
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
A sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (…), podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.
Spółka powstała w wyniku przekształcenia spółki jawnej (…) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (wpisu przekształcenia w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców dokonano …). Pierwszy rok obrotowy (a tym samym podatkowy) Spółki po przekształceniu obejmuje okres (…).
Obecnie Spółka prowadzi działalność gospodarczą w dwóch segmentach:
- po pierwsze, Spółka operuje w obszarze związanym (…);
- drugim obszarem działalności Spółki jest (…).
W ramach (…) odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę są przede wszystkim B S.A. (dalej jako „B”). Obecnie, przedmiotowa usługa jest również w mniejszym zakresie świadczona na rzecz innego podmiotu, tj. C S.A. (dalej jako „C” lub „C”).
Z kolei wyłączonym odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę w zakresie (…) są B.
B oraz C to spółki akcyjne z siedzibami (…), podlegające w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w CIT, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. Kluczowym elementem działalności wskazanych podmiotów (C i B) jest (…). B i C są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”).
Z kolei odbiorcami usług świadczonych w zakresie (…) są podmioty niepowiązane z Wnioskodawcą.
Wynajem (…)
Opisane poniżej usługi będą zwane dalej jako: „Wynajem”.
Spółka świadczy usługi Wynajmu na rzecz B oraz C na podstawie odpowiednich (odrębnych) umów najmu. Na podstawie wskazanych umów Wnioskodawca udostępnia kontrahentom (…), będące własnością Wnioskodawcy (m.in. …). Wskazane (…) są wykorzystywane przez najemców w toku prowadzonej przez nich działalności (m.in. …).
Spółka świadczy usługi Wynajmu (…) na rzecz B i C na analogicznych zasadach – w zamian za świadczenie usługi Wynajmu (…), najemcy płacą Wnioskodawcy wynagrodzenie w postaci miesięcznego czynszu ryczałtowego za najem (…). Wysokość wynagrodzenia uzależniona jest od (…). Zgodnie z treścią umów, najemca zobowiązuje się do utrzymania na własny koszt przedmiotu najmu przez okres trwania umowy w taki sposób, aby jego poszczególne składniki nie uległy pogorszeniu (z wyjątkiem pogorszenia wynikającego z normalnego zużycia).
Wynajmowane (…) służą najemcom (tj. B oraz C) bezpośrednio do prowadzenia podstawowej działalności gospodarczej, co nie pozostaje bez wpływu na rozmiar (zwiększenie) uzyskiwanych przez nich przychodów z działalności gospodarczej. Wynajmowane (…), z których B oraz C korzystają w ramach swojej podstawowej działalności gospodarczą, (…) pozwalają na zwiększenie potencjału produkcyjnego tych spółek.
D
Opisane poniżej usługi będą zwane dalej jako: „D”.
Spółka świadczy na rzecz B prace polegające na (…) dostarczanej przez B do zakładu (…) będącego własnością Spółki, położonego (…). Podstawą prawną świadczenia wskazanej usługi jest umowa pisemna (podpisana na czas nieokreślony).
Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę prac (w ramach usługi D) obejmuje w szczególności D, obsługę (…), a także inne prace wykonywane na terenie (…), zlecone bezpośrednio przez jej kierownika (tj. zlecone przez przedstawiciela B). Do obowiązków Wnioskodawcy należy w szczególności: (…).
Materiały (…), niezbędne do procesu D, Wnioskodawca zakupuje we własnym zakresie. Na potrzeby świadczenia przedmiotowej usługi, Spółka korzysta (…). Prace w ramach procesu D są wykonywane przez zespół wykwalifikowanych pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę. Wskazani pracownicy posiadają odpowiednie kwalifikacje – w tym kursy, szkolenia, zaświadczenia itp., wymagane do wykonywania prac na zajmowanych stanowiskach.
W zamian za świadczone usługi w zakresie D, B płacą Wnioskodawcy należne wynagrodzenie. Wynagrodzenie to kalkulowane jest z uwzględnieniem czynników gospodarczych, tj. (…). Tak kalkulowane wynagrodzenie uwzględnia (…). Tym samym (w założeniu) usługi świadczone na rzecz podmiotu powiązanego (…).
Jednocześnie z punktu widzenia usługobiorcy (B) usługa D jest ściśle związana z podstawową działalności przedsiębiorstwa. Z uwagi na specjalistyczny sprzęt oraz wykwalifikowaną kadrę usługa ta pozytywnie wpływa na moce produkcyjne usługobiorcy. (…)
Wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek
Wnioskodawca planuje wybór od kolejnego roku podatkowego opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (dalej również jako: „estoński CIT”), o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o CIT.
Uwzględniając natomiast, że łączne przychody osiągnięte przez Spółkę w roku podatkowym poprzedzającym rok (jak i potencjalnie w przyszłości ), w którym nastąpi wybór opodatkowania estońskim CIT (z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług) mogą w ponad 50% pochodzić z transakcji z podmiotami powiązanymi (tj. B oraz C, ze względu na świadczenie na ich rzecz usług Wynajmu (…) oraz B w zakresie usług D), Spółka chce potwierdzić czy spełnia warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT.
Spółka jednocześnie co do zasady nie osiąga (i nie planuje osiągać) istotnych przychodów z wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, części odsetkowej raty leasingowej, poręczeń i gwarancji, praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw oraz ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych. Niemniej nie można wykluczyć, że tego rodzaju przychody mogą wystąpić w przyszłości.
Pytania
1) Czy prawidłowe jest stanowisko, że przychody pochodzące ze świadczenia usług Wynajmu nie stanowią przychodów pochodzących z transakcji, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT (tj. nie stanowią przychodu z transakcji w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma), a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do uwzględniania tych przychodów przy kalkulacji tzw. przychodów pasywnych, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (w celu oceny prawa do korzystania z estońskiego CIT)?
2) Czy prawidłowe jest stanowisko, że przychody pochodzące ze świadczenia usług D nie stanowią przychodów pochodzących z transakcji, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT (tj. nie stanowią przychodu z transakcji w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma), a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do uwzględniania tych przychodów przy kalkulacji tzw. przychodów pasywnych, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (w celu oceny prawa do korzystania z estońskiego CIT)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1. przychody ze świadczenia usług Wynajmu nie stanowią przychodów pochodzących z transakcji, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT, a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do uwzględniania tych przychodów przy kalkulacji tzw. przychodów pasywnych o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (w celu oceny prawa do korzystania z estońskiego CIT).
2. przychody ze świadczenia usług D nie stanowią przychodów pochodzących z transakcji, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT, a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do uwzględniania tych przychodów przy kalkulacji tzw. przychodów pasywnych o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (w celu oceny prawa do korzystania z estońskiego CIT).
Uwagi wstępne
Opodatkowaniu estońskim CIT może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, jeżeli spełnia łącznie warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT (a jednocześnie nie spełnia warunków wskazanych w art. 28k ustawy).
Jednym z warunków zmiany zasad opodatkowania jest odpowiednia struktura przychodów. Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, opodatkowaniu estońskim CIT może podlegać podatnik, jeżeli mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, przychodów z:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Dalej ww. źródła przychodów będą nazywane: „przychodami pasywnymi”.
Powyższy warunek dotyczący struktury przychodów ma ograniczyć możliwość korzystania z estońskiego CIT podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na ww. „pasywnych źródłach przychodów”.
Art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g) przywołanej regulacji prawnej odnosi się natomiast konkretnie do przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzących z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Z powyższego wynika, że podatnik w celu stosowania estońskiego CIT może osiągać przychody od podmiotów powiązanych – niemniej powinien weryfikować czy w związku z tymi transakcjami jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym (lub czy wartość ta nie jest znikoma). W przypadku bowiem braku takiej wartości dodanej (lub jej znikomej wartości) przychody z takiej transakcji należy dodać do pozostałych przychodów pasywnych – a gdy suma przychodów pasywnych przekroczy 50% przychodów podatnik nie będzie mógł korzystać z estońskiego CIT.
Jednocześnie ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „wartości dodanej pod względem ekonomicznym”. Co więcej, przepisy nie precyzują po której stronie taka wartość dodana ma być wytworzona, tj. czy po stronie Wnioskodawcy czy podmiotu powiązanego, na rzecz którego świadczy on usługi.
Wskazane pojęcie było jednak niejednokrotnie przedmiotem wykładni w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”). W praktyce DKIS wskazywał, przy interpretacji tego pojęcia na następujące okoliczności:
- na cele wykładni pojęcia „wartości dodanej pod względem ekonomicznym” odwołać się należy do słownikowej definicji tego pojęcia. Powoływana jest tu przy tym w szczególności Encyklopedia Zarządzania, zgodnie z którą ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (tak m.in. interpretacja indywidualna DKIS z 5 maja 2025 r., sygn. 0114-CIP2-2.4010.127.2025.1.IN);
- pojęcie „znikomy” należy rozumieć zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, zgodnie z którym znikomy to bardzo mały pod względem nasilenia, liczby rozmiarów lub znaczenia (tak. m.in. interpretacja indywidualna DKIS z 3 lipca 2025 r., sygn. 0111-CWB.4010.32.2025.2.BB);
- usługi o niskiej wartości dodanej to usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólne lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Są to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji (tak. m.in. interpretacja indywidualna DKIS z 30 maja 2025 r., sygn. 0111-CIB2-1.4010.110.2025.3.DD).
Powyższe wpisuje się również w treść Wytycznych z zakresu cen transferowych dla przedsiębiorstw międzynarodowych i administracji podatkowych, zgodnie z którymi usługi o niskiej wartości dodanej to usługi, które:
- mają charakter pomocniczy (dodatkowy),
- nie są częścią podstawowej działalności grupy (przykładowo jako działalności przynoszącej grupie zysk, czy stanowiącej ekonomicznie istotną aktywność grupy),
- nie wymagają wykorzystania unikatowych i wartościowych aktywów niematerialnych ani nie prowadzą do wytworzenia takich aktywów,
- w ramach, których nie zachodzi potrzeba kontroli nad istotnym ryzykiem ze strony dostawcy usługi lub możliwość powstania takiego ryzyka po stronie dostawcy (zob. Definition of low value-adding intra-group services, w: OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations 2022, str. 327).
W braku ustawowej definicji pojęcia „wartości dodanej pod względem ekonomicznym”, w ocenie Wnioskodawcy zasadnym jest również odwołanie się do treści wydanych przez Ministerstwo Finansów objaśnień podatkowych z 23 grudnia 2021 r. „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek” dot. stosowania przepisów o estońskim CIT. Wskazano w nich, iż wprowadzone w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.
Tym samym, uwzględniając cel wprowadzenia wskazanego przepisu, a także praktykę podatkową, zdaniem Wnioskodawcy pod pojęciem „transakcji o znikomej wartości dodanej pod względem ekonomicznym” należy rozumieć takie usługi, które nie wymagają istotnego zaangażowania ze strony usługodawcy, nie wiążą się z ponoszeniem ryzyka gospodarczego lub nie prowadzą do osiągnięcia racjonalnych zysków z transakcji. Natomiast gdy strona transakcji angażuje swoje zasoby majątkowe lub personalne, czy chociażby ponosi odpowiedzialność i ryzyko biznesowe związane z transakcją, nie można mówić o usługach cechujących się znikomą/brakiem wartości dodanej pod względem ekonomicznym (nawet jeżeli okresowo transakcja miałaby przynosić mniejszą rentowność).
Omawiana limitacja odnosząca się do struktury przychodów dotyczy transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi. Stosownie natomiast do art. 28c pkt 1 ustawy o CIT, ilekroć w rozdziale 6b tej ustawy jest mowa o podmiotach powiązanych, oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%. Na gruncie art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, Wnioskodawca oraz B, a także Wnioskodawca oraz C mają status podmiotów powiązanych, w konsekwencji konieczne jest ustalenie czy poszczególne usługi mogą zostać uznane za takie „przychody pasywne”, czy też nie.
W zakresie pytania (stanowiska) nr 1
Przekładając powyższe uwagi do stanu faktycznego/zdarzenie przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy usługi Wynajmu świadczone na rzecz B oraz C nie stanowią transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (tj. nie stanowią przychodów pasywnych).
Wskazana usługa charakteryzuje się ekonomiczną wartością dodaną. Po stronie Wnioskodawcy prowadzi ona do osiągnięcia stopy zwrotu z zainwestowanego w zespół (…), ze względu na osiąganie przez Spółkę przychodów w postaci rynkowego wynagrodzenia (ryczałtowego czynszu najmu). Natomiast z perspektywy odbiorców wskazanej usługi, dzięki eksploatacji przedmiotu najmu, B oraz C mają możliwość prowadzenia swojej podstawowej działalności gospodarczej z której osiągają zysk (… stanowi element podstawowej działalności B oraz C, a świadczone przez Spółkę usługi nie mają charakteru usług rutynowych lub wspomagających). Bez usług wykonywanych przez Spółkę, B (oraz C) musiałaby ponieść dodatkowe nakłady finansowe w celu wyposażenia się w odpowiednie zaplecze techniczne (…). Nie ulega więc wątpliwości, że ekonomicznie uzasadnione było podpisanie odpowiednich umów najmu.
Udostępniane przez Wnioskodawcę (…), którego zapewnienie na zasadzie najmu pozwala podmiotom powiązanym realizować działalność gospodarczą. Praca (…) stanowi więc element prac (produkcji), które docelowo służą podmiotom zewnętrznym (wpływa na ciągłość produkcji i dostarczania produktu dla klientów przez B i C), a dostępność (…) wpływa na dochodowość B i C (w tym zdolność do generowania przychodów). (…) stanowi zatem istotne aktywo dla prowadzonej przez podmioty powiązane działalności, a w takich okolicznościach nie można mówić o braku wartości dodanej pod względem ekonomicznym i o tym, że jest ona znikoma (podobne rozumienie „wartości dodanej” przedstawione w interpretacji DKIS z 10 października 2023 r. sygn. 0111-CIB2-1.4010.325.2023.1.AR).
Warto wskazać, że przedmiotowa transakcja jest związana także z ryzykiem gospodarczym (…).
Uwzględniając powyższe, przychody ze świadczenia usług Wynajmu nie stanowią przychodów pochodzących z transakcji, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT, a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do uwzględniania tych przychodów przy kalkulacji tzw. przychodów pasywnych o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (w celu oceny prawa do korzystania z estońskiego CIT).
W zakresie pytania nr 2
W ocenie Wnioskodawcy, także usługi D świadczone na rzecz B nie stanowią transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (tj. nie stanowią rodzaju przychodów pasywnych).
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że działalność Wnioskodawcy w zakresie D przynosi Spółce określony, uzależniony od czynników gospodarczych zysk ukształtowany na poziomie rynkowym. Z kolei B jako odbiorca usług, uzyskują realną korzyść ekonomiczną, mając możliwość prowadzenia swojej podstawowej działalności gospodarczej w bardziej efektywny sposób (…). Wskazana usługa ma istotny wpływ na pozycję gospodarczą obu stron transakcji.
Przedmiotowa transakcja jest (…).
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę prac jest szeroki – nie ogranicza się do samego D, ale obejmuje także (…). Do obowiązków Wnioskodawcy należy w szczególności (…).
Na potrzeby świadczenia przedmiotowej usługi, Spółka korzysta z własnej wiedzy, doświadczenia, wykwalifikowanej kadry pracowników oraz będącego jej własnością sprzętu, w skład którego wchodzą środki materialne i techniczne niezbędne do bezpiecznego zrealizowania przedmiotu umowy.
Świadczenie wskazanych usług wiąże się z istotnym ryzykiem gospodarczym. (…)
Dodatkowo przyjęty model kalkulacji należnego wynagrodzenia sprawia, że dochodowość Spółki jest zależna od wielu czynników (…). W konsekwencji Spółka ponosi w praktyce istotne ryzyka gospodarcze związane ze świadczoną usługą D. Ryzyka te są uwzględnione w poziomie wynagrodzenia (…).
Co więcej, świadczenie usługi D wymaga od Wnioskodawcy zaangażowania wykwalifikowanego personelu, odpowiedzialnego (…). Wskazani pracownicy posiadają odpowiednie kwalifikacje (…). Nie ulega wątpliwości, że wskazana transakcja wiąże się również dla Wnioskodawcy z ryzykiem osobowym. (…)
Uwzględniając wskazane obciążenia – zarówno techniczne, finansowe, jak i personalne, należy stwierdzić, że świadczenie omawianej usługi angażuje istotne zasoby, wiążąc się z koniecznością ponoszenia istotnego ryzyka gospodarczego. Okoliczności te potwierdzają więc, że Spółka jest tu aktywnym uczestnikiem transakcji (a generowany przychód pochodzi z faktycznej działalności gospodarczej). Z tych przyczyn usługi świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotu powiązanego nie mogą być postrzegane jako usługi o niskiej wartości dodanej (jako usługi pasywne).
W zamian za świadczone usługi w zakresie D, B płacą Wnioskodawcy należne wynagrodzenie. Wskazane wynagrodzenie kalkulowane jest w oparciu o czynniki gospodarcze – uwzględnia koszty (…). Tym samym usługi te cechują się odpowiednią marżowością, umożliwiając prowadzenie działalności w sposób efektywny.
Podsumowując, usługi D świadczone przez Spółkę nie są usługami o charakterze pomocniczym, ogólnym i łatwo dostępnym. Do ich świadczenia wymagane jest dysponowanie przez Spółkę utrzymanym w należytym stanie zapleczem technicznym, doświadczeniem oraz wykwalifikowaną kadrą. Ponadto Spółka w założeniu osiąga odpowiednią marże (zyska na tej transakcji). Wskazane powyżej czynniki ekonomiczne związane z przedmiotową transakcją oraz istotne ryzyka obciążające jej strony, silnie wskazują na to, że w ramach usługi D powstaje wartość dodana pod kątem ekonomicznym, która nie jest znikoma.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, przychody ze świadczenia usług D nie stanowią przychodów pochodzących z transakcji, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do uwzględniania tych przychodów przy kalkulacji tzw. przychodów pasywnych o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (w celu oceny prawa do korzystania z estońskiego CIT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
