
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach nie podziela poglądu wyrażonego w złożonym w dniu 04.03.2005r wniosku w sprawie dokonania interpretacji zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących prawidłowości opodatkowania umorzonej w roku 2004 pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funcjonariuszy policji,uzyskanej w 1994 r.
1. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:
W przedmiotowej sprawie wypłacona została Panu w roku 1994 przez Komendę Wojewódzką Policji w Skierniewicach pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe - zakup mieszkania na podstawie zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19.03.1993r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSW Nr 3, poz. 40).
Z postanowień zawartych w w/w zarządzeniu MSW wynika, że pomoc finansowa na cele mieszkaniowe nie stawała się automatycznie - w momencie jej przyznawania funcjonariuszowi - pomocą bezzwrotną. Warunkiem umorzenia jej spłaty była bowiem konieczność odbycia przez policjanta 10 lat służby stałej w Policji.Zdaniem podatnika otrzymana przez niego w roku 1994 kwota pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego nie może podlegać opodatkowaniu w roku 2004, gdyż przychód,o którym mowa w art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstawał w dacie jej faktycznego otrzymania lub postawienia do dyspozycji, a nie po upływie 10 lat służby od dnia jej otrzymania.
Ponadto w ocenie podatnika,opodatkowanie w 2004r. przedmiotowej pomocy finansowej udzielonej w 1994r. jest nie uzasadnione z uwagi na upływ terminu przedawnienia i tym samym wygaśnięcia zobowiązania podatkowego.
2. Ocena prawna stanowiska:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004r.- za przychody ze stosunku służbowego,stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Powołany wyżej przepis ustawy o podatku dochodowym nie wymienia pożyczki jako dochodu podlegającego opodatkowaniu, a zatem w chwili udzielenia pomocy otrzymane kwoty nie powodują obowiązku podatkowego w podatku dochodowym. Obowiązek podatkowy powstanie jednak w tym roku podatkowym, w którym przyznana pomoc finansowa stanie się bezzwrotna, tj. w dacie jej umorzenia.
W myśl art. 11 ust. 1 w/cyt.ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Z wniosku wynika, iż przedmiotowa pomoc finansowa została Panu umorzona w 2004r., a zatem w tym roku powstał przychód ze stosunku służbowego, podlegający opodatkowaniu. Zaznaczyć należy, że jeżeli z okoliczności wynikałoby, iż przyznana pomoc już w momencie jej udzielenia ma charakter bezzwrotny, wówczas przychód powstałby równocześnie, tj. w dacie jej udzielenia.
W stanie prawnym obowiązującym w latach 1992-1997, pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe, udzielona funcjonariuszom Policji, UOP, SG i PSP na podstawie zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993r w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA Nr 3, poz. 40 ze zm.)
- co do zasady miała charakter zwrotny. Bezzwrotny charakter świadczenie miało jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Zarządzenie przewidywało konieczność zwrotu omawianego świadczenia w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu,udzielona pomoc finansowa podlegała zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej.
A zatem, świadczenie było bezzwrotne w przypadku emerytów i rencistów lub po upływie 10 lat stałej służby funkcjonariusza. Dlatego też przychód, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstawał:
- w przypadku emerytów i rencistów - w momencie otrzymania pomocy finansowej,
- w przypadku funkcjonariuszy - z dniem przekroczenia 10 lat służby stałej lub
- w przypadku funkcjonariuszy zwolnionych ze służby stałej przed upływem 10 lat - w momencie zastosowania umorzenia (1/10 kwoty pomocy za każdy rok służby stałej).
W świetle powołanych wyżej przepisów, otrzymana w 1994r. pomoc finansowa w formie bezzwrotnej pożyczki, stała się Pana przychodem ze stosunku służbowego, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym w momencie umorzenia jej spłaty, co nastąpiło w 2004 r., tj. po odbyciu przez Pana 10 lat stałej służby.
Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W przypadku Pana przedawnienie zobowiązania podatkowego nastąpi w 2010r.
Zatem bezzasadne jest Pana twierdzenie o przedawnieniu i tym samym wygaśnięciu zobowiązania podatkowego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach informuje, iż:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
