
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 marca 2005r. D S.A (data wpływu do tut. Urzędu 07 marca 2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 14 marca 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 16 marca 2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) w sprawie: wartość bonów towarowych dla byłych pracowników (obecnie emerytów lub rencistów) - przychodem wolnym od podatku
s t w i e r d z a, iż
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest p r a w i d ł o w e w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U Z A S A D N I E N I E
W ramach podziału w roku 2005r. środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych byłym pracownikom, obecnie emerytom i rencistom, D S.A. (dalej: Spółka) zamierza przekazać bony towarowe o wartości 120 zł.
Zdaniem Spółki przychód byłych pracowników, obecnie emerytów i rencistów, w postaci bonów towarowych jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż jego wysokość nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 2280 zł.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi generalną zasadę, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i pkt 38 ustawy - w wysokości 10% należności.
Z wyżej przywołanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie świadczenia, które były pracodawca ustanawia na rzecz emerytów lub rencistów z wyłączeniem zwolnionych przedmiotowo świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 26 i pkt 38 ustawy.
Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.
Z treści powyższego przepisu wynika, iż przychody emerytów i rencistów są wolne od podatku, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
- przychodem są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty w zamian tych świadczeń, czyli kwoty wypłacone w zamian wykonania świadczenia rzeczowego, stanowiąc jego równowartość,
- świadczeniobiorcę uprzednio łączył z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczy stosunek pracy,
- otrzymane świadczenie nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.
Przy czym art. 21 ust. 1 pkt 76 in fine ustawy stanowi, iż rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Niemniej jednak art. 21 ust. 1 pkt 38 i pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych funkcjonują niezależnie od siebie i w sposób odmienny regulują kwestie korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymanych przez emerytów i rencistów od tego rodzaju świadczeń przekazanych pracownikom. Jedynie w przypadku otrzymania świadczeń rzeczowych przez pracowników ustawodawca wprost wyklucza korzystanie ze zwolnienia bonów towarowych i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.
Ponadto należy zauważyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 38 nie zawiera warunków dotyczących źródeł finansowania tych świadczeń. W świetle powyższego nie można utożsamiać ze sobą tych odrębnych norm prawnych.
Wobec powyższego, bony towarowe uprawniające do zakupu w sklepach artykułów spożywczych i przemysłowych, jeżeli nie podlegają wymianie na pieniądze, traktowane są w świetle art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako świadczenia rzeczowe.
W świetle powyższego stanowisko Spółki, iż bony towarowe o wartości 120 zł, przekazane byłym pracownikom, obecnie emerytom i rencistom, stanowi przychód wolny od podatku dochodowego, jest prawidłowe.
Stąd na Spółce nie ciąży obowiązek poboru podatku dochodowego.
Podkreślić przy tym należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy nie uzależnia prawa do przedmiotowego zwolnienia od tego, czy świadczenia rzeczowe w postaci znaków legitymacyjnych lub ekwiwalent wypłacony w zamian tych świadczeń Spółka sfinansuje z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, ze środków obrotowych, czy z Funduszu Związków Zawodowych. Natomiast w przypadku, gdy wartość świadczeń rzeczowych, w tym bonów, przewyższy w roku podatkowym kwotę 2280 zł, od nadwyżki ponad tę kwotę należy pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10%.
