Z dniem 1 stycznia 2004 roku uchylony został art. 27 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, p... - Interpretacja - US/3-PDM/413-16/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.05.2004, sygn. US/3-PDM/413-16/04, Urząd Skarbowy w Ciechanowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z dniem 1 stycznia 2004 roku uchylony został art. 27 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.).Nie oznacza to jednak, że ulga ta przestaje obowiązywać. Przepisy art. 12 ust 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) nakazują bowiem zarówno do wydatków poniesionych w 2003 roku, jak i do wydatków ponoszonych w latach 2004 i 2005 stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące do końca 2003 roku.Stosowanie do cytowanego art. 27 a ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z ulgi remontowej mogą korzystać podatnicy dokonujący wydatków na własne cele mieszkaniowe - przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego. Ulga ta obejmuje także wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonej na podstawie odrębnych przepisów. Ulga przewidziana jest na okres trzech lat. Obecny okres trzyletni rozpoczął się w 2003 roku i obejmuje lata 2003 - 2005.

Dowodem poniesienia wydatków są faktury VAT wystawione na osobę posiadającą tytuł prawny do zajmowanego lokalu. Wpłaty na fundusz remontowy dokumentuje się dowodami wpłat. Dokumenty te powinny być wystawione na osobę posiadającą tytuł prawny do zajmowanego lokalu (art. 27 a ust 6 cytowanej ustawy).W powołanym przepisie ustawodawca w sposób jednoznaczny określił sposób wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.Przepisy ustawy nie wymieniają tytułów prawnych uprawniających do ulgi remontowej. Za tytuł prawny uważa się między innymi:- własność,- umowę użyczenia,- umowę najmu lub dzierżawy,- inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że stosunek prawny do lokalu wynika z umowy najmu, która została zawarta na okres od 28.07.2003 r. do 27.07.2004 r. i że zamierza Pan po tym okresie zawrzeć kolejną umowę, ale z innym "wynajmującym". Wątpliwości Pana dotyczą możliwości odliczania poniesionych wydatków dotyczących kolejnego mieszkania, przy zawarciu umowy najmu. Z przepisu prawa, nie wynika konieczność wydatkowania kwot tylko na jeden lokal, do którego podatnik posiada tytuł prawny. Wobec powyższego po zawarciu kolejnej umowy najmu, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ustawy będzie Pan mógł korzystać z ulgi remontowej w granicach limitu przewidzianego w ustawie na lata 2003 - 2005.

Ponadto, jeżeli "najemca" zgodnie z umową najmu zawartą z osobą fizyczną reguluje opłaty na fundusz remontowy bezpośrednio tej osobie będącej "wynajmującym" nie ma możliwości odliczenia wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy, ponieważ najemca nie posiada dowodu wpłaty na rzecz spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej.

Urząd Skarbowy w Ciechanowie