
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 23 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i od 2 kwietnia 2019 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X. Wnioskodawczyni figuruje w rejestrze podatników VAT czynnych od 3 kwietnia 2019 r. Ponadto, prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.
Podatek dochodowy z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest rozliczany na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2024 poz. 776 t. j.), dalej zwanej ustawa o ryczałcie. Wnioskodawczyni w ustawowym terminie oświadczyła o wyborze tej formy opodatkowania. Wnioskodawczyni prowadzi wymaganą przepisami ewidencję przychodów, jak również spełnia warunki, o których mowa w art. 6 ustawy o ryczałcie odnoszące się do nieprzekroczenia limitu przychodów. W stosunku do Wnioskodawczyni nie występują przesłanki negatywne wyłączające możliwość skorzystania przez nią z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu, wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Kody PKD prowadzonej działalności wskazane przez Wnioskodawczynię podczas zgłoszenia wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej to między innymi:
-73.11.Z Działalność agencji reklamowych,
-63.12.Z Działalność portali internetowych,
-63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Wnioskodawczyni w odpowiedzi na wniosek z dnia 4 czerwca 2024 r. w zakresie klasyfikacji prowadzonej działalności gospodarczej uzyskała 22 października 2024 r. wydaną informację z GUS w Łodzi o sygn. (...), zgodnie z treścią której, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował ją, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi obejmujące:
-zapewnienie jasnej i skutecznej komunikacji z klientami, w tym szybkie i profesjonalne odpowiadanie na zapytania, prośby lub problemy za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak e-mail, czat lub media społecznościowe;
-zapewnienie wysokiego poziomu satysfakcji klientów poprzez zbieranie opinii klientów i skuteczne rozwiązywanie reklamacji klientów;
-współpracę z innymi działami, takimi jak sprzedaż, marketing i produkt, w celu zaspokojenia potrzeb klientów, dostarczania informacji i przyczyniania się do ogólnego sukcesu klientów;
-zarządzanie technologiami obsługi klienta, takimi jak narzędzia wewnętrzne, czat na żywo i systemy biletowe oraz bazy wiedzy, w celu usprawnienia operacji wsparcia i poprawy jakości obsługi klienta;
-koordynację prac zespołu agentów obsługi klienta;
-identyfikowanie, diagnozowanie, rozwiązywanie problemów technicznych zgłaszanych przez klientów, a także dokumentowanie i zgłaszanie błędów lub problemów zgłaszanych przez klientów, z wykorzystaniem systemu śledzenia błędów;
-prowadzenie sesji szkoleniowych dla zespołu obsługi klienta w celu poszerzenia ich wiedzy o produktach i umiejętności rozwiązywania problemów oraz informowania ich o nowych funkcjach lub aktualizacjach,
mieszczą się w grupowaniach:
1)jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
2)jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.
W przypadku usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, jak również usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), Wnioskodawczyni nie ma wątpliwości, że powinna stosować odpowiednio stawki 15% i 12% ryczałtu od przychodów.
Jednakże, świadczone przez Wnioskodawczynię usługi obejmują również osobny zakres w ramach obsługi kontrahenta. Stąd też w przypadku Wnioskodawczyni powstała wątpliwość, czy stosowana przez nią stawką 15% ryczałtu od przychodów od wszystkich świadczonych przez nią usług jest prawidłowa. Wnioskodawczyni, niezależnie od wskazań kodów PKD na potrzeby ewidencyjne CEIDG, w rzeczywistości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi z zakresu doradztwa i wsparcia na rzecz kontrahenta, który ma siedzibę na terytorium RP. Świadczenie przez Wnioskodawczynię usług na rzecz Usługobiorcy odbywa się na podstawie zawartej z Usługobiorcą umowy cywilnoprawnej – umowy o świadczenie usług i stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Usługi, które świadczy Wnioskodawczyni nie są jednolitą usługą kompleksową, mogą być bowiem klasyfikowane jako odrębne usługi. Ponadto, zdarza się, że w danym miesiącu nie są wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności, które kwalifikowane być powinny do usług objętych stawką 15% lub 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z tej więc przyczyny Wnioskodawczyni chciałaby stosować właściwe stawki dla osiąganych przychodów, szczególnie, że jest w stanie wyszczególnić czas poświęcony na realizację czynności wynikających z umowy zawartej z kontrahentem.
Usługa, którą Wnioskodawczyni świadczy na rzecz Usługobiorcy obydwa się w oparciu o Software as a Service – model dostarczania oprogramowania w chmurze, które hostowane jest przez dostawcę i udostępniane Usługobiorcy za pośrednictwem Internetu, które ma służyć tworzeniu treści zoptymalizowanych pod pozycjonowanie w przeglądarkach internetowych (Search Engine Optimalization).
Usługa, którą Wnioskodawczyni świadczy na rzecz Usługobiorcy polega na szeregu czynności, które są podejmowane w zależności od potrzeb klienta, tj.:
·zapewnieniu jasnej i skutecznej komunikacji z klientami, w tym szybkim i profesjonalnym odpowiadaniu na zapytania, prośby lub problemy za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak e-mail, czat lub media społecznościowe,
·zapewnieniu wysokiego poziomu satysfakcji klientów poprzez zbieranie opinii klientów i skutecznym rozwiązywaniu reklamacji klientów,
·współpracy z innymi działami, takimi jak sprzedaż, marketing i produkt, w celu zaspokojenia potrzeb klientów, dostarczania informacji i przyczyniania się do ogólnego sukcesu klientów,
·zarządzaniu technologiami w obsłudze klienta, takimi jak narzędzia wewnętrzne, czat na żywo i systemy biletowe oraz bazy wiedzy, w celu usprawnienia operacji wsparcia i poprawy jakości obsługi klienta,
·koordynowaniu prac zespołu agentów obsługi klienta,
·identyfikowaniu, diagnozowaniu, rozwiązywaniu problemów technicznych zgłaszanych przez klientów, a także dokumentowaniu i zgłaszaniu błędów lub problemów zgłaszanych przez klientów, z wykorzystaniem systemu śledzenia błędów,
·prowadzeniu sesji szkoleniowych dla zespołu obsługi klienta w celu poszerzenia ich wiedzy o produktach i umiejętności rozwiązywania problemów oraz informowania ich o nowych funkcjach i aktualizacjach.
W ocenie Wnioskodawczyni, wyżej opisane usługi nie stanowią usługi kompleksowej, tzn. poszczególne świadczenia są realizowane, gdy wymaga tego potrzeba Usługobiorcy, a Wnioskodawczyni jest w stanie określić przychód przypadający na konkretną usługę składową, stąd też tak ustalone przychody podlegają opodatkowaniu właściwymi dla nich stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Usługi polegające na obsłudze klienta, polegające na komunikowaniu się z klientami, odpisywaniu im na wiadomości email, czy poprzez kanał czat i media społecznościowe, dbanie o skuteczne rozwiązywanie problemów zgłoszonych w związku z reklamacją oraz o poziom satysfakcji klienta ze świadczonych usług, a także współpraca między działami w firmie kontrahenta, zdaniem Wnioskodawczyni, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów. Według Wnioskodawczyni przychody ze świadczenia tego rodzaju usług związanych z administracyjną obsługą biura sklasyfikowanych według PKWiU 82.11.10.0, nie powinny być opodatkowane wyższą stawką ryczałtu. Wnioskodawczyni nie wykonuje bowiem usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit v) ustawy o ryczałcie, związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0) czy usług powielania (PKWiU 82.19.11.0).
Ponadto, Wnioskodawczyni świadcząc usługi szkoleniowe powinna opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85). Usługi te są usługami sklasyfikowanymi w PKWiU pod symbolami: 85.59.19 – pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.59.13.2 – pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane i przyczyniają się do zwiększenia wiedzy słuchaczy i poprawy efektywności ich pracy.
Pytanie
1.Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawczyni wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej opisanych we wniosku jako administracyjna obsługa biura i klienta kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu w stawce 8,5% od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?
2.Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawczyni wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej opisanych we wniosku jako usługi szkoleniowe dla zespołu kontrahenta kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu w stawce 8,5% od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o ryczałcie?
Pani stanowisko w sprawie
Odnosząc się do pierwszego, jak i do drugiego pytania, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ustawy o ryczałcie prawidłowym będzie stosowanie przez nią stawki 8,5% dla usług świadczonych w ramach administracyjnej obsługi biura i klienta oraz szkolenia zespołu kontrahenta, na zasadach opisanych we wniosku.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
I tak, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wnioskodawczyni zatem spełniła ww. warunki i skutecznie wybrała poprzez złożenie w terminie ustawowym opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wykonywanej przez siebie działalności usługowej.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) opodatkowaniu stawką 15% podlegają usługi firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Ponadto, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
W ocenie Wnioskodawczyni, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług administracyjnej obsługi biura i klienta oraz usług szkoleniowych, edukacyjnych korzystają z opodatkowania stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podkreślić należy, że usługa jest świadczona na podstawie umowy o świadczenie usług, na zlecenie kontrahenta, jednak nie jest usługą kompleksową i jednorodną. Poszczególne składowe usługi mogą być realizowane w oderwaniu od siebie i zdarzyć się może, że wykonywane będą np. tylko usługi odpowiadania na wiadomości email klientów w danym okresie rozliczeniowym.
Niezasadne byłoby wówczas opodatkowanie tego rodzaju czynności stawką 15%, która obecnie jest stosowana przez Wnioskodawczynię z uwagi na budzącą wątpliwości informację z GUS. Usługa świadczona przez Wnioskodawczynię polega w dużej mierze na wsparciu klienta w oparciu o oprogramowanie o nazwie X. Jednakże oprogramowanie X służy tworzeniu treści zoptymalizowanych pod SEO (pozycjonowanie w przeglądarkach internetowych). Natomiast wsparcie klienta obejmuje szereg czynności niezwiązanych z zarządzaniem technologiami czy doradztwem opodatkowanym wyższą stawką ryczałtu stosownie do ww. przepisów ustawy.
Ciężko bowiem oczekiwać opłacania wyższej stawki ryczałtu niż wynika to z przepisów, gdy obsługa kontrahenta obejmuje zapewnienie jasnej i skutecznej komunikacji z klientami, w tym szybkie i profesjonalne odpowiadanie na zapytania, prośby lub problemy za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak e-mail, czat lub media społecznościowe, zapewnienie wysokiego poziomu satysfakcji klientów poprzez zbieranie opinii klientów i skuteczne rozwiązywanie reklamacji klientów czy współpracy między działami w przedsiębiorstwie prowadzonym przez kontrahenta. Wymienione usługi nie zostały wskazane jako opodatkowane wyższymi stawkami ryczałtu w art. 12 ustawy o ryczałcie.
Ponadto, prowadzenie sesji szkoleniowych dla zespołu obsługi klienta w celu poszerzenia ich wiedzy o produktach i umiejętności rozwiązywania problemów oraz informowania ich o nowych funkcjach lub aktualizacjach, wpisuje się w zakres usług szkoleniowych i edukacyjnych opodatkowanych stawką 8,5% ustawy o ryczałcie zgodnie z powołanymi wyżej przepisami.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541 oraz z 2024 r. poz. 1841), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
-8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy usługi na rzecz Usługobiorcy na podstawie zawartej z Usługobiorcą umowy cywilnoprawnej – umowy o świadczenie usług, co stanowi dla Pani przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Usługi, które Pani świadczy nie są jednolitą usługą kompleksową, mogą być bowiem klasyfikowane jako odrębne usługi.
Wskazała Pani, że usługa, którą Pani świadczy na rzecz Usługobiorcy polega na szeregu czynności, które są podejmowane w zależności od potrzeb klienta, tj.:
·zapewnieniu jasnej i skutecznej komunikacji z klientami, w tym szybkim i profesjonalnym odpowiadaniu na zapytania, prośby lub problemy za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak e-mail, czat lub media społecznościowe,
·zapewnieniu wysokiego poziomu satysfakcji klientów poprzez zbieranie opinii klientów i skutecznym rozwiązywaniu reklamacji klientów,
·współpracy z innymi działami, takimi jak sprzedaż, marketing i produkt, w celu zaspokojenia potrzeb klientów, dostarczania informacji i przyczyniania się do ogólnego sukcesu klientów,
·zarządzaniu technologiami w obsłudze klienta, takimi jak narzędzia wewnętrzne, czat na żywo i systemy biletowe oraz bazy wiedzy, w celu usprawnienia operacji wsparcia i poprawy jakości obsługi klienta,
·koordynowaniu prac zespołu agentów obsługi klienta,
·identyfikowaniu, diagnozowaniu, rozwiązywaniu problemów technicznych zgłaszanych przez klientów, a także dokumentowaniu i zgłaszaniu błędów lub problemów zgłaszanych przez klientów, z wykorzystaniem systemu śledzenia błędów,
·prowadzeniu sesji szkoleniowych dla zespołu obsługi klienta w celu poszerzenia ich wiedzy o produktach i umiejętności rozwiązywania problemów oraz informowania ich o nowych funkcjach i aktualizacjach.
W Pani ocenie wyżej opisane usługi nie stanowią usługi kompleksowej, tzn. poszczególne świadczenia są realizowane, gdy wymaga tego potrzeba Usługobiorcy, a Pani jest w stanie określić przychód przypadający na konkretną usługę składową, stąd też tak ustalone przychody podlegają opodatkowaniu właściwymi dla nich stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Usługi polegające na obsłudze klienta, polegające na komunikowaniu się z klientami, odpisywaniu im na wiadomości email, czy poprzez kanał czat i media społecznościowe, dbanie o skuteczne rozwiązywanie problemów zgłoszonych w związku z reklamacją oraz o poziom satysfakcji klienta ze świadczonych usług, a także współpraca między działami w firmie kontrahenta są, Pani zdaniem, sklasyfikowane według PKWiU 82.11.10.0. Natomiast usługi szkoleniowe są usługami sklasyfikowanymi w PKWiU pod symbolami: 85.59.19 – pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.59.13.2 – pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane i przyczyniają się do zwiększenia wiedzy słuchaczy i poprawy efektywności ich pracy.
Pani wątpliwości dotyczą stawek ryczałtu do uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczenia ww. usług, dla których wskazała Pani grupowania PKWiU 82.11.10.0, 85.59.19 oraz 85.59.13.2.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie – jak Pani wskazała – opisane usługi nie stanowią usługi kompleksowej i jest Pani w stanie określić przychód przypadający na konkretną usługę – to może Pani opodatkować uzyskiwane przychody z tytułu:
-administracyjnej obsługi biura i klienta (tj. usług w zakresie obsługi klienta, polegające na komunikowaniu się z klientami, odpisywaniu im na wiadomości email, czy poprzez kanał czat i media społecznościowe, dbanie o skuteczne rozwiązywanie problemów zgłoszonych w związku z reklamacją oraz o poziom satysfakcji klienta ze świadczonych usług, a także współpracy między działami w firmie kontrahenta), dla których wskazała Pani grupowanie PKWiU 82.11.10.0, stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
-usług szkoleniowych świadczonych dla zespołu kontrahenta, dla których wskazała Pani grupowania PKWiU 85.59.19oraz 85.59.13.2, stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy.
Wobec powyższego Pani stanowisko jest prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniami interpretacyjnymi, a więc w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla usług polegających na administracyjnej obsługi biura i klienta sklasyfikowanych są w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 oraz usług szkoleniowych dla zespołu kontrahenta sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 85.59.19 oraz 85.59.13.2. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiednich grupowań PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w szczególności wskazaną okoliczność, że opisane usługi nie stanowią usługi kompleksowej, tzn. poszczególne świadczenia są realizowane, gdy wymaga tego potrzeba Usługobiorcy, a Pani jest w stanie określić przychód przypadający na konkretną „usługę składową”. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.
