Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 ... - Interpretacja - PDI/415-35/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.09.2006, sygn. PDI/415-35/06, Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.08.2006r. znak: W.II.225/2006 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 28.08.2006 r. znak: W.II.225/2006 Prezydent Miasta Ostrowca Św. wystąpił o udzielenie wyjaśnień co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że działając w oparciu o art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. i sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 ze zm.) Rada Miasta podjęła uchwałę z dnia 4 kwietnia 2006 r. Nr L/545/2006 w sprawie określenia warunków i trybu przyznawania, wstrzymywania i pozbawiania stypendiów sportowych Prezydenta Miasta dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym. Powyższa uchwała została opublikowana w dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego Nr 138 poz. 1632. Stypendia wypłacane będą z budżetu Gminy Ostrowiec Świętokrzyski. Maksymalne stypendium w skali miesiąca w kategorii seniorów nie może przekroczyć 250% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, a w kategorii dzieci i młodzieży - nie może przekroczyć 100% w/w wynagrodzenia. Gmina Ostrowiec Świętokrzyski będzie płatnikiem przedmiotowych stypendiów w rozumieniu przepisów podatkowych. Zdaniem płatnika od wymienionych stypendiów sportowych pobierany będzie podatek dochodowy od osób fizycznych. Zwolnieniu od podatku podlegać będą wyłącznie stypendia przyznawane uczniom i studentom do kwoty 380 zł. miesięcznie zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 40b, z zastrzeżeniem ust. 10. Gmina Ostrowiec jako płatnik przedmiotowych stypendiów sportowych obowiązana jest do pobrania zaliczek na podatek dochodowy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Specyfikację źródeł przychodów dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 pkt. 1-9 ustawy. Stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychodu z uprawiania sportu zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt. 2. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust.1 pkt. 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zwodów sportowych. Odrębnymi przepisami, na podstawie których przyznawane są stypendia sportowe przez Gminę Ostrowiec, są przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o sporcie kwalifikowanym, z której wynika, że stypendia o których mowa, mogą być finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 40b powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzanych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł., z zastrzeżeniem ust. 10.

Dokonując analizy powyższego przepisu, na początku należałoby przywołać regułę wielokrotnie podkreślaną przez Trybunał Konstytucyjny w swoim orzecznictwie, ze wszelki ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Konsekwencją powyższego jest wyjątkowy charakter ulg, odliczeń i zwolnień pojmowanych ściśle i zawężająco. Dlatego też, przy interpretacji przepisów dotyczących zwolnień podatkowych należy stosować wykładnię literalną. To literalne brzmienie przepisu wyznacza zakres praw i obowiązków podatników. Zakres ten określony jest przepisami prawa podatkowego i tylko poprzez pryzmat tych właśnie przepisów można stwierdzić, czy dany dochód jest zwolniony z opodatkowania.

Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt. 40b ustawy uzależnia zastosowanie zwolnienia od dwóch głównych warunków: stypendium musi być wypłacone uczniowi lub studentowi i wysokość oraz zasady udzielania stypendium muszą być określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Zaistnienie tych dwóch warunków daje podstawę do zastosowania zwolnienia z opodatkowania wypłaconych stypendiów, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków, w tym ust. 10 powołanego art. 21 ustawy.

Jak wynika z powołanego art. 21 ust. 1 pkt. 40b ustawy omawiane zwolnienie uzależnione jest od wysokości miesięcznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest kwota 380 zł. miesięcznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad ta kwotę. W przypadku gdy miesięczna kwota stypendium nie przekracza wskazanej kwoty zwolnieniu podlega cała kwota przyznanego stypendium. W myśl art. 21 ust. 10 ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 40b stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b.

W przypadku wypłaty stypendiów w kwocie miesięcznej przekraczającej kwotę zwolnienia, płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki od nadwyżki. Obowiązek poboru zaliczki występuje również w przypadku wypłaty stypendiów nie korzystających w całości ze zwolnienia, a więc tych wypłacanych studentom czy też uczniom nie spełniającym warunków do zwolnienia, jak również wszystkim innym osobom nie wymienionym w art. 21 ust. 1 pkt. 40b ustawy. Zaliczki te pobierane są według uregulowań zawartych w art. 35 ust. 1 pkt. 2 i następnych ustawy. W myśl tego przepisu jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne, jako płatnicy, obowiązane są do poboru zaliczek miesięcznych od wypłacanych przez nie stypendiów.

Zgodnie z treścią art. 39 ust. 1 ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa m.in. w art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (...) - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11/8B), z zastrzeżeniem ust. 5. W myśl postanowień tegoż ustępu płatnicy określeniu w art. 35 ust. 1 pkt 2 wypłacający podatnikom wyłącznie stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 40b (zwolnione w całości z podatku), sporządzają jedynie informację, o której mowa w art. 35 ust. 10 (PIT-8S).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdza się, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe z wyłączeniem trybu poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim