POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDA/415-1/PJ/07

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2007, sygn. PDA/415-1/PJ/07, Urząd Skarbowy w Nysie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2006r. (data wpływu 02.01.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu ewidencjonowania wydatków zawiązanych z budową 5-segmentowego budynku mieszkalnego z mieszkaniami przeznaczonymi do dalszej odsprzedaży jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 02.01.2007r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczący sposobu ewidencjonowania wydatków zawiązanych z budową 5-segmentowego budynku mieszkalnego z mieszkaniami przeznaczonymi do dalszej odsprzedaży.

Jak stanowi art.14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
Przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. wykonywanie robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków oraz handel. Do prowadzonej działalności gospodarczej podatnik wniósł nieruchomości gruntowe, na których ma zamiar wybudować 5-segmentowy budynek mieszkalny z mieszkaniami przeznaczonymi do dalszej odsprzedaży. Inwestycja ma być sfinansowana kredytem bankowym. Ponadto w celu wykonania usługi budowlanej, podatnik będzie dokonywał zakupu materiałów i usług. Na koniec roku grunty i budynki będą podlegały spisowi z natury. Podatnik rozlicza się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Pytanie podatnika brzmi:
W jaki sposób należy zaksięgować zakup materiałów i usług budowlanych, nabytych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług budowy budynku mieszkalnego z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży.

Stanowisko wnioskodawcy:
Zdaniem podatnika w opisanej sytuacji, bieżące wydatki z tego tytułu należy wpisywać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz prowadzić dodatkową ewidencję w celu ustalenia robót w toku (remanentu) na koniec roku, który należy wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Dokonując analizy stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje:
Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie wykonywania robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków oraz handel. Podatek dochodowy opłaca na zasadach ogólnych prowadząc podatkową księgę przychodów. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczył grunty pod budowę 5-segmentowego budynku mieszkalnego z mieszkaniami przeznaczonymi do dalszej odsprzedaży. Ponadto w celu wykonania usługi budowlanej, podatnik będzie dokonywał zakupu materiałów i usług. Na koniec roku grunty i budynki będą podlegały spisowi z natury. Podatnik pyta, w jaki sposób należy zaksięgować zakup materiałów i usług budowlanych, nabytych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług budowy budynku mieszkalnego z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, co następuje:

Przychody uzyskane z tej sprzedaży będą przychodami z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 i art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W tej sytuacji mają zastosowanie ogólne zasady ustalania dochodów, rozumianych jako osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów z danego źródła nad kosztami ich uzyskania.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14 , poz. 176 ze zm.) wartość sprzedanych mieszkań stanowi przychód z działalności gospodarczej. W myśl tego przepisu przychodem są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Przepis art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Nie znajduje tu jednak zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy, który nie pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych na nabycie (wytworzenie lub ulepszenie) środków trwałych, gdyż z racji specyfiki prowadzonej działalności tj. budowy budynku mieszkalnego z mieszkaniami przeznaczonymi do dalszej odsprzedaży nie stanowią środków trwałych, lecz są towarem handlowym.

W związku z tym wydatki poniesione na nabycie materiałów i usług pod budowę budynków mieszkalnych na sprzedaż, stanowią koszt uzyskania przychodów ze sprzedaży tych mieszkań w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawartymi w ww. rozporządzeniu, kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.

Prawidłowe zatem będzie księgowanie zakupionych materiałów budowlanych i usług w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, tj. Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu. Natomiast kolumna 11 jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, (np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze itp.).

Zgodnie z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) zakup towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich nabyciu, natomiast zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym. Na koniec roku podatkowego zgodnie z § 27, podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów. Sposób sporządzenia spisu i jego wycenę regulują przepisy § 28 i 29 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Zgodnie § 29 ust. 1, 3 i 6 ww. rozporządzenia podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia; spis z natury półwyrobów (półfabrykatów), wyrobów gotowych i braków własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia, a odpadów użytkowych, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową, wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania. Przy działalności usługowej i budowlanej produkcję niezakończoną wycenia się według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji niezakończonej. Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury.

Należy nadmienić, że przepisy podatkowe nie nakładają na podatnika obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji kosztów budowy poza podatkową księgą przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym stwierdza się jak w sentencji postanowienia.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje na podstawie art.236 § 2 pkt.1 Ordynacji podatkowej prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Urząd Skarbowy w Nysie