Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży działki, czy skorzysta ze zwolnienia z tego obowiązku? - Interpretacja - IPPB2/415-1233/08-2/AZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.11.2008, sygn. IPPB2/415-1233/08-2/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży działki, czy skorzysta ze zwolnienia z tego obowiązku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14.08.2008 r. (data wpływu 25.08.2008 r.) uzupełnionym pismem (data nadania 06.11.2008 r., data wpływu 07.11.2008 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB2/415-1233/08-2/AZ z dnia 30.10.2008 r. (data nadania 30.10.2008 r., data doręczenia 04.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Babcia Wnioskodawczyni umową darowizny Repertorium x/1991 z dnia 16.12.1991 roku darowała jej oraz trzem innym osobom, nieruchomość niezabudowaną o powierzchni 1 hektar 22 ary, po ¼ części działki położonej we wsi G. gmina M..

W dniu 10.04.1992 r. została wydana ostateczna decyzja podziałowa przedmiotowej działki przez Wójta Gminy M. nr ./92 znak , co zostało ujęte w akcie notarialnym z dnia 05.06.2007 r. Repertorium x/2007 r.

Na rzecz Wnioskodawczyni przeszło prawo własności działek:

  • nr 999 o powierzchni 689 m2
  • nr 1000 o powierzchni 680 m 2
  • nr 1001 o powierzchni 954 m 2

W chwili obecnej Wnioskodawczyni nosi się z zamiarem sprzedaży jednej z posiadanych działek.

Pismem z dnia 30.10.2008 r. Nr IPPB2/415-1233/08-2/AZ (data nadania 30.10.2008r., data odbioru 04.11.2008r.) wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Braki formalne wniosku uzupełnione zostały w terminie pismem z dnia 06.11.2008 r. (data nadania 06.11.2008 r., data wpływu 07.11.2008 r.).

W odpowiedzi na ww. pismo Wnioskodawczyni wyjaśnia:

  • Zniesienie współwłasności mieściło się w ramach posiadanego udziału i nastąpiło bez żadnych dopłat i spłat.
  • Całość nieruchomości niezabudowanej wynosiła 1 hektar 22 ary. Umową darowizny z dnia 16.12.1991 r., Wnioskodawczyni otrzymała ¼ (jedną czwartą) część działki.

W dniu 10.04.1992 r. nastąpił podział nieruchomości na mniejsze działki. Ponieważ rodzina nie mogła dojść do porozumienia, nadal Wnioskodawczyni pozostawała we współwłasności aż do dnia 05.06.2007 r. W dniu 05.06.2007 roku nastąpiło zniesienie współwłasności.

Przy akcie notarialnym okazana została mapa sytuacyjna zatwierdzona 10.04.1992 r.

Na rzecz Wnioskodawczyni przeszło prawo własności działek:

  • nr ... o powierzchni 689 m2
  • nr .... o powierzchni 680 m 2
  • nr ..... o powierzchni 954 m 2

Razem 2.323 m 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży działki, czy skorzysta ze zwolnienia z tego obowiązku...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Nie powinna ona ponosić obciążenia podatkowego z uwagi na to, iż jest właścicielką ¼ działki od 1991 roku, a w dniu 05.06.2007 r. została zniesiona współwłasność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust.2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz.1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 roku.

W świetle przytoczonego stanu prawnego, rozstrzygającym faktem odnośnie ewentualnego opodatkowania odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości będzie miał moment i forma prawna pierwotnego nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że umową darowizny Repertorium z dnia 16.12.1991 r. x/1991 Wnioskodawczyni stała się współwłaścicielką ¼ części działki. W dniu 05.06.2007 r. w wyniku zniesienia współwłasności, które zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym mieściło się w ramach posiadanego udziału i nastąpiło bez żadnych dopłat i spłat, Wnioskodawczyni uzyskała prawo własności do następujących działek:

  • nr ... o powierzchni 689 m2
  • nr ... o powierzchni 680 m 2
  • nr .... o powierzchni 954 m 2

Razem 2.323 m 2.

Współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W myśl art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego, o czym stanowi art. 196 § 2 tej ustawy. Zgodnie z nimi każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Jednym ze sposobów zniesienia współwłasności jest fizyczny podział rzeczy wspólnej między współwłaścicielami. Następuje to w drodze przyznania każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej (podzielonej) rzeczy wspólnej. Wielkość tej części powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. W wyniku podziału fizycznego powstają nowe rzeczy. Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat.

W przedstawionej sytuacji wartość udziału otrzymanego przez Wnioskodawczynię w wyniku zniesienia współwłasności nieruchomości nie przekroczyła wartości uprzednio posiadanego udziału w tej nieruchomości, a zatem nie nastąpiło powiększenie majątku osobistego Wnioskodawczyni.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy podkreślić, iż jest Pani właścicielką przedmiotowej nieruchomości od dnia 16.12.1991 r.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż pięcioletni termin określony zgodnie z art. 10 ust.1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych upłynął z końcem 1996 r. W związku z tym odpłatne zbycie nieruchomości nie będzie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu ww. przepisów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie