Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.312.2025.2.RMA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.312.2025.2.RMA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania odpłatnego udostępnienia infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy i prawa do odliczenia całości podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 lipca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną (art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym) i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone m.in. w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę. W związku z powyższym Gmina ponosi liczne wydatki związane z budową i modernizacją infrastruktury w zakresie wodociągów (dalej: „Infrastruktura”).

Gmina zrealizowała inwestycję w Infrastrukturę pn. „(...)” (dalej jako „Inwestycja”).

Wydatki poniesione przez Gminę na nabycie towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji były finansowane przez Gminę ze środków własnych, jak i przy udziale dofinansowania zewnętrznego. Na realizację Inwestycji Gmina pozyskała dofinansowanie w ramach środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład.

Nabycie przez Gminę towarów i usług było dokumentowane przez dostawców / wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Gmina nie posiada zasobów organizacyjnych, kadrowych i technicznych, aby samodzielnie zapewnić odpowiedni poziom świadczenia usług w zakresie dostaw wody na terenie Gminy z wykorzystaniem Infrastruktury. W tym celu Gmina angażuje zewnętrzny podmiot, który takie zasoby posiada i specjalizuje się w świadczeniu usług w tym zakresie.

W konsekwencji, zgodnie z pierwotnym założeniem Gminy majątek powstały w ramach Inwestycji zostanie udostępniony podmiotowi zewnętrznemu w drodze odpłatnej umowy dzierżawy, przy czym podmiot taki zostanie wyłoniony w przetargu nieograniczonym (dalej: „Przetarg”) przeprowadzonym zgodnie z procedurą określoną w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm., dalej: „UGN”).

W ogłoszeniu pisemnym o Przetargu Gmina wskaże m.in., że komisja przetargowa wybierze dzierżawcę, który zaproponuje najkorzystniejszą ofertę wg kryterium, jakim jest wysokość czynszu za dzierżawę. Celem Gminy zgodnie z art. 40 ust. 2 UGN będzie wybranie najkorzystniejszej cenowo oferty związanej z dzierżawą Inwestycji (nieograniczony krąg podmiotów będzie mógł zgłaszać swoje oferty, znając przedmiot oczekiwanych od nich zadań).

Z uwagi jednak na fakt, iż organizacja przetargu wymaga odpowiednich przygotowań i przetarg taki nie został jeszcze przeprowadzony, a Inwestycja została zakończona w marcu 2025 i powstały w jej efekcie majątek powinien niezwłocznie zacząć służyć mieszkańcom, Gmina była zmuszona na zastosowanie rozwiązania tymczasowego, który umożliwiłby niezwłoczne wykorzystanie przedmiotowego majątku do celów, dla których powstał.

W tym celu Gmina w dniu 28 marca 2025 r. zawarła ze spółką (...) Zakład Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) tymczasową umowę dzierżawy Inwestycji nr (...)/2025 (dalej: „Umowa dzierżawy”) na czas określony, tj. od dnia 28 marca 2025 r. do dnia rozstrzygnięcia planowanego przetargu i wyłonienia nowego dzierżawcy przez Gminę oraz podpisania z nim (nowym dzierżawcą) umowy w zakresie majątku powstałego w ramach Inwestycji.

Należy tu jednocześnie podkreślić, że Przetarg mający na celu wyłonienie nowego dzierżawcy zostanie przeprowadzony przed końcem 2025 r. Również sama umowa dzierżawy z nowym dzierżawcą zostanie zawarta przed końcem 2025 r. Oznacza to, że niezależnie od faktu zawarcia tymczasowej Umowy dzierżawy ze Spółką, docelowa umowa z podmiotem wyłonionym w drodze Przetargu zostanie zawarta w tym samym roku, co rok oddania Inwestycji do użytkowania.

Z tytułu świadczenia usługi dzierżawy na podstawie obecnie obowiązującej Umowy dzierżawy Gmina wystawia na Spółkę faktury, a VAT należny z tego tytułu jest ujmowany przez Gminę w części deklaracyjnej pliku JPK_V7M i odprowadzany do właściwego urzędu skarbowego. Po wybraniu w drodze Przetargu nowego dzierżawcy Gmina również będzie wystawiać faktury z VAT należnym, ujmując go w części deklaracyjnej pliku JPK_V7M Gminy.

Obecnie to Spółka (tymczasowo - do dnia rozstrzygnięcia Przetargu) administruje przekazaną infrastrukturą wodociągową, pobiera opłaty od mieszkańców Gminy i jest również zobowiązana do ponoszenia wydatków bieżących związanych z administrowaną infrastrukturą wodociągową. Gmina w Przetargu określi analogiczne wymagania dla przyszłego dzierżawcy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina pragnie wskazać, że na dzień sporządzenia niniejszego pisma wartość inwestycji pn. „(...)” sfinansowana zarówno ze środków własnych, jak również objętych dofinansowaniem wyniosła (...).

Jak wskazała Gmina we Wniosku, wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w drodze przetargu nieograniczonego, a celem Gminy będzie wybranie najkorzystniejszej cenowo oferty związanej z dzierżawą infrastruktury powstałej w ramach inwestycji pn. „(...)”. Zgodnie z powyższym, komisja przetargowa wybierze dzierżawcę, który zaproponuje najkorzystniejszą ofertę wg kryterium, jakim jest wysokość czynszu za dzierżawę netto określoną jako procentową wartość netto sprzedanej wody na terenie Gminy za pomocą infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji.

Natomiast uwzględniając fakt, iż ww. przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty, na moment przygotowania niniejszego pisma Gmina nie jest w stanie określić wartości netto i brutto miesięcznego wynagrodzenia z tytułu zawarcia umowy dzierżawy z nowym dzierżawcą.

Obecna stawka amortyzacji infrastruktury powstałej w ramach inwestycji wynosi 4,5%. Gmina pragnie zwrócić przy tym uwagę, że przepisy nie zabraniają obniżenia stawki amortyzacyjnej danego środka trwałego nawet kilka razy, a następnie jej podwyższenia - a w konsekwencji - Gmina nie wyklucza zmiany obecnej stawki.

Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w drodze przetargu nieograniczonego. Jest to procedura zupełnie niezależna od zamiarów Gminy w tym sensie, że z uwagi na jej całkowicie rynkowy charakter (nieograniczony krąg adresatów i całkowita swoboda proponowanych warunków cenowych) Gmina nie ma żadnego wpływu na wysokość ustalonego w tej procedurze czynszu. Jak Organ z pewnością zdaje sobie sprawę, to właśnie jest istotą ceny rynkowej, że Gmina nie może jednostronnie regulować jej wysokości.

Z uwagi na fakt, że ww. przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty, aktualnie nie jest obiektywnie możliwe określenie, w jakim okresie pobierany przez Gminę czynsz dzierżawny z ww. tytułu umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji. Ale oczywiście Gmina życzyłaby sobie, aby wysokość czynszu była jak najwyższa i zwrot poniesionych nakładów nastąpił jak najszybciej. Innymi słowy, Gmina będzie dążyć do tego, aby wynagrodzenie pobierane z tytułu dzierżawy Inwestycji miało jak najwyższą wartość, tzn. wybierze ofertę najkorzystniejszą cenowo. W tym zakresie to właśnie oferty złożone przez potencjalnych dzierżawców będą miały bezpośrednie przełożenie na to, w jakim okresie użytkowania Inwestycji dojdzie do zwrotu wydatków poniesionych na ich realizację.

Gmina pragnie wskazać, iż jedynym i decydującym kryterium wyboru oferty w ramach organizowanego przetargu nieograniczonego, w wyniku którego zostanie wybrany dzierżawca majątku powstałego w ramach inwestycji, będzie wysokość czynszu za dzierżawę.

Gmina pragnie wskazać, iż celem Gminy będzie wyłonienie w wyniku przetargu najkorzystniejszej cenowo oferty związanej z dzierżawą. W związku z powyższym, w wyniku przetargu nie zostanie wybrany inny podmiot niż ten, który zaoferuje najwyższą wysokość czynszu dzierżawnego.

Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.), wszystkim podmiotom przystępującym do przetargu nieograniczonego należy zagwarantować przeprowadzenie przetargu w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. Wprowadzenie kryterium punktowego uprzywilejowującego dotychczasowego dzierżawcę, tj. (...) Zakładu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. naruszałoby ten wymóg.

Uwzględniając powyższe fakt, że obecnie dzierżawcą inwestycji jest (...) Zakład Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. nie będzie brany pod uwagę przy rozstrzyganiu przetargu, w szczególności nie będzie dodatkowo punktowany.

Gmina pragnie wskazać, iż okres dzierżawy, który będzie wynikał z warunków przetargu to 10 lat.

W kryteriach przetargu będzie ustalony minimalny poziom czynszu dzierżawnego.

Gmina pragnie wskazać, że każdy osiągany dochód ma dla niej istotne znaczenie. Jest tak również w przypadku czynszu dzierżawnego, który będzie uzyskiwany przez Gminę z tytułu zawarcia umowy dzierżawy z podmiotem wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego, który będzie stanowił stałe źródło dochodów dla gminnego budżetu.

Gmina przypomina jednocześnie, że czynsz dzierżawny zostanie ustalony w ramach przetargu nieograniczonego, czyli procedury przewidzianej właśnie w celu zapewnienia w pełni rynkowych warunków i maksymalnie korzystnej dla Gminy ceny (nieograniczony krąg podmiotów będzie mógł zgłaszać swoje oferty, znając przedmiot oczekiwanych od nich zadań).

Pytania

1.Czy odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz Spółki i przyszłego dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT?

2.Czy w związku z odpłatnym udostępnieniem na rzecz Spółki i przyszłego dzierżawcy Infrastruktury, która została wytworzona w ramach Inwestycji, Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na jej realizację?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz Spółki i przyszłego dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

2.W związku z odpłatnym udostępnieniem na rzecz Spółki i przyszłego dzierżawcy Infrastruktury, która została wytworzona w ramach Inwestycji, Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na jej realizację.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

Ad 1.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT, w niektórych sytuacjach gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym należy uznać, iż spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako: „NSA”), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina”.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze, iż umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), w opinii Gminy w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępniania Infrastruktury na rzecz Spółki i przyszłego dzierżawcy na podstawie dzierżawy, Gmina działa w roli podatnika VAT.

Konsekwentnie, mając na uwadze, iż Gmina działa w tym zakresie w roli podatnika VAT oraz wykonuje/będzie wykonywała usługi dzierżawy na rzecz Spółki/przyszłego dzierżawcy za wynagrodzeniem, przedmiotowe transakcje podlegają opodatkowaniu VAT.

W opinii Gminy usługi dzierżawy na rzecz Spółki/ przyszłego dzierżawcy nie korzystają przy tym ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują zwolnienia z opodatkowania, które znalazłoby zastosowanie w przedstawionym przez Gminę stanie faktycznym.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w szczególności w interpretacji indywidualnej z dnia 7 listopada 2013 r., znak: ITPP2/443-871/13/RS, wydanej przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w której potwierdził on przedstawione przez podatnika stanowisko odstępując od sporządzenia uzasadnienia: „Niemniej jednak, w momencie zawarcia umowy dzierżawy, która jest umową cywilnoprawną uregulowaną w art. 693 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Miasto działa jak przedsiębiorca i w konsekwencji działa w charakterze podatnika. Dlatego też stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług, powinno opodatkować VAT świadczone usługi dzierżawy (usługi takie nie skorzystają ze zwolnienia). W rezultacie uznać należy, że w przypadku zawarcia ze spółką umowy odpłatnej dzierżawy infrastruktury, działania takie stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, które jednocześnie - zdaniem Miasta - nie będą korzystać ze zwolnienia”.

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2017 r., znak: 2461-IBPP3.4512.227.2017.1.MN, w której organ podatkowy stwierdził, że „Tym samym dla czynności odpłatnego świadczenia usług w postaci dzierżawy na rzecz Spółki z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej, jako podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem czynności te wykonywane są w sferze cywilnoprawnej. Należy stwierdzić, że świadczenie realizowane na mocy zawartej przez Gminę umowy dzierżawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy na zasadach ogólnych, bowiem ani w treści ustawy, ani w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział dla takich czynności preferencji podatkowej bądź zwolnienia”.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie także w ostatnio wydawanych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 20 października 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.589.2021.2.MB.

Reasumując, świadczona przez Gminę usługa dzierżawy Infrastruktury stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w stosunku do których ani w ustawie o VAT, ani też w rozporządzeniach wykonawczych, nie zostało przewidziane zwolnienie z opodatkowania.

Ad 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Tak więc w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
  • pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także,
  • czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tejże.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie jak wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Mając na uwadze powyższe, z przedstawionego uzasadnienia do pytania nr 1 wynika, iż usługa odpłatnej dzierżawy Infrastruktury na rzecz Spółki/przyszłego dzierżawcy wykonywana przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT oraz niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania, w ramach której to czynności Gmina działa jako podatnik VAT, o którym mowa w powołanym powyżej art. 15 ustawy o VAT.

W ocenie Gminy, związek pomiędzy zakupionymi przez Gminę na potrzeby wytworzenia Infrastruktury towarami i usługami, a wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, wydaje się bezpośredni i oczywisty. Bez wybudowania Infrastruktury, w tym Inwestycji, nie byłoby możliwe dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT w postaci świadczenia odpłatnych usług dzierżawy Inwestycji na rzecz Spółki/przyszłego dzierżawcy, które to usługi podlegają opodatkowaniu VAT.

Analizując treść powyżej powołanych przepisów prawa, zdaniem Gminy, przysługuje jej prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na Inwestycję.

Jak Gmina wskazała w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, powstała w efekcie Inwestycji Infrastruktura jest/będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia za odpłatnością usługi dzierżawy na rzecz Spółki/przyszłego dzierżawcy, tj. do czynności opodatkowanych VAT.

Gmina podkreśliła, iż stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku. Wspomniana zasada jest rozumiana jako stosowanie podatku VAT na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia / odliczenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego naruszają neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej. Odnośnie zasady neutralności VAT wypowiadały się już wielokrotnie zarówno polskie sądy administracyjne, jak i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”).

Przykładowo w orzeczeniu TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, Trybunał stwierdził, iż „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Gmina podkreśla, że prawo do odliczenia VAT naliczonego w analogicznej sytuacji zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 14 marca 2018 r. o sygn. 0115-KDIT1-1.4012.43.2018.2.MN oraz interpretacji DKIS z dnia 31 lipca 2018 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.473.2018.1.AZ, wydanych na wniosek innych gmin.

DKIS w interpretacji o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.473.2018.1.AZ wskazał, że „Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a zakupy inwestycyjne dokonane w ramach budowy infrastruktury, będą miały związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina od początku będzie realizowała przedmiotową inwestycję z zamiarem jej udostępniana do GZK sp. z o.o. odpłatnie na podstawie umowy dzierżawy, która to czynność - jak rozstrzygnięto wyżej - będzie opodatkowana podatkiem VAT (...). Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy Gmina będzie uprawniona do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy poniesione na budowę infrastruktury, bowiem zakupy te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT przez odpłatne udostępnienie ww. infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy. Prawo to będzie Gminie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy”.

Stanowisko Gminy znajduje również swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 10 kwietnia 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.233.2017.1.MD, w której organ podatkowy stwierdza, że „zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Miastu w związku z dzierżawą infrastruktury wodnokanalizacyjnej na rzecz spółki, będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją projektu, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy”.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach analizowanej sprawy - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych dotyczących budowy Infrastruktury w związku z realizacją Inwestycji.

W przedmiotowym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie wystąpi ponadto żadna z negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Ponadto, w związku z tym, iż efekty Inwestycji w zakresie budowy Infrastruktury są w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdują w tym przypadku zastosowania przepisy dotyczące prewspółczynnika (art. 86 ust. 2a i następne), współczynnika oraz korekty wieloletniej (art. 90 i art. 91 ustawy o VAT). W konsekwencji, Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na wytworzenie Infrastruktury.

Infrastruktura powstała w drodze Inwestycji jest obecnie udostępniana Spółce na podstawie Umowy dzierżawy. Gmina przyjęła takowe rozwiązanie w celu zapewnienia funkcjonowania powstałej Infrastruktury od razu po zakończeniu realizacji Inwestycji i oddania przedmiotowej infrastruktury do użytkowania. Jednocześnie, jak wskazano w stanie faktycznym, Gmina w celu wyboru dzierżawcy przeprowadzi postępowanie przetargowe w zakresie dzierżawy Inwestycji na podstawie UGN.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 UGN, właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia lub oddania w użytkowanie, najem, dzierżawę lub użyczenie. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a także zamieszcza się na stronach internetowych właściwego urzędu. Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, przekazuje wykaz wojewodzie, w celu jego zamieszczenia na stronie podmiotowej wojewody w Biuletynie Informacji Publicznej przez okres 21 dni. Informację o zamieszczeniu wykazu właściwy organ podaje do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest nieruchomość.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 UGN, przetarg przeprowadza się w formie:

1)przetargu ustnego nieograniczonego;

2)przetargu ustnego ograniczonego;

3)przetargu pisemnego nieograniczonego;

4)przetargu pisemnego ograniczonego.

Kolejno, art. 40 ust. 2 UGN wskazuje, że przetarg ustny ma na celu uzyskanie najwyższej ceny. Przetarg pisemny ma na celu wybór najkorzystniejszej oferty. Artykuł 40 ust. 3 UGN precyzuje, iż o zastosowanej formie przetargu decyduje jego organizator.

W celu ustalenia i zmaksymalizowania wynagrodzenia z tytułu dzierżawy, Gmina ogłosi pisemny przetarg nieograniczony na oddanie w dzierżawę Inwestycji. Celem Gminy, zgodnie z art. 40 ust. 2 UGN, będzie wybranie najkorzystniejszej cenowo oferty związanej z dzierżawą Inwestycji.

W świetle powyższych regulacji przetarg jest zatem sformalizowanym postępowaniem przeprowadzanym w celu sprzedaży lub zakupu usług lub towarów, a jego celem jest z punktu widzenia organizatora (tu: Gminy) osiągnięcie najkorzystniejszych warunków możliwych do osiągnięcia na danym rynku poprzez doprowadzenie do konkurencyjnej rywalizacji pomiędzy uczestnikami przetargu. Należy przy tym wyjaśnić, że przetarg nieograniczony to taki, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani. Forma ta pozwala zatem na udział w postępowaniu najszerszemu kręgowi potencjalnych dzierżawców, a tym samym gwarantuje, że uzyskana cena ma charakter w pełni rynkowy.

Ogłoszenie o przetargu będzie podane do publicznej wiadomości, umożliwiając każdemu z zainteresowanych złożenie oferty. W ramach postępowania przetargowego każdy z podmiotów zainteresowanych, zestawiając własne możliwości i inne warunki rynkowe z informacjami przekazanymi przez Gminę, w tym kryteriami wyboru kontrahenta, będzie w stanie indywidualnie ustalić i skalkulować oferowaną przez niego cenę (czynsz) za dzierżawę infrastruktury wodociągowej (tj. Inwestycji), będącej własnością Gminy - tak aby stworzyć sobie szansę na wygranie przetargu.

Innymi słowy, Gmina w celu wyboru kontrahenta i określenia wysokości czynszu dzierżawy zastosuje rozwiązanie będące najbardziej niezależnym i bezstronnym z możliwych mechanizmem zawarcia umowy dzierżawy, które gwarantuje pełną rynkowość uzyskanej ceny, a więc cenę uwzględniającą podaż i popyt na tym konkretnym rynku, sytuację konkurencyjną Gminy i kontrahentów, wartość Inwestycji, jej zdolności produkcyjne (możliwość generowania dochodu), kosztowość (koszty powstające w związku z eksploatacją), itd.

W konsekwencji Gmina uważa, że wynagrodzenie uiszczane na jej rzecz zostanie ustalone na podstawie czynników w pełni rynkowych, przez niezależne od siebie podmioty, mając na względzie maksymalizację zysków stron i z uwzględnieniem wszelkich innych okoliczności.

Reasumując, Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego w cenie wydatków poniesionych na realizację Inwestycji, z uwagi na wykorzystanie ich do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy Infrastruktury na rzecz Spółki/przyszłego dzierżawcy, które to usługi w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz
  • mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Zrealizowali Państwo inwestycję w Infrastrukturę pn. „(...)”.

Zgodnie z pierwotnym Państwa założeniem, majątek powstały w ramach Inwestycji zostanie udostępniony podmiotowi zewnętrznemu w drodze odpłatnej umowy dzierżawy, przy czym podmiot taki zostanie wyłoniony w przetargu nieograniczonym przeprowadzonym zgodnie z procedurą określoną w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Z uwagi na fakt, że organizacja przetargu wymaga odpowiednich przygotowań i przetarg taki nie został jeszcze przeprowadzony, a Inwestycja została zakończona w marcu 2025 i powstały w jej efekcie majątek powinien niezwłocznie zacząć służyć mieszkańcom, byli Państwo zmuszeni na zastosowanie rozwiązania tymczasowego, który umożliwiłby niezwłoczne wykorzystanie przedmiotowego majątku do celów, dla których powstał.

W tym celu 28 marca 2025 r. zawarli Państwo ze spółką (...) Zakład Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. tymczasową umowę dzierżawy Inwestycji na czas określony, tj. od 28 marca 2025 r. do dnia rozstrzygnięcia planowanego przetargu i wyłonienia nowego dzierżawcy oraz podpisania z nim umowy.

Przetarg mający na celu wyłonienie nowego dzierżawcy zostanie przeprowadzony przed końcem 2025 r. Również sama umowa dzierżawy z nowym dzierżawcą zostanie zawarta przed końcem 2025 r.

Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w drodze przetargu nieograniczonego, a celem będzie wybranie najkorzystniejszej cenowo oferty związanej z dzierżawą infrastruktury powstałej w ramach inwestycji. Zgodnie z powyższym, komisja przetargowa wybierze dzierżawcę, który zaproponuje najkorzystniejszą ofertę wg kryterium, jakim jest wysokość czynszu za dzierżawę netto określoną jako procentową wartość netto sprzedanej wody na terenie gminy za pomocą infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji.

Przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty, zatem nie są Państwo w stanie określić wartości netto i brutto miesięcznego wynagrodzenia z tytułu zawarcia umowy dzierżawy z nowym dzierżawcą.

Jedynym i decydującym kryterium wyboru oferty, w ramach organizowanego przetargu nieograniczonego, w wyniku którego zostanie wybrany dzierżawca majątku powstałego w ramach inwestycji, będzie wysokość czynszu za dzierżawę.

Okres dzierżawy, który będzie wynikał z warunków przetargu to 10 lat.

Mają Państwo wątpliwości, czy odpłatne udostępnienie Infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, która nakłada na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

W odniesieniu do tej czynności nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i nie mogą Państwo skorzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Wykonując cywilnoprawną umowę dzierżawy, występują Państwo w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność odpłatnej dzierżawy Infrastruktury na rzecz Spółki i przyszłego dzierżawcy stanowi/będzie stanowić usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie ww. majątku na rzecz zewnętrznych podmiotów, za którą jest pobierane wynagrodzenie, w związku z czym usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz Spółki i przyszłego dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy stanowi/będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również tego, czy mają Państwo prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie są/będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Infrastruktura, która została wytworzona w ramach Inwestycji, jest/będzie przez Państwa odpłatnie udostępniona na rzecz Spółki i przyszłego dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy, która stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystająca ze zwolnienia od podatku, tj. Inwestycja jest/będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem mają/będą Państwo mieli prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji.

Odliczenie jest/będzie możliwe pod warunkiem tego, że nie zaistnieją przesłanki negatywne zawarte w art. 88 ustawy.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku - nie mogą być zgodnie z  art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto Państwa wyjaśnienia dotyczące sposobu udostępnienia inwestycji w ramach umowy dzierżawy (przeprowadzonego przetargu niegraniczonego) i okoliczności dotyczących ustalania wysokości czynszu. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności gdy zostanie ustalone, że wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na podstawie umowy dzierżawy skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie, który uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych lub że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.