Opodatkowanie przychodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej (opartych na zasadach prefinansowania i refundacji). - Interpretacja - ILPB2/415-430/09-2/JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.07.2009, sygn. ILPB2/415-430/09-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej (opartych na zasadach prefinansowania i refundacji).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W latach 2006-2008 Zainteresowany był zatrudniony w przy bezpośredniej realizacji projektów finansowanych z funduszy europejskich z europejskiego funduszu społecznego, wymienionych poniżej:

  1. Doskonalenie Umiejętności i Kompetencji Kadr, projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. nr 166, poz. 1743) wraz z uzupełnieniem programu przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (Dz. U. nr 197, poz. 2024, ze zm.), stanowisko zajmowane przeze Wnioskodawcę w projekcie: kierownik projektu,
  2. Kompleksowy System Doradztwa, Umiejętności i Kwalifikacji, projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. nr 166, poz. 1743) wraz z uzupełnieniem programu przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (Dz. U. nr 197, poz. 2024, ze zm.), stanowisko zajmowane przez Wnioskodawcę w projekcie: specjalista ds. Finansowych,
  3. Przez Kompetencje do Nowoczesnych Kadr, projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. nr 166, poz. 1743) wraz z uzupełnieniem programu przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (Dz. U. nr 197, poz. 2024, ze zm.), stanowisko zajmowane przez Zainteresowanego w projekcie: księgowy,
  4. Ośrodek Renowator, projekt realizowany w zakresie tematu F: Wspieranie zdolności przystosowawczych przedsiębiorstw i pracowników do zmian strukturalnych w gospodarce oraz wykorzystania technologii informatycznych i innych nowych technologii w ramach Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski na lata 2004-2006, przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski na lata 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948) oraz uzupełnieniem programu przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21.09.2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Programu Operacyjnego-Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. nr 214, poz. 2172), stanowisko zajmowane przez Wnioskodawcę w projekcie: koordynator i specjalista ds. kontaktów z klientami,
  5. System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych, projekt realizowany w zakresie tematu F: Wspieranie zdolności przystosowawczych przedsiębiorstw i pracowników do zmian strukturalnych w gospodarce oraz wykorzystania technologii informatycznych i innych nowych technologii w ramach Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski na lata 2004-2006, przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski na lata 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948) oraz uzupełnieniem programu przyjętym Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. nr 214, poz. 2172), stanowisko zajmowane przez Zainteresowanego w projekcie: koordynator ds. finansowych,
  6. Kółka i Fora Technologiczne-lnstrumenty Promowania Innowacyjności i Współpracy Technologicznej Firm, projekt realizowany w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. nr 166, poz. 1745), stanowisko zajmowane przez Wnioskodawcę w projekcie: asystent finansowy i asystent projektu.

Wyżej wymienione projekty realizowane przez X były w 75% finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), a w 25% z budżetu państwa. Dofinansowanie odbywało się na zasadach prefinansowania i refundacji. Stanowiska zajmowane przez Wnioskodawcę w ww. projektach były stanowiskami określonymi w kosztorysach tych projektów stanowiącymi integralną część umów zawartych na realizację projektów. Obowiązki dotyczyły zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektów, zaś rozliczanie wykonanych zadań w ramach tych obowiązków odbywało się na podstawie kart pracy. Środki przekazywane były za pośrednictwem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, które pełniło w programach funkcje instytucji zarządzającej, bezpośrednio przez Y (projekty w poz. 1,2,3), Z (projekty w poz. 4,5), ZZ (projekt w poz. 6).

Środki pomocowe na realizację projektów gromadzone były na wyodrębnionym rachunku bankowym X oraz przeznaczane jedynie na bezpośrednią realizację celów projektu. Ze środków tych było pokrywane wynagrodzenie Zainteresowanego z tytułu pracy przy realizacji ww. projektów.

Środki finansowe przekazywane w ramach ww. projektów były kwalifikowane jako publiczne środki krajowe (25%) i publiczne środki wspólnotowe (75%). Należy traktować je, jako środki pomocowe z Unii Europejskiej na podstawie ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Od całości wypłacanych Zainteresowanemu wynagrodzeń X jako płatnik, naliczał podatek dochodowy od osób fizycznych i odprowadzał go do urzędu skarbowego. Podatek był także wykazywany w PIT-11 za lata 2006-2008 w części dotyczącej dochodów opodatkowanych.

Następujące wyroki sądów administracyjnych stwierdzają, że przychody z tytułu wynagrodzeń otrzymywanych w związku z bezpośrednią realizacją projektów współfinansowanych ze środków UE są kwalifikowane jako przychody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy i w związku z tym zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części, której dotyczy finansowanie z UE (np. 75%):

  • wyrok NSA z dnia 16 września 2008 r., sygn. akt II FSK 874/07,
  • wyrok WSA w Krakowie z dnia 07 marca 2007 r., sygn. akt l SA/Kr 1829/06,
  • wyrok WSA w Krakowie z dnia 05 kwietnia 2007 r., sygn. akt l SA/Kr 1555/06,
  • wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 października 2007 r., sygn. akt l SA/Gi 308/07.
  • wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007 r., sygn. akt l SA/Kr1829/06.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego, że wynagrodzenie za prace wykonywane w celu realizacji projektów współfinansowanych ze środków z Unii Europejskiej i budżetu Państwa objęte jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w części dotyczącej dofinansowania ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, tj. 75%...

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie projektu ze środków pomocowych UE należy traktować jako dofinansowanie ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a Jego przychody otrzymywane za prace wykonywane na rzecz bezpośredniej realizacji celów projektów, jako przychody pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części, w której zostały sfinansowane ze środków UE.

Pieniądze na realizację projektu wypłacane są za pośrednictwem instytucji zarządzającej z budżetu Państwa, ale Skarb Państwa występuje tu jedynie w roli pośrednika w rozdzielaniu i przekazywaniu środków z Unii Europejskiej do beneficjenta wg przyjętych zasad i rozliczeń. Ostatecznie docelowym źródłem ich pochodzenia jest Europejski Fundusz Społeczny. Sposób dystrybucji środków unijnych obowiązujący w Polsce jest kwestią techniczną i nie zakłóca zakwalifikowania ich do bezzwrotnej pomocy z UE. Bez znaczenia pozostaje także okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania. Z art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika bowiem wymóg bezpośredniego pozyskania środków od instytucji nimi dysponujących i uznaje się sytuacje przekazywania tych środków za pośrednictwem podmiotu uprawnionego.

Przy skorzystaniu z przedmiotowego zwolnienia w opinii Zainteresowanego nie stoi zatem na przeszkodzie fakt, że środki najpierw pochodziły z budżetu państwa, a następnie zostały zrefundowane z publicznych środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Generalna zasada udzielania pomocy ze środków UE stanowi, że wszystkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez UE są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy w założeniu mają za zadanie finansowanie działań popieranych przez wspólnotę w ramach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków. Kłóci się zdaniem Wnioskodawcy zatem z celem udzielenia bezzwrotnej pomocy jej następcze opodatkowanie na skutek wypłaty za pośrednictwem budżetu państwa.

Zainteresowany uważa, że Jego przychód, jako podatnika, który bezpośrednio realizował cel programu, na który zostały przeznaczone środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1, pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tej części której dotyczy finansowanie ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), dalej zwanej updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Zainteresowany realizował w latach 2006-2008 cele projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków tj. najpierw inwestycja potem dotacja. Oznacza to, że środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego zostają przekazane dopiero po zakończeniu inwestycji.

Jak wyżej zauważono, środki z funduszy strukturalnych przekazywane są faktycznie dopiero po zakończeniu inwestycji, w związku z czym niezbędne jest krótkoterminowe finansowanie w kwocie przewidywanej dotacji, ponieważ wymóg realizacji inwestycji z własnych środków w wielu przypadkach może okazać się poważnym utrudnieniem, a nierzadko przeszkodą nie do pokonania dla ubiegającego się o dotację. Stąd finansowanie wydatków ponoszonych w ramach realizacji określonego zadania dokonywane jest ze źródeł krajowych tzw. prefinansowanie. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację zadania (projektu) z krajowych funduszy, także publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilą źródło finansowania krajowego.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi więc ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, niezależnie od tego czy Wnioskodawca realizowałby bezpośrednio cele programu pomocowego czy też nie, wynagrodzenia finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostaje spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) updof.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu podkreśla, że powołane przez Zainteresowanego we wniosku wyroki sądów administracyjnych zapadły w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu