
Temat interpretacji
W przedmiotowym wniosku zapytujący przedstawił następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca, jako organizacja pozarządowa typu non-profit, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu "Własna firma metodą na pracę i życie" z dz. 2.5. Promocja przedsiębiorczości z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w Urzędzie Marszałkowskim woj. Mazowieckiego w Warszawie. Działanie jest finansowane w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) oraz Budżetu Państwa (25%). Realizacja projektu polega m.in. na działaniach koordynacyjnych (kierownik projektu) oraz szkoleniowo - doradczych zmierzających do utworzenia dziesięciu mikroprzedsiębiorstw przez Beneficjentów Ostatecznych projektu.
Koordynatorem (kierownikiem) projektu jest Prezes Fundacji. Szkolenia, doradztwo oraz księgowość będą prowadziły osoby fizyczne zatrudnione przez zapytującego na umowę zlecenia na czas realizacji projektu. Przy tak określonym stanie faktycznym wnioskodawca zwraca się z zapytaniem: czy wynagrodzenie koordynatora projektu oraz osób zatrudnionych na umowę zlecenia na okres realizacji projektu w celu wykonania działań szkoleniowo - doradczych oraz usług księgowych są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych?Zdaniem zapytującego dochody osób realizujących projekty finansowane przez budżet państwa oraz Unię Europejską powinny być wolne od podatku dochodowego.
Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu stwierdza, co następuje:Zgodnie z art.21 ust.1 pkt 46
ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.)
Jak wynika z powyższej regulacji, przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:- otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,- są beneficjentami pomocy, którzy otrzymali ww. środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Powołany przepis wprowadza określone przesłanki zwolnienia; istotne jest pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest bowiem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa, na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem oraz w przypadku, gdy otrzymał środki pomocowe za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.
W rozpatrywanym przypadku zapytujący ma być beneficjentem dotowanym w ramach strukturalnego Europejskiego Funduszu Społecznego: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim Woj. Mazowieckiego w Warszawie, będącym w tym przypadku podmiotem upoważnionym do rozdzielenia środków.
Przyszła umowa dotyczyć ma dofinansowania ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego za pośrednictwem instytucji wdrażającej (Urzędu Marszałkowskiego Woj. Mazowieckiego) projektu pn. "Własna firma metodą na pracę i życie", mieszczącego się w ramach priorytetu 2 - Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działanie 2.5. Promocja przedsiębiorczości, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051).
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006, przyjęty został rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz.1745), zaś jego uzupełnienie przyjęte zostało rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051).Jeżeli tak, to w przypadku takiej umowy wnioskodawca otrzyma bezzwrotne środki pomocowe od podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania.
Co do zasady, kwoty wypłacone pracownikom (zleceniobiorcom) z tytułu pracy wykonywanej w ramach i w celu wykonywania zadań finansowanych ze środków spełniających wymagania powołanego wyżej przepisu art.21 ust.1 pkt 46 lit."a" updf i bezpośrednio realizujących te zadania, będą korzystały ze zwolnienia zawartego w tym przepisie. Jednakże warunkiem skorzystania z tej ulgi jest wykazanie, iż zadania powierzone konkretnym pracownikom (zleceniobiorcom) bezpośrednio służą realizacji projektu oraz wykazanie, iż zapłata za wykonywanie tych zadań pochodzi ze środków pomocowych. Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi byłoby możliwe tylko po przeprowadzeniu indywidualnej analizy każdej z umów. W momencie wydania interpretacji w trybie art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) nie jest to możliwe.
Wniosek skierowany przez zapytującego dotyczy w szczególności wynagrodzenia koordynatora projektu oraz osoby obsługującej księgowość. "Słownik języka polskiego" autorstwa M. Szymczaka (PWN 1978) definiuje słowo "koordynator" jako osobę koordynującą, instytucję koordynującą oraz czynnik koordynujący. Natomiast według tego samego "Słownika" słowo "koordynacja" oznacza uzgodnienie wzajemnego działania; uzgadnianie; zharmonizowanie; ujednolicenie (czynności, badań, metod).
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu tego rodzaju stanowisko jest stanowiskiem organizacyjnym przy realizacji programu. W tej sytuacji nie podlegają zwolnieniu od podatku wynagrodzenia osób wykonujących prace administracyjne np. obsługa biura lub obsługa księgowa, czy organizacyjne np. funkcje kierownicze, koordynacyjne i nadzorcze, które, aczkolwiek niezbędne przy realizacji programu, to same w sobie nie stanowią realizacji celu programu.
Jeżeli tak, to dochody uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji koordynatora projektu, czy też prowadzenia księgowości, winny zostać zakwalifikowane jako podlegające opodatkowaniu w związku z niespełnieniem warunku wynikającego z art.21 ust.1 pkt 46 lit. "b" ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.).
