Czy otrzymane odszkodowanie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? - Interpretacja - IBPBII/1/415-546/10/AŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2010, sygn. IBPBII/1/415-546/10/AŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy otrzymane odszkodowanie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 22 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 20 maja 2010r. oraz 24 maja kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej tytułem odszkodowania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej tytułem odszkodowania.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 13 maja 2010r. znak: IBPBII/1/439-71/10/AŻ, wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 20 maja 2010r. (wniesienie opłaty) oraz 24 maja 2010r. (braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W grudniu 2009r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał wnioskodawcy jednorazowe odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej członka rodziny. Jest to odszkodowanie z tytułu śmierci ojca wnioskodawcy na skutek choroby zawodowej. Odszkodowanie w wysokości 24 220 zł wnioskodawca otrzymał po prawomocnym wyroku Sądu Rejonowego - Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Wnioskodawca wskazał również, iż jego oboje rodzice nie żyją, a ich spadkobiercami (według postanowienia Sądu) są wnioskodawca oraz jego brat, jednakże brat wnioskodawcy jeszcze nie otrzymał odszkodowania z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż jego sprawa jeszcze się toczy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał wnioskodawcy jednorazowe odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej dla członka rodziny na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 października 2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 167, poz. 1322) oraz rozporządzeń wykonawczych. Jest to odszkodowanie otrzymane z tytułu śmierci ojca na skutek choroby zawodowej. Kwotę odszkodowania w wysokości 24 220zł wnioskodawca otrzymał za pośrednictwem Poczty Polskiej w grudniu 2009r.

W związku z powyższym Wnioskodawca wskazał, iż art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw są wolne od podatku dochodowego. Zdaniem wnioskodawcy, jeśli jest to odszkodowanie i zostało przyznane na podstawie ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych to nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie wydano odrębną interpretację.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

  1. określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  2. odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników,
  3. odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
  4. odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
  5. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  6. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,
  7. odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 października 2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.) przyznał wnioskodawcy jednorazowe odszkodowanie z tytułu śmierci jego ojca na skutek choroby zawodowej.

W art. 6 ust. 1 ww. ustawy zawarty został katalog świadczeń przysługujących z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej; stosownie do pkt 5 cyt. artykułu, członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty przysługuje jednorazowe odszkodowanie.

Ponadto, zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy, członkom rodziny ubezpieczonego, który zmarł wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, przysługuje jednorazowe odszkodowanie, przy czym odszkodowanie to przysługuje również w razie śmierci wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej rencisty, który był uprawniony do renty z ubezpieczenia wypadkowego.

Stosownie do brzmienia art. 13 ust. 2 powyższej ustawy, członkami rodziny uprawnionymi do odszkodowania są:

  1. małżonek, z zastrzeżeniem ust. 3;
  2. dzieci własne, dzieci drugiego małżonka, dzieci przysposobione oraz przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, w tym również w ramach rodziny zastępczej, spełniające w dniu śmierci ubezpieczonego lub rencisty warunki uzyskania renty rodzinnej;
  3. rodzice, osoby przysposabiające, macocha oraz ojczym, jeżeli w dniu śmierci ubezpieczonego lub rencisty prowadzili z nim wspólne gospodarstwo domowe lub jeżeli ubezpieczony lub rencista bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania albo jeżeli ustalone zostało wyrokiem lub ugodą sądową prawo do alimentów z jego strony.

Z kolei art. 14 cyt. ustawy wskazuje kryteria, które mają wpływ na wysokość przyznawanego odszkodowania. W treści ust. 2 pkt 1 tegoż artykułu wskazano, iż jeżeli do jednorazowego odszkodowania uprawnionych jest równocześnie dwoje lub więcej dzieci - odszkodowanie przysługuje w wysokości określonej w ust. 1 pkt 1 (18-krotnego przeciętnego wynagrodzenia) zwiększonej o 3,5-krotne przeciętne wynagrodzenie, na drugie i każde następne dziecko.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, iż otrzymane przez wnioskodawcę odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych określonego w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż jego wysokość i zasady ustalania wynikają wprost z przepisów ustawy z dnia 30 października 2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach