
Temat interpretacji
W dniu 2 lutego 2006r. Płatnik złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła z niektórymi pracownikami umowy o zakazie konkurencji. Jedna z osób, która była od 1999 roku objęta umową o zakazie konkurencji, złożyła we wrześniu 2004 roku wniosek o rozwiązanie umowy o pracę. Wypowiedzenie miało skutek na dzień 31 grudnia 2004r. Zgodnie z treścią zawartej umowy o zakazie konkurencji, Spółka za powstrzymanie się pracownika od działalności konkurencyjnej jest zobowiązana przez 2 lata po ustaniu stosunku pracy do wypłaty odszkodowania w wysokości 25% średniego miesięcznego wynagrodzenia otrzymanego przed ustaniem stosunku pracy. W związku z tym, Wnioskodawca przekazał 31 stycznia 2005r. na osobiste konto bankowe byłego pracownika odpowiednią kwotę pieniędzy. W dniu 3 lutego 2005r. Spółka otrzymała zwrot przelewu z adnotacją "rachunek nieczynny". W kolejnych miesiącach Spółka przesyłała odszkodowanie przekazem pocztowym na adres byłego pracownika, jednak pieniądze nie były odbierane przez adresata i poczta dokonała zwrotu. W międzyczasie Wnioskująca wystąpiła na drogę sądową przeciwko temu pracownikowi, zarzucając mu podjęcie działalności konkurencyjnej wobec Niej i sprawa jest w toku. W opinii Wnioskodawcy, były pracownik celowo nie przyjmuje odszkodowania, aby doprowadzić do zerwania umowy o zakazie konkurencji.
Spółka nalicza co miesiąc wynagrodzenie i przekazuje jako płatnik podatek dochodowy od wynagrodzeń do urzędu skarbowego. Były pracownik nie przyjmuje postawionego mu do dyspozycji wynagrodzenia.
W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy w wyżej opisanej sytuacji powinna wykazać w PIT-11 naliczony podatek od postawionej byłemu pracownikowi do dyspozycji kwoty odszkodowania, czy też z uwagi na fakt, iż nie przyjął on wynagrodzenia tytułem umowy o zakazie konkurencji winna wstrzymać się z naliczeniem i przekazaniem podatku do urzędu skarbowego i w związku z tym wystąpić o zwrot niesłusznie wpłaconych kwot tytułem nadpłaty ?
Zdaniem Wnioskującej, postąpiła Ona prawidłowo, odprowadzając do urzędu skarbowego naliczony podatek i powinna wykazać przychody byłego pracownika, tytułem umowy o zakazie konkurencji, w PIT-11.
Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się, co następuje :
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), źródłem przychodów jest m.in. stosunek pracy.
Przychodami zaś z tego stosunku są, według art. 12 ust. 1 tej ustawy, wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Jednocześnie, zgodnie z art. 9 ust.1 wskazanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednakże, w myśl w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy podatkowej, odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.
W przedstawionym stanie faktycznym, wypłacone byłemu pracownikowi odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji będzie stanowić dla niego przychód ze stosunku pracy, gdyż ma swoje źródło w istniejącym w przeszłości stosunku pracy. Tutejszy organ podatkowy podkreśla, iż w myśl art. 11 ust. 1 ustawy podatkowej, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z przytoczonym przepisem, w odniesieniu do pieniędzy i wartość pieniężnych, otrzymanie przychodu może polegać na wręczeniu podatnikowi pieniędzy i wartości pieniężnych, zwiększeniu o określoną wierzytelność jego rachunku bankowego lub postawienie do jego dyspozycji.
Wobec braku w przepisach podatkowych definicji pojęcia "postawienie do dyspozycji" należy zastosować wykładnię gramatyczną. Zgodnie z Nowym Słownikiem Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003 "mieć coś do dyspozycji, to mieć możność posługiwania się, rozporządzania czymś w danej chwili".
Nie ulega wątpliwości, iż w opisanym stanie faktycznym, Wnioskujący stawia do dyspozycji podatnika (byłego pracownika) przychody stanowiące - co do zasady - wynagrodzenie ze stosunku pracy. Tenże były pracownik ma bowiem możliwość posługiwania się, rozporządzania przekazywanymi mu kwotami i czyni to poprzez niepodejmowanie ich.
Skoro wypłacone (postawione do dyspozycji) byłemu pracownikowi odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy, to zastosowanie znajdzie przepis art. 31 ustawy, stanowiący, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Zgodnie z art. 38 wskazanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru; (...).
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, (...), - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5.(...).
Opierając się na przedstawionym stanie faktycznym oraz uwzględniając przywołane regulacje ustawy podatkowej, uznać należy, że prawidłowe jest działanie Płatnika, polegające na naliczeniu, pobraniu i odprowadzeniu zaliczki na podatek dochodowy od stawianych do dyspozycji podatnika (byłego pracownika) pieniędzy oraz wykazaniu przychodów z tytułu odszkodowania przyznanego na podstawie przepisów o zakazie konkurencji w stosownej informacji (PIT-11/8B).
Mając na względzie okoliczności faktyczne sprawy oraz przywołane regulacje ustawy podatkowej, należało orzec, jak w sentencji niniejszego postanowienia. Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskującą Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
