Czy środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycz... - Interpretacja - IBPBII/1/415-313/12/BJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.06.2012, sygn. IBPBII/1/415-313/12/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 22 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W Politechnice () jest realizowany przez Wnioskodawcę projekt badawczy 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej O, który jest przyznany na okres 3 lat, od 01 czerwca 2011 r. do 31 maja 2014 r. na podstawie kontraktu nr (). Od 01 kwietnia 2012 r. wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie finansowane z funduszy tego projektu.

Wnioskodawca jest pracownikiem Politechniki na etacie samodzielnego pracownika naukowego; posiada tytuł profesora doktora habilitowanego inżyniera.

Umowa grantu została zawarta w dniu 11 maja 2011 r. pomiędzy Politechniką a Dyrektorem Generalnej Dyrekcji dla Badań i Innowacji Komisji Europejskiej, Panem A. S.

Pełny tytuł projektu badawczego brzmi: Zoptymalizowana integracja akumulatorów dla samochodu elektrycznego (Optimised storage integration for the electric car).

Projekt realizowany jest w układzie międzynarodowym. Uczestniczą w nim następujące instytucje:

M.L. - Wielka Brytania Koordynator,
A. D. AB Szwecja,
C. R. F. S. Włochy,
F. C. SA Hiszpania,
F. F. K. Niemcy,
V. T. - Stany Zjednoczone,Politechnika () Polska.

    Całkowity budżet projektu wynosi 2 499 922 Euro, natomiast dla Politechniki jest przeznaczane 99 000 Euro.

    Udział Wnioskodawcy w realizacji projektu będzie polegał na naukowej działalności w zakresie opracowania nowego typu pojazdu elektrycznego z wymiennymi bateriami w zależności od planowanej trasy. Rozwiązanie takie pozwoli na pokonywanie sumarycznie większych przebiegów, niż przy wożeniu całego zestawu baterii.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

    Czy środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu O w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

    Wnioskodawca uważa, iż w oparciu o wyżej wymieniony przepis będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych od 01 kwietnia 2012 r. do końca realizacji projektu, tj. do 31 maja 2014 r.

    Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

    Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

    Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest pracownikiem Politechniki na etacie samodzielnego pracownika naukowego. W Politechnice jest realizowany przez niego projekt badawczy w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej O. Projekt ma być realizowany przez okres 3 lat, od 01 czerwca 2011 r. do 31 maja 2014 r. na podstawie kontraktu nr (). Umowa grantu została zawarta w dniu 11 maja 2011 r. pomiędzy Politechniką a Dyrektorem Generalnej Dyrekcji dla Badań i Innowacji Komisji Europejskiej, Panem A. S.

    7 Program Ramowy jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007 2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademia, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

    Program ten został utworzony na mocy Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską. Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska.

    W przedmiotowej sprawie, jak wynika z wniosku, uczestnikiem projektu, który otrzymuje środki pomocowe na podstawie umowy zawartej z Komisją Europejską jest Politechnika (osoba prawna).

    Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w przywołanym przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w wymienionym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu; są to osoby, do których skierowany jest projekt w celu poprawy ich statusu społeczno-ekonomicznego czy też zawodowego, czyli ostateczni odbiorcy świadczenia przekazywanego w ramach projektu. Uczestnikami nie są natomiast osoby zatrudnione przy realizacji projektu finansowanego z udziałem środków europejskich. Osoby te wykonują bowiem obowiązki wynikające z zadań nałożonych im w ramach stosunku pracy; są więc wykonawcami projektu.

    Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że dochody Wnioskodawcy, zatrudnionego na Politechnice, uzyskane z tytułu realizacji projektu, tj. w okresie od 01 kwietnia 2012 r. do 31 maja 2014 r., nie będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest bowiem uczestnikiem projektu, do którego pomoc jest skierowana. Jest pracownikiem podmiotu, który otrzymuje środki pomocowe na realizację projektu w ramach 7 Programu Ramowego.

    Podkreślić należy, iż zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przyjęcie, iż wynagrodzenie pracownika z tytułu zatrudnienia w podmiocie realizującym zadania związane z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, jest nieuzasadnione. Przedmiotowe zwolnienie nie znajduje bowiem zastosowania do wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu finansowanego z udziałem środków europejskich.

    Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 2 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach