
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 sierpnia 2025 r., wpłynął Państwa wniosek z 31 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 27 sierpnia 2025 r. (wpływ 1 września 2025 r.) i z 30 września 2025 r. (wpływ 3 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jest: (…).
Siedziba Spółki zlokalizowana jest na (…), (…). Spółka zobowiązania jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 ust 1 ustawy o rachunkowości).
W ramach rozwoju działalności A S.A., zwiększenia przychodów oraz zwiększenia potencjału obronnego Państwa, Spółka zamierza sfinansować w części inwestycję polegającą na budowie publicznej drogi gminnej prowadzącej od drogi (…) przy (…) do A S.A. Głównym inwestorem przedsięwzięcia jest Miasto X oraz Y w (…). Spółka chce zawrzeć porozumienie, w którym zobowiąże się do współfinansowania kosztów budowy publicznej drogi gminnej w kwocie około (…) zł. Zgodnie z zapisami porozumienia Spółka będzie jedną z trzech stron Porozumienia. Dokument ten określać będzie przedmiot, zakres i termin realizacji, termin i zasady przekazania przez współfinansujących środków finansowych, wszelkie prawa i obowiązki wynikające ze zrealizowanej inwestycji.
Uzupełnienie
W odpowiedzi na pytania organu Spółka udzieliła następujących odpowiedzi:
1. Jaki jest związek przyczynowo-skutkowy między planowanym przez Państwa wydatkiem w postaci współfinansowania inwestycji polegającej na budowie przedmiotowej drogi gminnej, a osiąganiem przez Spółkę przychodów lub zachowaniem bądź zabezpieczeniem źródła przychodów?
Odp.: W ocenie Spółki wydatek w postaci dofinansowania budowy publicznej drogi gminnej prowadzącej do miejsca prowadzenia działalności Spółki, pozostaje w związku przyczynowo–skutkowym między planowanym wydatkiem, a osiąganiem przez Spółkę przychodów, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła tych przychodów. Wykonanie wysokiej jakości drogi dojazdowej zapewni niezakłóconą sprzedaż wzrastającej ilości wyrobów, poprawi komunikację, będzie służyć prowadzonej działalności, przyczyni się do bezpieczeństwa dojazdu i zwiększenia przepustowości. Droga ta wpłynie na zwiększenie dostępności do hal magazynowych i biur (dodatkowy dojazd do strefy dostaw dla samochodów ciężarowych z dostawami towarów, wyjazd dla samochodów ciężarowych wywożących towar do klientów, dodatkowy wjazd na parkingi dla klientów, zaproszonych gości oraz pracowników Spółki). Wjazd z drogi obwodowej na niniejszą drogę prowadzącą do A S.A. wpłynie na zapewnienie bezpiecznego transportu związanego z wywozem produktów gotowych przeznaczonych do sprzedaży, jak i szybkiego ruchu pojazdów istotnego dla realizowanych dostaw surowców i towarów. Dodatkowo infrastruktura monitoringu bramy i drogi przed bramą wjazdową na teren A S.A. umożliwi sczytywanie numerów tablic rejestracyjnych pojazdów, sprawdzenie pojazdów z każdej strony oraz kontrolę przejazdu samochodów i ich postoju.
Podsumowując, z uwagi na zły stan techniczny drogi, aktualna infrastruktura drogowa stanowi ograniczenie w możliwościach wywozowych sprzedawanych wyrobów oraz ograniczenie możliwości dostaw surowców i materiałów. Biorąc pod uwagę fakt, że Spółka finalizuje kontrakty pozwalające na istotne zwiększenie produkcji, a tym samym sprzedaży, jak i realizuje zadania na rzecz (…), jest zobligowana do podjęcia działań zmierzających do zapewnienia realizacji powyższych celów poprzez m.in. budowę nowej drogi.
2. Jakim tytułem przekażą Państwo środki na współfinansowanie budowy przedmiotowej drogi gminnej?
Odp.: Środki pieniężne zostaną przekazane ze środków własnych Spółki bezpośrednio z rachunku bieżącego tytułem zawartego Porozumienia w sprawie współfinansowania budowy drogi gminnej publicznej przy (…) prowadzącej od drogi przy (…) do A S.A. (...).
3. W jaki sposób zostanie udokumentowany wydatek na współfinansowanie przedmiotowej inwestycji?
Odp.: Wydatek na współfinansowanie przedmiotowej drogi będzie udokumentowany przelewem bankowym ze środków własnych pochodzących z rachunku bankowego Spółki.
Zdaniem Spółki, poniesiony wydatek na współfinansowanie inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej do miejsca prowadzenia działalności, będzie kosztem uzyskania przychodu przedsiębiorcy w dacie poniesienia.
4. Czy na gruncie przepisów nie będących przepisami prawa podatkowego i tym samym nie mogących być przedmiotem interpretacji indywidualnej (tj. przepisów prawa cywilnego), porozumienie, o którym mowa w opisie sprawy zostanie zawarte w formie umowy darowizny w myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071)? Czy w innej formie (jakiej? proszę wskazać podstawę prawną).
Odp.: Porozumienie, które zostanie zawarte pomiędzy Miastem X, Y w (…) oraz A S.A. jest umową cywilno-prawną zawartą na podstawie Art. 16 Ustawy o drogach publicznych.
Art. 16 [Przypadki szczególne]
1.Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
2.Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.
Porozumienie jest umową cywilnoprawną na podstawie której, A S.A. finansują budowę drogi na działkach nie będących własnością Spółki, a samą budową zajmuje się Miasto X jako zarządca drogi. Inwestycją niedrogową jest rozwój zakładu i poprawienie usprawnienia możliwości komunikacyjnych dla dużych pojazdów ciężarowych.
Pytanie
Czy poniesiony wydatek na współfinansowanie inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej prowadzącej od drogi przy (…) bezpośrednio do miejsca prowadzenia działalności będzie kosztem uzyskania przychodu A S.A w rozumieniu przepisów ustawy CIT w dacie poniesienia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki poniesiony wydatek na współfinansowanie inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej do miejsca prowadzenia działalności, będzie kosztem uzyskania przychodu przedsiębiorcy w dacie poniesienia zgodnie z przepisami o których mowa w art. 15 ust.1 ustawy CIT, ponieważ:
1.środki pieniężne przekazane Miastu X zostaną poniesione bezpośrednio z majątku Spółki;
2.środki pieniężne przekazane Miastu X nie zostaną w żadnej formie zwrócone Spółce, a zatem będą miały charakter definitywny;
3.środki pieniężne zostaną przekazane Miastu X w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą;
4.środki pieniężne przekazane Miastu X zostaną poniesione w celu realizacji przychodów poprzez zwiększenie przepustowości infrastruktury drogowej, umożliwiającej bezpieczny dojazd do miejsca prowadzenia przez Spółkę działalności;
5.wydatki z tego tytułu zostaną prawidłowo udokumentowane w postaci potwierdzeń dokonanych wpłat;
6.wydatki na przebudowę gminnej drogi nie znajdują się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Nowopowstała infrastruktura drogowa, na budowę której Spółka zamierza ponieść wydatki, nie będzie stanowić środka trwałego, ponieważ nie stanowi własności Spółki i nie będzie przysługiwać Spółce jakikolwiek tytuł prawny do wskazanej inwestycji drogowej. Wobec powyższego kosztów poniesionych na budowę drogi nie można będzie uznać za wydatek poniesiony na wytworzenie własnego środka trwałego, jak i na inwestycję w obcym środku trwałym. Z tej przyczyny wydatek poniesiony na wykonanie wskazanej we wniosku inwestycji nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów przez odpisy amortyzacyjne.
Ustawa CIT definiuje koszt uzyskania przychodów jako koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. Powyższy przepis stanowi katalog zamknięty. Punkt 14 stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju. Ustawa o CIT nie zawiera definicji darowizny, stąd też odnosząc się do ustawy z dnia 28 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) w myśl art. 888 par. 1 „Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku”. Analizując powyższy zapis w niniejszej sprawie mówić można o koszcie majątku, ale nie znajdzie zastosowanie „bezpłatne świadczenie”. Spółka otrzyma w zamian dojazd do swojej siedziby, co z całą pewnością stanowić będzie udogodnienie i jednocześnie przełoży się na zwiększenie przychodów.
Spółka uważa, że związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem będzie oczywisty. Wydatek na budowę infrastruktury komunikacyjnej w postaci współfinansowania budowy drogi gminnej, która nie będzie własnością Spółki, ale będzie służyć dojazdowi do terenów Spółki na których jest prowadzona działalność gospodarcza bezpośrednio wpłynie na zwiększenie przychodów Spółki.
Na dzień dzisiejszy Spółka nie jest w stanie zwiększyć przepustowości logistycznej zarówno w zakupie surowców jak i sprzedaży wyrobów gotowych, ponieważ obecna droga jest maksymalnie wykorzystana i nie ma możliwości zwiększenia na niej ruchu samochodowego. Stan techniczny obecnej drogi jest bardzo zły i zwiększone przewozy (…) mogą stanowić zagrożenie dla okolicy i jej mieszkańców. Ponadto planowane jest zwiększenie (…), co spowoduje istotne zwiększenie realizowanych transportów drogowych w ciągu roku. Droga ta poza zapewnieniem transportu surowców i wyrobów gotowych jest konieczna również dla zapewnienia dojazdu służbom pożarniczym, medycznym czy wojska w sytuacji zagrożenia. Jak również będzie niezbędna dla zapewnienia dostaw (…) na cele (…). Ponadto niezbędne jest umożliwienie bezpiecznej komunikacji dla pracowników i interesantów A S.A., która na chwilę obecną jest utrudniona przez ograniczenia zastosowane na wiaduktach, przez zły stan dróg, brak chodników, ścieżek rowerowych jak i brak oświetlenia. Nowa droga zagwarantuje bezpieczeństwo mieszkańcom miasta X, gdyż skierowanie transportów surowców, czy wyrobów gotowych na nową drogę gminną przeniesie ewentualne zagrożenia związane z transportem poza tereny zamieszkałe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowo-skutkowy.
Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:
-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
-został właściwie udokumentowany,
-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie jego przychodu.
Do ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:
-bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),
-inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).
Za koszty bezpośrednie związane z uzyskaniem przychodu uznaje się te koszty, których poniesienie można wprost powiązać z konkretnym przychodem uzyskanym przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Natomiast koszty pośrednie to takie koszty, których nie można powiązać bezpośrednio z uzyskaniem konkretnego przychodu, lecz ich poniesienie służy całokształtowi prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Z treści złożonego przez Państwa wniosku wynika, że w ramach rozwoju Państwa działalności, zwiększenia przychodów oraz zwiększenia (…), zamierzają Państwo sfinansować w części inwestycję polegającą na budowie publicznej drogi gminnej (...). Głównym inwestorem przedmiotowego przedsięwzięcia jest Miasto X oraz Y w (…). Chcą Państwo zawrzeć porozumienie, w którym zobowiążą się Państwo do współfinansowania kosztów budowy publicznej drogi gminnej. Środki pieniężne zostaną przekazane z Państwa środków własnych, z rachunku bieżącego tytułem zawartego Porozumienia w sprawie współfinansowania budowy drogi gminnej publicznej. Będą Państwo jedną z trzech stron Porozumienia. Wskazali Państwo, że z uwagi na zły stan techniczny drogi, aktualna infrastruktura drogowa stanowi ograniczenie w możliwościach wywozowych sprzedawanych wyrobów oraz ograniczenie możliwości dostaw surowców i materiałów. Wykonanie wysokiej jakości drogi dojazdowej zapewni Państwu niezakłóconą sprzedaż wzrastającej ilości wyrobów, poprawi komunikację, będzie służyć prowadzonej działalności, przyczyni się do bezpieczeństwa dojazdu i zwiększenia przepustowości. Droga ta umożliwi Państwu zwiększenie dostępności do hal magazynowych i biur (...). Wjazd z drogi obwodowej na niniejszą drogę prowadzącą do Państwa Spółki wpłynie na zapewnienie bezpiecznego transportu związanego z wywozem produktów gotowych przeznaczonych do sprzedaży, jak i szybkiego ruchu pojazdów istotnego dla realizowanych dostaw surowców i towarów. Zaznaczyli Państwo, że z uwagi na fakt, że Spółka finalizuje kontrakty pozwalające na istotne zwiększenie produkcji, a tym samym sprzedaży, jak i realizuje zadania na rzecz (…), jest zobligowana do podjęcia działań zmierzających do zapewnienia realizacji powyższych celów poprzez m.in. budowę nowej drogi.
Należy zauważyć, że w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT ustawodawca wskazał, że:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Stosownie do art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że środki pieniężne zostaną przekazane Miastu X tytułem Porozumienia w sprawie współfinansowania budowy drogi gminnej publicznej zawartego na podstawie art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 889), w myśl którego:
1.Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
2.Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.
3.W przypadku, w którym inwestycją niedrogową jest kanał technologiczny, umowa, o której mowa w ust. 2, może przewidywać przekazanie zarządcy drogi kanału technologicznego, na warunkach uzgodnionych w umowie, z możliwością ustanowienia na rzecz przekazującego inwestora prawa do korzystania z części kanału. W takim przypadku do ustanowienia prawa na rzecz przekazującego inwestora postanowień art. 39 ust. 7-7ac i 7f-7k nie stosuje się.
4.Przekazywany kanał technologiczny, o którym mowa w ust. 3, powinien odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach, jak również warunkom określonym w decyzji, o której mowa w art. 39 ust. 3.
Przyjmując zatem za Państwem, że środki o których mowa w opisie sprawy zostaną przekazane Miastu X tytułem Porozumienia zawartego na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych a nie tytułem darowizny (art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego), należy uznać, że art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania.
Ponadto z opisu sprawy wynika, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy ww. wydatkami jakie będą ponosili Państwo na wybudowanie drogi gminnej a Państwa przychodami oraz ich zabezpieczeniem i zachowaniem.
W konsekwencji, wydatek, który planują Państwo ponieść na współfinansowanie inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej prowadzącej od drogi przy (…) bezpośrednio do miejsca prowadzenia Państwa działalności może stanowić koszt uzyskania przychodów, który z uwagi na brak możliwości ustalenia bezpośredniego powiązania z konkretnym przychodem stanowi koszt inny niż bezpośrednio związany z przychodami i w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o CIT Spółka będzie uprawniona do rozpoznania go w kosztach podatkowych w dacie poniesienia.
W konsekwencji, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
