Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/415-68/08-4/SR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.04.2008, sygn. IPPB2/415-68/08-4/SR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 07.01.2008 r. (data wpływu 14.01.2008 r.) oraz w piśmie z dnia 09.04.2008 r. (data nadania 10.04.2008 r., data wpływu 14.04.2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-68/08-2/SR z dnia 01.04.2008 r. (data nadania 01.04.2008 r., data doręczenia 03.04.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wartości świadczeń przyznanych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wartości świadczeń przyznanych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy ustawy .... Zadaniem X jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i rozwój zasobów ludzkich, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. W celu realizacji zadań X współpracuje z wieloma instytucjami i podmiotami zewnętrznymi, działających na obszarach wszystkich kontynentów.

X ułatwia pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych, w szczególności przez organizowanie i dofinansowywanie ich dokształcania i doskonalenia zawodowego, których warunki są określone w polityce szkoleniowej X. X zapewnia możliwości rozwoju zawodowego wszystkim pracownikom X zatrudnionym na czas określony i na czas nieokreślony, niezależnie od zajmowanego stanowiska, stażu pracy i wieku. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników X jest zintegrowane przede wszystkim z roczną oceną pracy, podczas której ustalany jest indywidualny rozwój zawodowy i podnoszeniem kwalifikacji pracowników. Określana jest wtedy przede wszystkim niezbędność szkoleń językowych do wykonywania obowiązków służbowych.

Obowiązki służbowe, przy których niezbędna jest znajomość języka obcego, to przede wszystkim częste delegacje zagraniczne, udział w konferencjach, seminariach oraz wyjazdach studyjnych organizowane przez organy Unii Europejskiej, sporządzanie dokumentów w języku obcym na potrzeby sprawozdawczości oraz kontroli z zakresu bieżącej działalności X przekazywane organom Komisji Europejskiej.

Dodatkowo w ramach projektów Kompleksowe doradztwo, szkolenia i obsługa dla instytucji realizujących SPO RZL realizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pracownicy X są obowiązani do uczestnictwa z zajęciach językowych, które w największym stopniu odpowiadającym ich potrzebom w zakresie podnoszenia kompetencji językowych.

Finansowanie udziału pracowników w szkoleniach organizowanych przez inne podmioty, na które delegują Dyrektorzy i Prezes (w przypadku Dyrektorów), dotyczy to w szczególności szkoleń językowych, odbywa się na następujących zasadach: koszty pokrywane są przez X w wysokości do 100% kosztów uczestnictwa w szkoleniu, szkolenia te powinny odbywać się poza godzinami pracy, przy czym suma kosztów poniesionych przez Agencję w ciągu roku w związku z udziałem danego pracownika w szkoleniach nie może przekroczyć kwoty określonej w polityce szkoleniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy koszty ponoszone przez X związane z uczestnictwem pracowników X w szkoleniach językowych, z uwagi na charakter wykonywanej przez pracowników X pracy, wyznaczonej przez zadania określone w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej X Rozwoju Przedsiębiorczości, powinny być potraktowane jako podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z dnia 01.04.2008 r. Nr IPPB2/415-68/08-2/SR tut. Organ wezwał X do uzupełnienia ww. wniosku poprzez sprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i zawartego w nim pytania, tj. wskazanie:

  • czy dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników odbywać się będzie w szkolnej, czy też pozaszkolnej formie kształcenia,
  • czy uczestnictwo pracowników w szkoleniach językowych jest niezbędne dla wykonywania ich obowiązków zawodowych na danym stanowisku (czy pracownicy są zatrudnieni na stanowisku wymagającym znajomości języka), czy ma ono na celu jedynie podniesienie poziomu wiedzy ogólnej i zawodowej,
  • czy pracownicy braliby udział w ww. szkoleniach na podstawie obowiązku uczestnictwa

W dniu 14.04.2008 r. w terminie X uzupełniła przedmiotowy wniosek podając, że:

  • dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników X , w odniesieniu do nauki języków obcych, odbywa się w pozaszkolnej formie kształcenia;
  • rekrutacja oraz zatrudnienie pracowników w X odbywa się na podstawie decyzji w sprawie zatrudniania na wolne stanowiska pracy w X, z której wynika m.in., że ogłoszenie rekrutacyjne przygotowywane jest w oparciu o opis stanowiska pracy. Opis stanowiska pracy jest zbiorem informacji o celu istnienia stanowiska, formalnych wymaganiach stawianych pracownikowi, podstawowych zadaniach wykonywanych na danym stanowisku, a także zakresie uprawnień i odpowiedzialności. Opis ma charakter uniwersalny i jest wykorzystywany do przygotowania zakresu czynności. W treści wymagań stawianych pracownikowi znajdują się m.in.: wykształcenie, doświadczenie, wiedza (znajomość języków obcych), umiejętności. W trakcie trwania zatrudnienia wymaga się od pracownika podnoszenia kwalifikacji w tym zakresie. Uczestnictwo pracowników w szkoleniach językowych jest niezbędne do wykonywania obowiązków zawodowych na danym stanowisku;
  • zgodnie z obowiązującą w X decyzją szkoleniową uczestnictwo w szkoleniach językowych jest obowiązkowe. Egzekwowanie obowiązkowego uczestnictwa pracownika w szkoleniach odbywa się poprzez zobowiązanie do przedłożenia dokumentu potwierdzającego fakt odbycia szkolenia (dyplom, świadectwo, zaświadczenie, certyfikat). W przypadku nie ukończenia szkolenia lub kształcenia oraz w przypadku nie przedłożenia dokumentu potwierdzającego jego ukończenie, pracownik zobowiązany jest niezwłocznie zwrócić kwotę dofinansowania przez X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy podatkowej, źródłem przychodów jest m. in. stosunek pracy.

Z uwagi na treść art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 12 ust. 4 ww. ustawy za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Z uwagi na powyższe przychodem pracownika jest więc każde świadczenie otrzymane w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą, bez względu na źródło finansowania tego świadczenia, z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych w art. 21 ust. 1 wskazanej ustawy podatkowej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy podatkowej, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje w formach pozaszkolnych.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są następujące dwa rozporządzenia:

  1. Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103 z 1993r. poz. 472 ze zm.),
  2. Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31 z 2006 r. poz. 216).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

  1. kurs;
  2. kurs zawodowy;
  3. seminarium;
  4. praktyka zawodowa.

Zwolnieniu podlegać będą zatem przychody uzyskiwane przez pracowników z tytułu uczestnictwa w szkoleniach pod warunkiem, że szkolenia te stanowią jedną z powyżej wskazanych form kształcenia pozaszkolnego i będą przyznane przez pracodawcę zgodnie z odrębnymi przepisami na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika.

Przepis § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia precyzuje, co należy rozumieć przez pojęcie pozaszkolnych form kształcenia. W świetle tegoż przepisu kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Przepisem regulującym zakres świadczeń przysługujących pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych na podstawie skierowania zakładu pracy przysługuje, o ile umowa zawarta między nim i zakładem pracy nie stanowi inaczej:

  1. zwrot kosztów uczestnictwa, w tym zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu,
  2. urlop szkoleniowy na udział w obowiązkowych zajęciach oraz zwolnienie z części dnia pracy w wymiarze określonym w § 10, płatne według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

W świetle art. 11 ww. rozporządzenia pracownikowi podejmującemu naukę w formach pozaszkolnych bez skierowania może być udzielony urlop bezpłatny i zwolnienie z części dnia pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia w wymiarze ustalonym na zasadzie porozumienia między zakładem pracy i pracownikiem.

Zatem zakres uprawnień i świadczeń przysługujących pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje w formach pozaszkolnych jest uzależniony od tego czy kształcenie odbywa się na podstawie skierowania zakładu pracy, czy też bez takiego skierowania.

W myśl wyżej przytoczonego art. 11 jedynym świadczeniem przysługującym pracownikowi podejmującemu naukę w formach pozaszkolnych bez skierowania jest urlop bezpłatny i zwolnienie z części dnia pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia w wymiarze ustalonym na zasadzie porozumienia między zakładem pracy i pracownikiem. Szkolenia pracowników opłacane przez zakład pracy można podzielić na dwa rodzaje:

  1. szkolenia podnoszące posiadane kwalifikacje zawodowe w sensie umiejętności wykonywania bieżącej pracy, do których należą: seminaria, odczyty, prelekcje, wykłady, kursy specjalizacyjne, kursokonferencje, okazjonalne wykłady a nawet nauka języków obcych, jeśli pracownik zatrudniony jest na stanowisku wymagającym znajomości języka. Powyższe wymienione rodzaje dokształcania nie mają charakteru systematycznej nauki szkolnej w znaczeniu ogólnym,
  2. szkolenia podnoszące poziom wiedzy ogólnej i zawodowej pracownika (nauka w szkołach publicznych i niepublicznych, w szkołach wyższych, na studiach podyplomowych itp.).

W przypadku dokształcania i doskonalenia zawodowego pracownika wyróżnić można sytuację, gdy szkolenia są niezbędne dla wykonywania obowiązków zawodowych pracownika w firmie na danym stanowisku. Jeżeli zostanie spełniony powyższy warunek, wówczas koszty ponoszone za takie szkolenie przez zakład pracy nie stanowią przychodu pracownika i nie podlegają opodatkowaniu.

Natomiast, jeśli szkolenie nie byłoby związane z wykonywaniem czynności przez pracownika na danym stanowisku pracy tylko miałoby na celu podniesienie ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia a pracownicy nie uczestniczyliby w nim na podstawie obowiązku uczestnictwa, wówczas koszty ponoszone przez zakład pracy na to szkolenie, stanowią przychód pracownika w rozumieniu przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten może być jednak w określonych sytuacjach zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. z 1993 r. Nr 103, poz. 472 ze zm.) oraz obowiązującym od 14 marca 2006 r. rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników, w odniesieniu do nauki języków obcych, odbywa się w pozaszkolnej formie kształcenia, uczestnictwo pracowników w szkoleniach językowych jest niezbędne dla wykonywania ich obowiązków zawodowych na danym stanowisku oraz, że pracownicy braliby udział w ww. szkoleniach na podstawie obowiązku uczestnictwa.

Wobec powyższego, mając na uwadze ww. warunki zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać, iż środki uzyskane przez pracownika z tytułu zwrotu kosztów uczestnictwa w szkoleniu językowym nie będą stanowić dla pracownika przychodu. Zatem Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia z tego tytułu podatku.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie