
Temat interpretacji
Zakład pracy zamierza zorganizować dla pracowników wyjazd na wycieczkę lub inną formę wypoczynku np. weekend sobotnio-niedzielny oraz planuje spotkanie w gronie pracowników i by-łych pracowników (emerytów i rencistów) z okazji świąt okolicznościowych. Wydatki z tego tytułu, zostaną w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu pracy i udokumentowane fak-turą zbiorczą, bez imiennego wyszczególnienia uczestników.
Ocena prawna stanu faktycznego
W stanie prawnym obowiązującym w 2004r. zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.
z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładami pracy stosunkiem służ-bowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.
Przyznanie przedmiotowych świadczeń, w ramach określonego limitu, nie jest ograniczone źródłem finansowania, a jedynie stosunkiem pracy, stosunkiem służbowym, spółdzielczym stosun-kiem pracy jaki łączył emerytów i rencistów z byłym zakładem pracy. Zwolnieniu nie podlegają wartość otrzymanych świadczeń rzeczowych, w przypadku, gdy łączyła ich przednio z pracodawcą umowa o pracę nakładczą.
Ponadto wolna od podatku dochodowego jest, o czym stanowi treść art. 21 ust. 1 pkt 67 usta-wy z 26 lipca 1991r. wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowa-nych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków za-wodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świad-czeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Świadczeniami rzeczowymi w rozumieniu tego przepisu (art. 21 ust. 1 pkt 67) są m.in. paczki dla pracowników i ich dzieci, bilety na imprezy sportowe, kulturalne, oświatowe, pomoc rzeczowa dla pracowników i ich rodzin, za wyjątkiem bonów, talonów towarowych i innych znaków upraw-niających do ich wymiany na towary lub usługi.
Warunkiem aby wartość świadczeń rzeczowych korzystała ze zwolnienia jest także sfinansowanie ich w całości ze środków ZFŚS lub funduszu związków zawodowych. W przypadku częściowego sfinansowania z innych środków, niż wymienionych w powołanym przepisie funduszy, wartość przedmiotowych świadczeń z innych środków, niż wymienione w cytowanym przepisie ich wartość podlega opodatkowaniu.
Nadwyżka wartości świadczeń ponad 380 zł - nawet w przypadku sfinansowana świadczenia w ca-łości z wymienionych funduszy - podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycz-nych i traktowana jest jako przychody ze stosunku pracy w myśl art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991r.
Cytowane przepisy, nie zawierają żadnych ograniczeń co do tytułu czy okazji otrzymanych przez pracowników i emerytów świadczeń.
W przypadku organizowania otwartych imprez kulturalnych, kulturalno - oświatowych, spor-towych, turystycznych i jeżeli nie są imiennie adresowane do pracowników, nie stanowią dla nich przychodu. W takim też przypadku, nie zachodzi konieczność dzielenia wydatkowanych kwot na ilość uczestników i doliczania do wynagrodzenia pracowników.
