
Temat interpretacji
Czy stypendia dla studentów odbywających praktyki zawodowe powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura 04 czerwca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów otrzymywanych przez studentów z tytułu odbycia praktyk zawodowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 04 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów otrzymywanych przez studentów z tytułu odbycia praktyk zawodowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Studenci studiów dziennych są uczestnikami studenckich praktyk dodatkowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki priorytet IV realizowanego przez uczelnię. W ramach praktyk poszerzają oni swoją wiedzę praktyczną w zakładach pracy. W celu odbycia praktyki uczelnia zawiera umowę trójstronną ze studentem i zakładem pracy o odbycie praktyk zawodowych. Student otrzymuje stypendium przyznane ryczałtowo jedną kwotą, które zgodnie z postanowieniami umowy ma pokryć koszty zakwaterowania, wyżywienia i dojazdu w okresie odbywania praktyki. Stypendium jest płatne w dwóch ratach, pierwsza przed rozpoczęciem praktyki, druga po jej zakończeniu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy ww. stypendia powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem wnioskodawcy w związku z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stypendium powinno zostać zwolnione z opodatkowania i należy je potraktować jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że studenci studiów dziennych są uczestnikami studenckich praktyk dodatkowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki priorytet IV realizowanego przez uczelnię. W ramach praktyk poszerzają oni swoją wiedzę praktyczną w zakładach pracy. W celu odbycia praktyki uczelnia zawiera umowę trójstronną ze studentem i zakładem pracy o odbycie praktyk zawodowych. Student otrzymuje stypendium przyznane ryczałtowo jedną kwotą, które zgodnie z postanowieniami umowy ma pokryć koszty zakwaterowania, wyżywienia i dojazdu w okresie odbywania praktyki. Stypendium jest płatne w dwóch ratach, pierwsza przed rozpoczęciem praktyki, druga po jej zakończeniu.
Dnia 28 września 2007r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.
Z dniem 1 stycznia 2010r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.
Do środków europejskich zalicza się zatem:
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.
Do realizacji celu Priorytetu IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szkolnictwo wyższe i nauka przyczyniają się zwłaszcza programy rozwojowe uczelni. Programy te mogą obejmować szereg wybranych przez daną uczelnię zagadnień m.in. współpracę uczelni z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów nauczania (staże i praktyki studenckie) oraz zwiększania zaangażowania pracodawców w realizację programów nauczania. Grupami docelowymi (uczestnikami) tychże programów są m.in. studenci.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż w sytuacji, gdy stypendia z tytułu odbycia praktyk zawodowych są otrzymywane w 2010r. przez studentów (uczestników projektu) jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych, tj. m.in. z Europejskiego Funduszu Społecznego, to korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy objęci są bowiem ostateczni odbiorcy; w tym przypadku będą to studenci odbywający praktyki zawodowe. Im zatem będzie udzielona pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego. To oznacza, iż wnioskodawca jako płatnik nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz do sporządzenia imiennych informacji.
Reasumując, stypendia wypłacane od 2010r. studentom odbywającym praktyki zawodowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są objęte zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
