
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 24.04.2008 r. (data wpływu 28.04.2008 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 22.07.2008 r. (data wpływu 28.07.2008 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 14.07.2008 r. Nr IPPB2/415-725/08-2/MG (data nadania 15.07.2008 r. data doręczenia 17.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia
z opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego ze środków pomocowych U... w całości refinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Inicjatywy Wspólnotowej E..... - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego ze środków pomocowych U... w całości refinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Inicjatywy Wspólnotowej E.......
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Począwszy od dnia 16.04.2007 r. Wnioskodawczyni zatrudniona jest w Przedstawicielstwie Narodów Zjednoczonych ds..... Program Narodów Zjednoczonych ds. ... jest Agendą ONZ w Polsce. Biuro U... w W... powstało w 1990 roku na mocy umowy międzynarodowej zawartej między Rządem RP, a Narodami Zjednoczonymi. Rolą U... w Polsce jest wspieranie jak najlepszego wykorzystania przez Polskę korzyści płynących z integracji z Unią Europejską i dążenie do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa polskiego. Poprzez te działania U... wspiera realizację Milenijnych Celów Rozwoju ONZ. Działania U... zawierają się w sześciu podstawowych obszarach tematycznych: ochrona środowisk, profilaktyka HIV/AIDS, pomoc rozwojowa, współpraca z biznesem i samorządami, rozwój społeczny i program na rzecz kobiet. Program Narodów Zjednoczonych ds. ... otrzymał także unikalny mandat od państw członkowskich ONZ do koordynacji współpracy całego systemu ONZ w walce z ubóstwem. Rolą U... zarówno na poziomie globalnym jak i krajowym jest zwiększenie efektywności współdziałania różnych wyspecjalizowanych agend i organizacji ONZ w celu realizacji wspólnych zadań.
Istotą wszelkich działań realizowanych przez U... jest współpraca z instytucjami różnych sektorów, budowanie partnerstw wokół wspólnych celów społecznych i rozwojowych. Wszystkie projekty niezależnie od obszaru tematycznego i celów, U... tworzy i wdraża z innymi instytucjami.
W U... Wnioskodawczyni pracuje wspólnie z innymi pracownikami w zespole projektowym, realizującym projekt: ,,Sojusz..., który jest finansowany bezpośrednio ze środków Komisji Europejskiej. Głównym celem projektu jest zmiana postawy pracodawców wobec pracowników po 45 roku życia, szczególnie wobec kobiet, poprzez upowszechnianie i wdrażanie nowoczesnych form zarządzania zasobami ludzkimi.
Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej E....., która ma na celu testowanie i promowanie - w drodze współpracy ponadnarodowej - nowych sposobów zwalczania wszystkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, zarówno wobec osób zatrudnionych, jak i poszukujących pracy. Inicjatywa Wspólnotowa E...... jest częścią strategii Unii Europejskiej na rzecz stworzenia większej liczby lepszych miejsc pracy i zapewnienia szerszego do nich dostępu.
Wnioskodawczyni zatrudniona jest na podstawie Service C..... (S.C.) na stanowisku Asystenta f.... Każda osoba zatrudniona w ramach zespołu projektowego wykonuje zadania określone w projekcie i ujęte w budżecie danego projektu. Wnioskodawczyni odpowiada za koordynację finansową projektu oraz planowanie i realizację działań merytorycznych poprzez udział m. in. w spotkaniach, konferencjach. Praca Wnioskodawczyni bezpośrednio przyczynia się do realizacji celów projektu.
Dochody, które otrzymuje Wnioskodawczyni na podstawie zawartego kontraktu są finansowane bezpośrednio ze środków Przedstawicielstwa Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, będących bezzwrotną pomocą otrzymywaną bezpośrednio z Organizacji Narodów Zjednoczonych (organizacji międzynarodowej). Środki pochodzące z ONZ są następnie refundowane za środków pochodzących z Programu I... E....., finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.
Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 14.07.2008 r. Nr IPPB2/415-725/08-2/MG tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:
- na jakie lata przyznana została pomoc Przedstawicielstwu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju U... z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej E......
Wnioskodawczyni doprecyzowała wniosek pismem z dnia 22.07.2008 r. (data wpływu 28.07.2008 r.) wyjaśniając, iż dochody, które otrzymywała w okresie od 16.04.2007 r. do 31.05.2008 r. na podstawie zawartego kontraktu były finansowane bezpośrednio ze środków Przedstawicielstwa Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, będących bezzwrotną pomocą otrzymaną bezpośrednio z Organizacji Narodów Zjednoczonych (organizacji międzynarodowej). Środki pochodzące z ONZ były następnie refundowane ze środków pochodzących z Programu I...E..... dla Polski 2004-2006, przyjętego Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. - rozporządzenie w sprawie przyjęcia programu operacyjnego.
Dodatkowo Wnioskodawczyni zwróciła się z prośbą o szczegółowe informacje, w jaki sposób powinna rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych w rozliczeniu za 2007 i 2008 rok, w sytuacji gdy stanowisko Wnioskodawczyni zostanie uznane za nieprawidłowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawczyni:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od
podatku dochodowego otrzymane przez podatnika dochody pochodzące:
- od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik wraz z zespołem bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie na
zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności, w związku z realizowanym przez niego programem.
W opinii Wnioskodawczyni na podstawie przytoczonych wyżej przepisów, wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ:
- Wnioskodawczyni zatrudniona jest przez podmiot bezpośrednio realizujący cel programu, wykonując zadania finansowane ze środków pomocowych,
- otrzymuje dochody z bezzwrotnych środków pomocowych,
- wykonuje pracę wspólnie z zespołem projektowym bezpośrednio realizując cel programu, poprzez
wykonywanie zadań w ramach projektu.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu przedmiotowych zwolnień podlegają opodatkowaniu.
Warunki zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych przez podatników, w związku z realizowaniem przez nich zadań związanych z projektami finansowanymi ze środków bezzwrotnej pomocy określa art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od
podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj
umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Powyższy przepis określa podmiotowoprzedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:
- bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest więc zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni zatrudniona jest w Przedstawicielstwie Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju na podstawie Service C......, na stanowisku Asystenta finansowego Koordynatora projektu Sojusz dla pracy, który jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej E....... Odpowiada za koordynację finansową projektu oraz planowanie i realizację działań merytorycznych poprzez udział m. in. w spotkaniach, konferencjach, czym bezpośrednio przyczynia się do realizacji celów projektu.
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.)
Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.
Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.
Zgodnie zaś z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa (art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy).
Program E..... został przyjęty do realizacji na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego Program Inicjatywy Wspólnotowej dla Polski 2004 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948). Z treści załącznika do ww. rozporządzenia wynika, iż Inicjatywa Wspólnotowa E...... jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu stworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienia by nikogo nie pozbawiono do nich dostępu. Jako inicjatywa wspólnotowa finansowana jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.
W przypadku projektów realizowanych w ramach Funduszy Strukturalnych środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
Zasadą finansowania projektów realizowanych w ramach poakcesyjnych Funduszy Strukturalnych jest więc prefinansowanie wydatków na ich realizację ze środków budżetu Państwa.
Środki pomocowe w części współfinansowane z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. A zatem pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa to nie jest to pomoc otrzymana z bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwolnienie określone w ww. przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy nie ma więc zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych z Funduszy Strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
Należy wskazać, iż w 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004 2006. Wobec tego w 2007 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, pozostają takie same jak w 2006 r.
W związku z powyższym, wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Inicjatywy Wspólnotowej E....., nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie ich wypłaty nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.
W tym miejscu należy także wyjaśnić, ustosunkowując się do prośby Wnioskodawczyni zawartej w piśmie z dnia 22.07.2008 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu do uzupełnienia braków formalnych wniosku, w którym Wnioskodawczyni zwróciła się o szczegółowe informacje, dotyczące sposobu rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w rozliczeniu za 2007 i 2008 rok, iż zgodnie z brzmieniem powołanego w treści wezwania art. 169 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia. Przepis ten służy jedynie do usunięcia braków formalnych podania, nie zaś do dokonywania w tym podaniu zmian czy poddawaniu go modyfikacjom co do zawartej w nim treści. Przez usunięcie braków formalnych podania należy tu rozumieć uzupełnienie wniosku o pewne brakujące elementy, które wymagane są przepisami i które Wnioskodawczyni prawidłowo uzupełniła. Zatem, chcąc uzyskać odpowiedź na nowe zagadnienie poruszone w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu do usunięcia braków formalnych wniosku, Wnioskodawczyni winna wystąpić z nowym wnioskiem o wydawania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego
występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
