Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.268.2025.1.JS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego 

Wnioskodawca nabył nieruchomość mieszkalną (lokal mieszkalny) położoną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nabycie to będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca posiada obecnie udział wynoszący 1/4 w prawie własności nieruchomości mieszkalnej położonej w Ukrainie, który został nabyty w drodze prywatyzacji, nieodpłatnie.

Pytanie

Czy w przypadku nabycia nieruchomości mieszkalnej położonej w Polsce, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 9 pkt 16 (powinno być: art. 9 pkt 17) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, mimo że posiada udział 1/4 w lokalu mieszkalnym położonym poza terytorium Polski (na Ukrainie), nabyty w drodze prywatyzacji?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, nabycie 1/4 udziału w nieruchomości położonej w Ukrainie nie powinno wyłączać możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 16 (powinno być: art. 9 pkt 17)  ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wskazał Pan, że zgodnie z tym przepisem:

„Zwalnia się od podatku czynność cywilnoprawną polegającą na nabyciu prawa własności lokalu mieszkalnego […] jeżeli nabywca nie posiada i nigdy wcześniej nie posiadał innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.”

W Pana ocenie:

   - posiadanie ułamkowego udziału (1/4) w lokalu położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w Ukrainie), nabytego nieodpłatnie w ramach prywatyzacji, nie jest równoznaczne z posiadaniem „innego lokalu mieszkalnego” w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

   - celem ustawodawcy przy wprowadzaniu zwolnienia było wspieranie osób nabywających swój pierwszy własny lokal w Polsce, a nie dyskwalifikowanie ich ze względu na częściowe udziały w zagranicznych nieruchomościach nabyte nieodpłatnie.

W związku z powyższym, uważa Pan, że w jego przypadku zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ nie posiada on (i nie posiadał) innego lokalu mieszkalnego w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży - na kupującym.

Stosownie do art. 5 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

Obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.

Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podmiotach albo na stronach umowy zamiany, albo wspólnikach spółki cywilnej, zobowiązanymi solidarnie do zapłaty podatku są odpowiednio te podmioty, strony umowy zamiany albo wspólnicy spółki cywilnej.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 17 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Zatem zgodnie z powołanym powyżej przepisem, zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie sprzedaż, której przedmiotem jest:

- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,

   - jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach. W przypadku, w którym kupującemu przysługuje lub przysługiwał udział w opisywanych prawach nabyty tytułem dziedziczenia − by mogło być zastosowane zwolnienie − wielkość przysługującego mu udziału nie może przekroczyć 50%.

Zatem tylko posiadanie (w przeszłości lub w dacie zakupu) ww. praw, nabytych w drodze dziedziczenia (i to w określonym udziale), nie stanowi przeszkody do zastosowania ww. ulgi.

Z wniosku wynika, że nabył Pan nieruchomość mieszkalną (lokal mieszkalny) położoną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Posiada Pan jednocześnie udział wynoszący 1/4 w prawie własności nieruchomości mieszkalnej położonej w Ukrainie, który został nabyty w drodze prywatyzacji.

Według Pana powinno być zastosowane zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu lokalu mieszkalnego w Polsce.

Z takim stwierdzeniem nie można się zgodzić.

Aby skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych kupujący musi spełniać warunek nieposiadania wcześniej nieruchomości mieszkaniowych czy też spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego/budynku mieszkalnego lub udziału w niej lub w ww. prawach - bez względu na miejsce ich położenia - chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Nie spełnił Pan zatem jednego z warunków zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, wynikającego z art. 9 pkt 17 ww. ustawy. Warunkiem tym jest to, żeby kupującemu w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z wymienionych w przepisie praw ani udział w tych prawach z wyjątkiem udziału, który nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Tymczasem kupując lokal mieszkalny w Polsce, posiadał Pan już udział w prawie do lokalu mieszkalnego znajdującego się na terenie Ukrainy, który wprawdzie nie przekracza 50%, ale nie został nabyty w drodze dziedziczenia.

W analizowanej sprawie nie ma znaczenia, że nieruchomość mieszkalna, której jest Pan w 1/4 właścicielem znajduje się na terenie Ukrainy. Przeszkodą w skorzystaniu z tego zwolnienia jest to, że posiadał Pan wprawdzie w odpowiedniej wielkości (nieprzekraczający bowiem 50%) udział w lokalu mieszkalnym, ale nabyty innym tytułem niż ustawodawca podaje (nie w drodze dziedziczenia). Posiadanie takiego udziału uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia z art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uregulowania dotyczące zwolnień podatkowych należy interpretować ściśle, zwolnienia są bowiem istotnym odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania.

Jeżeli celem ustawodawcy przy wprowadzaniu omawianego zwolnienia byłoby zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych osób nabywających swój pierwszy własny lokal (mieszkalny) w Polsce, które posiadają udział nabyty w innej drodze niż dziedziczenie w nieruchomości mieszkalnej (bez względu na jej położenie w kraju czy zagranicą), to taki warunek nie zostałby ustanowiony w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zatem w Pana przypadku nie mogło znaleźć zastosowania zwolnienie określone w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy -  Ordynacja podatkowa.