Czy Urząd Gminy jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymują dofinansowanie z budżetu gminy do zakupu i wymiany źródł... - Interpretacja - IBPBII/1/415-199/10/MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.05.2010, sygn. IBPBII/1/415-199/10/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Urząd Gminy jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymują dofinansowanie z budżetu gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 18 lutego 2010r.), uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania uzyskanego z budżetu gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania uzyskanego z budżetu gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 16 kwietnia 2010r. znak: IBPB II/1/415-199/10/MK wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienie przedmiotowego wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 28 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina przystąpiła końcem 2009r. do realizacji Programu Ograniczenia Niskiej Emisji etap I, w którym zostanie zrealizowanych 34 inwestycji:

  • wymiana kotłów węglowych na nowe węglowe retortowe 8 szt.
  • wymiana kotłów węglowych na kotły gazowe 2 szt.
  • wymiana kotłów węglowych na kotły węglowe + zabudowa kolektorów słonecznych 6 szt.
  • wymiana kotłów węglowych na kotły gazowe + zabudowa kolektorów słonecznych 3 szt.
  • montaż kolektorów słonecznych do istniejących kotłów węglowych 15 szt.

Program został zatwierdzony uchwałą Rady Gminy nr z dnia 04.08.2009r. w sprawie Programu Ograniczenia Niskiej Emisji dla Gminy () dla budynków jednorodzinnych. Program wykonany został w oparciu o przeprowadzoną ankietyzację dotyczącą zabudowy jednorodzinnej. Przeprowadzona ankietyzacja dała szereg informacji dotyczących stanu istniejącego systemów grzewczych oraz potrzeb inwestycyjnych mieszkańców. Program został więc opracowany w celu poprawy jakości systemów grzewczych, co spowoduje znaczącą redukcję emisji substancji szkodliwych do powietrza, a wykorzystanie urządzeń opartych na odnawialnej energii jaką jest energia słoneczna pozwoli na osiągnięcie oszczędności paliwa, środowiska a także przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności Gminy.

Cele Programu zbieżne są z priorytetami funduszu oraz dokumentami statutowymi, a w szczególności :

  1. zasadami udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz opłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek,
  2. kryteriami wyboru przedsięwzięć finansowych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
  3. Ogólnymi warunkami zawierania umów i wypłaty ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Podstawą realizacji Programu było uzyskanie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie pożyczki. Będzie spłacona w przyszłych okresach z dochodów własnych Gminy tj. przez okres 5 lat poczynając spłatę od III kwartału 2010r. Środki pochodzące z pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowią przychód Gminy. Korzystając z możliwości umorzenia częściowego pożyczki po jej spłacie w wysokości 50%, Gmina wystąpi o umorzenie pozostałej części.

Na podstawie zawarcia umowy cywilno-prawnej oraz Regulaminu Programu z jego uczestnikami, każdy inwestor może uzyskać dofinansowanie w wysokości 60%, tj.:

  1. do zabudowy kotłowni do 7.200,00 zł,
  2. do wykonania instalacji kolektorów słonecznych do 9.000,00 zł.

Wysokość dofinansowania będzie ustalona każdorazowo indywidualnie na podstawie kosztorysu uwzględniającego zakres kosztów kwalifikowanych szczegółowo określonych w Regulaminie Programu. Przedmiotem dofinansowania są koszty kwalifikowane w ramach podpisanej umowy. Pozostałą kwotę kosztów w wysokości 40% pokrywa inwestor.

Do obsługi Programu został wybrany operator ustala on wysokość odpłatności inwestora czyli uczestnika programu za wykonanie przedmiotu umowy oraz kwoty dotacji udzielonej przez Gminę zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie.

Celem głównym opracowania Programu było zwrócenie uwagi na problem niskiej emisji w Gminie, przedstawienie potrzeb i oczekiwań mieszkańców związanych z gospodarką oraz propozycją działań zmierzające do poprawy stanu obecnego w tym zakresie, a więc Program jest odpowiedzią na potrzeby wynikające z dbałości o środowisko naturalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Gminy jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymują dofinansowanie z budżetu gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne...

Zgodnie z przyjętą Uchwałą nr Rady Gminy z dnia 1 grudnia 2009r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji osobom fizycznym zakwalifikowanym do udziału w Programie Ograniczania Niskiej Emisji - etap I dla Gminy, prawo otrzymania dotacji na prace modernizacyjne stanowiące cel publiczny przysługuje osobom fizycznym zwanym Inwestorami, zakwalifikowanymi do udziału w Programie Ograniczania Niskiej Emisji dla Gminy, zatwierdzonego uchwałą nr z dnia 9 sierpnia 2009r.

Według Uchwały dotacja może być udzielana Inwestorowi, który powierzy wykonanie prac modernizacyjnych wyłącznie firmie zgłoszonej do Programu Wykonawcy.

Udzielenie dotacji następuje na podstawie umowy pomiędzy Urzędem Gminy reprezentowanym przez Operatora, Inwestorem a Wykonawcą. Inwestor przekazuje Wykonawcy swój udział finansowy, a po wykonaniu prac modernizacyjnych Wykonawca wystawia faktury na Inwestora, a Urząd przekazuje pozostałe środki pozyskane z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wykonawcy.

Zdaniem wnioskodawcy - zgodnie z zasadami obowiązującymi w roku 2009, czyli w roku w którym Urząd Gminy przystąpił do realizacji w/w zadania, na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) - dofinansowanie, którego celem jest wymiana źródeł ciepła na ekologiczne i wysokosprawne źródła ciepła oraz instalacja kolektorów słonecznych jest dotacją otrzymaną przez Inwestora, która mieści się w kategoriach zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 wyżej cytowanej ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje, a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina końcem 2009r. przystąpiła do realizacji I etapu Programu Ograniczenia Niskiej Emisji". Podstawą realizacji tegoż Programu było uzyskanie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w formie pożyczki. Każdy inwestor na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej oraz Regulaminu Programu może uzyskać dofinansowanie w wysokości 60 %.

Jeżeli zatem forma udzielonego dofinansowania jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i jest wypłacana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Urzędu Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie na Urzędzie Gminy nie będzie ciążył - określony w treści art. 42a cytowanej powyżej ustawy - obowiązek sporządzania informacji PIT-8C i przekazania jej właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobom, które otrzymały dotację z budżetu Gminy w ramach realizacji Programu Ograniczenia Niskiej Emisji.

Podkreślenia wymaga fakt, iż dotacja nie musi pochodzić ze środków własnych Gminy, musi jedynie pochodzić z budżetu Gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Skoro zatem dotacja nie była udzielona z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (lub też z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska) lecz z budżetu Gminy zasilanego pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, należy stwierdzić, iż dotacja ta mieści się w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Udzielenie bowiem Gminie pożyczki z funduszu celowego nie jest równoznaczne z udzieleniem dotacji z funduszu celowego, a takim właśnie funduszem celowym był Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w rozumieniu art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150) w brzmieniu obowiązującym do końca 2009r.

Jednakże samo ustalenie, że udzielane dofinansowanie pochodzi z budżetu Gminy jest niewystarczające dla uzyskania przedmiotowego zwolnienia, niezbędnym jest również ustalenie, iż jest ono w istocie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca 2009r.

Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa wynika, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację Programu Ograniczenia Niskiej Emisji mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych. Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach