PostanowienieNa podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 z późn. zm.) o... - Interpretacja - 1443ZPD41/415/220/14/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.06.2006, sygn. 1443ZPD41/415/220/14/06, Urząd Skarbowy w Wyszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

PostanowienieNa podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 27a ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu ustawy obowiązującej do 31.12.2003 r. , art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1056) Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku z dn. 24.03.2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 11.04.2006 r. w sprawie pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczącej prawa do korzystania w 2005 r. z ulgi remontowejstwierdzaże przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

UzasadnienieW dniu 24.03.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wyszkowie wpłynął Państwa wniosek z dnia 15.03.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem z dnia 11.04.2006 r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w kwietniu 2005 r. zamieszkaliście Państwo w nowo wybudowanym budynku ze względu, że stary budynek drewniany uległ zniszczeniu. Nowy budynek jest nie odebrany przez Urząd Nadzoru Budowlanego w Wyszkowie, ale jesteście jego właścicielami.W ramach modernizacji nowo wybudowanego budynku ponieśliście wydatki udokumentowane fakturami VAT na zakup: drzwi, parapetów, wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej i styropianu na obłożenie budynku.W związku z wyżej opisanymi okolicznościami Wnioskodawcy zapytują, czy poniesione wydatki na modernizację w nowo wybudowanym budynku można odliczyć w ramach t.zw. ulgi na remont i modernizację w zeznaniu za 2005 r.Zdaniem Wnioskodawców wszystkie powyższe wydatki udokumentowane fakturami, poniesione na modernizację budynku, którego są właścicielami podlegają odliczeniu w ramach ulgi remontowej za rok 2005.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawców z przytoczeniem przepisów prawa.Stosownie do przepisu art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1056 ze zm.) wydatki poniesione przez podatnika w latach 2004 - 2005 na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej ub wspólnoty mieszkaniowej podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu ustwy obowiązującym do 31.12.2003 r.Powołany powyżej art. 27a i art.45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy stanowi, że podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27 i 27b zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku lub lokalu mieszkalnego. Na mocy ww. przepisu podatnicy, którzy w 2005 r. realizowali własne potrzeby mieszkaniowe i ponieśli z tego tytułu określone wydatki mogą je odliczyć w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej.Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remontu. W związku z powyższym, zasadne jest posługiwanie się stosownymi określeniami z ustawy z dnia 07.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207 poz. 2016 ze zm.) zgodnie z którymi pojęcie remontu zostało określone w art. 3 pkt 8 ustawy jako "wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym". Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym (wg "Słownika języka polskiego", PWN, Warszawa 1994) uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia. Za modernizację uważa się natomiast ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego już lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacjne polegają zatem na wymianie, naprawie, zmianie - przebudowie elementów lokalu lub budynku już istniejącego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.Remont i modernizacja może być dokonana w istniejącym już (wybudowanym) budynku, stąd też podatnik nabywa prawo do skorzystania z ulgi remontowo - modernizacyjnej budynku mieszkalnego dopiero z chwilą zakończenia jego budowy.Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje momentu zakończenia budowy (oddania obiektu do użytkowania). Zagadnienia budowy budynku mieszkalnego regulują przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 207 poz. 2016 ze zm.). O zakończeniu budowy w rozumieniu przepisów tej ustawy świadczy spełnienie przez inwestora warunków do użytkowania obiektu budowlanego, a w szczególności złożenie zawiadomienia, o jakim mowa w art. 54 ww. ustawy. Powołany przepis określa, iż do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem przepisów art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji.Zatem stosownie do ww. przepisów, zakończenie budowy ma miejsce w momencie zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o tym fakcie. Inwestor, który rozpoczął użytkowanie obiektu, lecz nie złożył do właściwego organu zawiadomienia o zakończeniu budowy, nie może mówić o zakończeniu inwestycji, lecz co najwyżej o rozpoczęciu użytkowania obiektu przed zakończeniem budowy.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż budowany przez Państwo budynek mieszkalny nie został oddany do użytkowania, zatem nie spełnia wymogów do uznania go za budynek użytkowany w świetle przepisów prawa budowlanego.W myśl powołanych zatem przepisów poniesionych przez Państwo w 2005 r. wydatków - w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego - nie można uznać jako wydatków poniesionych w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, o które można zmniejszyć podatek za 2005 r., albowiem przedmiotowa ulga wiąże się z zajmowanym (użytkowanym) budynkiem mieszkalnym. Tymczasem poniesione przez Państwo w 2005 r. wydatki dotyczą budynku o nieukończonym procesie budowy i są wydatkami na budowę budynku mieszkalnego.A zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pouczenie:Na niniejsze postanowienie Strony służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532.)).

Urząd Skarbowy w Wyszkowie