Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB1/415-75/08-2/AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.04.2008, sygn. IPPB1/415-75/08-2/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia xxx 2008 r. (data wpływu xxx 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania jednorazowej pomocy finansowej na rozpoczęcie działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej jednorazowej pomocy finansowej na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni była osobą bezrobotną. W dniu 1 października 2007 r. otrzymała z Powiatowego Urzędu Pracy w X jednorazową pomoc finansową w wysokości 12.000,00 zł, przeznaczoną na pokrycie wydatków związanych z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej Salon fryzjerski. Pomoc finansowa została przyznana na podstawie Umowy nr X w sprawie jednorazowego przyznania środków na podjęcie działalności gospodarczej. Za otrzymaną pomoc, Wnioskodawczyni wyremontowała wynajmowany lokal, zakupiła meble i sprzęt fryzjerski oraz część materiałów potrzebnych do wykonywania usług fryzjerskich.

Działalność gospodarczą Wnioskodawczyni rozpoczęła z dniem 17 października 2007 r. Jako formę opodatkowania wybrała zasady ogólne i prowadzi ją w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. Otrzymanej kwoty 12.000,00 zł nie uznała jako przychodu podlegającego opodatkowaniu, z uwagi na przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie wprowadziła do przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z poniesionych wydatków na podstawie faktur VAT zrobiła zestawienie. Wydatki stanowią kwotę 12.008,42 zł. Kserokopie faktur VAT złożyła w Powiatowym Urzędzie Pracy w X. Oryginały znajdują się w dokumentach firmy. Wnioskodawczyni zakupione meble wprowadziła do ewidencji wyposażenia, ponieważ wartość jednostkowa jest niższa niż 3.500,00 zł. z adnotacją, że pochodzą z dotacji.

Żadnej z wymienionych faktur VAT nie wpisała do kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z uwagi na treść przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na dzień 31.12.2007 r. Wnioskodawczyni sporządziła dwa spisy z natury tj. :

  1. .materiały pochodzące z dotacji,
  2. materiały zakupione z własnych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pani w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawczyni odnośnie pytania pierwszego, przyznana pomoc jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. ).

W myśl art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.). Starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Szczegółowe warunki przyznawania tych środków zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków ( Dz. U. Nr 236, poz. 2002 z późn. zm.).

Reasumując, otrzymana jednorazowa pomoc z Funduszu Pracy dla bezrobotnego, przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja jest zgodna ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, jednak zwolnienie wynika z innego przepisu niż wskazywano we wniosku tzn. nie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie