Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/415-177/08-4/JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2008, sygn. IPPB2/415-177/08-4/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23.12.2007 r. (data wpływu 28.01.2008 r.) oraz w piśmie z dnia 05.05.2008 r. (data nadania 06.05.2008 r., data wpływu 09.05.2008 r.) uzupełniające wezwanie Nr IPPB2/415-177/08-2/JK z dnia 16.04.2008 r. (data nadania 17.04.2008 r. data doręczenia 29.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek rolnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.01.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10.12.2007 r., przed notariuszem Panią A.B. Wnioskodawca zawarł wspólnie z J.G. umowę sprzedaży działek rolnych o łącznej powierzchni 92 200 m2 za cenę 170 000 zł na mocy której to umowy stali się oni właścicielami niżej wymienionych działek rolnych oznaczonych numerami:

  • A1 o obszarze 0,82 ha (osiemdziesiąt pięć arów),
  • B1 o obszarze 0,50 ha (pięćdziesiąt arów),
  • C1 o obszarze 0,72 ha (siedemdziesiąt dwa ary),
  • D1 o obszarze 0,33 ha (trzydzieści trzy ary),
  • E1o obszarze 0,01 ha (jeden ar),
  • K1o obszarze 4,10 ha (cztery hektary dziesięć arów),
  • L1 o obszarze 2,71 ha (dwa hektary siedemdziesiąt jeden metrów kwadratowych),

Jedna z działek zabudowana jest pozostałościami murowanego domu gospodarczego i domu mieszkalnego o powierzchni około 30 metrów kwadratowych. Pozostałe działki nie są zabudowane i są opisane w rejestrze gruntów Starostwa Powiatowego w S... jako lasy i grunty leśne, użytki rolne, pastwiska trwałe, rowy, grunty orne i łąki trwałe. Z wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z dnia 17.10.2007 r. znak GKP-7325/174/2007 wynika, że dla przedmiotowych działek nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Działki te nie są wyłączone z produkcji rolnej. W dniu 10.12.2007 r. Wnioskodawca zawarł wspólnie z J.G. Warunkową Umowę Sprzedaży wszystkich ww. działek rolnych o łącznej powierzchni 92 200 m2 za cenę wyższą od ceny zakupu.

Pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego, t. j.:

  • podanie dokładnej daty nabycia przedmiotowych działek,
  • podanie tytułu prawnego ww. działek, tzn. czy była to własność Wnioskodawcy, współwłasność, czy też użytkowanie wieczyste,
  • czy przedmiotowe działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego,
  • dokładne sprecyzowanie kto był sprzedającym a kto kupującym,
  • czy niniejsze działki były przedmiotem zamiany?

Pismem z dnia 09.05.2008 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek informując, iż przedmiotowe działki zostały nabyte 10.12.2007 r. Wnioskodawca jest współwłaścicielem tychże działek. Zostały one nabyte na podstawie Umowy Przeniesienia Własności. Wnioskodawca działki zakupił w równych częściach (po ½ części) na współwłasność z J.G.. Przedmiotowe działki ujawnione w KW Nr (...) prowadzonej przez Sąd Rejonowy w S... Wydział Ksiąg Wieczystych, w której sprzedający wpisany był jako właściciel m.in. ww. działek, na podstawie umowy przekazania własności i posiadania gospodarstwa rolnego Nr (...), sporządzonej w dniu 30.12.1980 r. Wnioskodawca zakupił niniejsze działki wraz z J.G. na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. Działki zostały sprzedane 31 stycznia 2008 r. również na powiększenie posiadanego przez kupującą gospodarstwa rolnego. Przedmiotowe działki nie były przedmiotem zamiany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż jest zwolniona z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28, ponieważ działki nie utraciły charakteru rolnego w związku z ich sprzedażą.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

W myśl przepisu art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gospodarstwo rolne oznacza gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 wymienionej ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczających 1ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów od zryczałtowanego podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  1. grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (t. j. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha ) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru (cel nabycia nieruchomości winien wynikać z aktu notarialnego).

Na podstawie wyżej przytoczonych przepisów oraz stanu faktycznego opisanego w Aktach Notarialnych, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż ww. działek jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28, ponieważ:

  • grunty w momencie zakupu oraz sprzedaży były zakwalifikowane jako użytki rolne, pastwiska trwałe, rowy, grunty orne, łąki trwałe, lasy i grunty leśne,
  • grunty zostały nabyte jako gospodarstwo rolne, a następnie zostały zbyte na powiększenie gospodarstwa rolnego,
  • grunty nie utraciły charakteru rolnego w związku z ich sprzedażą (zostały zbyte na powiększenie gospodarstwa rolnego zgodnie z przepisami Aktu Notarialnego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art.14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie