalenie zasługuje na uwzględnienie.

U Z A S A D N I E N I E

Z akt sprawy wynika, iż w dniu 18.01.2006 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek dotyczył interpretacji art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący ustalenia daty od której biegnie 3 letni termin zakończenia budowy domu pozwalający określić spełnienie warunków do korzystania z ulgi z tytułu spłaty odsetek od zaciągniętego kredytu. Zdaniem Pana termin "uzyskania pozwolenia na budowę" to data uprawomocnienia się decyzji o pozwoleniu na budowę, a nie data doręczenia tej decyzji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego nie zgodził się z Pana interpretacją i w dniu 16.05.2006 r. wydał postanowienie Nr PB/415/12a/06/EMJ, w którym stanął na stanowisku, iż w przedmiotowej sprawie - 3 letni okres na zakończenie budowy upłynął w dniu 31.12.2005 r., gdyż decyzję o pozwoleniu na budowę otrzymano 20.12.2002 r. i od tego roku należy liczyć 3 letni okres, o którym wyżej mowa, a nie od daty uprawomocnienia się tej decyzji.
W dniu 24.05.2006 r. złożył Pan do Dyrektora tut. Izby zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik, w którym wniósł o zmianę przedmiotowego postanowienia w zakresie dotyczącym interpretacji terminu "uzyskania pozwolenia na budowę".

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie po analizie akt sprawy uznał, iż stanowisko zawarte przez organ I instancji w zaskarżonym postanowieniu jest nieprawidłowe.
Z akt sprawy wynika, iż decyzja Nr .../../.. dotycząca pozwolenia na budowę wydana w dniu 19.12.2002 r. przez Urząd Miasta K. Wydział Architektury Geodezji i Budownictwa w K. została odebrana w dniu 20.12.2002 r., natomiast stała się ona ostateczna w dniu 14.01.2003 r.
Zdaniem Dyrektora tut. Izby przez pojęcie "uzyskania pozwolenia na budowę", o którym mowa w art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) należy rozumieć datę uprawomocnienia się decyzji o pozwoleniu na budowę.
Przepis art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a w/w ustawy, który wskazuje na przesłanki do skorzystania z ulgi odnosi się do całego procesu inwestycyjnego związanego z zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych, wymienionych w art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przepisu tego nie można czytać w oderwaniu do przepisów dotyczących postępowania w sprawie uzyskania pozwolenia na budowę, a to, zarówno prawa materialnego, czyli ustawy prawo budowlane, jak i przepisów postępowania, czyli kodeksu postępowania administracyjnego.
Zgodnie z treścią art. 3 pkt 12 ustawy Prawo budowlane z dnia 27.09.1994 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 414 ze zm.) przez pozwolenie na budowę należy rozumieć decyzję administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.
Z art. 28 ust. 1 ustawy prawo budowlane wynika, iż roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.
Z kolei z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego wynika, iż co do zasady decyzja nie podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania (art. 130 § 1 kpa).

Przywoływanie tych przepisów prawa ma na celu wykazanie, iż nie jest możliwe skuteczne i uprawnione prowadzenie inwestycji budowlanej (co do której wymagane jest pozwolenie na budowę) bez uprzedniego uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.
Zważywszy na powyższe, w przypadku prowadzenia inwestycji, co do której konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę, to nie data wprowadzenia do obrotu prawnego decyzji (czyli jej doręczenie), a data jej ostateczności (czyli możliwość jej wykonania) oznacza uzyskanie pozwolenia na budowę.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30-tu dni od daty jej doręczenia.
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach.

Izba Skarbowa w Krakowie